Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #51 Skrevet 31. mai 2022 Mostly Harmless skrev (1 time siden): Så for deg smaker det en blanding av lano og sterilan-såpestykker? Må si jeg er bittelitt nysgjerrig på hvor mange typer såper du har smakt for å kunne konkludere med det. (unnskyld, jeg skal trekke meg ut av tråden igjen🙃) Ha-ha, må bare le... jeg var riktignok et veldig nysgjerrig barn, men er bare uhell når jeg har fått såpe i munnen som barn. Er vel mer at koriander smaker slik jeg tenker det lukter om man holder lano og sterilan sammen opp mot nesen - igjen, nysgjerrig barn For meg er smaken av koriander skarpere enn zalo, som andre nevner, så da blir skarpheten i sterilansåpen nærmere. Men så er det en undertone av litt kvalmende søtere såpesmak i tillegg, og det er vel der lanosåpen kommer inn. Ikke overraskende er jeg heller ikke glad i lukten av noen av disse såpene Anonymkode: 3219a...beb
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #52 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Jeg elsker, som mange andre her, frisk koriander. Men kan man ført ikke spise det, tenker jeg at thai-basilikum og frisk thai-mynte (på bunt, ikke plante!) kan brukes som erstatning. Tørket koriander er helt annerledes, det er et «tungt&mørkt» krydder - nydelig i midt-østen-smaker. Men sørøst-asiatisk mat må ha den lette, friske, sprelske smaken. Anonymkode: 21111...505 Takk for tips. Tror jeg har sett frø på Plantasjen på thai-basilikum og thai-mynte, har ikke sett det i butikker her. Om man kjøper det i bunt så kommer det vel fra planten - er det ulike typer siden du skriver bunt, ikke planter? Ser minst to nevner både sitrongress og lime, så kanskje er det noe av det du beskriver som den lette, friske, sprelske smaken ved frisk koriander? Jeg skal se om jeg får tak i thai-basilikum og thai-mynte i hvert fall Takk til alle som svarer, forresten. Det er liksom ikke temaet man begynner å diskutere når man er bedt på (visstnok) god middag med koriander i - ikke når alle andre skryter uhemmet av maten. Og ellers går det i glemmeboka, inntil neste gang man er så uheldig å sitte der med såpesmaken i munnen igjen. Så morsomt å få diskutert det litt og forsøke å forestille seg hvordan det egentlig skal smake Anonymkode: 3219a...beb
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #53 Skrevet 1. juni 2022 Jeg kan ikke svare deg på hva jeg syns om tørr koriander eller hvordan man kan beskrive den egentlige koriandersmaken. Men jeg har en veldig rar ting å fortelle: Da jeg var ung (ca 25) bodde jeg i utlandet. Maten vi spiste var laget av noen andre, og da var det koriander i salaten HVER dag. Jeg syntes det smakte såpe, men turde ikke helt å si noe. Så jeg bare spiste og holdt kjeft. I ettertid gikk jeg lange buer rundt når jeg ble tilbudt koriander, husket bare den der såpesmaken som forpesta salaten. Nå, i mer voksen alder, har jeg kommet i skade for å spise koriander igjen, i noen asiatiske retter. Og den smaker IKKE såpe! Koriander, fersk koriander, er blitt noe av det beste jeg veit! Og på red curry er den uvurderlig. Da kjøper jeg alltid en ekstra potte bare for å klippe det over curryen og knaske og smaske det i meg! Så hva er skjedd med meg? Har genene mine endret seg? Eller har ett bestemt kromosom tatt kvelden? Har smaksløkene blitt gamle og demente? Anonymkode: 52bd2...492
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #54 Skrevet 2. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 31.5.2022 den 19.50): Jeg elsker, som mange andre her, frisk koriander. Men kan man ført ikke spise det, tenker jeg at thai-basilikum og frisk thai-mynte (på bunt, ikke plante!) kan brukes som erstatning. Tørket koriander er helt annerledes, det er et «tungt&mørkt» krydder - nydelig i midt-østen-smaker. Men sørøst-asiatisk mat må ha den lette, friske, sprelske smaken. Anonymkode: 21111...505 Ja, men da snakker du om noe som er laget av to forskjellige ting. Det er forskjell på det grønne, friske eller tørkede krydderet som er laget av blader, og på det brune som er laget av frø. Har også sett krydder av korianderrot, men det har jeg ikke smakt, men å huske at det var brunaktig det også. Anonymkode: c93a6...9f7
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #55 Skrevet 2. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg kan ikke svare deg på hva jeg syns om tørr koriander eller hvordan man kan beskrive den egentlige koriandersmaken. Men jeg har en veldig rar ting å fortelle: Da jeg var ung (ca 25) bodde jeg i utlandet. Maten vi spiste var laget av noen andre, og da var det koriander i salaten HVER dag. Jeg syntes det smakte såpe, men turde ikke helt å si noe. Så jeg bare spiste og holdt kjeft. I ettertid gikk jeg lange buer rundt når jeg ble tilbudt koriander, husket bare den der såpesmaken som forpesta salaten. Nå, i mer voksen alder, har jeg kommet i skade for å spise koriander igjen, i noen asiatiske retter. Og den smaker IKKE såpe! Koriander, fersk koriander, er blitt noe av det beste jeg veit! Og på red curry er den uvurderlig. Da kjøper jeg alltid en ekstra potte bare for å klippe det over curryen og knaske og smaske det i meg! Så hva er skjedd med meg? Har genene mine endret seg? Eller har ett bestemt kromosom tatt kvelden? Har smaksløkene blitt gamle og demente? Anonymkode: 52bd2...492 Det er epigenetikk i praksis - "koriandergenet" har enten slått seg på eller av hos deg, av en eller annen grunn. Før trodde de ikke slikt var mulig, men nå vet de at det er mulig. Føler med deg som måtte spise såpemat hver dag... grøss! Men du var forsåvidt heldig at du fikk oppleve ordentlig god smak av koriander, da Anonymkode: 3219a...beb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #56 Skrevet 2. juni 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Ja, men da snakker du om noe som er laget av to forskjellige ting. Det er forskjell på det grønne, friske eller tørkede krydderet som er laget av blader, og på det brune som er laget av frø. Har også sett krydder av korianderrot, men det har jeg ikke smakt, men å huske at det var brunaktig det også. Anonymkode: c93a6...9f7 Har aldri tenkt over at tørket er av frøene, ikke planten, men det er jo logisk mtp. konsistensen på tørket Anonymkode: 3219a...beb
amandine Skrevet 2. juni 2022 #57 Skrevet 2. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 31.5.2022 den 20.13): Ha-ha, må bare le... jeg var riktignok et veldig nysgjerrig barn, men er bare uhell når jeg har fått såpe i munnen som barn. Er vel mer at koriander smaker slik jeg tenker det lukter om man holder lano og sterilan sammen opp mot nesen - igjen, nysgjerrig barn For meg er smaken av koriander skarpere enn zalo, som andre nevner, så da blir skarpheten i sterilansåpen nærmere. Men så er det en undertone av litt kvalmende søtere såpesmak i tillegg, og det er vel der lanosåpen kommer inn. Ikke overraskende er jeg heller ikke glad i lukten av noen av disse såpene Anonymkode: 3219a...beb Som om jeg skulle sagt det selv.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #58 Skrevet 2. juni 2022 amandine skrev (23 minutter siden): Som om jeg skulle sagt det selv. Godt vi er flere Jeg husker fra jeg var lita at det var snakk om "Lano-ungen", og jeg grøsset alltid innvendig og tenkte jeg var veldig glad mine foreldre aldri hadde planer om å melde meg på noe slikt Anonymkode: 3219a...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå