Gå til innhold

Til dere som IKKE synes fersk koriander smaker såpe :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tørket koriander smaker knapt koriander synes jeg. Elsker koriander og har det på alt mulig rart. Tørket er som å drikke vin med hint av noe. Hvis du kjenner skikkelig etter, lukter og hele pakka, så kjenner du ett snev av det. 

Nå er jo tørket krydder litt så som så, for en del tørket krydder har jo vist seg å være noe heeeelt annet. 

Anonymkode: a2fa1...443

Skrevet

Jeg er også vinner av dette genet og har raust gitt det videre til mine barn. Det irriterer meg grønn at jeg faktisk går glipp av noe som andre finner så smakfullt. 

Veldig interessant å høre at smaken kan endre seg, jeg setter min lit til at det skjer om ikke så lenge. 

Skrevet

Jeg liker det, vanskelig å forklare smaken men det smaker friskt og godt, mannen min har det også genetisk, og synes det smaker såpe, Zalo sier han . 

Anonymkode: 5cee4...84f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Synes koriander smaker en blanding av gjær og sitronmelisse 😂

Anonymkode: 3c000...92a

Interessant kombinasjon :D

Anonymkode: 3219a...beb

Skrevet

Kan jeg spørre hva slags syk du ble som slo ut slik?

Anonymkode: 0a7be...16a

Virusinfeksjon som også ga meg en alvorlig og langvarig leverbetennelse. Regner med at det var starten på det, siden jeg var syk noen år etter det og det med aspargeslukta kom etter jeg hadde vært syk i flere år.

Skrevet
amandine skrev (3 timer siden):

Tro meg, jeg har prøvd mange ganger! Jeg vet jo at jeg går glipp av mye godt!

Samme her. Jeg har også forsøkt mange ganger. Veldig mange ganger. Har lært meg å spise det uten å gjøre grimaser (er jo noenlunde godt oppdratt), men det smaker fremdeles såpe. Det går greiere når jeg ser at det er fersk koriander i maten, for da kan jeg forberede meg til å takle såpesmaken. Det aller verste er når man ikke har sett ugresset og uvitende plutselig kjenner såpesmaken eksplodere i munnen. Og det skjer nesten alltid et par sekunder før noen sier "åååh, så fantastisk det smaker med denne ferske korianderen på, den gjør hele retten". Ja... særlig...

Skrevet

Tørket koriander smaker knapt koriander synes jeg. Elsker koriander og har det på alt mulig rart. Tørket er som å drikke vin med hint av noe. Hvis du kjenner skikkelig etter, lukter og hele pakka, så kjenner du ett snev av det. 

Nå er jo tørket krydder litt så som så, for en del tørket krydder har jo vist seg å være noe heeeelt annet. 

Anonymkode: a2fa1...443

Forsiktig nå... ikke ta fra meg den lille koriandergleden jeg har i den tørkede korianderen ;)

Forstår den tørkede varianten i beste fall er en blek skygge av den ferske.

Skrevet
*Miss Marple* skrev (3 timer siden):

Jeg er også vinner av dette genet og har raust gitt det videre til mine barn. Det irriterer meg grønn at jeg faktisk går glipp av noe som andre finner så smakfullt. 

Veldig interessant å høre at smaken kan endre seg, jeg setter min lit til at det skjer om ikke så lenge. 

Heldige barna dine er................ eller ikke...

Jeg irriterer meg også veldig over dette når jeg kommer på det. I dag var det en matoppskrift på nrk.no som satte i gang søken etter svar og alternativer. Elsker mat og er mer eller mindre altetende, men koriander stiller liksom i en egen dårlig såpeklasse som ikke bør blandes med mat.

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Samme her. Jeg har også forsøkt mange ganger. Veldig mange ganger. Har lært meg å spise det uten å gjøre grimaser (er jo noenlunde godt oppdratt), men det smaker fremdeles såpe. Det går greiere når jeg ser at det er fersk koriander i maten, for da kan jeg forberede meg til å takle såpesmaken. Det aller verste er når man ikke har sett ugresset og uvitende plutselig kjenner såpesmaken eksplodere i munnen. Og det skjer nesten alltid et par sekunder før noen sier "åååh, så fantastisk det smaker med denne ferske korianderen på, den gjør hele retten". Ja... særlig...

🪞🪞🪞

Skrevet

Synes den smaker litt som den lukter. Men lukter den kanskje såpe for deg? 

Den smaker jo litt som tørket, men friskere og bedre. 

Koriander, løk, mango og tomat er bare lagd for hverandre. Og avokado.. Mmmm

Anonymkode: 81ab8...bce

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Godt spørsmål - det vet jeg faktisk ikke! Det har liksom aldri vært fristende å lukte på den. Dette må forskes på. Vurderer å nappe et blad fra en korianderplante på butikken en dag (lover, skal bare ta på det ene bladet, ikke resten av planten!)

Tror du er den første som sier den smaker litt som tørket (bortsett fra hun som nevnte det med anelse andre smaker i vin).

Ser for meg den salaten din - fantastiske farger sammen 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Godt spørsmål - det vet jeg faktisk ikke! Det har liksom aldri vært fristende å lukte på den. Dette må forskes på. Vurderer å nappe et blad fra en korianderplante på butikken en dag (lover, skal bare ta på det ene bladet, ikke resten av planten!)

Tror du er den første som sier den smaker litt som tørket (bortsett fra hun som nevnte det med anelse andre smaker i vin).

Ser for meg den salaten din - fantastiske farger sammen 😊

Jeg garanterer den salaten smaker bedre med bladpersille😂

Skrevet
amandine skrev (17 minutter siden):

Jeg garanterer den salaten smaker bedre med bladpersille😂

Og det tror jeg deg 100 % på :D

Var en grunn til at jeg skrev at jeg så for meg salaten og ikke skrev at jeg tror den smaker fantastisk :D

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ååå! 😋det fikk jeg lyst på nå 😊

Anonymkode: 5cee4...84f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg er en av de som har en genetisk variant som gjør at fersk koriander smaker som gammeldagse såpestykker (en miks mellom lano og sterilan-såpestykker).

Leste for noen få år siden at tørket koriander ikke er problem for oss som har denne morsomme genvarianten - og det har fått meg til å bli veldig glad i å bruke tørket koriander i mat.

Stadig vekk leser jeg oppskrifter hvor det står at man skal bruke fersk koriander. Dette gjør at jeg gjerne dropper dem. Og da er jeg over på spørsmålet jeg plutselig begynte å tenke på:

For dere som smaker koriander... vel, jeg antar slik koriander egentlig smaker... hvordan smaker det for dere?

Er smaken dere kjenner på en måte den samme koriandersmaken som på tørket koriander, bare i en ferskere form?

Ikke så lenge siden jeg smakte. Jeg synes den ferske smakte som løvetann, bittert gress. 😂 Men ikke som såpe. 

Anonymkode: 54db3...7e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ikke så lenge siden jeg smakte. Jeg synes den ferske smakte som løvetann, bittert gress. 😂 Men ikke som såpe. 

Anonymkode: 54db3...7e9

Morsomt, listen øker over helt andre smaker koriander kan ha enn hva flertallet opplever med urten.

Jeg liger løvetann, så for meg blir din smaksopplevelse helt merkelig, he-he. Artig at vi er så forskjellige.

Kanskje det er flere gener som er involvert i hvordan vi oppfatter smaken av koriander?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nettopp! I begynnelsen viste jeg ikke hva det var jeg ikke likte, jeg bare kjente at det var noe i maten som smakte helt forferdelig. Tenkte ikke såpe med en gang, men jeg ser sammenhengen. Det var bare grusomt. Jeg synes fremdeles det smaker skikkelig vondt, men nå som jeg gjenkjenner smaken og vet hva det er, kan jeg klare å presse ned litte grann, om jeg absolutt må. Og jeg ser antageligvis ikke ut som at jeg har møtt styggen sjøl i alle fall. Jeg elsker asparges, men må nesten holde meg for nesa når jeg går på do og tisser etterpå. Det er bare meg i familien som kjenner den lukta, så ungene har ikke arvet det genet etter meg. Koriander-genet der i mot, har den ene arvet. 

Anonymkode: c93a6...9f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp! I begynnelsen viste jeg ikke hva det var jeg ikke likte, jeg bare kjente at det var noe i maten som smakte helt forferdelig. Tenkte ikke såpe med en gang, men jeg ser sammenhengen. Det var bare grusomt. Jeg synes fremdeles det smaker skikkelig vondt, men nå som jeg gjenkjenner smaken og vet hva det er, kan jeg klare å presse ned litte grann, om jeg absolutt må. Og jeg ser antageligvis ikke ut som at jeg har møtt styggen sjøl i alle fall. Jeg elsker asparges, men må nesten holde meg for nesa når jeg går på do og tisser etterpå. Det er bare meg i familien som kjenner den lukta, så ungene har ikke arvet det genet etter meg. Koriander-genet der i mot, har den ene arvet. 

Tørkede korianderblader har jeg ikke spist så jeg vet ikke om reagerer på det. Har egentlig ingen planer om å teste heller...  

Skrevet

Jeg elsker koriander. Nydelig smak som jeg ikke kan beskrive. Jeg kjører av og til ens ærend til nabobyen der det er en Tailandsk restaurant som serverer en aldeles fantastisk suppe med koriander i. Tok med meg min mor, for at hun skulle få smake dette fantastiske som for meg er ren nytelse. Hun spiste en skje, så strengt på meg og sa: her vasker de ikke opp ordentlig,  de har ikke skylt av etter vask, masse Zalo i maten. Vi hadde en lengre diskusjon om hvordan jeg kunne påstå at dette var godt. Så jeg har tydeligvis ikke arvet min mors koriandergen. 

Anonymkode: c799b...23a

Skrevet

Jeg tenker at sitronmelisse er det nærmeste du kommer på urtefronten. Sitronmelisse og lime, men det har en annen friskhet. 

Anonymkode: 95caf...706

Skrevet

Så for deg smaker det en blanding av lano og sterilan-såpestykker? Må si jeg er bittelitt nysgjerrig på hvor mange typer såper du har smakt for å kunne konkludere med det. 

(unnskyld, jeg skal trekke meg ut av tråden igjen🙃)

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Altså, jeg er jo veloppdragen, så jeg spiser det om jeg får det servert og gjør gode miner til slett spill, men frisk koriander ødelegger god mat🤪

Skrevet

Jeg elsker, som mange andre her, frisk koriander. Men kan man ført ikke spise det, tenker jeg at thai-basilikum og frisk thai-mynte (på bunt, ikke plante!) kan brukes som erstatning. Tørket koriander er helt annerledes, det er et «tungt&mørkt» krydder - nydelig i midt-østen-smaker. Men sørøst-asiatisk mat må ha den lette, friske, sprelske smaken. 

Anonymkode: 21111...505

Skrevet

Tørkede korianderblader har jeg ikke spist så jeg vet ikke om reagerer på det. Har egentlig ingen planer om å teste heller...  

Husker ikke hva som gjør det, men leste en gang forklaringen på hvorfor slike som oss kan få normal smaksopplevelse av tørket koriander. Jeg synes akkurat det er veldig godt på stekt kylling/kalkun.

Skrevet

Jeg elsker koriander. Nydelig smak som jeg ikke kan beskrive. Jeg kjører av og til ens ærend til nabobyen der det er en Tailandsk restaurant som serverer en aldeles fantastisk suppe med koriander i. Tok med meg min mor, for at hun skulle få smake dette fantastiske som for meg er ren nytelse. Hun spiste en skje, så strengt på meg og sa: her vasker de ikke opp ordentlig,  de har ikke skylt av etter vask, masse Zalo i maten. Vi hadde en lengre diskusjon om hvordan jeg kunne påstå at dette var godt. Så jeg har tydeligvis ikke arvet min mors koriandergen. 

Anonymkode: c799b...23a

Din mor har jo rett ;)  Det smaker virkelig slik! Vær glad for at du ikke har arvet akkurat det ved henne :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...