Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Jeg må bare høre med dere om hva som er normalt. Samboer her i huset mener at det vanlig å si ifra hva man skal og hvor man går når man har en rolig dag hjemme uten planer. F.eks at «nå går jeg opp en tur og leser litt.» Eller «jeg går i garasjen og vasker dekkene.» «Kommer straks, skal bare sette på en 60 graders vask.» Er det normalt? Å gi beskjed til partneren om hver minste lille bevegelse rundt om i huset på en rolig fridag? Anonymkode: 267a6...43f
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 Hvis dere i utgangspunktet sitter sammen synes jeg det, ja, selv om jeg ikke ville gått så i detaljer som å si hvilken type vask. Anonymkode: 23811...ae0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 Dette forutsetter at dere sitter sammen, og da er det litt merkelig å reise seg opp å gå uten å si noe om hva en skal. Det er da normalt å gjøre det og ikke bare reise seg å gå for å bli borte liksom. Anonymkode: b2397...dd6
Pobie Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 Nei, med mindre vi sitter sammen forventer jeg å kunne bevege meg fritt rundt i huset. Hvis han roper på meg kan jeg si at jeg kommer straks, bare setter på ei vaskemaskin først.
amandine Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 Ikke om man bare er inne hjemme, men jeg ville synes det var rart å gå ut uten å si noe selv om det bare var i hagen eller i garasjen.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 Vi pleier å si fra til hverandre hvis vi blir borte en stund (som f.eks. hvis man setter seg et annet sted og leser, eller går i garasjen eller over til naboen), men ikke om vi skal f.eks. sette på en vaskemaskin, hente posten eller ta en dusj. Men om vi holder på med noe sammen så sier vi jo fra selv om vi bare skal på do. Anonymkode: 368d1...7d3
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Jeg har alltid sagt fra om slike ting. Da slipper man irritasjonen ved at personen ikke svarer, eller man slipper å bli ropt på mens man står i dusjen eller sitter på do. Anonymkode: cd53d...280
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 I stor grad gjør vi det, men ikke alltid. Sitter mannen ved pulten sin og jobber og plutselig må på do å tisse så sier ikke han fra til meg at han gjør det. Men sitter han ved siden av meg i sofaen og reiser seg for å gå å dusje kan han godt si at han går for å dusje og barbere seg f.eks. Det er naturlig å gjøre det noen ganger, og andre ganger helt unødvendig. Vi har ingen regel på det, men når jeg tenker etter blir det ofte gjort. Jeg går ut og klipper gresset, jeg går ut og vasker bilen, jeg får vel starte på middagen osv er helt naturlige setninger her i huset. Men jobber gubben i hagen og jeg sitter i stua roper jeg ikke ut til han at jeg går på do liksom Anonymkode: 69bfc...e0a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Ja, jeg synes det er normalt, og ikke minst helt nødvendig om man har barn under en viss alder. Jeg måtte oppdra mannen min litt her da barna var små. Det var flere ganger jeg trodde han satt i stuen mens jeg f.eks. stod på kjøkkenet og laget mat, og dermed også hadde litt kontroll på ungene, før det ble hyl og skrik og null svar hvis jeg ropte på ham. Da hadde han gjerne plutselig gått ut for å måke, klippe plenen el., uten å si et pip slik jeg ikke visste at jeg plutselig hadde ansvaret for ungene alene. Etter dette har vanen satt seg hos begge, så vi gir som minimum beskjed hvis vi går ut av huset. Anonymkode: c1b05...e5d
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg må bare høre med dere om hva som er normalt. Samboer her i huset mener at det vanlig å si ifra hva man skal og hvor man går når man har en rolig dag hjemme uten planer. F.eks at «nå går jeg opp en tur og leser litt.» Eller «jeg går i garasjen og vasker dekkene.» «Kommer straks, skal bare sette på en 60 graders vask.» Er det normalt? Å gi beskjed til partneren om hver minste lille bevegelse rundt om i huset på en rolig fridag? Anonymkode: 267a6...43f Jeg gir ikke beskjed om hver minste lille ting jeg gjør alltid, men vi sier alltid fra til hverandre/barna om vi går noe sted f.eks. Og på fridager så kommuniserer vi jo såpass at vi er noenlunde enige om hva dagen/helgen skal inneholde. Det er ikke sånn at den ene går og tenker at vi skal finne på noe og den andre setter i gang et stort ryddeprosjekt hjemme uten at vi har nevnt noe for hverandre. Anonymkode: 19e6a...38a
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 Ikke enkle ting innomhus, men hvis vi skal noe utenfor huset eller foreta oss noe som betyr lengre "fravær", så gjør vi det. Mest med tanke på barna.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 Anser det som vanlig ja, vi sier ting som «Jeg skal bare ut med søpla, lete etter noe i kjelleren» osv. Sier også til barna om vi drar i butikken og sånn. Store barn da. Dette er vel vanlig folkeskikk? Anonymkode: bfad6...237
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 Da barna var små var det jo helt nødvendig at vi visste hvor den andre var, men nå kan jeg godt begynne å klippe gresset uten å gi beskjed. Han hører jo hvor jeg er. Forlater vi eiendommer sier vi som regel fra, men jeg leter ikke etter han for å gi beskjed om jeg kjører ned og handler. Han er stor gutt og klarer seg helt fint på egenhånd. Vil han meg noe, kan han ringe. Anonymkode: f5db6...578
the amazing spidermamma Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 Ja, det er vel vanlig? Jeg pleier i hvert fall å si ifra hva jeg skal, særlig hvis jeg går ut av huset. Handler ikke om kontroll, men det er jo mer praktisk hvis den andre vet hvor man er og om man evt er opptatt.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): I stor grad gjør vi det, men ikke alltid. Sitter mannen ved pulten sin og jobber og plutselig må på do å tisse så sier ikke han fra til meg at han gjør det. Men sitter han ved siden av meg i sofaen og reiser seg for å gå å dusje kan han godt si at han går for å dusje og barbere seg f.eks. Det er naturlig å gjøre det noen ganger, og andre ganger helt unødvendig. Vi har ingen regel på det, men når jeg tenker etter blir det ofte gjort. Jeg går ut og klipper gresset, jeg går ut og vasker bilen, jeg får vel starte på middagen osv er helt naturlige setninger her i huset. Men jobber gubben i hagen og jeg sitter i stua roper jeg ikke ut til han at jeg går på do liksom Anonymkode: 69bfc...e0a Veldig enig i det du skriver. Jeg tenker at dette, gjort på denne måten du beskriver, er normalt og også høflig. Men jeg tror det også fungerer som å en del av limet i hverdagen, vise at man ser den andre, at man med slike små setninger bekreter samholdet at man er en enhet. Og det kan man fint gjøre og likevel være selvstendig i seg selv. Det er ingen motsetning mellom det å være selvstendig og det å ta vare på forholdet. I seg selv er det jo småting som kanskje ikke er så viktige. Men jeg har en venninne som det holdt på å gå galt med forholdet til pga. at de ikke gjorde dette. Dvs. hun gjorde det ikke. Hun hadde en tendens til å bli raskt sur for ting, eller hvis hun ble sur/såret/fornærmet så brukte hun bare å gå. Og det var ikke alltid like lett å forstå hva som var hva. Det var jo greit for oss som kjente henne godt og ikke bodde sammen med henne. Men det skapte problemer i forholdet deres. Mannen visste jo aldri om hun gikk fordi hun skulle gjøre noe, eller om hun gikk fordi hun var lei seg, såret, fornærmet eller sint. Hun kunne f.eks. gå for å lage kaffe/te til ham fordi hun ville glede ham, uten at han hadde bedt om noe, bare fordi hun visste han ofte på den tiden på dagen ønsket seg en kopp med drikke - mens han hadde inntrykk av at han måtte ha sagt eller gjort noe galt som gjorde henne sint, fordi hun uten å si noe brått kastet seg ut av sofaen og gikk uten ett ord. I tillegg har hun et litt vel energisk kroppsspråk som gir litt brå bevegelser som andre også kan misforstå. Da hun kom til oss venninner og klaget over mannen, at han forsøkte å kontrollere henne i hjemmet osv., så måtte vi fortelle at hennes måte å være på faktisk skapte situasjonene med mannen. Hun var ikke vant med slikt hjemmefra, og det kom også da frem at det var ting mellom hennes foreldre som ikke hadde vært slik andre trodde, og som derfor gjorde at de i mange år der nærmest listet seg rundt for å ikke skape episoder som kunne irritere ene forelderen. Når vi fikk pratet om dette forstod hun hva vi mente, tok det opp med mannen, og de jobbet begge med å komme den andre imøte - hun med å bli bedre til å si fra om slike småting, han om å spørre eller minne henne på å si fra. Etter at de fikk ryddet opp i disse misforståelsene fikk de det mye bedre, de oppdaget at de så godt som aldri hadde krangler lenger heller, fordi hele tonen i hjemmet ble så mye bedre at begge trivdes bedre hjemme og med hverandre. Anonymkode: c4f92...dd1
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #16 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg må bare høre med dere om hva som er normalt. Samboer her i huset mener at det vanlig å si ifra hva man skal og hvor man går når man har en rolig dag hjemme uten planer. F.eks at «nå går jeg opp en tur og leser litt.» Eller «jeg går i garasjen og vasker dekkene.» «Kommer straks, skal bare sette på en 60 graders vask.» Er det normalt? Å gi beskjed til partneren om hver minste lille bevegelse rundt om i huset på en rolig fridag? Anonymkode: 267a6...43f Tuller du... Psykopat. Jeg forteller mannen når jeg skal på jentekveld, en stund i forveien. Men aldri aldri har jeg sagt at jeg skal vaske klær, kommer snart - jeg går opp og leser litt. Vi er da to voksne individer. Har man småbarn, går man bare ikke. Men man må ikke gi beskjed over alt hva man tar seg til. Anonymkode: f08d1...49f
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #17 Skrevet 30. mai 2022 Dette har det sikkert blitt skrevet doktorgradsavhandlinger om. 🙂 Jeg ser ikke på det som en type kontroll eller opplysningsplikt, men som en av de mange formene for kommunikasjon man har i et parforhold. Og så legger alle seg på litt ulike nivåer. Noen ganger sier man ting for å ikke forvirre den andre, andre ganger kan det ha praktisk betydning. Anonymkode: 38a68...d60
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #18 Skrevet 30. mai 2022 Hi her. Grunnen til at jeg spurte var fordi mannen i helgen ble fornærmet fordi jeg ikke ga beskjed om at jeg satte meg opp med en bok. Vi hadde ingen planer for dagen, og jeg ville bare lese litt. Etterpå jobbet jeg litt med grønnsakene i hagen, og da ble han sur igjen fordi han trodde jeg satt oppe. Jeg følte det litt som opplysningsplikt og overvåkning, at jeg ikke kunne bevege meg fritt i mitt eget hjem. Men okei, jeg ser flertallet gjør det, så da tar jeg selvkritikk. Anonymkode: 267a6...43f
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #19 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg må bare høre med dere om hva som er normalt. Samboer her i huset mener at det vanlig å si ifra hva man skal og hvor man går når man har en rolig dag hjemme uten planer. F.eks at «nå går jeg opp en tur og leser litt.» Eller «jeg går i garasjen og vasker dekkene.» «Kommer straks, skal bare sette på en 60 graders vask.» Er det normalt? Å gi beskjed til partneren om hver minste lille bevegelse rundt om i huset på en rolig fridag? Anonymkode: 267a6...43f Ja, jeg synes turer ut av husets vanlige oppholdsrom hører med å si fra om. Irriterer meg om samboer bare plutselig er "borte", og jeg må lete i hagen, i garasjen, på loftet eller sjekke om bilen er der (i tilfelle han har kjørt bort for å vaske bilen, levere noe til en kompis osv). Det hører med til normal kommunikasjon å si fra. Anonymkode: 6debd...2cb
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #20 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tuller du... Psykopat. Jeg forteller mannen når jeg skal på jentekveld, en stund i forveien. Men aldri aldri har jeg sagt at jeg skal vaske klær, kommer snart - jeg går opp og leser litt. Vi er da to voksne individer. Har man småbarn, går man bare ikke. Men man må ikke gi beskjed over alt hva man tar seg til. Anonymkode: f08d1...49f Psykopat..? Jøss. De eneste du demonstrerer ved å slenge ut en slik kommentar, er lite kunnskap om kommunikasjon og relasjoner. Anonymkode: 6debd...2cb
sug lut Skrevet 30. mai 2022 #21 Skrevet 30. mai 2022 Hvis man deler hus med noen er det helt naturlig å gi beskjed om man går ut og hvor lenge man blir borte, enten det er samboer/ektefelle, barn eller andre man deler husvære med. Alt innenfor huset er litt annerledes, der gir man gjerne beskjed om man ikke skal forstyrres eller om det på annen måte påvirker de andre i huset.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #22 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg må bare høre med dere om hva som er normalt. Samboer her i huset mener at det vanlig å si ifra hva man skal og hvor man går når man har en rolig dag hjemme uten planer. F.eks at «nå går jeg opp en tur og leser litt.» Eller «jeg går i garasjen og vasker dekkene.» «Kommer straks, skal bare sette på en 60 graders vask.» Er det normalt? Å gi beskjed til partneren om hver minste lille bevegelse rundt om i huset på en rolig fridag? Anonymkode: 267a6...43f Ja Anonymkode: da065...9c4
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #23 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hi her. Grunnen til at jeg spurte var fordi mannen i helgen ble fornærmet fordi jeg ikke ga beskjed om at jeg satte meg opp med en bok. Vi hadde ingen planer for dagen, og jeg ville bare lese litt. Etterpå jobbet jeg litt med grønnsakene i hagen, og da ble han sur igjen fordi han trodde jeg satt oppe. Jeg følte det litt som opplysningsplikt og overvåkning, at jeg ikke kunne bevege meg fritt i mitt eget hjem. Men okei, jeg ser flertallet gjør det, så da tar jeg selvkritikk. Anonymkode: 267a6...43f Det er ikke noen grunn til at du skal ta selvkritikk. Du og mannen din har tydeligvis ulike behov på dette området, uten at noen av dere tar feil eller har rett. Kanskje dere bør ta en prat om hva dere begge legger i denne typen info og få avklart noen forventninger. Skjønner forøvrig at du opplever akkurat denne situasjonen som en type kontroll. Voksne folk blir da ikke sure for dette? Anonymkode: 38a68...d60
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #24 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hi her. Grunnen til at jeg spurte var fordi mannen i helgen ble fornærmet fordi jeg ikke ga beskjed om at jeg satte meg opp med en bok. Vi hadde ingen planer for dagen, og jeg ville bare lese litt. Etterpå jobbet jeg litt med grønnsakene i hagen, og da ble han sur igjen fordi han trodde jeg satt oppe. Jeg følte det litt som opplysningsplikt og overvåkning, at jeg ikke kunne bevege meg fritt i mitt eget hjem. Men okei, jeg ser flertallet gjør det, så da tar jeg selvkritikk. Anonymkode: 267a6...43f Hvis han har ropt noen viktige beskjeder til deg der oppe hvor han trodde du satt, eller han selv må ut en tur og forsøker å få gitt deg beskjed så du kan holde øye med barna, så er det virkelig ikke rart han blir irritert. Skal han måtte bruke et kvarter på å lete etter deg fordi du ikke kan si fra? Anonymkode: 6debd...2cb
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #25 Skrevet 30. mai 2022 the amazing spidermamma skrev (5 timer siden): Ja, det er vel vanlig? Jeg pleier i hvert fall å si ifra hva jeg skal, særlig hvis jeg går ut av huset. Handler ikke om kontroll, men det er jo mer praktisk hvis den andre vet hvor man er og om man evt er opptatt. Nettopp. Det handler om positiv samhandling og kommunikasjon. Anonymkode: 6debd...2cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå