Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #101 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg var på Tusenfryd i helgen og ble overrasket over dette nylig innførte konseptet. Tilsvarende har jeg kun opplevd i USA, og det er ikke engang alle parker som tilbyr slike løsninger (Disneyland og Disney World tilbyr for eksempel ikke fast track-billetter). Jeg synes det er forkastelig, særlig fordi det vil gå på bekostning av alle de som enten ikke ønsker eller kan betale for tilleggsbillett. Ikke bare skal du betale over 500 kroner for å komme inn, du skal attpåtil måtte brukte enda mer tid på å stå i kø enn tidligere. Ved siden av det vil det gå på bekostning av besøkende som kvalifiserer til vis hensyn-bånd. Jeg var på Tusenfryd med et barn som har behov for et slikt bånd, og sammenlignet med tidligere år, var det mer ventetid. Det synes jeg er synd, for disse båndene gis ut for en grunn. Anonymkode: 9fc39...aca Nå er det slik at Tusenfryd er en kommersiell aktør som ikke har noen plikt til å tilrettelegge for barn med spesielle behov. De kan gjøre de grepene de måtte ønske for å tjene penger. Hvis dette fast track-systemet fører til økte inntekter for Tusenfryd, er det ingen grunn til ikke å beholde det. Det er veldig mange her som blander mellom hva staten har plikt til og hva kommersielle aktører har plikt til. Enn så lenge lever vi ikke i en kommunisstat. Anonymkode: 6417e...173
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #102 Skrevet 31. mai 2022 Kan en betale for å unngå kø i dyreparken også?? Finner ikke info om det. Anonymkode: ebc52...347
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #103 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg synes ikke dette er en god løsning, men 50 slike billetter fordelt på 8-9(?) attraksjoner utgjør neppe en lang kø. Så dette blir nok ikke store problemet for de son også i dag går utenom køen. Selv hater jeg alt på Tusenfryd, men har et barn som virkelig elsker alt som går fort, snurrer og «looper». Vi bor langt unna Tusenfryd så det blir en gang i året. 300,- ekstra for dobbel antall turer (som det sikkert minst ville blitt fordi man unngikk køen) høres ut som mindre penger per tur for vår del og dermed god butikk. Om jeg har samvittighet til det er jeg ikke sikker på. Anonymkode: 9b0ae...018 50 i dag - de sier selv at det vil kunne bli flere i fremtiden dersom ordning gen blir populær. Så her handler det mer om etterspørsel, ikke at de vil skåne de andre gjestene (som allerede har betalt skjorta for å komme inn) Og legger du til all ventingen ved cafeer og boder for mat/drikke/kaffe, siden det er svært lite effektivt, så er det vel ikke så mye igjen av dagen. Jeg trives egentlig godt på Tusenfryd - parken ligger i naturen, på et vis, og oppleves ikke så full selv om det er mange folk ( bortsett fra køene på attraksjonene) Nå er jeg spent på hvordan det blir fremover.. og jeg syns det er en grådighet som har kommet til syne som gir meg bismak. Anonymkode: a74db...f81
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #104 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Bare prisen for å komme inn ekskluderer ganske mange av de som har lite. Men ærlig talt, det er ingen menneskerett å dra på tusenfryd. Det får være måte på hvor mye vi skal kommunistinfisere det landet her. Livet er av og til litt urettferdig, jeg er helt for å dekke grunnleggende behov som trygghet, helse og utdanning. Tusenfryd er ikke en av de grunnleggende behovene. Anonymkode: 5b9dc...a16 Men de har hatt en løsning som har fungert så langt. Nå fører grådigheten til at det blir dårligere for mange og dyrere for dem som vil kjøpe seg forbi køa. Her er det sikkert mange foreldre som gir etter for presset selv om de egentlig ikke har råd. For eksempel vil det være uaktuelt å dra uten fastpass hvis resten av vennegjengen har. Anonymkode: a74db...f81
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #105 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Kan en betale for å unngå kø i dyreparken også?? Finner ikke info om det. Anonymkode: ebc52...347 Nei. Det finnes muligheter for å forhåndskjøpe billetter til Hakkebakkeskogen slik at du kan velge klokkeslett for forestilling. Denne kister uansett 50 kroner ekstra ved siden av billetten, og det er ikke dyrere om du forhåndskjøper Anonymkode: a74db...f81
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #106 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): På bekostning av barn og voksne som har så store fysiske eller psykiske utfordringer at man uten skamfølelse eller dårlig samvittighet er villig til å brøyte disse av veien ved å betale seg forbi de som faktisk trenger disse køene... Jaja, det sier jo mye om de som gjør det. Anonymkode: 1dba2...b3c Er det opplyst fra Tusenfryd at disse ekstra betalende billettene kommer før de som får «slippe kø»-bånd? Det kan da ikke være så utrolig mange som ikke klarer å stå i kø pga diagnose? Jeg vil kanskje tro at de kommer først, så de 50 personene (fordelt på 8 karuseller)? Anonymkode: 8320f...d45
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #107 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Nå er det slik at Tusenfryd er en kommersiell aktør som ikke har noen plikt til å tilrettelegge for barn med spesielle behov. De kan gjøre de grepene de måtte ønske for å tjene penger. Hvis dette fast track-systemet fører til økte inntekter for Tusenfryd, er det ingen grunn til ikke å beholde det. Det er veldig mange her som blander mellom hva staten har plikt til og hva kommersielle aktører har plikt til. Enn så lenge lever vi ikke i en kommunisstat. Anonymkode: 6417e...173 Det er ingen som har sagt at kommersielle aktører plikter å tilrettelegge for barn eller voksne med særskilte behov, men det ligger en samfunnsforventning i det. Jeg setter pris på at det norske samfunn i stor grad er inkluderende. Tusenfryd velger den ekskluderende linjen, og det bryter med den norske tankegangen. Det er ikke rart at det blir reaksjoner av det, kommersiell aktør eller ei. Anonymkode: 9fc39...aca
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #108 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei. Det finnes muligheter for å forhåndskjøpe billetter til Hakkebakkeskogen slik at du kan velge klokkeslett for forestilling. Denne kister uansett 50 kroner ekstra ved siden av billetten, og det er ikke dyrere om du forhåndskjøper Anonymkode: a74db...f81 De er gratis dersom man venter til samme dag (kl 10?). Så prinsippet er det samme som Tusenfryd. Man bestiller billett både til hakkebakkeskogen og til syng med sjørøvere. i tillegg kan man kjøpe ulike frokostopplegg hos dyreparken og man kan være dyrepasser for en dag osv. alt koster ekstra. Hva viss vennegjengen ønsker å gjøre dette og en ikke har råd (et argument som ble brukt her om Tusenfryd) Anonymkode: 8320f...d45
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #109 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er det opplyst fra Tusenfryd at disse ekstra betalende billettene kommer før de som får «slippe kø»-bånd? Det kan da ikke være så utrolig mange som ikke klarer å stå i kø pga diagnose? Jeg vil kanskje tro at de kommer først, så de 50 personene (fordelt på 8 karuseller)? Anonymkode: 8320f...d45 Det er samme kø for besøkende med vis hensyn-bånd og fast track-billett. Anonymkode: 9fc39...aca
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #110 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): 50 i dag - de sier selv at det vil kunne bli flere i fremtiden dersom ordning gen blir populær. Så her handler det mer om etterspørsel, ikke at de vil skåne de andre gjestene (som allerede har betalt skjorta for å komme inn) Og legger du til all ventingen ved cafeer og boder for mat/drikke/kaffe, siden det er svært lite effektivt, så er det vel ikke så mye igjen av dagen. Jeg trives egentlig godt på Tusenfryd - parken ligger i naturen, på et vis, og oppleves ikke så full selv om det er mange folk ( bortsett fra køene på attraksjonene) Nå er jeg spent på hvordan det blir fremover.. og jeg syns det er en grådighet som har kommet til syne som gir meg bismak. Anonymkode: a74db...f81 Mine barn vil på liverpoolkamp slik flere av vennene. Det har vi ikke råd til, vet du hvor mye en slik tur og billett koster??? Men det er faktisk frivillig å dra dit, akkurat som Tusenfryd. Alt koster penger, sånn er det. Trampolineparker koster ca 200kr for to timers hopping. med mat, slush osv blir det langt dyrere. Igjen helt frivillig. man kan ikke basere bedrifter på at det skal være billigst mulig. De som jobber der skal faktisk ha skikkelig lønn. Anonymkode: 8320f...d45
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #111 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er samme kø for besøkende med vis hensyn-bånd og fast track-billett. Anonymkode: 9fc39...aca Er det så mye folk med vis-hensyn billett? Dersom de 50 personene med disse nye billettene fordeler seg på 8 karuseller så er det ca 6 personer ekstra i hver kø. Trekk bort noen som ikke alltid er i kø, samt st noen kjører karusell, så tenker man at det er 3-4 ekstra i kø pr karusell. Er det virkelig så mange med vis-hensyn billett at 3-4 ekstra utgjør et problem? Anonymkode: 8320f...d45
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #112 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men de har hatt en løsning som har fungert så langt. Nå fører grådigheten til at det blir dårligere for mange og dyrere for dem som vil kjøpe seg forbi køa. Her er det sikkert mange foreldre som gir etter for presset selv om de egentlig ikke har råd. For eksempel vil det være uaktuelt å dra uten fastpass hvis resten av vennegjengen har. Anonymkode: a74db...f81 Det er vel fremdeles slik at enkelte får ledsager og bånd deretter? Har man ikke råd, da får en finne på noe annet. Jeg har selv vokst opp i en familie med lite penger, det er ingen krise om en ikke får VIP på tusenfryd. Verdens beste barndom på knekkebrød og kneip før huslånet forfalte og ferier i vår fantastiske og gratis natur. Det får faktisk være måte på hva vi mennesker mener alle andre skal fikse for oss. Tusenfryd er en privat aktør og det har ingenting med nødvendige behov i ett samfunn å gjøre. Skal dere bruke engasjementet, hva med alle de gratis og nødvendige tilbudene gjennom kommunen som legges ned over en lav sko om dagen? DET er langt mer krise. Anonymkode: 5b9dc...a16
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #113 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det så mye folk med vis-hensyn billett? Dersom de 50 personene med disse nye billettene fordeler seg på 8 karuseller så er det ca 6 personer ekstra i hver kø. Trekk bort noen som ikke alltid er i kø, samt st noen kjører karusell, så tenker man at det er 3-4 ekstra i kø pr karusell. Er det virkelig så mange med vis-hensyn billett at 3-4 ekstra utgjør et problem? Anonymkode: 8320f...d45 Jeg aner ikke eksakt antall, men jeg vil anta at det er en god del, ja. Jeg aner ikke hvor mange besøkende det er daglig i høysesong, men ifølge en artikkel på TV2 som jeg kom over, kan det være snakk om rundt 7000 personer. Av disse vil det være en god del som kvalifiserer til vis hensyn-bånd, og så langt flere som kjøper først i køen-billett. Det var langt flere enn 50 som kjøpte det på den tiden vi stod i kø for å få utlevert vis hensyn-bånd, så jeg vil anta at det selges mange slike bånd i løpet av en dag. Anonymkode: 9fc39...aca
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #114 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): De er gratis dersom man venter til samme dag (kl 10?). Så prinsippet er det samme som Tusenfryd. Man bestiller billett både til hakkebakkeskogen og til syng med sjørøvere. i tillegg kan man kjøpe ulike frokostopplegg hos dyreparken og man kan være dyrepasser for en dag osv. alt koster ekstra. Hva viss vennegjengen ønsker å gjøre dette og en ikke har råd (et argument som ble brukt her om Tusenfryd) Anonymkode: 8320f...d45 Det er ekstratilbud utover hva du får i den ordinære billetten. Ikke det samme i det hele tatt. På Tusenfryd er det flere attraksjoner som gjestene må betale ekstra for, det har det vært lenge. Det påvirker ikke opplevelsen til den enkelte gjest. Det er ikke slik at alle må få oppleve det samme - men at man ikke skal presses til å betale nesten dobbel pris for å komme forbi køen hvor de som har betalt en allerede svindyr ordinær billett står Anonymkode: a74db...f81
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #115 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er vel fremdeles slik at enkelte får ledsager og bånd deretter? Har man ikke råd, da får en finne på noe annet. Jeg har selv vokst opp i en familie med lite penger, det er ingen krise om en ikke får VIP på tusenfryd. Verdens beste barndom på knekkebrød og kneip før huslånet forfalte og ferier i vår fantastiske og gratis natur. Det får faktisk være måte på hva vi mennesker mener alle andre skal fikse for oss. Tusenfryd er en privat aktør og det har ingenting med nødvendige behov i ett samfunn å gjøre. Skal dere bruke engasjementet, hva med alle de gratis og nødvendige tilbudene gjennom kommunen som legges ned over en lav sko om dagen? DET er langt mer krise. Anonymkode: 5b9dc...a16 Da får de stoppe markedsføringen rettet mot barn. Det er DER problematikken ligger. Anonymkode: a74db...f81
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #116 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå er det slik at Tusenfryd er en kommersiell aktør som ikke har noen plikt til å tilrettelegge for barn med spesielle behov. De kan gjøre de grepene de måtte ønske for å tjene penger. Hvis dette fast track-systemet fører til økte inntekter for Tusenfryd, er det ingen grunn til ikke å beholde det. Det er veldig mange her som blander mellom hva staten har plikt til og hva kommersielle aktører har plikt til. Enn så lenge lever vi ikke i en kommunisstat. Anonymkode: 6417e...173 Nå er det slik at det oftere og oftere forventes/kreves at bedrifter i Norge tar samfunnsansvar. Anonymkode: 29699...961
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #117 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Det er ekstratilbud utover hva du får i den ordinære billetten. Ikke det samme i det hele tatt. På Tusenfryd er det flere attraksjoner som gjestene må betale ekstra for, det har det vært lenge. Det påvirker ikke opplevelsen til den enkelte gjest. Det er ikke slik at alle må få oppleve det samme - men at man ikke skal presses til å betale nesten dobbel pris for å komme forbi køen hvor de som har betalt en allerede svindyr ordinær billett står Anonymkode: a74db...f81 Det er et ekstratilbud å betale for å slippe stå i kø på Tusenfryd. Man presses ikke til å betale dobbel pris, man kan jo bare gjøre slik man alltid har gjort…. Anonymkode: 8320f...d45
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #118 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Jeg aner ikke eksakt antall, men jeg vil anta at det er en god del, ja. Jeg aner ikke hvor mange besøkende det er daglig i høysesong, men ifølge en artikkel på TV2 som jeg kom over, kan det være snakk om rundt 7000 personer. Av disse vil det være en god del som kvalifiserer til vis hensyn-bånd, og så langt flere som kjøper først i køen-billett. Det var langt flere enn 50 som kjøpte det på den tiden vi stod i kø for å få utlevert vis hensyn-bånd, så jeg vil anta at det selges mange slike bånd i løpet av en dag. Anonymkode: 9fc39...aca Kanskje det er et problem at vis-hensyn armbånd blir misbrukt for å slippe å stå i kø? Et flott tilbud for de som trenger det! Men kanskje det utnyttes av de som klarer å stå i kø, sånn viss det er «en god del» som får disse armbåndene? Anonymkode: 8320f...d45
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #119 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mine barn vil på liverpoolkamp slik flere av vennene. Det har vi ikke råd til, vet du hvor mye en slik tur og billett koster??? Men det er faktisk frivillig å dra dit, akkurat som Tusenfryd. Alt koster penger, sånn er det. Trampolineparker koster ca 200kr for to timers hopping. med mat, slush osv blir det langt dyrere. Igjen helt frivillig. man kan ikke basere bedrifter på at det skal være billigst mulig. De som jobber der skal faktisk ha skikkelig lønn. Anonymkode: 8320f...d45 Jeg lurer på hvordan trampolineparken tilrettelegger for barn med funksjonsnedsetting? For de må vel også få hoppe, selv om de kanskje ikke kan gå? Anonymkode: 8c642...646
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #120 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kanskje det er et problem at vis-hensyn armbånd blir misbrukt for å slippe å stå i kø? Et flott tilbud for de som trenger det! Men kanskje det utnyttes av de som klarer å stå i kø, sånn viss det er «en god del» som får disse armbåndene? Anonymkode: 8320f...d45 Det er ikke det. Vi har vært der ganske ofte, og vi er som regel de eneste i den køen når vi kommer til en atraksjon. Noen få ganger er det én annen gruppe. Og i år har de strammet inn så det blir enda færre, ettersom det nå kun gjelder de med ledsagerbevis, mens man tidligere kunne få det med legeerklæring også. Men det kan heller ikke ha vært "langt flere" enn 50 som kjøpte ekspresspass, da de kun selger 50 per dag. Så vedkommende har tydeligvis ikke helt oversikt. Det er derimot et problem (for alle) dersom de med ekspresspass kan kjøre det samme gang på gang uten at den vanlige køen går fremover. Med vis hensyn bånd kan man kjøre to ganger, og må deretter vente minst 15 minutter før man kjører igjen. (Det var i alle fall sånn i fjor.) Jeg synes det også er litt drøyt når det er mye kø da, vi pleier å kjøre hver aktuelle ting én gang og eventuelt favoritten en gang til på slutten. Anonymkode: 873bb...58a
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #121 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan en betale for å unngå kø i dyreparken også?? Finner ikke info om det. Anonymkode: ebc52...347 Nei, det står i linken til hi. Anonymkode: cb6f6...f90
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #122 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det er et ekstratilbud å betale for å slippe stå i kø på Tusenfryd. Man presses ikke til å betale dobbel pris, man kan jo bare gjøre slik man alltid har gjort…. Anonymkode: 8320f...d45 Noe som gjør at de som har ordinær billett, og ikke har råd til å kjøpe fastpass må vente lenger for å få tjenesten de har betalt for. I mitt hode er ikke dette spesielt komplisert å forstå.. Anonymkode: a74db...f81
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #123 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da får de stoppe markedsføringen rettet mot barn. Det er DER problematikken ligger. Anonymkode: a74db...f81 Markedsføring mot barn er en egen problemstilling som favner langt flere enn tusenfryd. Der er vi ikke nødvendigvis uenige, men det gjelder mange ting. Kjøp ditt eller datt, med verdens lykkeligste familie, farger og solskinn. Da blir alt bra, eller noe. Men, jeg skulle likt å se at man boikottet alt av den sort, hvis det er det som er prinsippet her. Anonymkode: 5b9dc...a16
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #124 Skrevet 31. mai 2022 Hele denne debatten blir dum. Det koster 1,970,- kroner for billetter til en familie på 4. Så de med dårlig råd er allerede ekskluderte. At folk kan kjøpe fast pass har ingenting for disse familiene å si. Hvor er kronikkene og boikottene over høye billettpriser som ekskluderer fattige barnefamilier fra i det hele tatt komme inn porten??? Anonymkode: e4629...d34
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2022 #125 Skrevet 31. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Mine barn vil på liverpoolkamp slik flere av vennene. Det har vi ikke råd til, vet du hvor mye en slik tur og billett koster??? Men det er faktisk frivillig å dra dit Hvis det er frivillig å dra på en Liverpool-kamp og barna dine vil det, hvorfor gjør dere da ikke det? Anonymkode: 9109a...6af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå