Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #26 Skrevet 30. mai 2022 Kanskje det er så enkelt at hun digger Stranger Things. Eller at det er et eller annet på TilTok som trender.. Jeg ville sagt at hun får vente til hun er 16. Hvis hun fortsatt ønsker det da, hadde hun fått gjort det. Hvis det handler om kjønnsidentitet så ville jeg satt igang atbeidet med å finne mer ut av det så raskt som mulig Anonymkode: 9bb93...7f0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #27 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Det er ikke negativt å søke oppmerksomhet om man gjør det av riktig grunn. Det er nok av dere som er livredde for å skille dere ut i mengden. Det er heller ikke udelt positivt. Anonymkode: 4ad76...dd3 Hva er riktig grunn? Og hvem "dere" er det du snakker om? Anonymkode: 94124...3b7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #28 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ikke hvis de er over 40. Anonymkode: da168...fee Min bror var 29 da han begynte å miste håret og dermed fjernet alt. Ingen nynazist. To venninner tok alt håret da vi studerte - ikke nynazister de heller. Det er bare hår. Anonymkode: a223f...c41
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #29 Skrevet 30. mai 2022 Det er hår og det vokser ut igjen. Jeg fjernet håret mitt rundt den alderen, har ikke hatt langt hår før nå som jeg er førti. Det var kun for at ungene ville se hvordan jeg så ut med langt hår. Når det kom til skuldrene orka jeg ikke lengre og klipte meg kort igjen. Jeg føler meg mer vel med kort hår, så glad min mor syns det var helt greit at jeg fjernet håret som var helt ned til rompa. Jeg har også hatt ett barn med kort hår, men da var hu lita og ett uhell når vi klipte henne. Hu gadd ikke mye styr for å rette det opp, så da ble det maskinen på det lengste. Hun kledde det, likte det kort, men har langt siden. Snakk med henne og kanskje dere kan finne ett kompromiss. Hadde ikke jeg fått lov å klippe meg av mamma, hadde det forsvunnet med en maskin og dermed blitt kortere enn det ble første gangen. Anonymkode: 35644...7eb
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #30 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Min bror var 29 da han begynte å miste håret og dermed fjernet alt. Ingen nynazist. To venninner tok alt håret da vi studerte - ikke nynazister de heller. Det er bare hår. Anonymkode: a223f...c41 Men ikke rart om folk trekker den konklusjonen. Nynazister pleier være skallede (det er derfor det heter skinheads). Anonymkode: da168...fee
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #31 Skrevet 30. mai 2022 ForklR at det ville kreve omtrent daglig barbering for ikke å få xkjeggstubber på hodet og at hun vil måtte smøre seg med solkrem veldig ofte for ikke å bli solbrent. Hvis hun i steden barberer seg til rundt 5 mm lengde får hun nesten samme effekt, men mye enklere å behandle. Anonymkode: 9841d...ff4
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #32 Skrevet 30. mai 2022 Jeg kjenner at jeg ikke blir helt enig med meg selv om hva jeg mener. På den ene siden kan man si at det bare er hår, det vokser ut igjen, hun må få ta egne valg om utseende osv. osv. Helt greie argumenter som jeg mener er riktige. Men så er hun bare 13. Jeg tenker at det kanskje er litt ungt til å ta denne avgjørelsen? Jeg barberte av meg håret på videregående, og det gikk greit, men det ble jo reaksjoner. Ikke kjipe reaksjoner, men da jeg kom inn i klasserommet, ble det gisping og utrop og spørsmål. Det må hun kunne stå i uten å bare ønske å synke gjennom gulvet. Og da er man kanskje den eneste jenta som ikke har likt hår som de andre. Det er jo helt greit, men selv om man kjenner at det er riktig for seg, så kan det være litt vanskelig å stå i. Jeg vet hvordan det er - er lesbisk og har alltid hatt en guttete/androgyn stil. Det er det jeg vil ha, det er riktig for meg, men det er likevel noe som gjør at jeg føler meg litt på siden av de andre. Selv i voksen alder. Jeg hadde lagt til sides alle egne følelser og satt meg ned med henne. Si at nå skal dere snakke om de objektive tingene som kanskje blir resultatet av dette. Spørsmål, krav om forklaring, voksne som glor på henne, fordommene folk kommer til å ha. Kanskje dere kan komme frem til at hun begynner med å klippe seg kort, klippe en frisyre som kan styles? Guttefrisyre hvis det er det som er målet, men i hvert fall noe som er noe. Anonymkode: d68f0...02f
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #34 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Bekymrer det deg noen gang hvor langt hun er villig til å gå for å få oppmerksomhet? Er hun typen som til slutt melder seg på Paradise Hotel? Det er noe alle foreldre bør være litt obs på når barn vil skille seg drastisk ut. Det er fordi de vil ha oppmerksomhet, om det er før du de får for lite av det hjemme, for protest eller fordi de er ekshibisjonistiske. Syns det er mye likegladhet og uvitenhet blant foreldre her igjen. "Det er bare hår", "la henne gjøre som hun vil" osv. Og det er akkurat så langt og ikke lengre dere tenker.... Anonymkode: 94124...3b7 Nå øå du rulle inn. Neiz hun kommer ikke til å melde seg på paradise. Ikke dreier det seg om ekshibisjonisme. Det dreier seg om å føle seg komfortabel i egen kropp. Jeg er mer behymret for de jentene i klassa som bruker push uo, dyp utringning, bleket langt hår og mye sminke, mens alt de snakker om er kropp, gutter og intimbarbering. Ungen min har i alle fall funnet ut at hun ikke trenger å følge den kroppsfikseringen som alle blir utsatt for, og at hun ikke trenger å være glattbarbert på leggene, under armene eller på vulva. Jeg har alltid oppmuntret mine til å være seg selv og være komfortable i egne kropper, i stedet for å være tretten på dusinet. Anonymkode: 3626d...c01
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #35 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nå øå du rulle inn. Neiz hun kommer ikke til å melde seg på paradise. Ikke dreier det seg om ekshibisjonisme. Det dreier seg om å føle seg komfortabel i egen kropp. Jeg er mer behymret for de jentene i klassa som bruker push uo, dyp utringning, bleket langt hår og mye sminke, mens alt de snakker om er kropp, gutter og intimbarbering. Ungen min har i alle fall funnet ut at hun ikke trenger å følge den kroppsfikseringen som alle blir utsatt for, og at hun ikke trenger å være glattbarbert på leggene, under armene eller på vulva. Jeg har alltid oppmuntret mine til å være seg selv og være komfortable i egne kropper, i stedet for å være tretten på dusinet. Anonymkode: 3626d...c01 Når barn går til det skrittet å barbere av seg alt håret så er det grunn til å bli skeptisk. Det er en ganske drastisk ting å gjøre for å få oppmerksomhet, så det vil være naturlig å bekymre seg for hva det neste vil bli. Det er helt fint å ikke være lik alle andre, men det fins alltid en balanse og en grense ved hva som er sunt og hva som er ekstremt. Anonymkode: 94124...3b7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. mai 2022 #36 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Når barn går til det skrittet å barbere av seg alt håret så er det grunn til å bli skeptisk. Det er en ganske drastisk ting å gjøre for å få oppmerksomhet, så det vil være naturlig å bekymre seg for hva det neste vil bli. Det er helt fint å ikke være lik alle andre, men det fins alltid en balanse og en grense ved hva som er sunt og hva som er ekstremt. Anonymkode: 94124...3b7 Så grensen går ved hår?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #37 Skrevet 30. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Så grensen går ved hår? I dette tilfellet ja. Eller du tenker at å barbere av seg håret er en normal ting å gjøre fordi de ikke liker å ha hår? Eller? Anonymkode: 94124...3b7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #38 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Når barn går til det skrittet å barbere av seg alt håret så er det grunn til å bli skeptisk. Det er en ganske drastisk ting å gjøre for å få oppmerksomhet, så det vil være naturlig å bekymre seg for hva det neste vil bli. Det er helt fint å ikke være lik alle andre, men det fins alltid en balanse og en grense ved hva som er sunt og hva som er ekstremt. Anonymkode: 94124...3b7 Så du synes det ikke er mer rop pm å bli sett når de bleker håret, bruker full sminke på skolen og de viser frem brystene? Det er ikke alle som føler seg vel innenfor de kjønnsrollene som finnes. Hvorfor skal et valg om 5 mm hårlengde være så kontroversielt? Hva som er jente, gutt og innafor er jo bare konstruert og har alltid vært dynamisk. Hvis man ikke finner seg til rette betyr ikke det at man roper om å bli sett. Forresten hadde eldstemann her langt hår til han gikk i 9. Også hans valg. Var det et forsøk på å bli sett? Nei. Han hadde problemer med endringer. Endringer av bl.a. vaner/rutiner, teksturer osv. For ham var langt hår comfort, noe han var vant til. Anonymkode: 3626d...c01
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #39 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): I dette tilfellet ja. Eller du tenker at å barbere av seg håret er en normal ting å gjøre fordi de ikke liker å ha hår? Eller? Anonymkode: 94124...3b7 Om det ikke er vanlig, så er det helt uproblematisk at man ønsker det. Jeg tipper det hadde vært mer vanlig om ikke alle skukla ha så sterke meninger om hva en jente kan og bør gjøre. Unger lærer det fra et sted, og de er ikke redde for å si det høyt og tydelig. Anonymkode: 3626d...c01
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #40 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så du synes det ikke er mer rop pm å bli sett når de bleker håret, bruker full sminke på skolen og de viser frem brystene? Det er ikke alle som føler seg vel innenfor de kjønnsrollene som finnes. Hvorfor skal et valg om 5 mm hårlengde være så kontroversielt? Hva som er jente, gutt og innafor er jo bare konstruert og har alltid vært dynamisk. Hvis man ikke finner seg til rette betyr ikke det at man roper om å bli sett. Forresten hadde eldstemann her langt hår til han gikk i 9. Også hans valg. Var det et forsøk på å bli sett? Nei. Han hadde problemer med endringer. Endringer av bl.a. vaner/rutiner, teksturer osv. For ham var langt hår comfort, noe han var vant til. Anonymkode: 3626d...c01 Det var voldsomt så opptatt du er av kjønnsroller. Er det dette det handler om? Dette handler om å barbere av seg alt håret, og jeg ser ikke hva dette har med kjønnsroller å gjøre. Ikke skjønner jeg hvorfor du drar frem at sønnen din hadde langt hår heller. Gutter har da alltid hatt langt hår om en ser bort fra noen få tidsperioder. Dette handler om å få oppmerksomhet. Til det ekstreme. Da må man spørre seg hva grunnen er, og hvorfor behovet. Anonymkode: 94124...3b7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #41 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var voldsomt så opptatt du er av kjønnsroller. Er det dette det handler om? Dette handler om å barbere av seg alt håret, og jeg ser ikke hva dette har med kjønnsroller å gjøre. Ikke skjønner jeg hvorfor du drar frem at sønnen din hadde langt hår heller. Gutter har da alltid hatt langt hår om en ser bort fra noen få tidsperioder. Dette handler om å få oppmerksomhet. Til det ekstreme. Da må man spørre seg hva grunnen er, og hvorfor behovet. Anonymkode: 94124...3b7 Hvorfor handler det om oppmerksomhet? Kan være at det handler om hva hun ønsker Anonymkode: c7d26...3c2
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #42 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor handler det om oppmerksomhet? Kan være at det handler om hva hun ønsker Anonymkode: c7d26...3c2 Hun ønsker det for å få oppmerksomhet. En frisk 13-åring vil ikke barbere av seg håret for noen annen grunn. Jeg tror jo HI er skrevet for å se hvor langt foreldre går i å være grenseløse. Det er mange her som er det. Jeg skjønner ikke hvor alle de merkelige og ansvarsløse foreldrene er i virkeligheten. Det er virkelig noen utrolig oppsiktsvekkende og tildels bekymringsfulle syn og meninger på saker og ting her. Anonymkode: 94124...3b7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #43 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hun ønsker det for å få oppmerksomhet. En frisk 13-åring vil ikke barbere av seg håret for noen annen grunn. Jeg tror jo HI er skrevet for å se hvor langt foreldre går i å være grenseløse. Det er mange her som er det. Jeg skjønner ikke hvor alle de merkelige og ansvarsløse foreldrene er i virkeligheten. Det er virkelig noen utrolig oppsiktsvekkende og tildels bekymringsfulle syn og meninger på saker og ting her. Anonymkode: 94124...3b7 Joda. Noen bare ønsker det. Trenger ikke ligge mer bak. At du tror det ligger mer bak enn det vitner jo om at du tror alle tenåringer har et oppmerksomhetsbehov. Og så har det ikke noe med grenser å gjøre. Det kunne vært mange andre ting jeg heller ville sagt nei til enn å ta en maskinklipp på hodet. Hvorfor skal foreldrene bestemme hvilken sveis en 13-åring skal ha? Anonymkode: c7d26...3c2
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #44 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Joda. Noen bare ønsker det. Trenger ikke ligge mer bak. At du tror det ligger mer bak enn det vitner jo om at du tror alle tenåringer har et oppmerksomhetsbehov. Og så har det ikke noe med grenser å gjøre. Det kunne vært mange andre ting jeg heller ville sagt nei til enn å ta en maskinklipp på hodet. Hvorfor skal foreldrene bestemme hvilken sveis en 13-åring skal ha? Anonymkode: c7d26...3c2 Foreldre bør ikke bestemme hvilke frisyre en 13-åring skal ha. De bør bestemme at å barbere av seg håret ikke er aktuelt, og så bør de finne ut hva som er barnets problem. Det er foreldrenes ansvar og oppgave. Anonymkode: 94124...3b7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #45 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hun ønsker det for å få oppmerksomhet. En frisk 13-åring vil ikke barbere av seg håret for noen annen grunn. Jeg tror jo HI er skrevet for å se hvor langt foreldre går i å være grenseløse. Det er mange her som er det. Jeg skjønner ikke hvor alle de merkelige og ansvarsløse foreldrene er i virkeligheten. Det er virkelig noen utrolig oppsiktsvekkende og tildels bekymringsfulle syn og meninger på saker og ting her. Anonymkode: 94124...3b7 Grenseløse? Hos oss er oppførsel langt viktigere å grensesette enn hår. Hvorfor har du et brennende ønske om at barn skal formes likt?På hvilket grunnlag begrunner du at det å fjerne håret skyldes oppmerksomhetstrang? Og det å si at 13-pringer som ønsker å fjerne håret ikke er friske? Du uttaler deg generaliserende om noe du faktisk ikke vet nok om. Grunnen tik at jeg tok opp kjønnsroller, er jo fordi HI nevnte at datteren har uttrykt ønske om å være gutt, og det å ha spørsmål rundt kjønnsidentitet og kjønnsroller er noe de oppvoksende generasjonen er mer opptatt av. Dette med at menn har hatt langt hår opp gjennom tidende er jo logisk (selv om det ikke er så vanlig å se verken gutter eller menn mws langt hår i disse dager). Hvis man ikke skulle bruke mye tid på vedlikehold, klipping og barbering vil en hestehale holde styr på håret. Men sånn sett har det vært perioder og kulturer hvit helt kort klipp og barbering har vært vanlig både for menn og kvinner. Det er fortsatt vanlig i afrikanske stammer, urfolk i både Sør-Amerika og Asia. Anonymkode: 3626d...c01
Barbalamma Skrevet 30. mai 2022 #46 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Foreldre bør ikke bestemme hvilke frisyre en 13-åring skal ha. De bør bestemme at å barbere av seg håret ikke er aktuelt, og så bør de finne ut hva som er barnets problem. Det er foreldrenes ansvar og oppgave. Anonymkode: 94124...3b7 Hvorfor er det gitt at barnet har et problem?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #47 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Grenseløse? Hos oss er oppførsel langt viktigere å grensesette enn hår. Hvorfor har du et brennende ønske om at barn skal formes likt?På hvilket grunnlag begrunner du at det å fjerne håret skyldes oppmerksomhetstrang? Og det å si at 13-pringer som ønsker å fjerne håret ikke er friske? Du uttaler deg generaliserende om noe du faktisk ikke vet nok om. Grunnen tik at jeg tok opp kjønnsroller, er jo fordi HI nevnte at datteren har uttrykt ønske om å være gutt, og det å ha spørsmål rundt kjønnsidentitet og kjønnsroller er noe de oppvoksende generasjonen er mer opptatt av. Dette med at menn har hatt langt hår opp gjennom tidende er jo logisk (selv om det ikke er så vanlig å se verken gutter eller menn mws langt hår i disse dager). Hvis man ikke skulle bruke mye tid på vedlikehold, klipping og barbering vil en hestehale holde styr på håret. Men sånn sett har det vært perioder og kulturer hvit helt kort klipp og barbering har vært vanlig både for menn og kvinner. Det er fortsatt vanlig i afrikanske stammer, urfolk i både Sør-Amerika og Asia. Anonymkode: 3626d...c01 Kan du vær så snill å slutte å bruke stråmenn? Det blir håpløst å diskutere med noen som ilegger andre meninger de ikke har. Jeg har ikke ett eneste sted skrevet at jeg har et "brennende ønske" om at barn skal formes likt. Hvor har jeg skrevet det? Om jenta vil være gutt, så er ikke å barbere av seg håret normalt uansett. Jeg aner ikke hvorfor du skriver den avhandlingen om menn og langt hår.... men okay liksom. Barbalamma skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det gitt at barnet har et problem? Fordi det er et tegn på at barnet har et problem. Hvis hun klippet av seg øyevipper og fjernet øyebryn ol Greit det også kanskje? Anonymkode: 94124...3b7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #48 Skrevet 30. mai 2022 Mor som faktisk bestemmer, sier nei. Anonymkode: e153e...efd
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #49 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kan du vær så snill å slutte å bruke stråmenn? Det blir håpløst å diskutere med noen som ilegger andre meninger de ikke har. Jeg har ikke ett eneste sted skrevet at jeg har et "brennende ønske" om at barn skal formes likt. Hvor har jeg skrevet det? Om jenta vil være gutt, så er ikke å barbere av seg håret normalt uansett. Jeg aner ikke hvorfor du skriver den avhandlingen om menn og langt hår.... men okay liksom. Fordi det er et tegn på at barnet har et problem. Hvis hun klippet av seg øyevipper og fjernet øyebryn ol Greit det også kanskje? Anonymkode: 94124...3b7 Ok. Du skrev ikke et ønske om å forme ungene likt, men du skrev at du bestemmer (og det er godtar er innefor hva du anser som normalt, overført slik folk flest er). Du har altså et behov for å kontrollere barnet ditt, fordi du ikke (av uviss grunn) liker at barnet er ukonvensjonell. Om mitt barn vil barbere bort brynene, så er det helt i orden. Er faktisk de som gjør det, slik at de kan tegne på seg kunstige bryn i stedet. Fordi brynene de har ikke er rett plassert. Men vi stiller ikke spørsmål med alt ungdommen gjør for å presse seg inn i skjlnnhetsstandarden. Det er liksom godkjent. Det står faktisk respekt av de som ikke ønsker å følge dette. Jeg hadde sagt nei til å klippe av øyevippene, siden de faktisk beskytter øynene. Det var du som dro inn at langt hår på menn har vært vanlig. I dag er det ikke mer vanlig enn at ingen av lærerne eller guttene på skolen har det (300 elever), og min sønn ble snakket til av lærere, medelever, fremmede og familiemedlemmer og hva de synes om gutter og langt hår. Du har med svogerforskning kommet til konklusjonen om at barnet har et problem. Kan du vise til noe som støtter opp om dette? Hvor har du det fra at jenter som vil fjerne håret er ute etter oppmerksomhet og har problemer. Det er bare din mening. Du svarer ikke på at jenter som gjør alt for å møte skjønnhetsidealER (uansett hvor kunstig) også er ute etter oppmerksomhet?! Hvorfor er det i så fall en bedre form for oppmerksomhet? Anonymkode: 3626d...c01
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #50 Skrevet 30. mai 2022 Det er bare hår. Akkurat som en del andre ting er bare klær, eller "bare" noe annet. Men det er ikke alle uttrykk man er voksen nok til å bære, så det er ikke alt man får lov til. Og "kjønnsidentitet" er bare bambus og askeavkok, det teller ikke. Anonymkode: 08676...d91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå