Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Barnet mitt går på andre trinn. I samme gruppe er det et barn med adhd. Jeg er fullstendig klar over at barn med adhd har det veldig vanskelig og frustrerende og at hverdagen er mer utfordrende enn andres. Problemet mitt er at vi har fått kjempeproblemer her hjemme. Hun gruer seg voldsomt til å gå på skolen og har det siste året blitt mer og mer redd. Medeleven i gruppen liker faktisk spesielt godt barnet mitt, men barnet mitt blir slått og tror på at medeleven skal drepe henne. Han er en stor og sterk gutt for alderen + at han bruker pinner. Hun har flere ganger blitt skadet. Skolen er klar over utfordringen de har, men opplyser hver gang at det jobbes med saken. Jeg synes det er utrolig vanskelig. Bør jeg ta jenta mi ut fra skolen? Vi har snakket om og sett filmer om hvor vanskelig det er å ha adhd. Vi har også trygget henne på at hun ikke vil bli drept - noe hun ikke tror oss på og sier vi ikke forstår. Vi sier også at det er helt uakseptabelt at han slår henne. Noen som har noen tanker på hva dere ville gjort? Anonymkode: 238ea...951
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Paragraf 9-sak. NÅ. Ingen elev skal utsettes for krenkelser på skolen, og vold er en krenkelse. Det holder ikke at de sier «det jobbes med saken». De skal gi deg/dere en konkret plan over HVA som gjøres og NÅR. Anonymkode: 647c6...820
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Er adhdforeldrene informert? Om de er normalt oppegående håper jeg de får sjansen til å snakke med barnet sitt. Kan være enklere å dnakke om konkret hendelse fremfor generelt være snill med alle. Forøvrig er jeg enig med anonym over. Skolen må vise deg en skriftlig tiltaksplan innen rimelig tid. Om ikke melder du inn 9a sak hos statsforvalter. Om barnet er redd kan du fint holde det hjemme. Da viser du barnet ditt du tar det på alvor, og du viser skolen tydelig hva du forventer. Synes likevel du skal holde en tydelig og god kommunikasjon, og om du holder ditt barn hjemme informerer du skolen skriftlig om hvorfor. Anonymkode: 74838...67c
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Uff, dette er ikke bra. Du må nok kreve mer tiltak som beskytter datteren din, for hun har krav på en trygg skolehverdag. Og så, som en liten bønn fra en annen mamma, håper jeg at du/dere også klarer å skille på diagnose og person. Jeg har selv to barn med adhd, og ingen av dem er voldelige eller er utagerende, men jeg merker stigmaet godt fordi mange dessverre ofte setter likhetstegn mellom adhd og det å oppføre seg dårlig. Det stemmer selvfølgelig i noen tilfeller, men de fleste med adhd oppfører seg helt fint. Anonymkode: a4c77...b4e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Paragraf 9-sak. NÅ. Ingen elev skal utsettes for krenkelser på skolen, og vold er en krenkelse. Det holder ikke at de sier «det jobbes med saken». De skal gi deg/dere en konkret plan over HVA som gjøres og NÅR. Anonymkode: 647c6...820 Dette ! Anonymkode: 16903...ca1
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Når datteren din på 2.trinn er i ferd med å bli en skolevegrer pga en utagerende medelev holder det ikke med "vi jobber med saken" altså. Alle barn har krav på en trygg skolehverdag, og datteren din er like viktig som barnet med diagnose. Vi skjønner at dette barnet har sine utfordringer og må få hjelp til å takle det, men datteren din har også krav på hjelp og en trygg skoledag. Det må opprettes en sak, 9a kaller de det vel, også må det finnes løsninger med en eneste gang. Datteren din skal føle seg trygg, og om det så er at skolens miljøterapeut e.l. er ved siden av dem hele friminuttet, læreren er mellom henne og denne gutten i garderoben, at de sitter så langt fra hverandre de kan komme i klasserommet eller hva det nå kreves, så skal det gjøres, så hun føler seg trygg og sett, hele tiden. Anonymkode: a1d5d...f53
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 Vi har det akkurat likt med vår 3. klassing. Dette har pågått siden bhg, og selv om alle lover bedring snart, skjer det ikke. Vår sønn er redd hver dag, men det er ingenting mer vi får gjort. Å ta han ut av skolen vil skade han mer enn at han får gå. Det er ingen alternativer. Mitt råd: heng på skolen. Krev verge med adhd-barnet. Det er det eneste som har fungert hos oss. Dessverre pga økonomi, avsluttes vergen tidvis, og problemene starter på ny. Anonymkode: 7e2d1...821
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Så det du sier er at hun blir regelmessig utsatt for så alvorlig fysisk vold at hun flere ganger har blitt skadet, og over tid vært utsatt for så mye psykisk vold at hun har fått dødsangst? Hun er rett og slett traumatisert? Og dere som foreldre har møtt henne med å fortelle henne at andre er viktigere enn henne, ved å se video (!) av hvorfor hun bare må tåle det?! Jeg ville holdt barnet hjemme imorgen, bedt om unnskyldning, og med henne tilstede ringt til rektor og sagt at nå har hun blitt utsatt for så mye vold at dette går ikke lenger. Nå må hensynet til hennes hverdag trumfe hensynet til den andre part. Så ville jeg tatt kontakt med helsesøster eller lege, for å hørt hvilken støtte og eventuelt hjelp jenta di kan få. Forhåpentligvis klarer dere å forhindre at hun får langvarige mén/psykiske vansker av dette hvis dere tar tak nå. Hilsen hun som fremdeles er redd høylytte folk fordi barnet i henne er redd for å bli utsatt for vold igjen, uten å ha noen som er villige til å hjelpe.. (foreldrene mine og lærerene var også mest opptatt av å forstå den andre parten, føltes det som for det barnet jeg dengang var). Anonymkode: 797be...853
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Still krav til skolen nå. Hvis mitt barn ikke føler seg trygg på skolen innen x antall dager, blir det skolebytte. Ikke vent for lenge, for dette setter spor i en liten kropp. Anonymkode: e8e04...f7c
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Tusen tusen takk for alle svar❤️ Jeg hadde ikke hørt om paragrafen og ble veldig glad for den. Jeg går i gang med en gang å skrive Mail til skolen og vil henvise til denne. Kjære mamma’n som har to med denne diagnosen. Jeg vet at adhd er veldig veldig vanskelig og at det ikke er personligheten som gjør dette, men noe de ikke kan noe for. Og for små barn så er det ofte vanskelig å kontrollere sykdom. Jeg kjenner andre med denne diagnosen som ikke har atferdsvansker. God klem til deg❤️ Kjære deg som har opplevd dette på kroppen. Det var veldig sterkt å lese innlegget ditt. Jeg følte meg egentlig som en mamma som har sviktet. Jeg skal rette opp dette, for selvfølgelig er barnet mitt sin hverdag aller viktigst. God klem til deg som delte❤️ Anonymkode: 238ea...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå