Gå til innhold

Tror dere danskene skjønner de norske skarredialektene bedre enn vanlig østlandsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi nordmenn kan ofte slite veldig med å skjønne dansk tale. Danskene, derimot, de sliter 10 ganger mer med å forstå norsk. De skjønner rett og slett ikke hva vi nordmenn sier i det hele tatt. I hvertfall, nesten ikke i det hele tatt. Men tror dere danskene har lettere å forstå norske dialekter som sørlandsk, stavangersk og bergensk enn standard østlandsk? Ettersom det er dialekter med skarre-r.

Anonymkode: 5d8ba...2eb

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, spesielt sørlandsk som jo også har bløte konsonanter og er mest likt dansk tale. 

Anonymkode: bfbfc...cb3

Skrevet

Jeg kommer fra Nord-Vestlandet og har alltid fått høre av både dansker og svensker at jeg er så lett å forstå.  Jeg Skarrer ikke på r.

Min erfaring er at dansker forstår veldig mye norsk, i hvert fall har alle jeg har møtte gjort det.

Anonymkode: 54b20...001

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Ja, spesielt sørlandsk som jo også har bløte konsonanter og er mest likt dansk tale. 

Anonymkode: bfbfc...cb3

Min personlige erfaring er at de ikke gjør det.

Anonymkode: 5d89b...39d

Skrevet

Jeg bort i stavanger og har hørt av flere dansker at de forstår oss mer enn østlendinger.. så sørlandet,og vestlandet er mer forståelig enn resten av landet

Skrevet

Jeg er sørlending, og snakker jevnt over uten problemer med dansker - og omvendt. Men det er forskjell mellom dialekter i Danmark også med tanke på hvor lette de er å forstå!

Anonymkode: 084ca...412

Annonse

Skrevet

Jeg er nordlending og var i flere år sammen med en danske. Hans slektninger fra Fredrikshavn forsto meg når jeg snakket dialekten min, men slet hvis jeg prøvde å være «tydelig» med mer østlandsk uttale. 

Anonymkode: 577a9...7ce

Skrevet

Se forstår best østlandsk. 

Anonymkode: 2299d...4b2

Skrevet

Sørlending her også, og snakker med dansker uten problem for verken meg eller dem. 
Et par ganger har jeg også får beskjed om at «du trenger ikke snakke dansk», og jeg har svart at jeg snakker ikke dansk, men sørlandsdialekt. 

Anonymkode: 1c4d1...089

Skrevet

Vi er fra Rogaland og datteren min som bor i København opplever at det er en på jobben hennes som faktisk ikke skjønner noe av det hun sier. De må snakke engelsk sammen. Ellers forstår de fleste henne.

Anonymkode: 7d996...545

Skrevet

Jeg er fra Østlandet med familie i Danmark. Noen forstår meg godt uten problemer, mens andre aner ikke hva jeg snakker om. Selv om jeg kun står på bakerne og sier at jeg skal ha et fransk brød 😂 Mulig det også er litt som her, noen nordmenn forstår dansk bedre enn andre. Uavhengig av hvor i landet de er fra. 

Anonymkode: a0a8d...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...