Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Om kort tid sitter jeg med ansvar for egen bolig og 3 mill i lån (boliglån og studielån). Bekymrer meg maksimalt. Har ikke buffer, men har lagt inn omlag 500 i sparing hver måned. Kan jeg spørre hva andre har i inntekt med liknende lån? Jeg har ca 36-37 000 inn hver måned, 1 tenåring. Bil. Satt av 7000 til mat/mnd. Har noen ting jeg må gjøre på boligen. Har satt av penger til det. Vil det bli bare smalhans hele veien fremover? Kan selge og få et greit overskudd, men like dyrt å kjøpe leilighet i området. Må uhensiktsmessig langt unna arbeidssted for å få noe rimeligere. Nå kan jeg spare penger ved å sykle (40-50 min hver vei). Tar buss og har månedskort i dag. Bytte arbeidsplass er ikke et alternativ pga lønna. Tjener godt. Kan jobbe ekstra. Anonymkode: c8600...c10
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Vi har 3 mill i gjeld og 800.000 i inntekt. Men vi er to voksne og fire barn da. Vi klarer oss akkurat, ingen luksus, men vi hverken sulter eller går nakne. Anonymkode: 45ee6...cbf
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Har dere utgifter på barnepass? Det bør gå. Men gruer meg veldig. Særlig med tanke på at boligen må oppgraderes noe fra egen lommebok. Anonymkode: c8600...c10
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Jeg har 3,2 mill i samlet lån (studie, hus og bil), har utbetalt 33.000 i mnd. To barn i bhg/Sfo. Det går helt greit, ikke fett, men mange har det verre. Ser frem til å bli ferdig med bhg/Sfo da. Anonymkode: 3250c...772
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har 3,2 mill i samlet lån (studie, hus og bil), har utbetalt 33.000 i mnd. To barn i bhg/Sfo. Det går helt greit, ikke fett, men mange har det verre. Ser frem til å bli ferdig med bhg/Sfo da. Anonymkode: 3250c...772 Barna blir dyrere og dyrere, ikke omvendt Jeg har en tenåring som skal ha lommepenger, klær fra voksenavdeling, mobilabonnement, treningsavgift, hygieneartikler osv osv. Totalen blir mye høyere nå enn da hun var 5 år... Anonymkode: 45ee6...cbf
Gladjente00 Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Barna blir dyrere og dyrere, ikke omvendt Jeg har en tenåring som skal ha lommepenger, klær fra voksenavdeling, mobilabonnement, treningsavgift, hygieneartikler osv osv. Totalen blir mye høyere nå enn da hun var 5 år... Anonymkode: 45ee6...cbf Det vil jeg ikke si, har 2 barn på 11 og 15 og vil ikke si at det er dyrere nå enn når de var mindre pr mnd. Det kommer veldig ann på hva du ønsker at ungdommen ska ha hele tiden. Merkeklær, penger til ting og tang hele tiden osv.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Gladjente00 skrev (42 minutter siden): Det vil jeg ikke si, har 2 barn på 11 og 15 og vil ikke si at det er dyrere nå enn når de var mindre pr mnd. Det kommer veldig ann på hva du ønsker at ungdommen ska ha hele tiden. Merkeklær, penger til ting og tang hele tiden osv. Det gjelder for småbarn også. Barnegage og sfo koster, men utenom det blir ungene mye dyrere med alderen hvis de skal holde omtrent samme standard. Anonymkode: 5466d...19b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 Utgiftene med ungdommen deles med faren. Har ikke ekstreme utgifter der. En idrett. Vil vel veksle på å bo her eller der. Av ulike grunner mest her håper jeg. Aksepterer at det må spares til ting Barnebidrag er ikke aktuelt, vi samarbeider om utgiftene. Vet vi kan få dobbel barnetrygd, det kan settes til sides og brukes til nødvendige ting. Fy altså, så trist at det gikk sånn😔 skulle gjerne spart oss alle for dette! Får håpe jeg greier å følge opp budsjettet og at jeg har satt av nok penger til faste utgifter. Anonymkode: c8600...c10
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Barna blir dyrere og dyrere, ikke omvendt Jeg har en tenåring som skal ha lommepenger, klær fra voksenavdeling, mobilabonnement, treningsavgift, hygieneartikler osv osv. Totalen blir mye høyere nå enn da hun var 5 år... Anonymkode: 45ee6...cbf 7000 kr i mnd spart når ungene er ferdige med barnetilsyn. Og så går inntekts mi opp omtrent samtidig. Det blir bedre da. Anonymkode: 3250c...772
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Du ville måtte ut med omtrent det samme per mnd ved å leie, så det er fornuftig selv om det blir trangt. Ungdommen kan vel snart begynne å tjene lommepenger selv? Anonymkode: 58a3c...8e4
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 28.5.2022 den 14.41): Om kort tid sitter jeg med ansvar for egen bolig og 3 mill i lån (boliglån og studielån). Bekymrer meg maksimalt. Har ikke buffer, men har lagt inn omlag 500 i sparing hver måned. Kan jeg spørre hva andre har i inntekt med liknende lån? Jeg har ca 36-37 000 inn hver måned, 1 tenåring. Bil. Satt av 7000 til mat/mnd. Har noen ting jeg må gjøre på boligen. Har satt av penger til det. Vil det bli bare smalhans hele veien fremover? Kan selge og få et greit overskudd, men like dyrt å kjøpe leilighet i området. Må uhensiktsmessig langt unna arbeidssted for å få noe rimeligere. Nå kan jeg spare penger ved å sykle (40-50 min hver vei). Tar buss og har månedskort i dag. Bytte arbeidsplass er ikke et alternativ pga lønna. Tjener godt. Kan jobbe ekstra. Anonymkode: c8600...c10 Hvordan har du klart å overtale banken til det? Jeg har nesten lik inntekt, men 3 barn, og får bare noen hundretusener i lån enda jeg har 4,7 mill i egenkapital. Jeg trenger 2 mil, så kan jeg overta huset. Hvilken bank har du? Anonymkode: ecbfa...7cf
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 Fordelene med å eie i forhold til å leie: - Om renta går opp så kan du endre på skatten. - Ved behov så kan du sjekke om du kan øke løpetiden på lånet. - Om du oppfyller banken sine krav til egenkapital så kan du søke som avdragsfrihet en kort periode, da betaler du kun rente og løpetiden vil øke. Sette opp et budsjett slik at du har kontroll på alle utgifter som du vet om kommer. Anonymkode: 5cf1c...e8c
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 Trenger du bilen? Hvis du kan sykle til jobb, evt reise kollektivt, ville jeg vurdert å kvitte meg med den. Bil er i grunnen utgifter rett ut. Uansett går det helt sikkert fint! Med god planlegging, er mitt beste sparetips å ukeshandle. Da kan du kanskje komme deg godt under det matbudsjettet, spesielt med tanke på at ungdommen også er hos far. Lykke til! Anonymkode: dc135...d61
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 Skal gå fint. Jeg er aleine, fire barn, ikke fast jobb og har 2,3 mill i lån. Anonymkode: 7cfaf...46a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2022 #15 Skrevet 7. juli 2022 Jeg har en lokalbank, eikagruppen. Må ha bil, pga lang vei til butikk. Og bussene går sjeldnere etter arbeidstid. Et stykke og gå til buss også, det blir tungt med ukeshandling. Gutten har en liten jobb, tjener noen kroner i mnd, og får fast en sum fra meg og far som han må disponere til klær osv. Undertøy og sokker får han utenom. Han er i tillegg ivrig på skole og med trening, og ønsker han skal ha tid til det. Anonymkode: c8600...c10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå