Gå til innhold

Jeg må slutte å drikke alkohol.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Om du drikker 5- 6 halvlitere i uka er vel ikke det et problem? Jeg drikker (maks) 5 glass vin i uka. Aldri tenkt at det er problematisk. 

Anonymkode: 20005...4fa

Nå er det vel ikke vi som skal definere hvorvidt dette er et problem? Når HI sier at hun er avhengig og får problemer om hun ikke har tilgang, så er det faktisk et problem. At HI selv ser problemet før det går så langt at hun mister både jobb og andre ting er en kjempefordel.

HI, bestill time hos fastlegen din og legg frem saken din. Der kan du få hjelp og veiledning.

Her er det tre muligheter:

- Enten har HI et alkoholproblem, men underrapporterer i denne tråden hvor mye hun drikker, som jo ikke er uvanlig blant alkoholikere. 

- Eller dette er en tulletråd, der meningen er å vise hvor hysteriske damene på forumet blir bare ved et alkoholforbruk som ligger godt innenfor alle rammer. 

- Eller hun drikker så lite som hun sier, men synes allikevel at det er problematisk. Det kan jeg kjenne meg igjen i. I mitt tilfelle skyldes det at jeg er litt engstelig og har tendens til å overproblematisere ting, og at jeg har alkoholisme i familien. Det gjør at jeg konstant stiller spørsmål ved det som egentlig er et lite problematisk forbruk. Bare den helt vanlige dragningen mot å ta seg en øl som mange av oss kan oppleve er nok til å gjøre meg stressa.

Anonymkode: a7128...9f7

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Her er det tre muligheter:

- Enten har HI et alkoholproblem, men underrapporterer i denne tråden hvor mye hun drikker, som jo ikke er uvanlig blant alkoholikere. 

- Eller dette er en tulletråd, der meningen er å vise hvor hysteriske damene på forumet blir bare ved et alkoholforbruk som ligger godt innenfor alle rammer. 

- Eller hun drikker så lite som hun sier, men synes allikevel at det er problematisk. Det kan jeg kjenne meg igjen i. I mitt tilfelle skyldes det at jeg er litt engstelig og har tendens til å overproblematisere ting, og at jeg har alkoholisme i familien. Det gjør at jeg konstant stiller spørsmål ved det som egentlig er et lite problematisk forbruk. Bare den helt vanlige dragningen mot å ta seg en øl som mange av oss kan oppleve er nok til å gjøre meg stressa.

Anonymkode: a7128...9f7

Er det lite med 1,5 liter øl hver dag? Hvis det er det så kan jeg jo fortsette.. men jeg tror at kroppen reagerer dårlig på det. Jeg tenker også at det går utover økonomien. 

Anonymkode: c0291...da9

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Men du får fortsatt ikke antabus for så lite inntak. Da blir jo antabusen mer skadelig enn alkoholen. Denne type alkoholinntak. Og jeg kaller det inntak, ikke misbruk, er ikke skadelig. Ikke det sunneste du kan foreta deg, men ikke farlig. 

Anonymkode: f30c1...bdb

Du er ikke oppdatert på nyere forskning på alkoholforbruk.

Anonymkode: 26b8a...568

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er det lite med 1,5 liter øl hver dag? Hvis det er det så kan jeg jo fortsette.. men jeg tror at kroppen reagerer dårlig på det. Jeg tenker også at det går utover økonomien. 

Jeg trodde du mente 1.5 L hver dag i helgen (fredag og lørdag). Hver dag er selvsagt for mye. Du klarer ikke bestemme deg for mye du «har lov» å drikke? Jeg drikker 5 enheter per uke og bestemmer selv når. Skal jeg på fest og drikker 8 enheter er det bare 2 uka etter. Det er ikke lov å slå sammen mer enn 2 uker. Slike absolutte regler funker for meg.

Anonymkode: 20005...4fa

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har svart deg på mengden, men du har ikke svart på mitt innlegg.

1,5 liter øl hver dag = 4,5 alkoholenheter daglig.

Gjør du dette vanligvis daglig = 7 x 4,5 = 31,5 alkoholenheter pr. uke.

Ved inntak av 14 alkoholenheter pr. uke ligger du i alvorlig risiko for helseproblemer.

Hvorfor kommenterer du ikke på dette?

Hvorfor velger du å heller høre på den/de som også har et feil bilde av hva som er skadelig alkoholinntak?

Du startet denne tråden fordi du vet overskriften din er sant - selv om du tydeligvis egentlig ikke ønsker å følge det opp.

Du vet du må slutte å drikke alkohol fordi:

* Du er avhengig, greier kun å holde deg fra å drikke noen ytterst få dager - da er du avhengig!

* Du sier selv du merker dette går utover helsen din - ikke rart når du ligger langt over helseskadelig inntak pr. uke!

* Du har et så stort alkoholinntak at du ønsker å skjule det fra legen din.

* Du sier selv at det går utover økonomien din! Ved å drikke opp så mye penger, så fratar du ikke bare deg selv muligheter og helse, du fratar også ungene dine gleder og muligheter de kunne fått mer av hvis du ikke hadde kastet bort flere tusen kroner på alkohol hver eneste måned.

Ønsker du at ungene dine skal vokse opp med en alkoholisert mor, HI? Når du drikker så mye som du nå gjør er det realiteten, selv om du foreløpig kanskje fungerer i dagliglivet. Slik vil det ikke alltid være. Hvis du fortsetter samme alkoholinntak som du har nå er det et tidsspørsmål før din fysiske helse blir dårligere, og det er jo mest trolig allerede en psykisk grunn til at du drikker, og det vil bli verre jo mer du drikker og jo lenger du drikker. Du skriver ikke når du begynner å drikke på kveldene og når du slutter, men du risikerer faktisk å ikke være kjørbar dagen etter. Dvs. at du setter barnas sikkerhet i risiko om du kjører på morgenen. Og skulle et uhell skje på veien risikerer du å ikke få igjen på forsikring, du kan risikere å bli ansvarlig for andres kostnader selv om det ikke er personlig skade.

Det er tydelig ut fra det du selv skriver at du ikke greier å slutte å drikke alkohol på egen hånd, HI. Fortsetter du nå risikerer du å ødelegge både ditt eget liv og dine barns liv. Søk hjelp!

Ring støttetelefon, snakk med legen din, ta kontakt med kommunen og få hjelp gjennom tilbud til rusmisbrukere. Jo før du tar tak i dette, jo kortere blir veien ut av alkoholmisbruket være.

Det beste du kan gjøre er å ringe AA. Dy kan ringe nå også å snakke med noen der. Det er du helt anonym og de som er med er der kun for å støtte og hjelpe hverandre. Du kan stole på at anonymiteten din blir respektert. Bare ring :)

Anonymkode: 9a6e5...7f0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har svart deg på mengden, men du har ikke svart på mitt innlegg.

1,5 liter øl hver dag = 4,5 alkoholenheter daglig.

Gjør du dette vanligvis daglig = 7 x 4,5 = 31,5 alkoholenheter pr. uke.

Ved inntak av 14 alkoholenheter pr. uke ligger du i alvorlig risiko for helseproblemer.

Hvorfor kommenterer du ikke på dette?

Hvorfor velger du å heller høre på den/de som også har et feil bilde av hva som er skadelig alkoholinntak?

Du startet denne tråden fordi du vet overskriften din er sant - selv om du tydeligvis egentlig ikke ønsker å følge det opp.

Du vet du må slutte å drikke alkohol fordi:

* Du er avhengig, greier kun å holde deg fra å drikke noen ytterst få dager - da er du avhengig!

* Du sier selv du merker dette går utover helsen din - ikke rart når du ligger langt over helseskadelig inntak pr. uke!

* Du har et så stort alkoholinntak at du ønsker å skjule det fra legen din.

* Du sier selv at det går utover økonomien din! Ved å drikke opp så mye penger, så fratar du ikke bare deg selv muligheter og helse, du fratar også ungene dine gleder og muligheter de kunne fått mer av hvis du ikke hadde kastet bort flere tusen kroner på alkohol hver eneste måned.

Ønsker du at ungene dine skal vokse opp med en alkoholisert mor, HI? Når du drikker så mye som du nå gjør er det realiteten, selv om du foreløpig kanskje fungerer i dagliglivet. Slik vil det ikke alltid være. Hvis du fortsetter samme alkoholinntak som du har nå er det et tidsspørsmål før din fysiske helse blir dårligere, og det er jo mest trolig allerede en psykisk grunn til at du drikker, og det vil bli verre jo mer du drikker og jo lenger du drikker. Du skriver ikke når du begynner å drikke på kveldene og når du slutter, men du risikerer faktisk å ikke være kjørbar dagen etter. Dvs. at du setter barnas sikkerhet i risiko om du kjører på morgenen. Og skulle et uhell skje på veien risikerer du å ikke få igjen på forsikring, du kan risikere å bli ansvarlig for andres kostnader selv om det ikke er personlig skade.

Det er tydelig ut fra det du selv skriver at du ikke greier å slutte å drikke alkohol på egen hånd, HI. Fortsetter du nå risikerer du å ødelegge både ditt eget liv og dine barns liv. Søk hjelp!

Ring støttetelefon, snakk med legen din, ta kontakt med kommunen og få hjelp gjennom tilbud til rusmisbrukere. Jo før du tar tak i dette, jo kortere blir veien ut av alkoholmisbruket være.

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har svart deg. Beklager det. Var tilfeldig. Sikkert litt pga jeg har ikke hatt tid. Mye å sette seg inn i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...