Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Jeg klarer noen dager, men så kommer helgen. Drikker ikke mye..tror jeg. 1 liter øl hver dag de dagene jeg drikker.. noen ganger 1,5 liter. Men hvordan klare det? Jeg ønsker ikke å si det til legen. Anonymkode: c0291...da9
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Slutt å kjøpe øl og gjør avtaler med andre på de tidene du ellers ville drukket. Anonymkode: 411cd...1a6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Slutt å kjøpe øl og gjør avtaler med andre på de tidene du ellers ville drukket. Anonymkode: 411cd...1a6 Ja. Jeg har prøvd å ikke kjøpe inn. Jeg drikker 1 øl på 5 minutter... og har ingen å avtale med. Dette er virkelig ikke lett Anonymkode: c0291...da9
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Fast handledag hver mandag så du ikke trenger å gå i butikken rundt helgen. En avtale kan være kino med egne barn, treningsprogram med noen på nett, passe naboens barn eller ta en ekstrajobb i helgen. Anonymkode: 411cd...1a6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Trening på de dagene du tenker kan bli vanskeligst kan bære veldig lurt. Det gir noen av de samme lykkestoffene som alkoholen gir. Anonymkode: 411cd...1a6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Fast handledag hver mandag så du ikke trenger å gå i butikken rundt helgen. En avtale kan være kino med egne barn, treningsprogram med noen på nett, passe naboens barn eller ta en ekstrajobb i helgen. Anonymkode: 411cd...1a6 Jeg drikker bare etter at ungene er lagt. Jeg er alene med de, tar bare 5 minutter å drikke 1 øl. Anonymkode: c0291...da9
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Trening på de dagene du tenker kan bli vanskeligst kan bære veldig lurt. Det gir noen av de samme lykkestoffene som alkoholen gir. Anonymkode: 411cd...1a6 Hvis jeg da kam velge om å trene i egen stue eller å ta en øl. Da er veien kort til kjøleskapet. Helt forferdelig. Hvis jeg da ikke har kjøpt inn øl, da blir jeg svært frustrert. Finnes det medisin som kan gjøre nytten? Anonymkode: c0291...da9
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 Be legen om antabus. Da blir du ekstremt dårlig om du drikker. Jeg går på naltrexone mot alkoholsug. Anonymkode: 5f99e...6b0
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #9 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Hvis jeg da kam velge om å trene i egen stue eller å ta en øl. Da er veien kort til kjøleskapet. Helt forferdelig. Hvis jeg da ikke har kjøpt inn øl, da blir jeg svært frustrert. Finnes det medisin som kan gjøre nytten? Anonymkode: c0291...da9 Derfor må du sørge for å ikke ha øl i kjøleskapet og å ha en avtale om trening. Det finnes mange muligheter for å trene sammen selv om dere er på hvert deres sted. Gaming er en annen mulighet. Anonymkode: 411cd...1a6
Ekspatt Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 Det som funker best for mange, er å erstatte det med noe annet som gir deg samme følelse av belønning, avslapping eller hva det nå er du opplever når du velger øl. De fleste vet at det er bedre å trene enn å drikke, og at det er bedre å gå en tur i skogen enn å sitte passivt på mobilen, men hadde det bare vært så enkelt for alle å alltid velge det beste så hadde folk flest ikke hatt problemer med usunne ting. Så lett er det ikke for alle, derfor lønner det seg å undersøke hva som er årsaken til at du velger øl, og hvordan behovet eventuelt kan erstattes med noe som er litt bedre, litt sunnere, og gradvis gå over til det.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #11 Skrevet 28. mai 2022 En ting til. Pass på å belønne deg selv for ikke å drikke. Til og med gullstjerner på kalenderen, slik vi fikk på søndagsskolen i gamle dager, virker, men velg noe håndfast og synelig som du liker. Anonymkode: 411cd...1a6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #12 Skrevet 28. mai 2022 Spørsmålet er, hvorfor drikker du? Jeg har vært som deg. Drukket litt hver dag. Aldri mye. Ett eller to glass hvitvin. Gikk veldig sjelden over det antallet. For min del handlet det om angst/depresjon. Jeg skjønte ikke jeg var deprimert. Jeg hadde bare veldig indre uro som ble kraftig på kvelden. Viste seg at jeg hadde ADD. Jeg har forsøkt mange medisiner for dette men alle forsterket angsten min. Nå går jeg på en mild antidepressiva. Behovet for å «roe meg med alkohol» ble borte etter dag to på riktig medisin. Jeg har ikke smakt alkohol på åtte år nå. Anonymkode: d8c9b...c9f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Spørsmålet er, hvorfor drikker du? Jeg har vært som deg. Drukket litt hver dag. Aldri mye. Ett eller to glass hvitvin. Gikk veldig sjelden over det antallet. For min del handlet det om angst/depresjon. Jeg skjønte ikke jeg var deprimert. Jeg hadde bare veldig indre uro som ble kraftig på kvelden. Viste seg at jeg hadde ADD. Jeg har forsøkt mange medisiner for dette men alle forsterket angsten min. Nå går jeg på en mild antidepressiva. Behovet for å «roe meg med alkohol» ble borte etter dag to på riktig medisin. Jeg har ikke smakt alkohol på åtte år nå. Anonymkode: d8c9b...c9f Hvilke medisin fikk du? Anonymkode: e13d3...e73
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvilke medisin fikk du? Anonymkode: e13d3...e73 Har ikke lyst å si det. Det er så mange «eksperter» her inne som kan alt, spesielt om negative bivirkninger. Jeg blir veldig fort påvirket av negativ prat om medisiner derfor sier jeg aldri til noen hvilke jeg tar, eller at jeg tar. Anonymkode: d8c9b...c9f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #15 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Be legen om antabus. Da blir du ekstremt dårlig om du drikker. Jeg går på naltrexone mot alkoholsug. Anonymkode: 5f99e...6b0 Du får ikke antabus fordi du drikker to halvlitere en lørdag. Altså ærlig talt. Det er jo er helt uproblematisk forbruk. Anonymkode: f30c1...bdb
Luksusdyret Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg klarer noen dager, men så kommer helgen. Drikker ikke mye..tror jeg. 1 liter øl hver dag de dagene jeg drikker.. noen ganger 1,5 liter. Men hvordan klare det? Jeg ønsker ikke å si det til legen. Anonymkode: c0291...da9 Hvis du ikke klarer å gå forbi hylla med øl på butikken, bør du søke hjelp.
Luksusdyret Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Du får ikke antabus fordi du drikker to halvlitere en lørdag. Altså ærlig talt. Det er jo er helt uproblematisk forbruk. Anonymkode: f30c1...bdb En kan være alkoholiker uten å drikke seg dritings hele tiden. En alkoholiker (alkoholavhengig) er betegnet med at personen MÅ ha alkohol med jevne mellomrom og ikke klarer å la være. En ikke-alkoholiker får null problemer med å ikke ha tilgang på alkohol en periode.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Har ikke lyst å si det. Det er så mange «eksperter» her inne som kan alt, spesielt om negative bivirkninger. Jeg blir veldig fort påvirket av negativ prat om medisiner derfor sier jeg aldri til noen hvilke jeg tar, eller at jeg tar. Anonymkode: d8c9b...c9f "Ekspertene" her mener nok at det er kjernesunt å drikke masse alkohol. Bare se i tråden om 15-16-åringer som drikker, og hvordan foreldrene velsigner det. Anonymkode: 0c2af...99c
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 Om du drikker 5- 6 halvlitere i uka er vel ikke det et problem? Jeg drikker (maks) 5 glass vin i uka. Aldri tenkt at det er problematisk. Anonymkode: 20005...4fa
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): "Ekspertene" her mener nok at det er kjernesunt å drikke masse alkohol. Bare se i tråden om 15-16-åringer som drikker, og hvordan foreldrene velsigner det. Anonymkode: 0c2af...99c Ja. De er jo langt fra eksperter. Likevel så påvirkes jeg av at noen skal mene noe om medisinen jeg tar. Jeg hater å ta medisin men jeg kjenner at det hjelper meg. Anonymkode: d8c9b...c9f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #21 Skrevet 28. mai 2022 Forstod jeg det riktig du drikker to-tre øl i helgene? Det er ingenting ! Seriøst alle dere skjerp dere. Og en alkoholiker er ikke betegnet av å drikke så lite. Da har man ett problematisk forhold til alkohol men ikke alkoholiker. Hå og fyll ut hvilken som helst skjema så ser du at dette er fullstendig uproblematisk. Jeg tror du har lagt deg opp en vane rett og slett. Anonymkode: 43ea1...e8e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #22 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Forstod jeg det riktig du drikker to-tre øl i helgene? Det er ingenting ! Seriøst alle dere skjerp dere. Og en alkoholiker er ikke betegnet av å drikke så lite. Da har man ett problematisk forhold til alkohol men ikke alkoholiker. Hå og fyll ut hvilken som helst skjema så ser du at dette er fullstendig uproblematisk. Jeg tror du har lagt deg opp en vane rett og slett. Anonymkode: 43ea1...e8e Nei. Tror hun drikker 1,5 liter hver kveld. Når hun forsøker å slutte så sprekker hun så fort det blir helg. Anonymkode: d8c9b...c9f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #23 Skrevet 28. mai 2022 Ser ikke problemet jeg🤷♀️ er vel bare og kose seg med noen øl vel, eller vin🙂 Det er vel når det går utover andre ting det først blir ett problem. Fks, jobb, barn, familie, avtaler ol. Anonymkode: b9400...0a9
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #24 Skrevet 28. mai 2022 En liter øl = 3 alkoholenheter. Halvannen liter al = 4,5 alkoholenheter. Risiko for å utvikle alvorlig helseproblem ligger på 14 enheter pr. uke. Men selv langt mindre alkoholinntak vil påvirke en rekke funksjoner i kroppen og psyken negativt samt kognitive evner. Hi, du har helt rett i det du selv allerede har innset - at du må slutte å drikke alkohol. Det er både mengden du drikker, hvor raskt du drikker, det at du ikke greier å slutte mer enn få dager som viser at du har et alkoholproblem og det at du ønsker å holde alkoholforbruket og avhengigheten din skjult for legen som viser at dette egentlig begynner å bli ganske alvorlig. Du innser problemet, men vil likevel ikke be om hjelp hos de som kan hjelpe deg. Du bør spørre deg selv hvorfor? Og hvorfor drikker du? Du må få hjelp til å gjøre noe med årsaken bak drikkingen din. Ikke bare for din egen del, men også for dine barns del. På sikt vil ditt alkoholforbruk også påvirke ungene dine negativt, noe jeg tror du allerede føler på. Et annet poeng er jo hvor mye penger du bruker pr. uke og måned på å drikke så mye - har du regnet ut hvor mye du bruker på alkohol hver måned? Er det noe du eller barna dine trenger, så kan du kanskje heller begynne å spare. Uansett, dette er ditt liv. Det er du som må velge. Siden du har valgt å få barn så tenker jeg at du også må ta det valget som er best for barna dine. Kontakt legen din, eller ring kommunen for å sjekke om de har tilbud til rusmisbrukere som kan passe. Jo tidligere du kommer i gang, jo bedre er det, slik at du ikke ødelegger mer med drikkingen din. Anonymkode: 26b8a...568
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #25 Skrevet 28. mai 2022 VeslePesle skrev (7 timer siden): En kan være alkoholiker uten å drikke seg dritings hele tiden. En alkoholiker (alkoholavhengig) er betegnet med at personen MÅ ha alkohol med jevne mellomrom og ikke klarer å la være. En ikke-alkoholiker får null problemer med å ikke ha tilgang på alkohol en periode. Men du får fortsatt ikke antabus for så lite inntak. Da blir jo antabusen mer skadelig enn alkoholen. Denne type alkoholinntak. Og jeg kaller det inntak, ikke misbruk, er ikke skadelig. Ikke det sunneste du kan foreta deg, men ikke farlig. Anonymkode: f30c1...bdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå