Gå til innhold

Hvordan vurderes eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt et par eksamener nylig (universitet). Vi har fått vite hvor mange poeng vi selv har fått av totalen og hvor mange poeng gjennomsnittet, den som har fått flest og den som har fått færrest poeng har fått. 

Den som har gjort det best gar fått ca 75%. Den som har fått mindt c 20% og gjennomsnittet ligger på ca 45%. 

Er det noen som vet hvordan poeng pleier å bli regnet om til karakterer?

Anonymkode: adb0a...781

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke si noe generelt om hvor mange poeng som tilsvarer hvilken karakter, det er unikt for hver eksamen.

Anonymkode: 2f571...15e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Man kan ikke si noe generelt om hvor mange poeng som tilsvarer hvilken karakter, det er unikt for hver eksamen.

Pleier de å ha bestemt poenggrensene før eksamen, eller ser de på hva studentene generelt fikk på eksamen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Pleier de å ha bestemt poenggrensene før eksamen, eller ser de på hva studentene generelt fikk på eksamen?

Jeg vil tro poenggrensen blir bestemt når de lager eksamen. De vet jo hvilken kunnskap/hvilke ferdigheter de skal måle, og hvilken kunnskap/hvilke ferdigheter som er kriterier for fremragende, veldig bra, bra osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Bestemt på forhånd. Er det bestått/ikke bestått er kravet høyere for bestått enn for E. 

Anonymkode: 158c3...d6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg vil tro poenggrensen blir bestemt når de lager eksamen. De vet jo hvilken kunnskap/hvilke ferdigheter de skal måle, og hvilken kunnskap/hvilke ferdigheter som er kriterier for fremragende, veldig bra, bra osv.

Ja, det er bare at to av spørsmålene er det rett og slett nesten ingen som har forstått. De kan tolkes på to måter og ut fra dem jeg har snakket med har alle de som ellers har gjort det bra svart feil ut fra fasiten, mens de ellers  svakeste har fått like mye poeng som de statistisk sett burde fått ved gjetting (flervalgsoppgave). Det er ganske irriterende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...