Gladjente00 Skrevet 28. mai 2022 #26 Skrevet 28. mai 2022 Enkelt og greit ja det ville jeg som mor ha ønsket å få vite. Selv om jeg vet dette er noe enkelte ungdommer gjør i den alderen. Har selv ei jente på 15 år. Har hatt samtalen om alkohol/narkotika og ikke minst gruppepress, men noen velger å prøve ut for å vær en del av gjengen. Og som foreldre så er det ekstra viktig å vite hva ungdommene gjør
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #27 Skrevet 29. mai 2022 On 5/28/2022 at 9:35 AM, Anonym bruker said: Sønnen min på 16 år hadde overnatting av en kompis i natt. De var først hjemme hos en annen venn. Foreldrene til kompisen sendte mld til meg om det stemte at deres sønn skulle overnatte hos oss, noe jeg bekreftet. Jeg kjenner foreldrene godt. Guttene kom hjem i 1 tiden i natt, og kompisen var full. Ikke veldig og for full, men beruset. Vi støtter ikke drikking bare så det er sagt, og har ikke fersket vår i å drikke enda. Jeg lagde litt mat og pratet med guttene før de la seg. Ville dere informert foreldrene? Anonymkode: 30e29...b87 Nei det hadde jeg ikke gjort Anonymkode: 87aac...e53
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #28 Skrevet 30. mai 2022 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Med mindre jeg selv ble blandet inn i situasjonen på noe vis (måtte hente han fordi han var overstadig beruset e.l.). Anonymkode: f38fd...b20
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #29 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 28.5.2022 den 16.13): Jeg både sier noe og sier ikke noe. Det kommer veldig ann på mye, til de foreldrene jeg kjenner godt og som vet de ikke har englebarn kanjeg si det enkelt og greit. Til de foreldrene som alltid bare har englebarn gidder jeg faktisk ikke. For til de er det som å snakke til en vegg ogdet blir så mye greier. Har jo vært på endel foreldremøter opp igjennom så vet jo hvem som er hvem og i 8kl har alltid politiet ett foreldremøte der de snakke om alkohol og rus, gjerne de foreldrene som roper om hvor ille det er st sndre gjør slikt for slikt gjør ikke deres. Så er det de foreldrene som ikke bryr seg om ungene drikker eller hva de gjør, der gidder jeg heller ikke såfremt det ikke går over min strek. Jeg har barn som drikker, men så lenge det ikke er så mye ser jeg igjennom fingrene. Jeg har barn som prater og forteller meg mer enn jeg egentlig vil vite. Eldste er ogdeå den som tar med seg venner og bekjente hjem for å få i de litt mat og vann om de er for fulle, da må mor stå opp og steke grandis. Det som forundrer meg mest er at foreldrene ikke tar kontakt med ungene de timene de er her litt for fulle. Ofte er de heller ikke hjemme, men kjøpt alkohol til ungene. Så for å ikke bryte tilliten til mine barn som faktisk tørr å ta med for fulle venner hjem, så sier jeg ikke noe såfremt det holder med vann, mat og litt voksen kontakt. Mine barn vet at jeg gjør det jeg må om dette ikke er nok, så det er nok derfor hun tar de med hjem. For her vet hun det er en voksen som tar ansvar og som bryr seg, det hjelper jo ikke å følge de hjem når det ikke er voksne som bryr seg der. Heldigvis for meg så syns mine barn det er like gøy å være på fest edru. Begge to kom hjem idag morres, eldste kjørte bil og yngste moped. Ingen av de gadd å drikke, for det betydde st de ikke kunne kjøre hjem når de ville. Yngste er også slik at om hun hører rykter om at det er drikkepress på en fest så drar hun på fest for å vise at å vær edru betyr ikke å være en festbrems. Jeg har fått mange videoer fra storesøster der lillesøster har dansa på bordet, når hu er edru. Hu syns nemlig lillesøster er veldig kul som gjør dette, hu som egentlig ikke er så glad i fester. Hu gjør det bare pga at hun ikke liker gruppepress av ulike slag og det tenner noen plugger hos henne. Anonymkode: 0109d...a69 Er de store nok til å drikke klarer de vel å steke seg en grandis selv? Men jeg skjønner at det er viktig for deg å være en kul mamma. Jeg håper bare du ikke får bakoversveis den dagen du oppdager at barna din ikke forteller deg alt og at de ikke er de englebarna du later til å tro. Anonymkode: 15fd5...d68
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #30 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er de store nok til å drikke klarer de vel å steke seg en grandis selv? Men jeg skjønner at det er viktig for deg å være en kul mamma. Jeg håper bare du ikke får bakoversveis den dagen du oppdager at barna din ikke forteller deg alt og at de ikke er de englebarna du later til å tro. Anonymkode: 15fd5...d68 Det er ikke meningen man som forelder skal vite alt lenger når ungene har blitt 16-17 år gamle. De må få lov å løsrive seg altså, og prosessen begynner før de fyller 18 år. Det å vite at foreldrene er der, at det går an å snakke med de når det trengs, at de stiller opp, henter om nødvendig, og ikke lynsjer deg for å gå på en smell er mer enn bra nok når de blir såpass gamle. Så lenge denne gutten ikke var overstadig beruset er det ingen grunn til å ringe foreldrene, det betyr jo at han klarte å stoppe å drikke, han overnattet hos en kompis og tok vare på seg selv. Anonymkode: 2feaa...90e
☆☆☆ Skrevet 30. mai 2022 #31 Skrevet 30. mai 2022 Om det ikkje er noko stor sak, som fleire argumenterar for, kan det ikkje vere problematisk å seie det til foreldra. Og om det er ei stor sak bør foreldra i alle fall informerast. Så konklusjonen min blir den samne uansett om dette er bagatellmessig eller viktig.
*Miss Marple* Skrevet 30. mai 2022 #32 Skrevet 30. mai 2022 Jeg hadde ønsket å vite om min 16 åring drikker, derfor hadde jeg selv også gitt beskjed til foreldrene. Det er en balansegang å både formidle at alkohol før 18 år ikke er greit, men at det alltid er trygt å komme hjem uansett hvilken tilstand man er i.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #33 Skrevet 30. mai 2022 I denne situasjonen hadde jeg ikke sagt noe. Gutten hadde sikkert bare drukket et par øl. Han var kun litt beruset. Det ville vært dumt å ringe foreldrene og sladre på gutten mens en samtidig sikkert måtte si at sin egen ungdom var helt edru. HI har tatt rett beslutning her, og samtidig gitt en advarsel om hvis det skjer flere ganger. La ungdom ha en såpass liten tabbekvote før en løper til foreldre. Anonymkode: 2d8ad...419
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #34 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Er de store nok til å drikke klarer de vel å steke seg en grandis selv? Men jeg skjønner at det er viktig for deg å være en kul mamma. Jeg håper bare du ikke får bakoversveis den dagen du oppdager at barna din ikke forteller deg alt og at de ikke er de englebarna du later til å tro. Anonymkode: 15fd5...d68 Hva får man ut av å være kjip? Når de kommer hjem fulle så trenger de litt mat og drikke, og omsorg. Jeg får akkurat det samme av mannen når jeg kommer hjem fra fest. Han lager litt mat og henter drikke til meg. Jeg er jo gammel nok til å drikke, og også gammel nok til å lage mat, men det er jo alltid hyggelig med noen som bryr seg. Han gjør det ikke for å være superkul. Han gjør det av omsorg Anonymkode: 0c9d3...082
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #35 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hva får man ut av å være kjip? Når de kommer hjem fulle så trenger de litt mat og drikke, og omsorg. Jeg får akkurat det samme av mannen når jeg kommer hjem fra fest. Han lager litt mat og henter drikke til meg. Jeg er jo gammel nok til å drikke, og også gammel nok til å lage mat, men det er jo alltid hyggelig med noen som bryr seg. Han gjør det ikke for å være superkul. Han gjør det av omsorg Anonymkode: 0c9d3...082 Står han opp for å lage mat til deg? Barna mine må vèl drikke, når de er gamle nok, men omsorgen viser jeg på andre måter enn å sveve rundt dem midt på natta. Anonymkode: 15fd5...d68
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #36 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Står han opp for å lage mat til deg? Barna mine må vèl drikke, når de er gamle nok, men omsorgen viser jeg på andre måter enn å sveve rundt dem midt på natta. Anonymkode: 15fd5...d68 Ja det er før jævli at en mor vil ha litt oversikt og gi dem mat i samme slengen mens de tar en prat. Med den vanen, eller i ditt sneversyn uvanen, så vet også ungene at hun er der og vil oppdage om de gjør ting de ikke skal. Det er jo for galt, syns du ikke? Anonymkode: 2d8ad...419
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #37 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja det er før jævli at en mor vil ha litt oversikt og gi dem mat i samme slengen mens de tar en prat. Med den vanen, eller i ditt sneversyn uvanen, så vet også ungene at hun er der og vil oppdage om de gjør ting de ikke skal. Det er jo for galt, syns du ikke? Anonymkode: 2d8ad...419 Nei, absolutt ikke. Jeg reagerer bare på at det er så avslappet mtp at umyndige drikker alkohol. Det er faktisk så greit at mor ordner mat til dem. Der er ikke jeg. Jeg er våken når tenåringene kommer hjem, snakker med dem og ser an tilstanden. Og jeg hadde absolutt gitt andre foreldre beskjed om barnet deres var beruset før fylte 18 år. Anonymkode: 15fd5...d68
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #38 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Står han opp for å lage mat til deg? Barna mine må vèl drikke, når de er gamle nok, men omsorgen viser jeg på andre måter enn å sveve rundt dem midt på natta. Anonymkode: 15fd5...d68 Han henter meg stort sett, og/eller våkner når jeg kommer hjem. Om han henter meg svinger vi innom bensinstasjon og kjøper burger! Anonymkode: 0c9d3...082
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #39 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Han henter meg stort sett, og/eller våkner når jeg kommer hjem. Om han henter meg svinger vi innom bensinstasjon og kjøper burger! Anonymkode: 0c9d3...082 Det er jo hyggelig, men det er altså forskjell på deg som voksen og en beruset 16 åring. Anonymkode: 15fd5...d68
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #40 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo hyggelig, men det er altså forskjell på deg som voksen og en beruset 16 åring. Anonymkode: 15fd5...d68 Men poenget er jo det samme? Man gjør det av omsorg, ikke for å være kul Anonymkode: 0c9d3...082
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #41 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Men poenget er jo det samme? Man gjør det av omsorg, ikke for å være kul Anonymkode: 0c9d3...082 Nei, poenget er milevis fra å være det samme. Hvor går grensen for at du tar tak da, og ikke er den kule moren som steker grandiosa? 15 år? 14? Vi snakker om mindreårige som kommer beruset hjem, ingenting annet. Anonymkode: 15fd5...d68
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #42 Skrevet 30. mai 2022 Nei, jeg hadde ikke sagt noe!! Anonymkode: c954b...057
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #43 Skrevet 30. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 2022-5-28 den 9.35): Sønnen min på 16 år hadde overnatting av en kompis i natt. De var først hjemme hos en annen venn. Foreldrene til kompisen sendte mld til meg om det stemte at deres sønn skulle overnatte hos oss, noe jeg bekreftet. Jeg kjenner foreldrene godt. Guttene kom hjem i 1 tiden i natt, og kompisen var full. Ikke veldig og for full, men beruset. Vi støtter ikke drikking bare så det er sagt, og har ikke fersket vår i å drikke enda. Jeg lagde litt mat og pratet med guttene før de la seg. Ville dere informert foreldrene? Anonymkode: 30e29...b87 Selvfølgelig IKKE. La de få prøve seg på livet. Hadde han fylleskjørt, hadde jeg ringt politiet og foreldrene. Anonymkode: beea8...8f3
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #44 Skrevet 30. mai 2022 frk Nilsen skrev (På 2022-5-28 den 10.39): Snu litt på det, ville du hatt denne beskjeden om det gjalt din sønn? Nei. Det ville jeg ikke. Anonymkode: beea8...8f3
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2022 #45 Skrevet 30. mai 2022 Ja, ville visste selv og tror jeg ville gitt beskjed. Anonymkode: 01080...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå