Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Finnes det medisin? Anonymkode: dfd01...a81
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Nei, det er ikke farlig, man er syk omtrent så lenge som ved vannkopper, og nei, det finnes ikke medisiner, men vaksine. Anonymkode: 8408b...84c
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er ikke farlig, man er syk omtrent så lenge som ved vannkopper, og nei, det finnes ikke medisiner, men vaksine. Anonymkode: 8408b...84c Har man vaksine tilgjengelig? Anonymkode: dfd01...a81
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Har man vaksine tilgjengelig? Anonymkode: dfd01...a81 De som er gamle nok til å ha fått koppevaksinen er ganske bra beskyttet. Følger du med i media så har de i dag snakket om at det foregår arbeid for å sikre vaksiner. Det finnes en ny koppevaksine som har mindre bivirkninger enn de opprinnelige hadde, men hvor beskyttelsen også går ned etterhvert, den er godkjent mot apekopper i USA, men ikke i Europa. Foreløpig anbefaler ikke FHI vaksine mot apekopper i Norge. Det finnes foreløpig én medisin mot apekopper, men den er ikke godkjent i Norge foreløpig. I linken her kan du lese detaljer: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/apekopper/ Apekopper finnes i to varianter. Den som nå er oppdaget i mange land er den som er minst farlig. Det jeg reagerer på er at Norge pr. i dag ikke har analysemuligheter for apekopper, at prøver må sendes ut av landet for å analyseres og dermed sikkert kunne diagnostiseres. Jeg har i nærmere 15 år påpekt at Norge er for dårlig på kunnskap om og testing for sykdommer som tidligere ble gradert som tropiske/subtropiske, etter at jeg selv gikk udiagnostisert med en parasitt i over 20 år som jeg bare har kunnet få ett sted. Selv når jeg viste laboratoriesjef ved et sykehus at testmetodene de brukte ble av WHO beskrevet som uegnet fordi de var altfor dårlig, så tviholdt de på den testemetoden videre. Jeg fikk den til slutt påvist, men måtte da gå privat. Så mye som folk reiser i dag (eller gjorde før pandemien), så vil slike sykdommer som ikke har vært vanlige bli langt mer vanlige. Og vanlige fastleger har lite eller ingen kunnskap om slike sykdommer. Videre vet vi at vi nå står overfor større klimaendringer som gjør at en mengde ulike sykdommer kan komme til Norge. Det er vel lov å håpe på at noen hos FHI eller andre tar dette som en oppvåkning og ser at også norsk helsevesen og norsk medisinutdanning og norske leger må begynne å ta inn langt mer kunnskap om sykdommer som vi før trodde bare var tropiske/subtropiske. Anonymkode: bc7d4...659
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå