Gå til innhold

Leggetid i helga - 8. klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når må deres 8. klassinger legge seg i helga? 

Anonymkode: 24d00...9d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå går min i 10. ende, men har jo vært 8. klassing. Tok stort sett ansvar for leggetid selv. La seg ofte med oss. Sånn rundt midnatt. 

Anonymkode: 7fda4...408

Skrevet

Rundt midnatt 

Anonymkode: 34fce...28d

Skrevet

Mine går i 9. og 7. klasse, men pleier vanligvis å legge seg henholdsvis rundt klokken 22.30-23 (av seg selv) og 22 (ikke av seg selv) i helgene. De er ganske ulike. Eldste er A-menneske og vil gjerne legge seg til omtrent samme tid uansett, mens yngste kan være oppe til langt på natt hvis hun får lov. Det er greit nok i ferier, men ikke helger fordi hun bruker litt på å snu rytmen sin i forhold til når hun våkner.

Anonymkode: e7f64...b03

Skrevet

Mine går i 7. og 9.klasse

De legger seg rett før meg, så i dag gikk de på badet rett før kl 23, jeg gikk på badet når de var ferdig.

Anonymkode: b0748...281

Skrevet

Senest 23.00, helst 22.30

Anonymkode: 611ab...48d

Skrevet

Datteren min synes jeg er fryktelig urimelig som synes hun bør være i seng ca 23.30 på helga. Som hovedregel. Vennene får være oppe til 01-02. 

HI

Skrevet

Helgene styrer de selv fra og med 6.klasse. Når de får være oppe så lenge de vil er det ikke like spennende og de legger seg som regel 23-24. Den i 1.gym drar det ut til 01-02.

Anonymkode: c1d99...b07

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Datteren min synes jeg er fryktelig urimelig som synes hun bør være i seng ca 23.30 på helga. Som hovedregel. Vennene får være oppe til 01-02. 

HI

Det kommer jo an på om hun sover ut dagen etter eller ei. Hvis hun er sånn som meg og noen av ungene mine, og våkner like tidelig som vanlig selv om man er sent oppe, så ville jeg vært litt streng i helgene. Sover hun derimot ekstra lenge dagen etter, kan du vel bare la henne være oppe litt ekstra? 

Skrevet

Senest kl 1

Anonymkode: 35163...6e0

Skrevet

Oj, her var det sene leggetider. Hvordan får de tid til å snu tilbake til mandagen da? Her legger 8.klassingen seg kl 2145, uansett om det er helg eller ukedag. I ukedagene må hun opp kl 0630. Lærerer nevner på foreldremøtene at det er mange trøtte ungdommer,kanskje ikke så rart når de legger seg så sent. 

Ser virkelig ingen grunn til at de skal være oppe til 1-2 for så å sove til 12-13 dagen etter jeg da. Mine står opplike tidelig om de er lenge oppe eller ikke. 

Å nei, jeg er ikke redd for å si at vi har litt strenge regler på leggetider.

Anonymkode: e5feb...5f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Oj, her var det sene leggetider. Hvordan får de tid til å snu tilbake til mandagen da? Her legger 8.klassingen seg kl 2145, uansett om det er helg eller ukedag. I ukedagene må hun opp kl 0630. Lærerer nevner på foreldremøtene at det er mange trøtte ungdommer,kanskje ikke så rart når de legger seg så sent. 

Ser virkelig ingen grunn til at de skal være oppe til 1-2 for så å sove til 12-13 dagen etter jeg da. Mine står opplike tidelig om de er lenge oppe eller ikke. 

Husk at folk, også barn, er ulike. Jeg har to barn, og er slik selv, som du beskriver. Våkner til samme tid etter bare en eller to netter med sene kvelder. Da sier det seg selv at man bør holde på rutinene i helgene også. Så har jeg to barn som er slik som pappaen sin. De sover rett og slett omtrent like mye uansett når de legger seg, og de sovner lett. Da er det null problem om de er våken lenger, fordi de sover ut dagen etter, og de sovner likevel til vanlig tid søndag kveld igjen selv om de sov lenge om morgenen. Problemet er nok at det er ganske mange i første kategorien, men som likevel får være sent oppe, og da blir de jo trøtte.

Skrevet

Styrer ikke leggetiden, men han legger seg nok mellom 00-01. 

Anonymkode: 917a1...292

Skrevet

Min går i 9.kl nå, men vi kan ikke la henne styre leggetiden helt selv pga da suser hun oppe halve natta, snur døgnet og vi klarer ikke å få henne opp og til skolen de første dagene etterpå hvis hun ikke har fått nok søvn. Hun er følsom for søvnmangel, får problemer med humør og konsentrasjon og har lett for å få migrene om hun sover for lite. Hun går dessuten på en medisin som bør tas til omtrent samme tid morgen og kveld, så her sørger vi for at hun stort sett legger seg 22 på hverdager og 23 i helger da det fungerer best for henne.

Anonymkode: f71db...1ea

Skrevet

Våre styrer leggetid selv. De driver med idrett og skjønner hvor viktig hvile er. De legger seg et sted mellom 22 og midnatt. Kommer ann på hva de skal dagen etter. 

Anonymkode: bd18d...7a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

HI

Det er urimelig ja! Det er jo om natten det spennende skjer, og hun går sikkert glipp av mye viktig sosialt. De kravene du har tjener ikke barnet ditt. 

Anonymkode: d2217...52e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Godt man er forskjellig 

null problem å snu tilbake, heller ikke trøtt på skoen 

Anonymkode: 35163...6e0

Skrevet
On 5/27/2022 at 11:26 PM, Anonym bruker said:

Når må deres 8. klassinger legge seg i helga? 

Fredag og lørdag legger han seg som han ønsker, så lenge han ikke bråker og forstyrrer oss andre i huset.

Anonymkode: c708e...c9b

Skrevet

Det styrer de selv på ungdomsskolen. Begge har erfart at det er nødvendig med en viss mengde søvn når man skal orke skole og idrett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.5.2022 den 11.29):

En tenåring har som regel ikke behov for å snu noe som helst etter å ha vært litt sent oppe et par kvelder. Og hvorfor skal de ikke få sove til 12-13 når de har sjansen etter en travel skoleuke? 

Min tiåring styrer seg selv i helgene, dvs frem til vi legger oss. Det er jo kjempekoselig å se film sammen, for eksempel. Og deilig at han sover frempå dagen etter. 

Anonymkode: 215ea...692

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

seneste 21.00

Anonymkode: d9b35...fb1

I helgene når man er 13-14 år????

Anonymkode: e3ce5...cf1

Skrevet

Mine på 13 og 15 sover gjerne til 12 om de ikke skal noe spes lørdag og søndag.

De pusser tenner og går på rommet før jeg legger meg i 23-tiden, men jeg krever jo ikke at de skal sove. Vet de pusler litt med div småting, chatter litt med venner osv noen ganger, mens andre ganger er de slitne og sovner tvert.

Ikke noe problem å legge seg tidlig søndag kveld og stå opp til skole på mandag. De har gode sovehjerter mine tenåringer, så legger de seg for å sove så sover de ;) 13-åringen legger seg ca 21.30 søndag kveld og sovner uten problemer.

Anonymkode: b0748...281

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja! i ukedagene 20:15. Viktig med nok søvn. 

Det er veldig viktig med nok søvn. Men så mye søvn for et så stort barn er uvanlig, har hn diagnose som tilsier at hn trenger over 10 t søvn?

Anonymkode: 215ea...692

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja! i ukedagene 20:15. Viktig med nok søvn. 

Så ingen aktiviteter utover kvelden med andre ord? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei men hen skal ha lang utdanning og trenger derfor nok søvn.  

Og HEN går første året på ungdomsskolen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...