Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Jeg er aleine med flere barn. Jeg er i full jobb, men må likevel tenke meg om for å få det til å gå rundt. Til utfordringen. Min datter på ungdomsskolen har venninner med dyre vaner. De møtes ofte i helgene og går da ofte ut og spiser, kombinert med feks bowling eller kino. I dag har de planlagt dyr restaurant og kino. Spørsmålet mitt er hvorfor de skal unne seg så dyr mat? Jeg går som voksen omtrent aldri på restaurant. Så hvorfor tar unge tenåringer seg råd til slike vaner? Maten, kino, godteri, drikke og buss kommer på sikkert 600. Synes det er litt mye, hver gang hun skal treffe gjengen. Hun sier de andre har masse penger på kortene sine og null stress for de. Hun har ikke jobb. Umulig å få jobb i så ung alder her vi bor. Vi har prøvd. Men føler meg veldig presset til å bruke mer enn jeg har råd til. Jeg har flere barn å tenke på og. Men ikke kjekt å bære kjip heller. Anonymkode: 8745c...5c3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Jeg fikk lite penger da jeg var ungdom, måtte da prioritere og velge hva jeg ville være med på. F.eks var jeg med ut. Men lot være å spise. Eller jeg dro på kino, men droppet snacks og brus. Var med på senteret, men bare titterøt. Som oftest droppet jeg helt å være med, for spare penger til neste tur ut. Kjedelig, men jeg var ikke vant til noe annet. Anonymkode: 616e6...ee1
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Det sitter en forelder eller to til og sier at barna har venninner med så dyre vaner. Da er din datter en av dem de mener. Er det en mulighet for å snakke med andre foreldre her, eller vet dere ikke hvem hverandre er engang? 600 til restaurant og kino for ungdommer på en helt alminnelig fredag? Ungdommer som ikke engang tjener ei krone selv. Det er så sykt at jeg vet ikke hva mer jeg skal si. Jeg håper bare ikke du er av dem som klager på dyre matvarer og strøm. Anonymkode: afa49...1cc
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 Jeg tror ikke jeg hadde klart å la være å le høyt hvis mitt barn hadde spurt om så mye penger til noe sånt... Men det er nok like utenkelig for ham som for meg, han vet godt at vi ikke har råd til det, og han synes ikke det er verdt det selv heller. Uansett, hun bør tåle å få nei til dette. Jeg hadde aldri råd til det samme som de andre da jeg var ungdom, og det var jo litt kjipt, men å ikke ha råd hver gang bør gå greit. Og hvorfor de tar seg råd til sånne vaner? Det er vel fordi foreldrene punger ut da? Det endrer seg nok ikke før noen setter ned foten. Anonymkode: ea7c1...462
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Samme her og det plager meg. Vil at ungdommen skal være inkludert i det de andre finner på, men har ikke råd. I kveld blir det havregrøt på meg og fancy middag på restaurant på poden. 🥲 Anonymkode: 3e208...9ee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 Mine barn på ungdomsskolen får 1000 kr hver i måneden. Dette, sammen med penger de får til jul og bursdager, er det de har å rutte med til fornøyelser (de får klær og utstyr utenom). Anonymkode: 4faff...50a
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Samme her og det plager meg. Vil at ungdommen skal være inkludert i det de andre finner på, men har ikke råd. I kveld blir det havregrøt på meg og fancy middag på restaurant på poden. 🥲 Anonymkode: 3e208...9ee Du burde lære ungen din empati. Håper du ser konsekvensene av å ikke gjøre det. Anonymkode: afa49...1cc
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 Det er noen, både ungdomer og voksne som har et vanvittig pengeforbruk. Hvis ingen tør å si noe blir det fler og fler som tror det er forventet. Du øå først og fremst sette deg ned med ditt barn og hå gjennom deres budsjett. Ungdomen trenger å bite hvor mye det faktisk koster med bompenger, strøm, husleie, vanlig mat hjemme, ferier osv. Så lenge de er vant til at de kan bruke det de vil, er jo det det greieste for dem, men da er det ikke rart at de ikke reflekterer over eget forbruk heller. Vi har ganske god råd. Likevell får ikke mine ungdomer mer enn 1100 kr pr mnd. Hvis de ikke jobber er det det de har til fornøyelser med venner, klær, sminke, kantine ol. De har bestandig penger igjen men så er ikke vennene heller vant til å strø om seg med penger. Tilby dem heller å møtes hjemme hos dere. Anonymkode: 9b0d7...d2c
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 Vi har god råd, men det hadde ikke blitt aktuelt å få bruke så mye penger utenom helt spesielle anledninger. Datteren min jobbet på en restaurant på beste Oslo vest og der kom tenåringene inn med designerveskene sine og lunsjet for hundrevis hver dag - slik vil ikke jeg oppdra barna mine. Anonymkode: 9e7ef...037
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Det er jo én ting hva de som har penger nok gjør, selv om det er helt idiotisk i mitt syn å lære ungdom sånn meningsløs pengebruk. Det som er verre er foreldre som ikke har råd og må ofre normal livsførsel selv. Det er dessverre som regel mødre som gjør dette, og de oppdrar empatiløse menn som er vant til at kvinner er martyrer og det er de udugelige mennene som svikter familien som vi leser om i diverse tråder på forum. Kvinner må ta seg hardt sammen og få seg vett og ansvar når de oppdrar ungdom. Anonymkode: afa49...1cc
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 Vær tøff nok til å si nei. Eventuelt tilbyr du tenåringen en viss sum i måneden som hun må disponere selv. Som andre sier her, jeg er helt sikker på at det sitter andre foreldre også som synes at dette er for mye. Anonymkode: 4732e...be7
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #12 Skrevet 27. mai 2022 Det er IKKE vanlig at foreldre skal betale restaurantbesøk for tenåringer. Du må heller bare være kjip, og si at dere ikke har råd til dette. Hun får spare selv. Det er ALDRI umulig å få seg en jobb, min 13-åring har slått andres plener i flere somre alt. Anonymkode: ec0e0...762
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Mine barn på ungdomsskolen får 1000 kr hver i måneden. Dette, sammen med penger de får til jul og bursdager, er det de har å rutte med til fornøyelser (de får klær og utstyr utenom). Anonymkode: 4faff...50a Legger til at vi har god økonomi og at jeg selv går i dyre klær. Barna mine har alt av klær og utstyr, men dyre klær (feks bukser til mer enn 1000-1500 kr får de ikke). Da sier vi at det kan de kjøpe når de kan betale for det selv. Mannen min og jeg har jobbet knallhardt for å komme der vi er, og vi lærer barna at luksusforbruk finansieres gjennom hardt arbeid- ikke av mamma og pappas penger. Og nødvendige utgifter kommer alltid først. Anonymkode: 4faff...50a
Gladjente00 Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 Jeg blir helt paff av hvordan enkelte foreldre oppdrar ungene sine til dette! Hva er det som har skjedd? Det er ikke vanlig at ungdommer går å spiser på resturanter osv! Å gå på kino og mcdonalds er en ting men fader heller! Ungdommene må få en reality sjekk om hvordan penger egentlig kommer inn på konto, gjennom arbeid! Folk har alt for god råd og hiver ut pengene til ungdommen sin for å være den kule mora, helt til ungene skal stå på sine egne ben. Men de fleste som har blitt bortskjemte med dette må trenge hjelp av foreldrene i ganske lang tid for å opprettholde denne standeren for de har ødelagt ungdommen
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 Mine tenåringer får 1.000 kr i måneden i lommepenger, så må de selv bestemme hva de vil og ikke vil bruke de pengene på. Det hender de har sånne dager som du beskriver, men som regel dropper de det. De tjener alle tre litt ekstra penger selv da, selger VG, passer nabobarn, klipper gress og sånne småoppdrag som gir litt ekstra lommepenger. Anonymkode: 0cd45...c27
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du burde lære ungen din empati. Håper du ser konsekvensene av å ikke gjøre det. Anonymkode: afa49...1cc Empatien er det ingenting i veien med. Vi bor på et lite snobbested med høy sigarføring, seilbåter og dyre biler. Ungdommen vet ikke at jeg spiser havregrøt. Jeg unner han dette restaurantbesøket. Anonymkode: 3e208...9ee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #17 Skrevet 27. mai 2022 Lett p si man bare skal si nei , det er kjipt å være den som faller utenfor. skjønner deg ts, er sånn her også. Kompisene har masse penger på konto , det har ikke min Anonymkode: 6424d...6e3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #18 Skrevet 27. mai 2022 Min datter på Vgs får 1000kr i måneden, det må brukes på det hun kjøper av mat/kantine/ klær, og andre ting Hun jobber også utenom. Dyre vesker og klær, ønsker hun seg til bursdager og jul. Russeting til neste år må hun og betale selv, vi sponser ikke det. Men ser i vennegjengen hennes, at jentene har råd til alt. Dette for at barna skal lære om penger og økonomi, selv om de kunne fått det meste av oss og. Vi har kjempet for å komme der vi er i dag, og det skal barna og lære og forstå at penger ikke daler ned fra himmelen. Anonymkode: 2ea33...c81
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #19 Skrevet 27. mai 2022 Gladjente00 skrev (53 minutter siden): Jeg blir helt paff av hvordan enkelte foreldre oppdrar ungene sine til dette! Hva er det som har skjedd? Det er ikke vanlig at ungdommer går å spiser på resturanter osv! Å gå på kino og mcdonalds er en ting men fader heller! Ungdommene må få en reality sjekk om hvordan penger egentlig kommer inn på konto, gjennom arbeid! Folk har alt for god råd og hiver ut pengene til ungdommen sin for å være den kule mora, helt til ungene skal stå på sine egne ben. Men de fleste som har blitt bortskjemte med dette må trenge hjelp av foreldrene i ganske lang tid for å opprettholde denne standeren for de har ødelagt ungdommen Dette er dessverre slik det har blitt. En kan lære ungdommen at de skal veie for og imot hva som er viktig, men er faktisk viktig at de klare henge etter noe. En jente jeg kjenner, har fått beskjed av foreldrene at det ikke er vits i bankkort, vips osv, for da kan hun spare alle penger. Men dessverre har hun nå blitt sittende alene , for hun sier nei når hun blir invitert med på kjøpesenter eller ut å spise . Så en må egentlig lære dem at noe er ok, men trenger ikke være med på alt Anonymkode: 2ea33...c81
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #20 Skrevet 27. mai 2022 Når min sønn begynte på videregående fikk han seg noen nye kompiser. De var pappagutter fant han ut etterhvert. De var ute å spiste 4-5 dager i uken. Min sønn kuttet de ut. Vi har ikke råd til å spise ute så ofte Anonymkode: 6d3d9...261
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #21 Skrevet 27. mai 2022 Takker for alle innspill. Godt det er flere som synes dette er litt drøyt. hi Anonymkode: 8745c...5c3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #22 Skrevet 27. mai 2022 Nei, du er ikke vanskelig. Ikke er du kjip heller. Merkelig vane hos ungdommen, ingen her gjør det, ungdommen får ca 200 kr hver uke som må fordeles til egen moro. Uavhengig hva en har råd til er det helt tullete å lære ungdommer dyre vaner. Hvorfor gjør man det? Anonymkode: 59318...d40
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #23 Skrevet 29. mai 2022 du trenger ikke og gi. men skjønner datteren din synes det er kjipt Anonymkode: debf8...1dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå