Gå til innhold

Kan dere foreldre forklare meg noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lærer dere barna deres empati? 

Jeg vil ha konkrete svar takk. 

Anonymkode: 169b7...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan lærer dere barna deres empati? 

Jeg vil ha konkrete svar takk. 

Anonymkode: 169b7...662

Ved praksis. Barn lærer ikke så veldig mye ved ren teoretisk læring, "pedagogisk" analyse av tegnefilmer osv. De lærer det ved å se på foreldrene sine. Hvis foreldrene viser empati mot dem, mot andre, gjerne svakere personer/dyr som ikke kan gi noe som gjentjeneste, vil barna ta etter. Hvis man forklarer pedagogisk, men gjør noe helt annet, vil barna gjøre det du gjør, ikke det du sier.

Skrevet

Jeg tenker at de lærer det aller mest ved å oppleve empati selv og oppleve at jeg viser empati overfor barna, samboer og kjæledyr. Handlingen og noen ganger kombinasjon av handling og forklaringer hjelper barna å lære om empati. Jeg prøver å legge merke til det og kommentere/rose når barna viser empati for andre. 

Anonymkode: 18cc2...bdd

Skrevet

Dels ved å være en god rollemodell, dels ved å ta tak i situasjoner barna har vært i og snakke om andre måter de kunne taklet dem på. Jeg spør ofte "men hvis det var du som xx, hva tror du at du ville følt da?", for å tvinge dem til å reflektere over andre sitt ståsted og sin situasjon. Jeg føler at vi har lyktes godt, for barna våre er store nå, eldste er voksen, og "veldig empatisk" er en beskrivelse vi ofte har fått om samtlige av barna våre.

Anonymkode: b9deb...65c

Skrevet

Det meste har egentlig bare gått seg til, men når ungene ikke helt skjønner så kan jeg spørre de hvordan de ville at andre skulle være ovenfor de om de var i den amme situasjonen. Hva ville de at andre sa eller gjorde. Da har de måtte tenke og vi kan prate om det. Ungene har igrunn funnet svaret selv de fleste gangene, men jeg tror ikke det hjelper så mye å si hva de skal si, føle eller gjøre. 

Jeg har også barn som prater mye hjemme så jeg har fått høre mye og da har jeg spurt hva gjorde du? Om de forteller ett barn ble ertet, mobbet, slo seg osv så spør jeg de hva de gjorde og om de ikke gjorde noe så spurte jeg hvorfor de ikke gjorde noe. De har fått beskjed begge to at jeg mener de er med på mobbing, eller godtar vold om de ser det uten å gjøre noe. Det å stå å se på at dette skjer er det samme som å være med på det. Når de har sagt de ikke kan gjøre noe eller de ikke tørr å gripe inn så kan de få en lang remse av ting de kan gjøre. For det kan være så enkelt som å hente en lærer om det skjer på skolen, gå til en voksen i nærheten om de er ute og noen er i nærheten men ikke ser det. Dette har nådd inn hos de begge. Begge to har fått min irriterende stemme i bakhodet og ikke klarer å lukke øya for slikt lengre uansett hvor stort eller lite det er om ingen andre gjør noe. 

Anonymkode: 8acf2...b5c

Skrevet

Først og fremst ved å vise empati selv, ved å vise dem at jeg blir glad eller lei meg selv og ved å rose dem når de gjør noe bra for andre.

Anonymkode: 7f9a9...0f7

Skrevet

Ved praktiske handlinger, samtaler, være god rollemodell og nøye på hva man sier i barnas nærhet, rett og slett være et godt forbilde. 

Anonymkode: 4d2e9...b78

Skrevet

Barn lærer best gjennom erfaring.

Om de fra de er små erfarer empatiske foreldre, mot seg selv og mot andre, og at det blir snakket om, så blir de automatisk empatiske selv også.

Det går ikke an å gi et konkret eksempel på det, for det er hele pakka. At vi foreldre bryr oss om dyr, at vi bryr oss om de som er syke eller har det vanskelig, at vi forventer det samme av barna våre.

Men det må snakkes om også, gi barna en forståelse av det gjennom å bruke ordene våre.

Anonymkode: 4874a...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...