Gå til innhold

Angående arv etter besteforeldre, når forelder er død.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer bare på en liten ting, som jeg ikke helt finner ut av på nett.

Min mor er død, hun har to søsken. Begge er i live. Når min mormor dør, hvordan vil arven fordeles? Vil jeg og mine søsken få min mors arv? Vil min far få noe?

Er min tante som har begynt å «spekulere»… Vil ikke ha noe krangling, men vil heller ikke at tante skal bruke penger hun ikke har. Bestemor lever forøvrig, og er gammel len i god form. Blir helt matt, jeg🙈

Anonymkode: a1fba...3f7

Fortsetter under...

Skrevet

Din mors andel går videre til deg og dine søsken. Jeg har vært igjennom det samme da min mor døde før bestefar, og vi dermed ble direkte arvinger sammen med mors søsken.

På hvilken måte "spekulerer" din tante i dette?

Anonymkode: 50010...d27

Skrevet

Arven fordeles mellom din mors to søsken (din mormors to gjenlevende barn) og deg og dine søsken. Du og dine søsken teller som én, så arven deles altså på tre. Så får du og dine søsken fordele videre (vil tro dere må fordele likt, men vet ikke).

Hvis mormoren din har skrevet et testament, vil det kunne arte seg annerledes. Jeg er også usikker på det med faren din. De er jo strengt tatt ikke gift lenger, men jeg vet ikke om en ektemannstatus vil spille en rolle her.

Jeg er ikke jurist, dette er bare basert på egne erfaringer. Hør med advokat for å være sikker, det kan være verdt noen tusenlapper.

Anonymkode: f0c65...eee

Skrevet

Arven deles i tre.

Du og dine søsken deler din mors del.

Din far får ingenting 

Anonymkode: 6b686...5c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer bare på en liten ting, som jeg ikke helt finner ut av på nett.

Min mor er død, hun har to søsken. Begge er i live. Når min mormor dør, hvordan vil arven fordeles? Vil jeg og mine søsken få min mors arv? Vil min far få noe?

Er min tante som har begynt å «spekulere»… Vil ikke ha noe krangling, men vil heller ikke at tante skal bruke penger hun ikke har. Bestemor lever forøvrig, og er gammel len i god form. Blir helt matt, jeg🙈

Anonymkode: a1fba...3f7

Du og dine søsken skal ha din mors del av arven og dele den mellom dere. Tanta di kan ikke ta sin søsters del. Den er ikke hennes. 

Anonymkode: be0dc...977

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Arven fordeles mellom din mors to søsken (din mormors to gjenlevende barn) og deg og dine søsken. Du og dine søsken teller som én, så arven deles altså på tre. Så får du og dine søsken fordele videre (vil tro dere må fordele likt, men vet ikke).

Hvis mormoren din har skrevet et testament, vil det kunne arte seg annerledes. Jeg er også usikker på det med faren din. De er jo strengt tatt ikke gift lenger, men jeg vet ikke om en ektemannstatus vil spille en rolle her.

Jeg er ikke jurist, dette er bare basert på egne erfaringer. Hør med advokat for å være sikker, det kan være verdt noen tusenlapper.

Anonymkode: f0c65...eee

Faren har ikke arverett etter sin svigermor. Dersom hans kone hadde vært i live, ville han heller ikke ha arvet. Det hadde blitt konas særeie. 

Anonymkode: be0dc...977

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...