Gå til innhold

Inspirert … ferie med lånte penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du det er greit å låne penger for å reise på ferie ?

Anonymkode: 2df62...36b

Fortsetter under...

Skrevet

Det syns jeg ikke andre skal legge seg opp i. 

Kan man betale avdragene så er det vel like greit som andre forbrukslån. 

Anonymkode: 8b358...abe

Skrevet

Jeg betaler ferien med klarna, rentefritt i 30 dager. Når feriepengene kommer på konto betaler jeg klarnaregningen. Ser ingen problemer med det. 

Anonymkode: 9aa1b...e0b

Skrevet

For meg personlig så hadde det vært utenkelig. Alltid vært opptatt av å ikke bruke penger jeg ikke har. Eneste vi tar lån til er bolig, studier og bil. 

Skrevet

Kommer helt an på hva du mener med lånte penger.

Hvert år kommer overskriftene i media, nordmenn betaler ferien med kredittkort.
Problemet er at ingen spør hvorfor.
Vi betaler ferien med kredittkort siden da får vi en reiseforsikring med på kjøpet og slipper å tenke på det.
Vi betaler også alt på første avdrag slik at vi slipper renter og gebyrer.
Andre jeg kjenner bestiller ferien tidlig, bruker kredittkort, betaler avdrag frem til feriepengene kommer og betaler resten da.

Dersom man ikke har en plan på hvordan man skal betale ned ferien syns jeg det blir litt feil for oss, men det kan være gode grunner til å betale ferie med lånte penger også.

Men når det er sagt, andre gjør blander jeg meg ikke oppi

Anonymkode: 26a0e...6ef

Skrevet

Ja, så lenge man vet at man kan betale det igjen og ikke blir hengende igjen med gjeld som bare vokser og vokser, så kan det sikkert være anledninger hvor det er greit. Så lenge man klarer å ha orden på økonomien og ikke ende opp i en forbruksfelle, så er det meste i orden. 

Vi betaler jo ofte en del av ferien vår med kredittkort på forhånd, og det er for så vidt et lån det også. Men da er vi nøye på å betale ned på kredittkortet så fort feriepengene kommer, senest.

Anonymkode: 63c58...eb1

Annonse

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

For meg personlig så hadde det vært utenkelig. Alltid vært opptatt av å ikke bruke penger jeg ikke har. Eneste vi tar lån til er bolig, studier og bil. 

Å låne til bil er jo minst like dumt. Den faller jo så fort i verdi at lånet fort blir større enn verdien på bilen. Kjøp heller bil etter evne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å låne til bil er jo minst like dumt. Den faller jo så fort i verdi at lånet fort blir større enn verdien på bilen. Kjøp heller bil etter evne. 

Jeg låner penger til bil, men har gjerne 50% av kjøpesummen selv, så tar jeg billånet over få år. Sånn så lånet aldri blir større enn verdien på bilen. Har man og 50% av kjøpesummen,får men gjerne veldig lav rente og.

Jeg har aldri tatt opp lån for å reise på ferie. Tar kun opp lån til bolig, bil og studier. 

Anonymkode: 160bb...6c6

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å låne penger til ferie, og synes utelukkende det er ok hvis det er snakk om:

1. For å betale inn mens man venter på feriepengene, sånn at lånet bare er svært kortvarig. 

2. Det blir siste ferie med en person som står en nær fordi vedkommende vil dø snart, og man har ikke penger der og da, men kan betale tilbake i avdrag senere.

Utover dette synes jeg det er utrolig dumt å låne penger til ferie, da bør man heller spare på forhånd. Jeg synes heller ikke det kan sammenlignes med lån til hus, bil eller studier. Huslån er fornuftig og noe de fleste tjener på framfor å leie. Billån kan være helt nødvendig fordi man kanskje trenger transport til/fra jobb og har bilen hele tiden mens lånet blir betalt ned. Studielån fordi det gir deg en utdanning og mulighet til jobb og derfor inntekt. Ferieturer er kjekt, men ikke nødvendig, og det vil for folk flest være demotiverende å betale på det etterpå, når turen uansett er over.

Anonymkode: 226f3...f06

Skrevet

Kunne ikke ramla meg inn å gjøre det. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om. 

Anonymkode: 96e5b...3b6

Skrevet

Jeg skal på ferie med "lånte" penger. Altså 14 dagers utsettelse på faktura. Studielånet og lønna kommer 12 dager etter reisestart. Ser null problemer med det. 

Anonymkode: 4db4a...690

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg betaler ferien med klarna, rentefritt i 30 dager. Når feriepengene kommer på konto betaler jeg klarnaregningen. Ser ingen problemer med det. 

Anonymkode: 9aa1b...e0b

I andre land er det helt vanlig å gjøre det slik. I advokatfirmaet der jeg jobbet før var det også vanlig at advokatene betalte hotell og fly med Mastercard og satt inn pengene når de fikk refusjon fra arbeidsgiver etter rettssaken. 

Anonymkode: 4db4a...690

Skrevet

Vi har brukt mastercard på utenlandsferier, da fikk vi forsikring osv. Ser ikke problemet med det, betaler alltid når regningen kommer. Vi bruker og bare mastercardet i det daglige, til klær og mat osv. Ikke fordi vi ikke har penger, men vi får trumf osv når vi bruker det. Betaler og selvsagt når regningen kommer. Vi har vel 50 000,- på det kortet.

Anonymkode: deff1...b04

Annonse

Skrevet

Det har vi aldri gjort.

Anonymkode: ad0e7...e16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...