Anonym bruker Skrevet 26. mai 2022 #51 Skrevet 26. mai 2022 Hi - de få som faktisk er så surrete at de ikke har tenkt seg om ang. pass, de er få i øyeblikket. Det er alltid noen slike, så det er egentlig en ikke-sak i øyeblikket. Årsaken til problemene med å få pass nå, det har fler årsaker. Minst to av dem kan du takke Erna Solberg og hennes regjering for. * Solberg og co bestemte å legge ned halvparten av kontorene som tidligere utstedte pass til befolkningen. Bare det kunne jo enhver som følger litt med ha sagt ville føre til større køer og andre utfordringer. Færre steder - folk får lengre reisevei til passkontor og blir mindre fleksible siden de må ta seg fri for å reise, færre steder gjør de stedene som finnes langt mer sårbare for sykdomfravær osv. Må også huske at Solberg var ansvarlig for den påståtte Nærpolitireformen som de i stillhet omdøpte til Politireformen for å skjule det faktum at reformen ikke førte til mer politi i nærmiljøene i store deler av landet, men faktisk ble en fjernpolitireform. Videre vet man at det trikses og mikses med stillinger i politiet de siste månedene før nyttår, slik at det pr. 31.12. på papiret vil stå at de ulike distriktene har x antall politifolk som igjen gir så og så mange politifolk pr. 1000 innbyggere. Men mange av de stillingene som på papiret 31.12., det er vikariater på få måneder, som enten ikke finnes 1.1. eller som avsluttes i februar/mars. Oppi dette har politiet også for få ressurser. Og i det mente Solberg at det var smart å legge ned halvparten av passkontorene i landet... * Solberg og co valgte egoistisk å åpne landet helt sist høst, selv om ALLE varsel fra andre land på det tidspunktet viste at det ville føre til så stor økning av koronastøtte at det måtte bli nedstengninger igjen. Dette visste Solberg og co! Likevel var det viktigere for dem å for alltid stå for de som "åpnet landet", få evige førstesider i avisene osv. Og ikke minst var det helt tydelig en kalkulert "snublesten" som Solberg og den avgående regjeringen la inn for den kommende regjeringen. For da ville ny regjering bli nødt til å ta det upopulære valget om å stenge ned igjen. Solberg forsøkte altså å gjøre seg selv til "frigjøreren" - og gjøre ny regjering til det motsatte. Med all kunnskap om utviklingen av korona på det tidspunktet visste de hva som kom til å skje etter at ny regjering hadde tatt over, at den ikke ville ha et annet valg enn å stramme inn og stenge ned igjen. Hadde Solberg og co heller valgt å lette litt mer på tiltakene vi på det tidspunktet, opprettholdt visse testregimer osv. så hadde vi mye mulig sluppet unna den nedstengningen vi opplevde før jul 2021. * Så er det ressursmangelen, problemet med å få riktig materialer som brukes for å produsere passene. Jeg kjenner ikke godt nok til hvorfor dette har skjedd, men jeg vil tippe på at det er en kombinasjon mellom problemer pga. pandemien som også har fått følger for produksjonen, problemer med shipping pga. folk har netthandlet for mye og gjort det vanskeligere å få frakt av både råvarer og halvfabrikater videre til produsent/selger/mottaker. Hvis det er faste avtaler på leveranser, som ikke tar nok høyde for prisøkninger før levering, så vil jeg anta at det er i produsents egeninteresse å ikke få frem produktet på raskeste måte. Videre vet vi ingenting om hvem som prioriteres først i tilfeller ved mangel på produktet, det vil jeg anta delvis styres av det enkelte lands egne avtaler med leverandør og internasjonale retningslinjer/samarbeid. Som du ser, HI - de du klager på, de er en fjert i havet. Årsakene til dagens passproblemer er i stor grad en hilsen fra Erna Solberg-regjeringen. Dette er et direkte resultat av alle andre reformer og sentraliseringer de påstår både skal spare penger og gi bedre service - men som nesten hver j.... gang mislykkes, uten at politikerne synes å lære av det eller ville innrømme det. Så har pandemien ytterligere forverret situasjonen og tydeliggjort de dårlige valgene som ble gjort mtp. tilgjengelighet til passkontor. Dette er også et beredsskapsproblem. Det jeg har skrevet her, Hi, DET er noe som hadde gjort seg i en tråd. Men det er sikkert lettere å sitte å diskutere de ytterst få som du i tillegg kan føle du kan se ned på. Det er så langt mer krevende å faktisk sette seg inn i saker. Anonymkode: f7311...d68
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2022 #52 Skrevet 26. mai 2022 5 hours ago, Anonym bruker said: Jeg synes jeg leser side opp og ned om dette over alt nå, og jeg kjenner at jeg faktisk blir litt oppgitt og provosert. Ikke over myndighetene, slik som det virker folk flest blir, men over folk som ikke evner å planlegge! Altså, dette er jo faktisk ikke noen nyhet! Blar man noen år tilbake, før pandemien, finner man også side opp og ned om vansker med å få time og mange ukers ventetid på pass. Når man i tillegg vet at det har vært/er pandemi, så er det jo ikke spesielt vanskelig å forutse at problemet ville bli ekstra stort i år. Politiet og flere andre har til og med helt fra i fjor høst vært ute med advarsler og oppfordret folk til å være ute i veldig god tid. Likevel er det nå altså massevis av mennesker som går ut i media og sutrer over at de ikke får reist på ferie fordi de ikke får pass. Senest i dag leste jeg om en sak der en familie på syv skulle reise, men må må 11-åringen bli igjen fordi de hadde planlagt å hun kunne få nødpass, noe det kanskje ikke blir noe av likevel. Altså, alvorlig talt! For det første reiser man ikke fra barnet sitt, da avbestiller man turen. For det andre må faktisk folk ta litt ansvar for seg selv og ikke bare skyve problemet over på andre. Politiet har tross alt litt viktigere ting å gjøre enn å sørge for at trege nordmenn uten evne til å planlegge/ta ansvar for seg selv får et pass til en helt vanlig ferietur! Det er faktisk lov å sjekke passene på forhånd, og når man vet det vil bli vanskelig å få time, så er det lov å være veldig tidelig ute, f.eks. høsten året før. Sånn, måtte bare få det ut! Nå er det rett og slett nok at sutrete folk som ikke tar ansvar for egne handlinger, eller rettere, mangel på sådane. Anonymkode: 1efef...554 ikke noe og bli oppgitt og provostert over, da det er vi selv som må følge med når passet går ut og slik og man må regne med mye i år, siden det har vert mye nedstengt i 2 år. ikke synd på de som må avbestille, dette er deres egen ansvar Anonymkode: 34597...497
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2022 #53 Skrevet 26. mai 2022 Planlegge mener du? Bestille time ett år i forveien da? vi bestilte i januar, fikk time siste dagen i mai!! Anonymkode: 0ad02...40f
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2022 #54 Skrevet 26. mai 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 timer siden): Hvorfor det? Jeg har aldri vært opptatt av det med mindre det foreligger konkrete reiseplaner. Hva annet trenger de pass til? Som id om de skal ta teoriprøve feks Anonymkode: 0ad02...40f
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2022 #55 Skrevet 26. mai 2022 Ekspatt skrev (5 timer siden): De som bestiller nødpass*, derimot, kan jeg godt shame litt. En ferie er ikke et nødstilfelle, og det bruker opp ressurser som burde kommet resten av samfunnet til gode. Hvert år, også lenge før korona, stod noen av disse fjollefamiliene frem og raser i nettavisene på grunn av køen for nødpass på Gardermoen. "Vi visste ikke at passet hadde gått ut, og nå krever politiet at vi må vente TO timer i kø!!!". Kjære vene. *med unntak av faktiske nødstilfeller, familiemedlemmer som dør i utlandet osv. Nettopp! Og jeg tror at det er det som mange av oss irriterer oss over. Hadde den diskusjonen med en kollega for en stund siden, før den store pass-krisen oppstod, hvor jeg sa at de burde få bestilt time til pass for å være sikker på å få det i orden. Nei, da - det hastet ikke, det var så tungvint å ta fri fra jobb, så det var jo bare å få nødpass om de ikke rakk det". Det er ingen tvil om at enkelte har spekulert i Nødpass-ordningen. Og du som sier at passkontoret hos dere nekter å fornye når det er et halvt år igjen av passet, bør virkelig sende den beskjeden videre til høyeste hold. For det er ingen regel som sier det, absolutt ikke. Tvert i mot, som noen sier her, det finnes steder hvor man ikke slipper inn om ikke passet har minst 6 måneders gyldighet. Anonymkode: 6f552...aeb
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 26. mai 2022 #56 Skrevet 26. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Som id om de skal ta teoriprøve feks Anonymkode: 0ad02...40f Joda, men jeg vet jo sånn ca når de er gamle nok til det og derfor trenger pass…
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2022 #57 Skrevet 26. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (8 timer siden): Krigen kom brått på ja, men mye handler om pandemien også. DEN har vart såpass lenge at de aller fleste har kunnet planlegge for pass. Hvorfor skulle man trenge pass pga pandemien? Det er jo en helt annen situasjon enn mennesker som må flykte pga krigen i Ukraina. Anonymkode: a8fba...211
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2022 #58 Skrevet 26. mai 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, det er et annet nivå, men det var også varslet, mange ganger! Selv gikk jeg inn i oktober og fikk time i slutten av november. Jeg visste jo at det ville bli vanskelig etter jul. HI Anonymkode: 1efef...554 Så bra for deg at du er så perfekt. men du glemmer at det er andre grunner enn reise som og skaffer press på systemet. Som for eksempel identifiseringstyret som bankene er pålagt midt oppi passmangelen, og det gjør jo alt uendelig mye tregere for alle, og for de som trenger pass for reise. Men selvfølgelig,, folk burde antageligvis i følge deg visst at bankene skulle kreve identifisering akkurat nå, og at gyldig førerkort ikke var nødvendigvis gyldig som identifikasjon pga at selve bildet på førerkortet var tatt før 1998, og at man dermed måtte skaffe seg id-kort eller pass, selv om det egentlig ikke er noe man trenger i det hele tatt utenom akkurat til bank idenfisering. Eller at man ikke har førerkort i det hele tatt, og at det bankkortet med bilde man har, ikke er gyldig som identifisering i den samme banken som har utstedt det. Jeg var vi i kontakt med banken for å hjelpe mamma med å få en utsettelse på identifisering og de var fortvilet fordi de hadde så mange kunder som hadde problemer med å få tak i gyldig identifikasjon i tide, pga lange ventetider på pass og id-kort. Så dette er jo ikke en vanlig situasjon i det hele tatt, og det at du sitter der på din høye hest er bare utrolig flaut for deg. Anonymkode: a8fba...211
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. mai 2022 #59 Skrevet 27. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hvorfor skulle man trenge pass pga pandemien? Det er jo en helt annen situasjon enn mennesker som må flykte pga krigen i Ukraina. Anonymkode: a8fba...211 Mange trenger pass nå da passene gikk ut under pandemien . Når grensene var stengt så ønsket mange å vente med fornying av passet til de kunne reise igjen . Når mange nok tenker slik i tillegg til andre faktorer som forsinker , blir det kaos.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #60 Skrevet 27. mai 2022 Her bestilte jeg time til sønnen min i starten av januar, fikk da time i slutten av februar. Og passet kom uken etterpå. Nå bare håper jeg det roer seg litt til høsten, jeg trenger nytt pass til starten av neste år. Tenkte jeg kunne bestille time nå, sånn så jeg fikk time i høst. Men her så får man nå kun velge enten ID, eller pass, man får ikke velge begge deler. Og jeg vil gjerne ha begge deler. Anonymkode: 843a9...505
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #61 Skrevet 27. mai 2022 Så enkelt å irritere seg over andre hi? Hva med å forsøke å sette seg litt inn i deres problemer istedet? Hva med folk som har babyer? Skulle de bestilt pass før ungen fikk personnummer? Pass til barn har en varighet på to år, forventer du at foreldrene skal bestille pass på høsten om de skal ut å reise om sommeren da? Råvaremangel får man ikke gjort så mye med på kort sikt, så her er det jo bare en kjedelig situasjon. Men at norske myndigheter har lagt ned passkontorer i så stor grad at det ikke er mulig å nå en service man har krav på. Det er rett og slett skammelig. Vi lever i 2022, folk forventet rett og slett bedre, fordi alt annet bare er flaut. Anonymkode: d68fe...09d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2022 #62 Skrevet 27. mai 2022 Takk for påminnelsen, time til passfornyelse er nå bestilt i November. Passene går ut i januar og mars. Anonymkode: 720e9...e45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå