Gå til innhold

Dette med passtrøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de fleste er opptatt av at barna til enhver tid har gyldige pass, uavhengig av om man har konkrete reiseplaner eller ikke. Jeg har fem barn (alle har kontinuerlig hatt gyldige bass), hvor de to eldste er 17 og 18, og gyldigheten på barnepass tatt i betraktning har det vært mange turer til passkontoret oppigjennom årene. Noe slikt som dette har jeg aldri vært i nærheten av å oppleve. 

Anonymkode: 46dcf...283

Postet litt fort. Det blir for enkelt å forsøke å shame folk for dette, når systemet er slik at det rett og slett ikke går. Klart du var flink som bestilte før jul, men dette er et kaos vi ikke har sett før, og av et slikt omfang at det rett og slett ikke kunne forutses. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror de fleste er opptatt av at barna til enhver tid har gyldige pass, uavhengig av om man har konkrete reiseplaner eller ikke. Jeg har fem barn (alle har kontinuerlig hatt gyldige bass), hvor de to eldste er 17 og 18, og gyldigheten på barnepass tatt i betraktning har det vært mange turer til passkontoret oppigjennom årene. Noe slikt som dette har jeg aldri vært i nærheten av å oppleve. 

Hvorfor det? Jeg har aldri vært opptatt av det med mindre det foreligger konkrete reiseplaner. Hva annet trenger de pass til?

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det? Jeg har aldri vært opptatt av det med mindre det foreligger konkrete reiseplaner. Hva annet trenger de pass til?

Man så jo for eksempel hvor nødvendig det var med gyldig identifikasjonspapirer når ukrainerne måtte rømme i det de sto og gikk i. Slik som verden er nå så har jeg mel og ris i kjelleren og alle papirer i orden. 

Anonymkode: a6424...3d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Postet litt fort. Det blir for enkelt å forsøke å shame folk for dette, når systemet er slik at det rett og slett ikke går. Klart du var flink som bestilte før jul, men dette er et kaos vi ikke har sett før, og av et slikt omfang at det rett og slett ikke kunne forutses. 

Man har blitt varslet gang på gang så her får folk ta største delen av skylden selv. Det nytter i alle fall ikke å kun klage over systemet i en varslet situasjon .

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Man har blitt varslet gang på gang så her får folk ta største delen av skylden selv. Det nytter i alle fall ikke å kun klage over systemet i en varslet situasjon .

Men det nytter heller ikke å klage på at andre klager. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Men hvor mange visste om krigen i Ukraina før jul? Tidligere har pass blitt bestilt og levert på kort tid. forlenget ventetid kunne tilsi kanskje et par mnd. Nå tar det godt over et halvt år (i vårt tilfelle 7,5 måneder) å få pass. Dette er helt ekstraordinært, og det er ikke rart det skaper problemer for enkelte. 

Skrevet

Men hvor mange visste om krigen i Ukraina før jul? Tidligere har pass blitt bestilt og levert på kort tid. forlenget ventetid kunne tilsi kanskje et par mnd. Nå tar det godt over et halvt år (i vårt tilfelle 7,5 måneder) å få pass. Dette er helt ekstraordinært, og det er ikke rart det skaper problemer for enkelte. 

Krigen kom brått på ja, men mye handler om pandemien også. DEN har vart såpass lenge at de aller fleste har kunnet planlegge for pass.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Krigen kom brått på ja, men mye handler om pandemien også. DEN har vart såpass lenge at de aller fleste har kunnet planlegge for pass.

Ja, man allikevel er en økning i tid fra man bestiller time til man har passet fra 2-3 uker til godt over et halvt år uventet høy. 

Skrevet

Det er ikke pandemien det handler om nå, det er ressursmangel. De mangler det spesialpapiret de trenger for å lage pass. 

Du kan like gjerne si at det er alle som bestiller pass nå selv om de ikke trenger det som er skyld i dette. De bruker opp ressursene for de som trenger pass nå. Dere hører selv hvor dumt det høres ut?

Anonymkode: 4ab00...0bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Man så jo for eksempel hvor nødvendig det var med gyldig identifikasjonspapirer når ukrainerne måtte rømme i det de sto og gikk i. Slik som verden er nå så har jeg mel og ris i kjelleren og alle papirer i orden. 

Jeg skjønner hva du mener, men synes likevel det blir litt vel mye styr for sikkerhets skyld. Vi har halvannen times kjøring for å skaffe pass, og passene for de minste har kort holdbarhet. 
Ikke bor vi på et veldig utsatt sted om det skulle bli krig heller, det er neppe her de bomber😅🙈

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner hva du mener, men synes likevel det blir litt vel mye styr for sikkerhets skyld. Vi har halvannen times kjøring for å skaffe pass, og passene for de minste har kort holdbarhet. 
Ikke bor vi på et veldig utsatt sted om det skulle bli krig heller, det er neppe her de bomber😅🙈

Det er ditt valg og helt greit. Jeg forklarte bare hvorfor mange syns det er viktig å ha papirene i orden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nå er ikke vi ukrainere altså.

Anonymkode: 151d9...888

Skrevet

Jeg tror ikke at de av oss som er så heldige at vi har gyldige pass, tjener noe på å håne alle de som av tusen ulike grunner ikke har det. Selv om mange var tidlig ute med å bestille time, er det på grunn av ressursmangel, få timer og mangel på materialer, går det ofte 7-8 måneder fra de begynte prosessen til de har nytt pass i hendene.

De som bestiller nødpass*, derimot, kan jeg godt shame litt. En ferie er ikke et nødstilfelle, og det bruker opp ressurser som burde kommet resten av samfunnet til gode. Hvert år, også lenge før korona, stod noen av disse fjollefamiliene frem og raser i nettavisene på grunn av køen for nødpass på Gardermoen. "Vi visste ikke at passet hadde gått ut, og nå krever politiet at vi må vente TO timer i kø!!!". Kjære vene.

*med unntak av faktiske nødstilfeller, familiemedlemmer som dør i utlandet osv.

Skrevet

Jeg forbeholder meg retten til å klage på en tjeneste, at de ikke er konkurranseutsatt, skal ikke være hvilepute for å fortsette inaktivt eller underbemannet. Jeg betaler min skatt med glede under forutsetning at det forvaltes på en god måte. Mye av passtrøbbel er faktisk konsekvenser av valg og vedtak, råvaremangel er kun en liten del av dette og eneste akseptable grunn for dette tullet. 

Myndighetene som velger å praktisere mulkt for manglende ID-kontroll som igjen fører til trykk på fornyelse av pass via bankene. Det er myndighetene og etatene selv som synes begrensede åpningstider er innafor tross stor pågang. 

Vi hadde time for fornyelse av pass da det var 6 mnd igjen for ungene, de ba oss vente grunnet litt tid igjen, nye pass, var ikke prekært. Nedstengningene som var nå før jul (de kom plutselig på etter vi egentlig skulle åpne Norge igjen) og over nyttår ga lite ledige timer før jul. Vi fikk booket time i februar etter utallige forsøk pga en nettside som kollapset og hang seg opp med all pågangen og da var første ledige nå i juni. Beskjed da var at vi fikk automatisk ID-kort og pass, ingen behov for å bestille begge deler. Nå er kontrabeskjed at du kun får en selv om du bestilte begge deler. Unnskyld meg, men å skulle ta høyde for over ett halvt år eller mer er faen meg ikke godt nok. 

Nei, jeg står ikke på flyplassen og gråter over å ikke kunne ta med ungene, jeg har vett nok på å ikke bestille før jeg vet det er i boks. Men jeg forbeholder meg retten over å klage på en ELENDIG håndtering. Tenk at en 16- åring sitter på gutterommet og vips fikser en løsning kalt passvarsel. Det skal ikke behøves en 16 år gammel gutt for det, det er en stor arbeidsplass med mange ressurser, dette burde de faktisk fikset selv. I stedet for en overbelastet nettside som det knapt er mulig å komme gjennom. 

Anonymkode: 899e9...c3e

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (28 minutter siden):

Nedstengningen før jul også kom ganske brått på etter man nettopp flagget over å åpne. Nedstengning for myndigheter innebærer bare ett elendig tilbud, de er jo ikke konkurranseutsatt, så da får man bare vente. 

Den vanlige mann i gata eller bedrift får ikke samme disp andre veien. Det er faktisk så drøyt at hvis du dør, får du varsel fra skatteetaten i altinn hvor det står, hei, vi ser du er død, vennligst lever inn ditt og datt innen den og den fristen, ellers påløper tvangsmulkt. Vi lever i ett fritt land hvor man praktiserer en viss diktatur via økonomiske sanksjoner. Andre veien derimot skal det godtas at det leveres på ett så shitty nivå at en normalt effektiv person river av seg håret over håndteringen. Det er kun myndighetene som bevilger seg sånne friheter. Fordi de kan. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg forbeholder meg retten til å klage på en tjeneste, at de ikke er konkurranseutsatt, skal ikke være hvilepute for å fortsette inaktivt eller underbemannet. Jeg betaler min skatt med glede under forutsetning at det forvaltes på en god måte. Mye av passtrøbbel er faktisk konsekvenser av valg og vedtak, råvaremangel er kun en liten del av dette og eneste akseptable grunn for dette tullet. 

Myndighetene som velger å praktisere mulkt for manglende ID-kontroll som igjen fører til trykk på fornyelse av pass via bankene. Det er myndighetene og etatene selv som synes begrensede åpningstider er innafor tross stor pågang. 

Vi hadde time for fornyelse av pass da det var 6 mnd igjen for ungene, de ba oss vente grunnet litt tid igjen, nye pass, var ikke prekært. Nedstengningene som var nå før jul (de kom plutselig på etter vi egentlig skulle åpne Norge igjen) og over nyttår ga lite ledige timer før jul. Vi fikk booket time i februar etter utallige forsøk pga en nettside som kollapset og hang seg opp med all pågangen og da var første ledige nå i juni. Beskjed da var at vi fikk automatisk ID-kort og pass, ingen behov for å bestille begge deler. Nå er kontrabeskjed at du kun får en selv om du bestilte begge deler. Unnskyld meg, men å skulle ta høyde for over ett halvt år eller mer er faen meg ikke godt nok. 

Nei, jeg står ikke på flyplassen og gråter over å ikke kunne ta med ungene, jeg har vett nok på å ikke bestille før jeg vet det er i boks. Men jeg forbeholder meg retten over å klage på en ELENDIG håndtering. Tenk at en 16- åring sitter på gutterommet og vips fikser en løsning kalt passvarsel. Det skal ikke behøves en 16 år gammel gutt for det, det er en stor arbeidsplass med mange ressurser, dette burde de faktisk fikset selv. I stedet for en overbelastet nettside som det knapt er mulig å komme gjennom. 

Produksjonen av passene er konkurranseutsatt (lagt ut på anbud). Det har hjulpet null og niks.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Produksjonen av passene er konkurranseutsatt (lagt ut på anbud). Det har hjulpet null og niks.

Produksjon av passene er vel også den eneste delen av dette som har med råvaremangel å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er jo her problemet ligger! Utrolig at alt skal settes ut på anbud. Spesielt i disse tider skal andre firma ta seg av det viktigste dokumentet Norge har 🙄🙄🙄🙄

Anonymkode: 77941...caf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo her problemet ligger! Utrolig at alt skal settes ut på anbud. Spesielt i disse tider skal andre firma ta seg av det viktigste dokumentet Norge har 🙄🙄🙄🙄

Anonymkode: 77941...caf

Men det har jo lite med begrensede åpningstider i perioder, valg av ID-kort skal gjennom samme system som pass og da i tillegg en nettside som knapt henger sammen med laaaangt etterslep på ledige timer. Det kommer på toppen av allerede dårlig forvaltning. 

Det er helt tullete at en 16 åring klarer å finne løsning, mens tilbyder selv bare klør seg i hodet og sier, er det ikke noe ledig? Tja, da må du prøve å logge inn hver dag da, se om det dukker opp noe. Altså. Man ville jo ikke godtatt dette om ikke man var nødt. Det er jo ikke slik at om maleren fikk litt mye å gjør, så kommer han tilbake for å male resten av huset om ett halvt år, hvis han dukker opp. Ingen ville godtatt det. Hvorfor skal vi godta det bare fordi det er offentlig tjeneste? 

Skrevet
vimsa3 skrev (2 timer siden):

Altså vi har prøvd siden mars!!! Da gikk passet hans ut nå i mai! Dette er faktisk ikke normalt. Neste tilgjengelig time her var i oktober! Så nei dette er ikke normalt.

I mars hadde de allerede varslet i flere måneder at det var lang ventetid så dere burde ikke venta så lenge. 

Anonymkode: 06f15...4f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

I mars hadde de allerede varslet i flere måneder at det var lang ventetid så dere burde ikke venta så lenge. 

Anonymkode: 06f15...4f2

Altså nå har jeg gjentatt meg til det uendelige her men vi fikk ikke lov å bestille time før! For passet hans var fortsatt gyldig altfor lang tid. Det er den beskjeden jeg fikk. 

Skrevet
vimsa3 skrev (9 minutter siden):

Altså nå har jeg gjentatt meg til det uendelige her men vi fikk ikke lov å bestille time før! For passet hans var fortsatt gyldig altfor lang tid. Det er den beskjeden jeg fikk. 

Nettopp. Denne "Folk får takke seg selv"-holdningen er visst vanskelig å riste av seg uansett hvor tydelig det er at det er helt feil.

Skrevet

Nettopp. Denne "Folk får takke seg selv"-holdningen er visst vanskelig å riste av seg uansett hvor tydelig det er at det er helt feil.

Nå ja…. Heeeelt feil er det ikke. Folk som bestiller pass rett før det de har går ut bestiller faktisk for sent . 

Anonymkode: a707e...fc4

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror at det har litt med å gjøre hvor i landet en bor. Og så er det så enkelt å snakke ned de som faktisk har ett problem. Før om du skulle være ute i supergod tid så tok du 2 måneder frem i tid. Nå er det snakk om 9 + måneder hallo liksom! Det morsomme er jo at er du ute i 9 måneders god tid vel da kan du takke deg selv for du blir bortvist på politi stasjonen…. For passet er da fortsatt gyldig. 

Skrevet
vimsa3 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at det har litt med å gjøre hvor i landet en bor. Og så er det så enkelt å snakke ned de som faktisk har ett problem. Før om du skulle være ute i supergod tid så tok du 2 måneder frem i tid. Nå er det snakk om 9 + måneder hallo liksom! Det morsomme er jo at er du ute i 9 måneders god tid vel da kan du takke deg selv for du blir bortvist på politi stasjonen…. For passet er da fortsatt gyldig. 

Vel… som sagt tidligere krever flere land minst 6 mnd gyldighet etter avreise så det sier seg selv at man får fornyet pass med MINIMUM så lang varighet igjen på passet. 

Anonymkode: a707e...fc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...