Gå til innhold

Dette med passtrøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg leser side opp og ned om dette over alt nå, og jeg kjenner at jeg faktisk blir litt oppgitt og provosert. Ikke over myndighetene, slik som det virker folk flest blir, men over folk som ikke evner å planlegge! 

Altså, dette er jo faktisk ikke noen nyhet! Blar man noen år tilbake, før pandemien, finner man også side opp og ned om vansker med å få time og mange ukers ventetid på pass. Når man i tillegg vet at det har vært/er pandemi, så er det jo ikke spesielt vanskelig å forutse at problemet ville bli ekstra stort i år. Politiet og flere andre har til og med helt fra i fjor høst vært ute med advarsler og oppfordret folk til å være ute i veldig god tid.

Likevel er det nå altså massevis av mennesker som går ut i media og sutrer over at de ikke får reist på ferie fordi de ikke får pass. Senest i dag leste jeg om en sak der en familie på syv skulle reise, men må må 11-åringen bli igjen fordi de hadde planlagt å hun kunne få nødpass, noe det kanskje ikke blir noe av likevel. Altså, alvorlig talt! For det første reiser man ikke fra barnet sitt, da avbestiller man turen. For det andre må faktisk folk ta litt ansvar for seg selv og ikke bare skyve problemet over på andre. Politiet har tross alt litt viktigere ting å gjøre enn å sørge for at trege nordmenn uten evne til å planlegge/ta ansvar for seg selv får et pass til en helt vanlig ferietur! Det er faktisk lov å sjekke passene på forhånd, og når man vet det vil bli vanskelig å få time, så er det lov å være veldig tidelig ute, f.eks. høsten året før. 

Sånn, måtte bare få det ut! Nå er det rett og slett nok at sutrete folk som ikke tar ansvar for egne handlinger, eller rettere, mangel på sådane. 

Anonymkode: 1efef...554

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger man virkelig en tråd til om det? Jeg har pass til hele familien, men er drittlei av dere som klager på at folk klager! 

Anonymkode: a6424...3d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Trenger man virkelig en tråd til om det? Jeg har pass til hele familien, men er drittlei av dere som klager på at folk klager! 

Jeg trengte å få det ut, ja, men du trenger ikke å klikke inn på tråden for å lese. Overskriften tydeliggjør hva temaet er, så det er jo bare å styre unna hvis du er lei.

HI

Skrevet

Det er et helt annet nivå på dette nå enn det noengang har vært før. Vi forsøkte å få passtime før jul, da var det ingen (!) tilgjengelig her vi bor, for de la ikke ut timer for mer enn et par måneder fram i tid. Forsøkte igjen i januar, da fikk vi time i april. Fikk heldigvis byttet denne til en tilfeldig avbestilt time i februar, og så fikk vi pass etter en ukes tid. Hadde vi holdt oss til den opprinnelige apriltimen ville vi vel ventet på passet fortsatt, selv om vi begynte før jul! (Det gamle passet gikk ut i desember, det var ikke som om vi hadde utsatt det heller.)

Så jeg har all mulig sympati for folk som har problemer med dette.

Anonymkode: 4ab00...0bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg trengte å få det ut, ja, men du trenger ikke å klikke inn på tråden for å lese. Overskriften tydeliggjør hva temaet er, så det er jo bare å styre unna hvis du er lei.

HI

Overskriften antydet ikke at det var en sutretråd, nei. Og hvordan kan dette plage deg i så stor grad at du ‘må få det ut’? Hvorfor tar du ikke ditt eget råd om å styre unna artikler og tråder om emnet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er et helt annet nivå på dette nå enn det noengang har vært før. Vi forsøkte å få passtime før jul, da var det ingen (!) tilgjengelig her vi bor, for de la ikke ut timer for mer enn et par måneder fram i tid. Forsøkte igjen i januar, da fikk vi time i april. Fikk heldigvis byttet denne til en tilfeldig avbestilt time i februar, og så fikk vi pass etter en ukes tid. Hadde vi holdt oss til den opprinnelige apriltimen ville vi vel ventet på passet fortsatt, selv om vi begynte før jul! (Det gamle passet gikk ut i desember, det var ikke som om vi hadde utsatt det heller.)

Ja, det er et annet nivå, men det var også varslet, mange ganger! Selv gikk jeg inn i oktober og fikk time i slutten av november. Jeg visste jo at det ville bli vanskelig etter jul.

HI

Skrevet

Overskriften antydet ikke at det var en sutretråd, nei. Og hvordan kan dette plage deg i så stor grad at du ‘må få det ut’? Hvorfor tar du ikke ditt eget råd om å styre unna artikler og tråder om emnet?

Jeg ble nok mest sint over de som ville reise fra ungen sin, og den utrolige ansvarsfraskrivelsen de la fram. Og jeg styrer stort sett unna å klikke meg inn på sakene, men det er jo umulig å ikke få med seg alle overskriftene. Men du har rett, jeg må helt slutte å klikke meg inn på sakene i hvert fall. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hehe! Hun må da få lov til å lage tråder om akkurat hva hun vil?! Heldigvis er det ikke svarplikt på forumet…

Til hi; jeg er helt enig med deg. Her har de aller fleste kun seg selv å skylde på.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hehe! Hun må da få lov til å lage tråder om akkurat hva hun vil?! Heldigvis er det ikke svarplikt på forumet…

Til hi; jeg er helt enig med deg. Her har de aller fleste kun seg selv å skylde på.

Takk! Da er det i hvert fall en til som er enig med meg i at folk faktisk må ta ting på egen kappe også. Jeg blir helt matt av alle disse "myndighetene burde!", vel disse myndighetene har jo advart oss siden sist sommer, og politiet bør absolutt brukes til viktigere ting enn å sikre folk utenlandsferie fordi de selv er trege!

HI 

Skrevet

Takk! Da er det i hvert fall en til som er enig med meg i at folk faktisk må ta ting på egen kappe også. Jeg blir helt matt av alle disse "myndighetene burde!", vel disse myndighetene har jo advart oss siden sist sommer, og politiet bør absolutt brukes til viktigere ting enn å sikre folk utenlandsferie fordi de selv er trege!

HI 

Folk gadd ikke å fornye under pandemien når de ikke hadde bruk for passet og nå når de faktisk har bruk for det så skal alle fornye. Både de som ikke skal forlate kommunen og de som vil ut å reise. 

Skrevet

Selv om jeg syns det er fryktelig ugreit at det skal være så vanskelig å få tak i pass nå, så har jeg null forståelse for de som har bestilt ferie uten å ha pass i orden. Man sjekker vel passene før man bestiller ferie eller? Og når vi har visst om at det kom til å bli lange ventetider for å få pass, så er det jo fryktelig dumt å satse på at man rekker å få pass før ferien? Er nok mange som satser på at alt ordner seg, og får seg en overraskelse over at det ikke alltid gjør det. 

Anonymkode: 0210a...4cc

Skrevet

Altså vi har prøvd siden mars!!! Da gikk passet hans ut nå i mai! Dette er faktisk ikke normalt. Neste tilgjengelig time her var i oktober! Så nei dette er ikke normalt.

Skrevet

Selv om jeg syns det er fryktelig ugreit at det skal være så vanskelig å få tak i pass nå, så har jeg null forståelse for de som har bestilt ferie uten å ha pass i orden. Man sjekker vel passene før man bestiller ferie eller? Og når vi har visst om at det kom til å bli lange ventetider for å få pass, så er det jo fryktelig dumt å satse på at man rekker å få pass før ferien? Er nok mange som satser på at alt ordner seg, og får seg en overraskelse over at det ikke alltid gjør det. 

Politiet oppfordret oss til å kjøpe billett da en faktisk ikke for pass uten å vise frem dette! Til dere som ikke har vert der please ikke snakk. Dette er faktisk svært alvorlig for mange. Det betyr ikke at alle foreldre er sløve og ikke greier å passe på. En for heller ikke pass om passet du har ikke er gått ut. Så du kan faktisk ikke være ute i god tid. 

Skrevet

Vi tar det på egen kappe på det vis at vi har innsett at det ikke blir utenlandsferie i år (og lever helt greit med det). Barnas pass går ut i juni. Vi bestilte time i mars, og første ledige mulighet var da i august, fem måneder senere. Legg til ti ukers leveringstid, og det tar 7,5 måneder fra bestilling til passene kommer. Eldste her skal studere i utlandet etter jul, og trenger et gyldig passnummer for å søke visum. Heldigvis ser det ut som det skal gå bra, men med bestilling i mars og levering i november oppleves det utrolig lite smidig i en moderne verden. 

Anonymkode: 46dcf...283

Skrevet

Jeg ble faktisk litt provosert over en familie som fikk nødpass fordi de andre ikke rakk å bli ferdigprodusert før avreise. Familiefaren gikk også ut og mente at dette burde de strengt tatt ikke betalt for, siden det ikke var deres feil at det var forsinkelser.

Altså, her er det lange køer delvis pga mangel på råstoff til produksjonen, så får familier nødpass i tillegg til ordinært pass for å dra på ferie! Og attpåtil er de frekke nok til å mene at de ikke burde betale🙄 Det er så egoistisk at jeg har ikke ord.

Forresten så burde de vel opprette et underforum for tråder vedrørende passproblematikken?

Skrevet
vimsa3 skrev (3 minutter siden):

Politiet oppfordret oss til å kjøpe billett da en faktisk ikke for pass uten å vise frem dette! Til dere som ikke har vert der please ikke snakk. Dette er faktisk svært alvorlig for mange. Det betyr ikke at alle foreldre er sløve og ikke greier å passe på. En for heller ikke pass om passet du har ikke er gått ut. Så du kan faktisk ikke være ute i god tid. 

Noen land krever at pass er gyldig i 6 mnd etter avreise , så jo; man er faktisk nødt til å kunne fornye pass før de går ut.

Skrevet
vimsa3 skrev (5 minutter siden):

Jeg syns selv jeg var sløv som starter å se etter passtimer i januar. Fikk time i april. Har nå passene på plass, uten å vise til bestilt ferie. For jeg tok ikke sjansen på å bestille noe før passene var i hus. Men for all del, bestill gjerne ferie i forkant. Men bestill ihvertfall med avbestilling, nå som situasjonen er som den er. Og jeg er helt enig i at det ikke er greit at det skal ta så lang tid. Men nå gjør det dessverre det, og da er det dét man må forholde seg til. 

Skrevet
vimsa3 skrev (13 minutter siden):

Altså vi har prøvd siden mars!!! Da gikk passet hans ut nå i mai! Dette er faktisk ikke normalt. Neste tilgjengelig time her var i oktober! Så nei dette er ikke normalt.

Mars er jo altfor sent! Det har det nå vært tidligere også. Mitt gikk ut i juni i år, jeg bestilte time i oktober i fjor høst. Selv da var det ventetid.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mars er jo altfor sent! Det har det nå vært tidligere også. Mitt gikk ut i juni i år, jeg bestilte time i oktober i fjor høst. Selv da var det ventetid.

HI

Vel her nekter de faktisk å lage nye pass før rett før de gamle går ut. Så nei det var ikke for sent. Vi fikk det nå i dag faktisk så jeg kan hente den i morgen. Poenget var at jeg måtte bestille billett og jeg kunne ikke fornye passet så lenge det gamle var gyldig. Dette er ikke noe jeg har funnet på. Har vert på politistasjonen til sammen5!!! Ganger pga dette. 

Anonymkode: 77941...caf

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Samme erfaring her. Fikk ikke før jul. Sitter nå med en time om et par uker, bestilt i februar. Og vil da få pass utpå høsten. Jeg har selvsagt da ikke bestilt tur. Men skulle gjerne ha kunnet. Det er ikke dårlig planlegging fra min side, altså.

Anonymkode: 151d9...888

Skrevet

Vel her nekter de faktisk å lage nye pass før rett før de gamle går ut. Så nei det var ikke for sent. Vi fikk det nå i dag faktisk så jeg kan hente den i morgen. Poenget var at jeg måtte bestille billett og jeg kunne ikke fornye passet så lenge det gamle var gyldig. Dette er ikke noe jeg har funnet på. Har vert på politistasjonen til sammen5!!! Ganger pga dette. 

Da bør du ta det opp med satsen over dem. Når det er under 6 mnd igjen har de ikke lov til å nekte deg nytt pass fordi flere land krever at passet skal være gyldig i minst 6 mnd etter reisen. Det burde jo politiet der du bor også vite.

HI

Skrevet

Da bør du ta det opp med satsen over dem. Når det er under 6 mnd igjen har de ikke lov til å nekte deg nytt pass fordi flere land krever at passet skal være gyldig i minst 6 mnd etter reisen. Det burde jo politiet der du bor også vite.

HI

Vel jeg har alltid hatt ansvar for passene og jeg har vert mor i 17 år til fire barn. Allikevel har jeg aldri opplevd noe i nærheten av det som foregår nå. 

Skrevet

Vel jeg har alltid hatt ansvar for passene og jeg har vert mor i 17 år til fire barn. Allikevel har jeg aldri opplevd noe i nærheten av det som foregår nå. 

Nei, jeg er enig i at det er verre i år enn vanlig, men det var jo ikke akkurat noe sjokk heller at det ville bli sånn. Jeg har forøvrig fire barn selv, og to av dem fikk fornyet sine pass i fjor vår selv om vi ikke skulle reise rett og slett fordi jeg tenkte at det kunne bli vanskelig senere. Og mitt eget altså i høst selv om det ikke gikk ut før nå.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg ble nok mest sint over de som ville reise fra ungen sin, og den utrolige ansvarsfraskrivelsen de la fram. Og jeg styrer stort sett unna å klikke meg inn på sakene, men det er jo umulig å ikke få med seg alle overskriftene. Men du har rett, jeg må helt slutte å klikke meg inn på sakene i hvert fall. 

HI

Hvem vil reise fra ungen sin?

mamma til adhd gutt<3 skrev (45 minutter siden):

Ja, og jeg må da få lov å svare akkurat det jeg vil? Sist jeg sjekket var ikke du ansatt som forumpoliti. 

Skrevet

Nei, jeg er enig i at det er verre i år enn vanlig, men det var jo ikke akkurat noe sjokk heller at det ville bli sånn. Jeg har forøvrig fire barn selv, og to av dem fikk fornyet sine pass i fjor vår selv om vi ikke skulle reise rett og slett fordi jeg tenkte at det kunne bli vanskelig senere. Og mitt eget altså i høst selv om det ikke gikk ut før nå.

HI

Jeg tror de fleste er opptatt av at barna til enhver tid har gyldige pass, uavhengig av om man har konkrete reiseplaner eller ikke. Jeg har fem barn (alle har kontinuerlig hatt gyldige bass), hvor de to eldste er 17 og 18, og gyldigheten på barnepass tatt i betraktning har det vært mange turer til passkontoret oppigjennom årene. Noe slikt som dette har jeg aldri vært i nærheten av å oppleve. 

Anonymkode: 46dcf...283

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...