Gå til innhold

Blir dette for strengt? Ang 18åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 18åring i hus. Han benytter seg av "voksen-rollen" der han kan...

Vi har en dag i uken der vi rydder og vasker. Barna tar hvert sitt rom. Jeg og mannen tar resten. Den dagen vi har som rydde og vaske dag, passet ikke 18åringen, så han fikk velge den dagen som passet han best. 

Problemet er at han gjør det så og si aldri. Når han gjør det, slenger han alle klærne i kommoden eller bærer alt ned til vask. Selv om det er rent. ALLE klærne hans ligger på gulvet, søppel i kriker og kroker, tomme flasker overalt. Møkkete sokker, undertøy og håndklær, samt andre klær' dekker hele gulvet flate...

Jeg minner han på dette, han tar kanskje halvparten (slik at gulvet blir synlig) søppel og annen "drit" blir liggende. Slik har vi holdt på i ukesvis....

Nå har jeg lyst til å ta ALLE klærne hans og legge de i søppelsekker. Han kan få de tilbake når rommet er ryddet (for alt annet enn klær) og vasket.. 

Anonymkode: e01a6...853

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta alt oppi sekkene - klær, søppel, gamle matrester, skitne tallerkner, rene klær, alt annet rot, kost sammen støv og hybelkaniner og ha oppi også.

Men du kan jo minne ham på det at han selv bruker "voksen-kortet" når det passer ham, men at det ikke er så selektivt, at mener han at han er voksen, da må han også begynne å oppføre seg som voksen - hvis ikke risikerer han at alt i hele rommet en dag enten ligger i søppelsekker eller inni skapene hans.

Anonymkode: 31a60...592

Skrevet

Det er da helt rimelig. Min begynte å vaske klærne sine selv da han ble 18 år. Selv om han er voksen, så bor han jo gratis og må derfor følge husreglene. 

Anonymkode: 96d11...478

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ta alt oppi sekkene - klær, søppel, gamle matrester, skitne tallerkner, rene klær, alt annet rot, kost sammen støv og hybelkaniner og ha oppi også.

Men du kan jo minne ham på det at han selv bruker "voksen-kortet" når det passer ham, men at det ikke er så selektivt, at mener han at han er voksen, da må han også begynne å oppføre seg som voksen - hvis ikke risikerer han at alt i hele rommet en dag enten ligger i søppelsekker eller inni skapene hans.

Det er som om du har hørt samtalene mellom oss. 

Om jeg bruker voksen-kortet, sier han "du kan ikke bruke det at jeg har fylt 18 mot meg". Selv bruker han det der han trenger det...

Hi

Skrevet

Det har åpenbart vært mangel på oppdragelse underveis... 

Anonymkode: 94f1e...357

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det har åpenbart vært mangel på oppdragelse underveis... 

Elsker at mangel på generell oppdragelse er svaret på alt 😂 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

han er bare 18 år-- stakkars. Så lenge han bor hjemmet så må du jo hjelpe han.

Anonymkode: 8017b...77d

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette er faktisk din jobb som mor.

Anonymkode: 8017b...77d

Du må prøve litt hardere enn dette trollemor, ellers så er det ingen som biter på agnet ditt.

Anonymkode: 96d11...478

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Elsker at mangel på generell oppdragelse er svaret på alt 😂 

Det er jo det... Foreldre i dag vet ikke hva oppdragelse er. Det ser man jo her hver bidige dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er som om du har hørt samtalene mellom oss. 

Om jeg bruker voksen-kortet, sier han "du kan ikke bruke det at jeg har fylt 18 mot meg". Selv bruker han det der han trenger det...

Hi

Jeg gjorde det jeg skrev over med en på samme alder, gutten til en venninne. Jeg måtte bo i huset når mor var borte over tid og gutten valgte selv å komme hjem (noe som var helt greit for meg også). Men det ble så ille til slutt at jeg en dag fikk nok. Rommet luktet, hvergang han åpnet døren til rommet kom både vond lukt og svære hybelkaniner ut, det var lite bestikk og glass igjen på kjøkkenet osv. Sengetøyet luktet også, så det tok jeg av og så lempet alt - og jeg mener alt - inn i klesskapet, sammen med alle rene klær, la alt hulter til bulter.

Så støvsugde jeg og luftet ut rommet. Han var strålende fornøyd da han trodde jeg hadde ryddet alt på vanlig måte. Helt til han hadde vært i dusjen og skulle kle på seg for å møte venner...

Det ble en del banning og klaging til annen familie, men ingen andre støttet ham, også foreldrene og andre av hans nære familiemedlemmer.

Bare få dager senere var det meg han kom til da han opplevde noe som for ham var traumatisk. Han sa da at han hadde forstått at jeg brydde meg, at uansett hvor forbanna han hadde vært på meg så forstod han at han hadde tråkket over en grense og at han visste at jeg så ham og ville lytte til ham.

Senere takket han meg for at jeg hadde gjort det, han sa han hadde trengt en virkelig øyeåpner for å innse hvor ille det var. Han gikk året etter en retning i livet som krevde stor orden og disiplin, og etter at han begynte på det takket han meg igjen, og sa at han aldri hadde taklet den utdanningen/yrket om jeg ikke hadde fått ham til å ta tak i dette og innse hvor langt ute å kjøre han hadde kommet. Og så lo han og sa at han aldri hadde vært så forbanna på noen og vært så fornærmet på noen som han hadde vært den dagen på meg ;)

Både foreldrene og annen familie takket meg også i ettertid ;)

Skrevet

Da hadde jeg sagt at jeg tar 200kr timen for å vaske klær om han ikke vil gjøre det selv. 

Hos meg er ungene fæle til å legge klær på baderomsgulvet. Jeg har tua med at jeg bare slenger alt i en sekk og du per det i en container. Plutselig en dag sto en søppelsekk i gangen og baderomsgulvet var fritt for klær. Skal si de skjerpet seg, men så har det glidd tilbake igjen. Er vel på tide jeg hinter om søppelsekk igjen nå… Begge kan vaske klær, men de liker ikke å starte en vask så de har funnet ut at de henger opp tøy når e ser en maskin er ferdig og de bretter tøy som er tørt på snora. På den måten tar de litt og jeg litt. Helt perfekt for meg, for jeg har ikke kontoll på hvem klær som er hvem sine lengre. De har like størrelser, bytter og gir hverandre i hytt og pine. 

Anonymkode: 9f181...7e0

Skrevet

Sett skittentøyskurven på rommet hans. Han har selv ansvar for å vaske egne klær, er det tomt i skapet er det tomt. Hans problem.

-gir du han penger fast? Fordel pengene han får til hver fredag. F.eks får han 1000kr/mnd, fordel 250kr/uke. Er rommet skittent på fredag tar du 150kr for å vaske det, av ukeslønna såklart. Drar han voksenkortet, fortell han at voksne betaler husleie å at du gledelig innfører det😉. Lykke til.

Anonymkode: f3a0e...9f2

Skrevet

Alle, både voksne og barn,  hjelper til med å rydde og vaske og de som legger rene klær til vask får vaske klærne sine selv. Da hadde jeg heller vasket halvfull vaskemaskin enn å ta med noen av de klærne. 

Anonymkode: bd89b...1f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har en 18åring i hus. Han benytter seg av "voksen-rollen" der han kan...

Vi har en dag i uken der vi rydder og vasker. Barna tar hvert sitt rom. Jeg og mannen tar resten. Den dagen vi har som rydde og vaske dag, passet ikke 18åringen, så han fikk velge den dagen som passet han best. 

Problemet er at han gjør det så og si aldri. Når han gjør det, slenger han alle klærne i kommoden eller bærer alt ned til vask. Selv om det er rent. ALLE klærne hans ligger på gulvet, søppel i kriker og kroker, tomme flasker overalt. Møkkete sokker, undertøy og håndklær, samt andre klær' dekker hele gulvet flate...

Jeg minner han på dette, han tar kanskje halvparten (slik at gulvet blir synlig) søppel og annen "drit" blir liggende. Slik har vi holdt på i ukesvis....

Nå har jeg lyst til å ta ALLE klærne hans og legge de i søppelsekker. Han kan få de tilbake når rommet er ryddet (for alt annet enn klær) og vasket.. 

Det der blir for passiv aggressivt. 

Tilby deg å hjelpe å rydde rommet sammen med han? 

Jeg hadde sagt at jeg ryddet der, hvis ikke han gjorde det. 

Eller.. Nå er det små biller som kommer i hus, de trives der det er mye rot. Kanskje det hjelper. 

Anonymkode: a0788...bb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Sett skittentøyskurven på rommet hans. Han har selv ansvar for å vaske egne klær, er det tomt i skapet er det tomt. Hans problem.

-gir du han penger fast? Fordel pengene han får til hver fredag. F.eks får han 1000kr/mnd, fordel 250kr/uke. Er rommet skittent på fredag tar du 150kr for å vaske det, av ukeslønna såklart. Drar han voksenkortet, fortell han at voksne betaler husleie å at du gledelig innfører det😉. Lykke til.

Anonymkode: f3a0e...9f2

Han har skittentøyskurv på rommet sitt ja, men tøyet vokser til langt oppover veggen. Jeg vasker ikke klærne hans, det må han gjøre selv. Har han ikke rene klær, så er det hans problem. 

Han jobber, så får ingen penger av meg.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg gjorde det jeg skrev over med en på samme alder, gutten til en venninne. Jeg måtte bo i huset når mor var borte over tid og gutten valgte selv å komme hjem (noe som var helt greit for meg også). Men det ble så ille til slutt at jeg en dag fikk nok. Rommet luktet, hvergang han åpnet døren til rommet kom både vond lukt og svære hybelkaniner ut, det var lite bestikk og glass igjen på kjøkkenet osv. Sengetøyet luktet også, så det tok jeg av og så lempet alt - og jeg mener alt - inn i klesskapet, sammen med alle rene klær, la alt hulter til bulter.

Så støvsugde jeg og luftet ut rommet. Han var strålende fornøyd da han trodde jeg hadde ryddet alt på vanlig måte. Helt til han hadde vært i dusjen og skulle kle på seg for å møte venner...

Det ble en del banning og klaging til annen familie, men ingen andre støttet ham, også foreldrene og andre av hans nære familiemedlemmer.

Bare få dager senere var det meg han kom til da han opplevde noe som for ham var traumatisk. Han sa da at han hadde forstått at jeg brydde meg, at uansett hvor forbanna han hadde vært på meg så forstod han at han hadde tråkket over en grense og at han visste at jeg så ham og ville lytte til ham.

Senere takket han meg for at jeg hadde gjort det, han sa han hadde trengt en virkelig øyeåpner for å innse hvor ille det var. Han gikk året etter en retning i livet som krevde stor orden og disiplin, og etter at han begynte på det takket han meg igjen, og sa at han aldri hadde taklet den utdanningen/yrket om jeg ikke hadde fått ham til å ta tak i dette og innse hvor langt ute å kjøre han hadde kommet. Og så lo han og sa at han aldri hadde vært så forbanna på noen og vært så fornærmet på noen som han hadde vært den dagen på meg ;)

Både foreldrene og annen familie takket meg også i ettertid ;)

Herregud, skulle jo nesten tro at du hadde utført tidenes bragd! Jøsses.

Anonymkode: 28822...69a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Han har skittentøyskurv på rommet sitt ja, men tøyet vokser til langt oppover veggen. Jeg vasker ikke klærne hans, det må han gjøre selv. Har han ikke rene klær, så er det hans problem. 

Han jobber, så får ingen penger av meg.

Hi

Det er riktig gjort av deg, Hi. 

Skrevet

Han er 18 og ikke noe barn lengre. Eget rom og egne klær bør han ha ansvar for selv, inklusive innkjøp, vask, tørk og rydding av klær. Det synes jeg ikke du skal blande deg i, men han bør ha klare krav til å gjøre sin del av resten av husarbeidet, for eksempel middagslaging hver onsdag, sette inn og ta ut av oppvaskmaskinen og rydde og vaske bad og gang en gang i uka.

Anonymkode: a72a3...562

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...