Gå til innhold

Fantastiske strikkedamer - et råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg skal strikke meg en lang jakke i børstet alpakka og med pinne 7. En sånn deilig lys jakke til litt kalde nordlige sommerkvelder🙂

Men - jeg finner ikke akkurat  det mønsteret jeg vil ha, men fikser å lage mitt eget. Et gjentagende proble for meg siden jeg velger garn først...

Problemet er hvor mange masker jeg skal legge opp? Jeg strikker nedenfra og opp, og frem og tilbake, starter med vrangbord (1r/1v). Jeg må ofte gå opp 1/2 pinnestørrrelse pga strikkefasthet, og vil gjerne ha knapper. Jeg har ikke strikket i dette garnet eller med denne pinnestørrelsen før. Er lav og typisk str. small, men med litt pupper (e-cup). Jakken skal være ganske smal, men ikke tettsittende over rompa.

Tror dere 160 masker blir ca riktig? Flere? Færre? Og hvordan tenker dere?  (Vil bare sikre meg at jeg har tenkt på det jeg bør ha tenkt på😉

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være lurt å utgangspunkt i en genser/jakke du allerede har og som du er fornøyd med fasongen på, og bruke den til å ta mål.

For et godt resultat, lønner det seg nok å lage en prøvelapp. Da kan du både sjekke hvilken pinne som gir et stoff som er passe tett, og finne ut hvor mange masker du trenger på 10 cm. Ideelt bør prøvelappen vaskes slik jakken vil bli vasket, slik at du kan ta hensyn til om garnet krymper eller siger.

Skrevet

Jeg hater å strikke prøvelapper, men tror du gjør lurt i å gjøre det, slik at du har kontroll på strikkefastheten. Sjekk først hvor mange masker pr. 10x10 cm som oppgis for garnet du skal strikke i, og sjekk dette opp mot din strikkefasthet på prøvelappen. Avviker du fra det antall masker som oppgis for 10x10 cm på garnet, så må du enten legge til eller trekke fra noen masker pr. 10 cm.

Så tar du mål av deg selv, rundt rygg/bryst og ev. også hofter, så tettsittende du ønsker jakken.

Hvis du f.eks. trekker 80 cm over brystet så er det er det 8 10-cm'ere. La oss si som et superenkelt eksempel på et slikt regnestykke at strikkefasthet er oppgitt til 10 m pr 10x10 cm på pinne 7. Om du strikket på strikkefastheten ville du da tatt    8 x 10 m = 80 m for å få 80 cm rundt. Men så har du sett på strikkelappen at du strikker fastere og bruker 12 m pr 10x10... da må du ta 8 x 12 = 96 m, og må ha 96 m for å få 80 cm rundt. (Så kan du ev. strikke vrangborden med noen få masker mindre og legge ut, eller strikke vrangborden på p 6 eller 6,5 med samme antall masker som du skal ha på bolen.)

Da kan du få helt riktig størrelse :)

Hvis du ønsker å bytte pinne for å få riktig fasthet, da finnes det tabeller som viser hvor mange masker du da må ha for å få samme strikkefasthet - du finner sikkert om du googler, og det finnes i noen strikkebøker, hvis du har en slik. Men metoden over er lett.

Anonymkode: b59e5...9cd

Skrevet

Er det en cardigan-oppskrift du liker da? Uavhengig av pinnestørrelse og garn? 

Hvis du f.eks. tar utgangspunkt i ingen-dikkedarer oppskriften på lang cardigan. Den har strikkefasthet på 21 masker pr 10 cm. Så tar du maskeantallet i oppskriften, deler på 21, og ganger med det maskeantallet du bruker på 10 cm med pinne 7, så kan du strikke etter den oppskriften. Men du må gjøre samme regnestykke på alle maskeantall og økninger i hele oppskriften. 

Anonymkode: 907d0...947

Skrevet

Hei. 

Tusen takk for svar dere! Hele strikkeprosjektet gikk litt i glemmeboka på grunn av syke barn. Men jeg setter pris på at dere svarer! 

Det blir en (litt forhatt) prøvelapp. Jeg håpet å unngå den😉

Skrevet
Lakrisdamen skrev (4 timer siden):

Hei. 

Tusen takk for svar dere! Hele strikkeprosjektet gikk litt i glemmeboka på grunn av syke barn. Men jeg setter pris på at dere svarer! 

Det blir en (litt forhatt) prøvelapp. Jeg håpet å unngå den😉

Enig i at de prøvelappene er forhatte. Jeg svarte tidligere, bortsett fra to ganger i ungdommen har jeg aldri strikket prøvelapper. Meeeeeen, sist jeg skulle strikke en jakke så satset jeg på å trikse og mikse litt, ville ha den litt tettere og strikke på tynnere pinner, og måtte derfor sjanse litt på størrelse. Jakken ble kjempefin den, men akkurat litt for lita.

Etter det har jeg innsett at prøvelapper, enda så forhatte de er, nok ikke er det dummeste man kan bruke tiden sin på ;) Det er jo også fort gjort, sånn egentlig. Jeg tror det hele egentlig bare dreier seg om en mental sperre. Det morsomste som er (innen håndarbeid) er jo å starte på et nytt strikkeprosjekt og se det vokse fort. Det å strikke en prøvelapp er liksom bare en kjeeeedelig utsettelse på moroa. Men er nok lurt, har jeg innsett - i hvert fall på garn man ikke har strikket med før!

En annen ting, jeg har innsett at jeg trekker mer over brystene enn jeg tror når jeg måler, så jeg har fått noen gensere som er litt i korteste laget. Minner meg på at jeg har en slik liggende, 99 % ferdig... den er nok på moten igjen nå som gensere skal være kortere igjen :D

God bedring til ungene - håper du unngår det de har, og lykke til med strikkeprosjektet :)

Anonymkode: b59e5...9cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...