Gå til innhold

Fordeler og ulemper ved skoleuniform?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...

Anonymkode: 69a05...3e4

Fortsetter under...

Skrevet

Nå skriver jeg dette ut i fra hva min sønn sa når han gikk på en skole med uniform (5. -7. klasse): 
- Han viste hva han skulle ha på om morgenen
- Ingen plaget andre p.g.a. klær
- Behagelig å ha på. 

I tillegg er det gjerne billigere siden man da trenger mindre klær. 
Det med at man minster sin identitet kan jeg ikke si at jeg ser noe som helst av. Om man ser på land hvor de har hatt bruk av skoleuniform så har ikke de mindre streke individ enn det vi har i land hvor skoleuniform ikke er vanlig. 

Anonymkode: 7baac...bd6

Skrevet

Fordeler: bra for klimaet, barna trenger mindre klær. 
Mindre klespress.

ulemper: ofte lite flatterende fasonger.

ikke alle jenter vil gå i skjørt

’hen’ får neppe bestemme selv om ‘hen’ vil ha skjørt eller bukse

Anonymkode: be018...3db

Skrevet

Jeg er for uniform. Ønsket det også da jeg gikk på skole selv.

Anonymkode: 83b1f...0ee

Skrevet

Fordeler: Det blir ikke merkepress, kjøpepress, man unngår erting/mobbing/utestengelse pga klær/stil, mindre skille mellom forskjellige grupper, økonomisk situasjon.

Ulemper: Det kan oppleves kjedelig, mindre muligheter for å uttrykke sin identitet og det kan oppleves vanskelig for de som f.eks. ikke passer i vanlige størrelser, har komplekser, ikke liker å gå i skjørt ol. 

Anonymkode: c0bbd...ad8

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Fordeler: bra for klimaet, barna trenger mindre klær. 
Mindre klespress.

ulemper: ofte lite flatterende fasonger.

ikke alle jenter vil gå i skjørt

’hen’ får neppe bestemme selv om ‘hen’ vil ha skjørt eller bukse

Anonymkode: be018...3db

Jeg ser ikke for meg at det vil bli innført kun skjørt for jenter, det er ikke akseptert med slike føringer i demokratiet Norge. Det er rett og slett ikke klima her til å gå i skjørt året rundt. En ev uniform vil nok komme med bukse og genser/skjorte til alle, og så kan kanskje de som ønsker det bestille skjørt i tillegg. 

Anonymkode: a89b7...7b2

Annonse

Skrevet

Datteren min skrev en oppgave om dette i 7.klasse, hadde spørreundersøkelse på skolen og greier.

Resultatet deres var at selv om det er noen fordeler var det mest ulemper.

Den viktigste er at all individualitet forsvinner, alle blir like.

Så er det dette med passform og størrelse, for de som har en kropp som ikke er helt A4 blir det veldig synlig når alle skal se like ut.

Anonymkode: 44721...632

Skrevet

Hvis barn vil mobbe finner de uansett noe å mobbe for. Er det ikke klærne er det skoene, utseende eller noe annet. 

Hvorfor barna trenger mindre uniform skjønner jeg ikke. De trenger flere uniformer hvis man ikke ønsker å vaske klær hvert dag og de trenger i tillegg andre klær å bruke på ettermiddagene og i helgene. Jeg vil tro det tilsammen blir flere klær enn de har i dag, heller enn færre.

For de som er A4 i størrelse og fasong kan de sikkert være ok å ha, men for de som er tynnere eller tykkere enn gjennomsnittet vil mest sannsynlig ikke passe i uniformen i det hele tatt. 

Teoretisk god tanke at alle skal se like ut, men i praksis ingen nytte.

Anonymkode: 3a222...27d

Skrevet

Mine barn går på skole med uniform, og jeg ser egentlig ingen ulemper. Jeg har jenter og de kan velge mellom kjole, skjørt eller shorts. Det finnes gutte og jente shorts men de kan bruke den de liker best. En shorts i samme farge fra hvilken som helst butikk fungere også. 

Mange barn identifiserer som hen og finner noe som passer for dem. 

er veldig enkelt og greit. 

(blir ikke kaldt her i bor så bukser er ikke en del av uniformen) 

Anonymkode: 62509...e30

Skrevet

Som skoleuniform-barn kan jeg si de er IKKE behagelige. Dårlig passform, upraktisk og ofte dårlig materiale. Det er mange fordeler da, bare klærne hadde vært mer ok å bruke. 

Anonymkode: 83f95...5d1

Skrevet

Jeg har gått på skole med uniform, og kan ikke komme på ulemper. Jeg elsket det...alltid vite hva man skulle ha på seg, ikke noe merkepress osv. Vi jentene løste det med skjørt med å ha en liten shorts under. Vi hadde ofte "free dress day" hvor vi kunne gå med det vi ville...og man er den man er selv om man noen timer om dagen går i uniform. 

Anonymkode: befd6...fcd

Skrevet

De med dårlig råd stikker seg ut uansett. De som har arvet uniform, eller en som ikke passer fasongen. Det å være stor blir enda verre med uniform. Og det dere sier om likt.. man kan kjøpe uniformer i alle kvaliteter. Og de uniformene som brukes i UK er ofte lite behagelige og egnet for barn. Ingen joggesko for jenter, noen få varianter for gutter. Dressbukser og skjorter, mye syntetisk. 

Anonymkode: f5410...4c3

Skrevet

Jeg har også være skoleuniform-barn, og ble da mobbet for det. Når det gjelder merkepress, så kan det samme skje med tilbehør som med klær - briller, smykker osv. 

I tillegg var uniformen i lett ull. Kjempe"festlig" for oss med sensitiv hud som ikke tåler ull.

Annonse

Skrevet

Skoleuniform trenger ikke å bety skjørt eller ubehagelige klær. På skolen sønnen min gikk så hadde de piquet t-skjorte, collegegenser/jakke og joggebukse/shorts. Jentene kunne velge om de ville gå i shorts, bukse eller skjørt. Dette var tøy skolen bestilte som man kjøpte der, dermed hadde alle den samme kvaliteten. 

Anonymkode: 7baac...bd6

Skrevet

Google 

Anonymkode: 63388...f30

Skrevet

Min sønn på 8.trinn har oppgave denne uka i norsk, «skriv en appell for eller mot bruk av skoleuniform» 

Går du på ungdomsskolen, HI?

Anonymkode: 6fe77...220

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min sønn på 8.trinn har oppgave denne uka i norsk, «skriv en appell for eller mot bruk av skoleuniform» 

Går du på ungdomsskolen, HI?

Anonymkode: 6fe77...220

Hvis dette er en elev ved ungdomsskolen så har jeg sans for vedkommende. This was a good one :)

Anonymkode: bf2a8...d16

Skrevet

Ser bare negative sider ved det. 

Anonymkode: 1cef5...5e4

Skrevet
On 5/25/2022 at 11:42 AM, Anonym bruker said:

...

Anonymkode: 69a05...3e4

bare negativ, barn og unge bør gå i det de ønsker

Anonymkode: a9e15...48a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.5.2022 den 12.05):

Fordeler: Det blir ikke merkepress, kjøpepress, man unngår erting/mobbing/utestengelse pga klær/stil, mindre skille mellom forskjellige grupper, økonomisk situasjon.

Anonymkode: c0bbd...ad8

Jeg siterer bare det du skrev som fordeler. 

Hvis barna og ungdommen er så usikre at de holder på med merkepress, kjøpepress, utestengelse pga. klær osv. er de farlig primitive altså. Jeg priser meg lykkelig for at jeg har oppdratt barn som blåser fullstendig i slikt ubetydelig tull. 

Anonymkode: 808d2...75c

Skrevet

Vi bodde noen år i utlandet, og på skolen der mine barn gikk, hadde de ikke skoleuniform, men kleskode, som er en slags forenklet utgave av uniform. Klærne kunne kjøpes i forskjellige butikker, og det var helt vanlig at når skolestart nærmet seg, var det flere butikker som tok inn klær som passet til kleskoden. Det ble jo en slags uniform, men det var mer behagelig tøy, flere valgmuligheter på fasonger og kvaliteter. Dette var i et området hvor det var store økonomiske forskjeller, og det gjorde det ekstra praktisk.  Og deilig å ikke trenge å gruble på hva ungene skulle ha på seg. Enkelt å vaske også, for alle overdeler var hvit eller mørkeblå, og alle "underdeler" var mørke blå. 

Anonymkode: 81275...896

Skrevet

Uniform vil stride mot gratisprinsippet for skolen i Norge. Da må skolen/kommunen stå for innkjøp, og da blir det den billigste mannsjiten som er mulig å få tak i. Dessuten er vi et land med mye ulikt vær, og du må derfor ha sesong-uniformer. 

I tillegg står selvbestemmelsesretten sterkt i Norge, og den mengden med misfornøyde foreldre innføring av uniform vil medføre, tror jeg ingen skoleeiere er villige til å håndtere.

Jeg er klar motstander av uniform, og ser ingen fordeler av æ innføre det i norsk skole.

Anonymkode: 19d9a...552

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg siterer bare det du skrev som fordeler. 

Hvis barna og ungdommen er så usikre at de holder på med merkepress, kjøpepress, utestengelse pga. klær osv. er de farlig primitive altså. Jeg priser meg lykkelig for at jeg har oppdratt barn som blåser fullstendig i slikt ubetydelig tull. 

Anonymkode: 808d2...75c

😂

Anonymkode: a89b7...7b2

Skrevet

De som tror at merkepress og kjøpepress forsvinner, har tydeligvis ikke gått på en skole med uniform selv… Det har jeg. Og det som i stedet skjer, er at «statustingene» flytter seg til andre gjenstander. Klasseinndelingen blir enda mer subtil og vanskelig å forstå. Man begynner med f eks dyre smykker, klokker, penner; dyre sko, hårstell, kosmetikk, negler osv .

Uniformer hindrer dessuten naturlig lek. 

Anonymkode: 2e337...d10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...