Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Er i slutten av 40 årene. I det siste har jeg fått store temperaturer i kroppen sånn plutselig. Som Om det koker. I pannen og kan bli våt i håret. Og så forsvinner det igjen. Så kalte hetetokter? Andre som har dette? Og kan heg forvente å ha det i lang tid fremover? Vet det er litt individuelt. Anonymkode: 639e3...a0e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 Det kan være hetetokter. Bestill time hos legen, og få tatt noen blodprøver. Det kan vare noen år, men det er helt individuelt. Anonymkode: 9b4b1...086
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Skrevet 25. mai 2022 Jepp. Det startet slik for meg. Startet sommeren 2018, alle svettet jo da. Men da de fortsatte utover høsten så skjønte jeg jo hva som skjedde. For meg var det så ille at jeg måtte få hormoner. Fikk ikke sove. Hos meg blir jeg varm i hodet og på føtter. Anonymkode: 48a52...cb2
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 Får se om jeg tar en tur til lege og sjekker opp i det. Et ihvertfall plagsomt. Og sover dårlig om nettene. Anonymkode: 639e3...a0e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Får se om jeg tar en tur til lege og sjekker opp i det. Et ihvertfall plagsomt. Og sover dårlig om nettene. Anonymkode: 639e3...a0e Det er vanskelig å sjekke for fastlege. Kan ta blodprøve men hormonene Jan svinge voldsomt fra dag til dag så ikke sikkert du «treffer på riktig dag». Jeg gikk til gyn og tok UL. Hun kunne se jeg var i overgangsalderen. Lite egg tror jeg. Anonymkode: 48a52...cb2
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Skrevet 25. mai 2022 Du er nok på vei inn i overgangen ja. De sier vel at man skal gå til lege ved nyoppståtte hetetokter og nattsvette, for i sjeldne tilfeller skyldes det andre ting enn overgangsalderen så det er greit å få tatt noen blodprøver for å utelukke det. Jeg hadde veldige hetetokter i et års tid, var periodevis veldig plagsomt. Tørre slimhinner og nedsatt sexlyst merket jeg også, men det gikk seg til igjen. Migrenen forsvant, og det samme gjorde kvisene. Jeg har ikke hatt en eneste soppinnfeksjon etter overgangen og hadde det mange ganger i året før. Utrolig deilig å slippe mensen, jeg blødde gjerne 9 dager i måneden før jeg mistet mensen. Så for meg var det flere fordeler enn ulemper, når først hetetoktene roet seg da. Anonymkode: 86905...44c
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 25.5.2022 den 13.14): Du er nok på vei inn i overgangen ja. De sier vel at man skal gå til lege ved nyoppståtte hetetokter og nattsvette, for i sjeldne tilfeller skyldes det andre ting enn overgangsalderen så det er greit å få tatt noen blodprøver for å utelukke det. Jeg hadde veldige hetetokter i et års tid, var periodevis veldig plagsomt. Tørre slimhinner og nedsatt sexlyst merket jeg også, men det gikk seg til igjen. Migrenen forsvant, og det samme gjorde kvisene. Jeg har ikke hatt en eneste soppinnfeksjon etter overgangen og hadde det mange ganger i året før. Utrolig deilig å slippe mensen, jeg blødde gjerne 9 dager i måneden før jeg mistet mensen. Så for meg var det flere fordeler enn ulemper, når først hetetoktene roet seg da. Anonymkode: 86905...44c Kan jeg spørre om du brukte noe i den perioden med hetetokter? Godt å høre at du har hatt fordeler etter dette. Anonymkode: 639e3...a0e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kan jeg spørre om du brukte noe i den perioden med hetetokter? Godt å høre at du har hatt fordeler etter dette. Anonymkode: 639e3...a0e Jeg har så mye bivirkninger på syntetiske hormoner. Var sterilisert fordi jeg ikke klarte hverken p-piller eller hormonspiral før overgangen. Da jeg kom i overgangsalderen prøvde jeg noe hormoner, men bivirkningene ble verre enn plagene med overgangsalderen så jeg sluttet med det. Hetetoktene var plagsomme, men likevel lettere å stå i enn bivirkningene på syntetiske hormoner. Søsteren min hadde god effekt av hormonplaster da, og bare bittelitt bivirkninger, enda vi begge måtte slutte med hormonprevansjon pga det. Så hun tålte det bedre enn meg, absolutt verdt et forsøk. Anonymkode: 86905...44c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå