Gå til innhold

Dattera mi har blitt kraftig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler hun spiser normalt og er normalt fysisk aktiv. Går på fotball og hopper mye på trampoline. Hun er 12 år, snart 13. Gikk forbi badet da ho pusste tenner og såg at ho faktisk brukte mi truse. Jeg ble litt paff, sa ingenting egentlig. Og buksene er egentlig blitt for små. Jeg tenker å ta henne med på handletur, men vil ikke si noe slik at hun blir lei seg. 

Anonymkode: fc0bb...880

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli lei seg fordi du vil kjøpe nye klær som faktisk passer? Hvor mye tripper du vanligvis på tå rundt ungene?

Anonymkode: 4ee71...4b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bli lei seg fordi du vil kjøpe nye klær som faktisk passer? Hvor mye tripper du vanligvis på tå rundt ungene?

Nei, men at hun skal oppfatte det som at hun har fått stor mage, ho bruker alt klær i 13 og må opp til enda større. Blir ikke 13 før i desember. Jeg synes det har skjedd så fort, men har kanskje noe med puberteten og å gjøre. 

Skrevet

Ærlig talt. Min er 13 og større enn meg, men hun er veltrent, høy og flott. Maaaange år siden hun brukte str 13 år i klær! 

Anonymkode: 4f40c...714

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei, men at hun skal oppfatte det som at hun har fått stor mage, ho bruker alt klær i 13 og må opp til enda større. Blir ikke 13 før i desember. Jeg synes det har skjedd så fort, men har kanskje noe med puberteten og å gjøre. 

Hun er snart 13, og bruker str 13 i klær??? Ehh.... Min datter er også snart 13, og bruker minst damestr. M. Nå kom hun tidlig i puberteten da, og er vel utvokst sikkert. Men synes virkelig det høres ut som om du overreagerer voldsomt!! Hun er i ferd med å bli voksen!!

Anonymkode: 34e37...478

Skrevet

Min 7.klassing bruker ikke barneklær lenger.

Hun handler i dameavdelingen, bruker str 34 eller XS og S, litt etter fasong på klærne.

Det er helt vanlig at de vokser ut av barneavdelingen når de kommer i puberteten.

Regner med det er samme som skrev vanish-innlegget som troller igjen dette, samme skrivestil.

Anonymkode: bf93a...315

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Min 7.klassing bruker ikke barneklær lenger.

Hun handler i dameavdelingen, bruker str 34 eller XS og S, litt etter fasong på klærne.

Det er helt vanlig at de vokser ut av barneavdelingen når de kommer i puberteten.

Regner med det er samme som skrev vanish-innlegget som troller igjen dette, samme skrivestil.

Det er ikke trolleinnlegg. Hun er min eldste så derfor jeg spør. Er det opp til 14 år barnestørrelser går?, god ide å gå i dameavd. evt

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hun ser vel magen sin selv. 
Å si "du trenger noen nye klær" eller "du har vokst ut av buksene dine" er ikke en fornærmelse. 
Jeg brukte str 12 år i bukser da jeg gikk i 4.klasse, men jeg ble ikke såra av det.

Skrevet

De færreste bruker klær i den aldern de er i. Mine bare har alltid ligget ett par aldere over. Å stakkars unge om hun faktisk må ta trusene til mor for hennes egne er for små

Anonymkode: e7a8f...93b

Skrevet

Min slanke og helt alminnelig store snart tiåring bruker str 12 i klær nå. 

Å si til en 12 åring at hun har vokst ut av klærne sine er helt normalt. Stakkars jente som må gå i for små klær! Ta henne med på handletur i morgen den dag, hun føler seg i hvert fall ikke mindre utilpass i klær som strammer. 

Når det er sagt så har de fleste jentene å vår familie blitt litt runde i 12 års alder. Slanke både før og etter, men i alderen 12-14 år forandrer ofte kroppen seg mye og går fra barnefasong til mer voksen. Så slapp av og ikke fokuser på verken velg eller former. 

Anonymkode: f06e9...f4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De færreste bruker klær i den aldern de er i. Mine bare har alltid ligget ett par aldere over. Å stakkars unge om hun faktisk må ta trusene til mor for hennes egne er for små

Anonymkode: e7a8f...93b

Ja, men jeg ante jo ikke det. Er ikke lenge siden vi kjøpte nye truser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Min slanke og helt alminnelig store snart tiåring bruker str 12 i klær nå. 

Å si til en 12 åring at hun har vokst ut av klærne sine er helt normalt. Stakkars jente som må gå i for små klær! Ta henne med på handletur i morgen den dag, hun føler seg i hvert fall ikke mindre utilpass i klær som strammer. 

Når det er sagt så har de fleste jentene å vår familie blitt litt runde i 12 års alder. Slanke både før og etter, men i alderen 12-14 år forandrer ofte kroppen seg mye og går fra barnefasong til mer voksen. Så slapp av og ikke fokuser på verken velg eller former. 

Anonymkode: f06e9...f4f

Er enig, skal på handletur på fredag. Har før prøvd å hinte i at det ser litt stramt ut, men er hun som vil ha så små klær. 

Skrevet

Hun vokser. Om buksene er trange, javel. Si du ser klærne begynner å bli små og at hun trenger nye. Min 15 åring må ha nye klær hele tida. Han har bestandig vært fyrstikk, men nå har han til alt overmål lagt på seg. Da passer ikke klærne og vi må kjøpe nye. Det er så enkelt 

Anonymkode: 23acf...2c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun er straks 13 og bruker klær i str 13?? Da er hun normal da. 

Jenta vår er 10. Lang og tynn. Hun kan fint bruke klær fra 10 - 12 år. 

Jeg tenker at dette har noe med puberten å gjøre. 

Du trenger ikke si noe. Hva med at dere går en kveldstur ett par ganger i uka? Litt mindre godteri og litt mer frukt og grønt. 

Legge seg en halvtime tidligere og drikk mere vann. 

Anonymkode: 738bb...b1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er enig, skal på handletur på fredag. Har før prøvd å hinte i at det ser litt stramt ut, men er hun som vil ha så små klær. 

Det verste du gjør er å hinte om at klærne ser for stramme ut. Det kan lett bli feiltolket. Det er jo bare å si det som det er at «nå har du strukket deg litt og vi må på handletur fordi det er på tide å bytte ut noen klær og handle inn litt sommerklær - kanskje vi kan gå ut og spise samtidig og lage en jenteshoppingdag ut av det?» . Og si samtidig at truser er personlige men at dere heller kan finne noen nye til henne. Å bruke samme truser er ganske uhygienisk selvom de er vasket (synes iallfall jeg). Da min var 12-13 brukte hun small/medium i dameklær evt klær i ungdomsavdelingen, hun var ferdig utvokst da hun var 11. Jeg tror ikke hun noen gang har fulgt de størrelsene som er «standard» for alder. Veldig få av vennene hennes som gjorde det heller, de lå enten under eller over.

Det kan jo bli en koselig dag for dere da 🥰

Anonymkode: 81cdb...e1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det verste du gjør er å hinte om at klærne ser for stramme ut. Det kan lett bli feiltolket. Det er jo bare å si det som det er at «nå har du strukket deg litt og vi må på handletur fordi det er på tide å bytte ut noen klær og handle inn litt sommerklær - kanskje vi kan gå ut og spise samtidig og lage en jenteshoppingdag ut av det?» . Og si samtidig at truser er personlige men at dere heller kan finne noen nye til henne. Å bruke samme truser er ganske uhygienisk selvom de er vasket (synes iallfall jeg). Da min var 12-13 brukte hun small/medium i dameklær evt klær i ungdomsavdelingen, hun var ferdig utvokst da hun var 11. Jeg tror ikke hun noen gang har fulgt de størrelsene som er «standard» for alder. Veldig få av vennene hennes som gjorde det heller, de lå enten under eller over.

Det kan jo bli en koselig dag for dere da 🥰

Anonymkode: 81cdb...e1b

Ikke hvis mor hele tiden skal hinte om at datteren er feit

Anonymkode: 8efa9...7cd

Skrevet

De fleste barn har heldigvis foreldre som vil sine barn vel. Det vil nok du og HI. Å snakke kosthold med ungene, uavhengig av kropp er viktig. Fortell henne hva kroppen trenger og ikke trenger. Barnet er i ferd med å forandre seg, som følge av pubertet, noe som sikkert er rart for henne og. Du ser hun trenger klær. Da hjelper du henne med det og forteller hun trenger klær som sitter fint og at det er naturlig å gå opp noen størrelser som følge av at hun er i ferd med å bli voksen. 

Skrevet

Min tolvåring har lagt seg ut etter mensen. Hun har rumpe, hofter, pupper osv. hun har en veldig kvinnelig figur nå. Fortsatt slank på de riktige stedene men hun kan bruke mine truser (dvs, vi bruker samme størrelse) og treningstights. Det er da normalt at de endrer veldig fasong i denne alderen. Er hun tykk slik at du må følge med eller er hun «bare tidlig utviklet»? Stor forskjell altså. 

Anonymkode: 93d2c...feb

Skrevet

Tipper hun er helt normal. Døtrene mine er 10 år og bruker str 146/152. Tror de fleste bruker en størrelse større enn alderen. Du trenger vel ikke si noe som helst om størrelse? Bare invitere henne med på shopping og café eller evt gi penger hvis hun vil shoppe alene?

Jeg husker fortsatt min mors kritiske blikk utenfor prøverommet, så jeg velger en helt annen taktikk med mine jenter. De velger alt helt selv og jeg sier alltid at de er fine og at det viktigste er at de føler seg vel. 

Anonymkode: 4a09a...e9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Føler hun spiser normalt og er normalt fysisk aktiv. Går på fotball og hopper mye på trampoline. Hun er 12 år, snart 13. Gikk forbi badet da ho pusste tenner og såg at ho faktisk brukte mi truse. Jeg ble litt paff, sa ingenting egentlig. Og buksene er egentlig blitt for små. Jeg tenker å ta henne med på handletur, men vil ikke si noe slik at hun blir lei seg. 

Vet ikke hva du legger i det når du sier at hun har blitt kraftig, men jeg tenker at det er jo ganske vanlig at de legger litt på seg i den alderen, de begynner å få former og kroppen forandrer seg fra spinkel barnekropp. Om det er rart at hun passer i dine truser kommer an på hvilken størrelse du bruker. Når datteren din er frisk, passelig aktiv og har et ok kosthold så synes jeg ikke du bør bekymre deg, selvom hun kanskje virker litt rundere akkurat nå. 

Anonymkode: 38cba...33e

Skrevet

Dattra mi er 9 år og bruker str 12 år i klær. Vennindene hennes er ofte på besøk og dei er litt kraftigare enn ho, men ikkje tjukke. Så vil tro dattra di er helt innenfor normalen😊😊 

Anonymkode: 7d013...8dd

Skrevet

Har du lært henne opp til at 12-åringer passer størrelse 12 er det ikke rart hun er ukomfortabel med å bruke str 14 og vil ha små klær.

De er veldig bevisst kroppen sin i denne alderen hvor barnekroppen et i ferd med å bli kvinnekropp og alt forandrer seg.

Husker du ikke hvordan du selv så deg i speilet når hofter, pupper osv utviklet seg?

Snakk om puberteten isteden, om hvordan man i denne alderen ofte er litt i utakt. Noen utvikler seg tidlig i bredden også kommer høyden etterhvert, da er man plutselig litt kompakt en stund. Noen vokser i høyden først og blir magre og lange, også kommer utviklingen i bredden etterhvert. Alt er like normalt, og helt greit.

Mål henne, se hvor lang hun er og tilpass klærne etter det. "Jøjemeg som du vokser, du er jo snart like høy som mamma"

Et hun 165 cm høy kan hun selvfølgelig ikke ha klær str 158...!

Skrevet

Min 9 åring bruker 158 i klær fordi han er lang. Klærne hans 15 år gamle bror vokser ut av, smetter rett opp i kommoden hans. Han er på ingen måte tjukk! Det er ikke normalt at man følger klesstørrelsen slavisk etter alder, altså 

Anonymkode: 23acf...2c3

Skrevet

De største barneklærne er ofte ganske smale i fasongen, og passer ikke for alle jenter i pubertet. Min 12-åring passer mye bedre xs eller s hos Gina, BikBok e.l. 

Anonymkode: 562bc...e50

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke trolleinnlegg. Hun er min eldste så derfor jeg spør. Er det opp til 14 år barnestørrelser går?, god ide å gå i dameavd. evt

Min datter er 14 og hun bruker allerede 70 D i bh, så hun bruker absolutt ikke barneklær lenger. 

Anonymkode: 668d1...b33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...