Gå til innhold

Bonusmamma og konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet
amandine skrev (Akkurat nå):

Det er jo dessverre sånn det er. På papiret er du «ingen». Du har vært med far i fem år, en tredjedel av konfirmantens liv. Du er selvfølgelig viktig i hverdagen, men jeg synes det er rart at du fokuserer så mye på ditt eget behov for tilhørighet istedenfor konfirmantens ønske om å ha mor og far og kun dem ved siden av. 
Foreldrenes nye partnere er kjempeviktige rundt barna, men de er ikke foreldre.
Jeg er stemor selv, jeg gjenkjenner noe i det du skriver i det å gjerne ville være likestilt eller betydningsfull eller sett eller hva du vil kalle det. Du er sikkert en stor ressurs i livet for konfirmanten til hverdags. Jeg skjønner godt ønsket ditt om å bli prioritert, men til syvende og sist er det ikke sånn det er. 
I de aller fleste slike sammenhenger er du «ingen» selv om du i aller høyeste grad er «noen». 

Det er nettopp disse følelsene - man skal stille opp og være godt forbilde, våke om natten og ta fri fra jobb for å kjøre ungdommen, trøste og motta kjeft og smell. Men når alt kommer til alt, er du "ingen" og ikke vært en dritt. Altså, veldig utakknemlig jobb.

Anonymkode: e294d...12c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp disse følelsene - man skal stille opp og være godt forbilde, våke om natten og ta fri fra jobb for å kjøre ungdommen, trøste og motta kjeft og smell. Men når alt kommer til alt, er du "ingen" og ikke vært en dritt. Altså, veldig utakknemlig jobb.

Absolutt, og det er sånn det er. Så er det likevel hverdagene og barnet/ ungdommen og det forholdet dere har og bygger opp som betyr noe. Det er det som er viktig, og det er de voksnes ansvar å ivareta det. Barnet er aldri skyld i at foreldrene ikke vil være sammen, og jeg tror fast og fullt at de aller fleste barn hadde ønsket seg et liv hvor mamma og pappa bodde sammen og var gode venner og glade i hverandre. Det fungerer jo ikke alltid sånn, det vet vi alle, men det er vårt ansvar å gjøre det smidigst mulig. For barnets skyld.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Den jobben har du valgt selv. Ikke gnål.

Anonymkode: aa6b7...463

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Den jobben har du valgt selv. Ikke gnål.

Anonymkode: aa6b7...463

Det er du som gnåler. Jeg forklarer hvorfor mange steforeldre føler som de gjør. 

Skrevet
amandine skrev (3 minutter siden):

Absolutt, og det er sånn det er. Så er det likevel hverdagene og barnet/ ungdommen og det forholdet dere har og bygger opp som betyr noe. Det er det som er viktig, og det er de voksnes ansvar å ivareta det. Barnet er aldri skyld i at foreldrene ikke vil være sammen, og jeg tror fast og fullt at de aller fleste barn hadde ønsket seg et liv hvor mamma og pappa bodde sammen og var gode venner og glade i hverandre. Det fungerer jo ikke alltid sånn, det vet vi alle, men det er vårt ansvar å gjøre det smidigst mulig. For barnets skyld.

Selvfølgelig. For øvrig ønsker ikke min stedatter at foreldrene skal være sammen. De har hatt så store utfordringer gjennom forholdet på grunn av morens oppførsel, at stedatteren endte opp med å hate mora og ikke ville ha noe med henne å gjøre. Så nei, hun har faktisk intet ønske om at mor og far skal bli sammen igjen, og hun har nesten mer nært forhold til meg enn min egen datter. 

Skrevet

Jeg synes det naturlige er at begge foreldrene sitter sammen med konfirmanten og at de har sin kjæreste/samboer ved siden av seg. Voksne må kunne tåle å sitte sammen i kirka. 

Anonymkode: f001b...cf5

Skrevet

Det er forskjellig fra kirke til kirke. I mine bonusbarns konfirmasjon satt mor, far og helsøsken langt frem sammen med konfirmanten. Besteforeldre på noen rader bak. Bonusforeldre og bonussøsken bak der igjen før venner ble satt. Dette var en frikirke.

Mine barn er konfirmert i vanlig kirke og der kunne vi bare finne oss plasser. Hvem som var hvem hadde ikke noe å si, eneste var at vi fikk så og så mange plasser. 

Anonymkode: b38ff...c2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Og det var nettopp det jeg gjorde. Jeg gikk etter ca. 40 minutter, og siden jeg satt utenfor lokalet, var det ingen som oppdaget at jeg forsvant før eksmannen gikk ut for å lete etter meg et par timer senere og ikke fant meg. 

Bra at du gjorde det, han fikk som fortjent! Håper han ble passe lang i maska og angret etterpå.

Anonymkode: 6d09f...57f

Skrevet

Du må huske at barna aldri har bedt om situasjonen med steforeldre og to hjem. At de ikke vil skille seg ut på konfirmasjonsdagen er høyst forståelig, og du bør flytte fokus fra dine egne følelser her. Sett deg der det er plass til deg og vær hyggelig med familien til hovedpersonen. 

Anonymkode: 45879...72d

Skrevet

Selvfølgelig. For øvrig ønsker ikke min stedatter at foreldrene skal være sammen. De har hatt så store utfordringer gjennom forholdet på grunn av morens oppførsel, at stedatteren endte opp med å hate mora og ikke ville ha noe med henne å gjøre. Så nei, hun har faktisk intet ønske om at mor og far skal bli sammen igjen, og hun har nesten mer nært forhold til meg enn min egen datter. 

Denne tråden handler ikke om deg, hvorfor kupper du hi sin tråd? Jeg svarte deg over fordi du skriver som dette er ditt problem. 

Skrevet

Jeg er "ingen"?? Jeg har et særdeles godt forhold til konfirmanten og behandler henne som min egen, og hun er også veldig glad i meg. Hun bor fast hos oss så jeg føler at jeg er en ganske god "mor" for henne ja. Sånne som deg provoserer meg!

Anonymkode: 4abd8...284

Ikke hør på slike idiotiske innspill. Jeg har bedre kontakt og et mye bedre forhold til min bonuspappa enn til min egen. Så skulle det blir slutt mellom han og min mor så er han selvfølgelig også inkludert i livet mitt framover. Han er på ingen måte ingen i mitt liv og satt også med min mor i min konfirmasjon.

Anonymkode: 6d09f...57f

Skrevet

Merkelig opplegg. 
Mor satt med stefar og far satt med stemor i bonusdatters konfirmasjon. I tillegg til besteforeldrene. Så mor hadde en benk og far en benk. 

Anonymkode: e26d0...437

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er nettopp disse følelsene - man skal stille opp og være godt forbilde, våke om natten og ta fri fra jobb for å kjøre ungdommen, trøste og motta kjeft og smell. 

Dette velger du jo helt selv. Barnet har en far og en mor som skal gjøre de oppgavene, hvis du velger å ta fri fra jobb og våke om natten (!) så er det helt og holdent ditt valg. Det er ikke noe barnet skal betale tilbake til deg i form av en «opphøyd relasjon» eller noe.

Anonymkode: 5f837...ead

Skrevet

Altså jeg blir helt sjokkert av hvordan du ble behandlet av familien samt av noen av svarene her. Selvsagt skal en steforelder sitte sammen med partneren sin i konfirmasjonen, både i kirka og ved middagsbordet etterpå. Har hver konfirmant kun en benk pr familie i kirka blir det trangt, men en steforelder går foran annen familie. 

Har dere vært kjærester i få uker og ikke bor sammen kunne jeg forstått du ble skviset ut, men ikke når dere har 5 år under samme tak. 

Ja, foreldre skal være der begge to, men OGSÅ foreldres samboer eller ektefelle. Noe annet er jo merkelig. 

Anonymkode: 531e6...54b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Altså jeg blir helt sjokkert av hvordan du ble behandlet av familien samt av noen av svarene her. Selvsagt skal en steforelder sitte sammen med partneren sin i konfirmasjonen, både i kirka og ved middagsbordet etterpå. Har hver konfirmant kun en benk pr familie i kirka blir det trangt, men en steforelder går foran annen familie. 

Har dere vært kjærester i få uker og ikke bor sammen kunne jeg forstått du ble skviset ut, men ikke når dere har 5 år under samme tak. 

Ja, foreldre skal være der begge to, men OGSÅ foreldres samboer eller ektefelle. Noe annet er jo merkelig. 

Det er ikke hi som ble så forferdelig behandlet, men en bruker som har det med å overta andres tråder med sine mange forskjellige utfordringer i livet. Det er nesten så man kan skjønne at verden ikke passer hn helt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Bonusdatter skal konfirmeres i starten av juni og det er en dag jeg har både gledet og gruet meg litt til, da forholdet mellom min samboer og konfirmantens mor har vært litt anspent til tider. Det har derimot gått seg litt til siste året så nå gruer jeg meg ikke og tror det kan bli en hyggelig dag. Jeg og faren har vært samboere i fem år og mor har også hatt ny samboer like lenge. Konfirmanten kom hjem i går og sa til far at han måtte sitte ved siden av moren i kirka og sa det på en måte som at det ikke gjaldt meg. Jeg hadde trodd at jeg og barnefar kunne sitte ilag med mor og hennes samboer i kirka, men blir det feil? Det er rart for meg å sette meg alene i kirka når jeg ikke kjenner noen andre der.

Ikke få dette til å handle om deg.

Det er konfirmantens foreldre som sitter sammen. Hva spiller det for rolle om du kjenner noen i kirka eller ikke? Dere skal bare høre på en gudstjeneste og synge noen salmer, ikke skravle.

Anonymkode: 8808a...a5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Å så flink du har vært.

Gullstjerne i boka.

Anonymkode: 8808a...a5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

men en steforelder går foran annen familie.  

Er du full? Det der er det dummeste jeg har sett skrevet her inne på lang tid.

En steforeldre er utelukkende tilknyttet barnet gjennom sin relasjon til barnet mor/far. En steforelder kan erstattes.

Annen familie har en selvstendig relasjon til barnet i egenskap av å være  nettopp familie, og kan ikke erstattes av andre.

Du må gjerne prøve å overdrive din egen viktighet, men det er kun du som ser den. 

Anonymkode: 5f837...ead

Skrevet

Dette handler jo ikke om deg i det hele tatt, jeg synes bonusforeldre bør holde seg for gode for å være opptatt av sin egen rolle og posisjon denne dagen.

Team opp med en eller annen hyggelig slektning og sitt sammen med den lenger bak - kos deg. Samme gjelder resten av dagen. Smør på et glis og la konfirmanten skinne.

Den som GÅR fra arrangementet fordi seteplassering ikke er etter eget ønske (en som kommenterte lenger opp) er ufattelig barnslig! Stakkars konfirmant som må forholde seg til slikt på den dagen. 

Anonymkode: fe2a7...05a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5/24/2022 den 22.43):

Takk for at du er enig med meg. Det er det som er naturlig for oss også så vi velger nå å gjøre det sånn. At ikke steforeldre som er nært knyttet til barnet skal få sitte sammen med partneren så lenge det er plass og alle er gode venner er uforståelig for meg. Takk for alle innspill, føler meg ikke egoistisk eller at dette handler om meg, jeg syns bare det er naturlig at vi fire som er nærmest konfirmanten i det daglige liv skal sitte sammen. Kjipt for alle som føler at steforeldrerollen er utakknemlig, det syns ikke jeg og jeg er veldig nært knyttet til min stedatter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dette handler jo ikke om deg i det hele tatt, jeg synes bonusforeldre bør holde seg for gode for å være opptatt av sin egen rolle og posisjon denne dagen.

Team opp med en eller annen hyggelig slektning og sitt sammen med den lenger bak - kos deg. Samme gjelder resten av dagen. Smør på et glis og la konfirmanten skinne.

Den som GÅR fra arrangementet fordi seteplassering ikke er etter eget ønske (en som kommenterte lenger opp) er ufattelig barnslig! Stakkars konfirmant som må forholde seg til slikt på den dagen. 

Anonymkode: fe2a7...05a

Den som plasserer stemor som eneste voksne på barne- og ungdomsbord UTENFOR lokalet, er barnslig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Den som plasserer stemor som eneste voksne på barne- og ungdomsbord UTENFOR lokalet, er barnslig. 

Det var vel der det var plass da. Alt er ikke en fornærmelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men det var en fornærmelse.

Anonymkode: fb53f...c28

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det var flere ledige stoler i lokalet. Jeg ble plassert der som gratis barnevakt, uten å bli spurt på forhånd.

Skrevet

Plassering i kirka må da være uviktig? De fremste plassene er reservert foreldre. Hvis alle bonusforeldre også skal sitte der blir det mange! 

Anonymkode: edf60...acf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...