Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Bonusdatter skal konfirmeres i starten av juni og det er en dag jeg har både gledet og gruet meg litt til, da forholdet mellom min samboer og konfirmantens mor har vært litt anspent til tider. Det har derimot gått seg litt til siste året så nå gruer jeg meg ikke og tror det kan bli en hyggelig dag. Jeg og faren har vært samboere i fem år og mor har også hatt ny samboer like lenge. Konfirmanten kom hjem i går og sa til far at han måtte sitte ved siden av moren i kirka og sa det på en måte som at det ikke gjaldt meg. Jeg hadde trodd at jeg og barnefar kunne sitte ilag med mor og hennes samboer i kirka, men blir det feil? Det er rart for meg å sette meg alene i kirka når jeg ikke kjenner noen andre der. Anonymkode: 4abd8...284
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Dette er da ikke et problem? Det er vanlig at foreldre er sammen om slike felles ting som gjelder eget barn. Du må da klare å sitte alene den ene timen? Det er ikke et sosialt arrangement. Dere skal sitte stille og se på. Anonymkode: ed7db...550
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dette er da ikke et problem? Det er vanlig at foreldre er sammen om slike felles ting som gjelder eget barn. Du må da klare å sitte alene den ene timen? Det er ikke et sosialt arrangement. Dere skal sitte stille og se på. Anonymkode: ed7db...550 Det klarer jeg da, lurte bare på om det var vanlig at vi ikke kunne sitte sammen. Anonymkode: 4abd8...284
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det klarer jeg da, lurte bare på om det var vanlig at vi ikke kunne sitte sammen. Anonymkode: 4abd8...284 Ja Anonymkode: aa6b7...463
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det klarer jeg da, lurte bare på om det var vanlig at vi ikke kunne sitte sammen. Anonymkode: 4abd8...284 Ja det er vanlig. Anonymkode: ed7db...550
amandine Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Foreldrene sitter sammen og du setter deg kanskje sammen med mors nye mann? Du sier du ikke kjenner noen, men dette er jo en ypperlig anledning til å bli kjent. Om du har vært i familien i såpass mange år er det på høy tid at du møter og treffer og blir kjent med dem.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 amandine skrev (3 minutter siden): Foreldrene sitter sammen og du setter deg kanskje sammen med mors nye mann? Du sier du ikke kjenner noen, men dette er jo en ypperlig anledning til å bli kjent. Om du har vært i familien i såpass mange år er det på høy tid at du møter og treffer og blir kjent med dem. Hvordan blir man "kjent" i kirka når man sitter stille, ser og hører på presten? En gudstjeneste er ikke akkurat en naturlig arena for å bli kjent. Jeg har dessverre svært dårlig erfaring med stebarnskonfirmasjon fra tidligere, da jeg fikk beskjed om å sette meg bakerst i kirka for så å bli plassert utenfor lokale sammen med barn og tenåringer under middagen, mens morens mann fikk sitte ved samme bord som konfirmanten og foreldrene. Nå er det en ny stebarnskonfirmasjon i vente, og jeg velger å avstå. På denne måten vil far kunne konsentrere seg 100 prosent om konfirmanten, og jeg unngår å sitte der til pynt alene. Anonymkode: e294d...12c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 Det hadde jo vært fint om du og mors samboer satt på hver side av foreldrene,men dette er nok helst et ønske fra konfirmanten, så det hadde jeg akseptert. Da hadde jeg selvsagt også forventet at mors samboer også satt et annet sted for ellers blir du jo ekskludert fra resten, og det er ikke greit. Anonymkode: 11e58...cd0
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 amandine skrev (17 minutter siden): Foreldrene sitter sammen og du setter deg kanskje sammen med mors nye mann? Du sier du ikke kjenner noen, men dette er jo en ypperlig anledning til å bli kjent. Om du har vært i familien i såpass mange år er det på høy tid at du møter og treffer og blir kjent med dem. Jeg kjenner jo selvfølgelig morens samboer, og kan fint sitte ved siden av ham, jeg var bare helt sikker på at vi begge skulle sitte på benken ved konfirmanten. Anonymkode: 4abd8...284
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner jo selvfølgelig morens samboer, og kan fint sitte ved siden av ham, jeg var bare helt sikker på at vi begge skulle sitte på benken ved konfirmanten. Anonymkode: 4abd8...284 Men slik ble det ikke. At du fokuserer på at du må "sitte der alene" er litt spesielt egentlig. Anonymkode: 9a950...a8d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men slik ble det ikke. At du fokuserer på at du må "sitte der alene" er litt spesielt egentlig. Anonymkode: 9a950...a8d Jeg skjønner veldig godt at hun reagerer hvis hun blir plassert langt fra konfirmanten og foreldre, og morens nye mann blir satt sammen med konfirmantens familie. Men så vet vi ikke om det er tilfellet. Hvis det er tilfellet, er det ikke greit. Personer med lik tilknytning skal behandles likt. Men hvis begge ble plassert like langt fra konfirmantens familie, er det selvfølgelig greit. Anonymkode: e294d...12c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg kjenner jo selvfølgelig morens samboer, og kan fint sitte ved siden av ham, jeg var bare helt sikker på at vi begge skulle sitte på benken ved konfirmanten. Anonymkode: 4abd8...284 Du er jo ingen til konfirmanten. Dette handler om foreldre. Anonymkode: aa6b7...463
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Hvordan blir man "kjent" i kirka når man sitter stille, ser og hører på presten? En gudstjeneste er ikke akkurat en naturlig arena for å bli kjent. Jeg har dessverre svært dårlig erfaring med stebarnskonfirmasjon fra tidligere, da jeg fikk beskjed om å sette meg bakerst i kirka for så å bli plassert utenfor lokale sammen med barn og tenåringer under middagen, mens morens mann fikk sitte ved samme bord som konfirmanten og foreldrene. Nå er det en ny stebarnskonfirmasjon i vente, og jeg velger å avstå. På denne måten vil far kunne konsentrere seg 100 prosent om konfirmanten, og jeg unngår å sitte der til pynt alene. Anonymkode: e294d...12c Dette gjør meg helt sjokkert! Jeg hadde krevd av samboer at han hadde såpass respekt for meg at han hadde sagt ifra om at dette ikke er greit, hvis ikke hadde jeg gått - rett og slett. Anonymkode: 4abd8...284
amandine Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg kjenner jo selvfølgelig morens samboer, og kan fint sitte ved siden av ham, jeg var bare helt sikker på at vi begge skulle sitte på benken ved konfirmanten. Anonymkode: 4abd8...284 Jeg tenker det ville vært unaturlig at du og mors kjæreste, dere har ikke vært med så veldig lenge, helt selvfølgelig skal ha plass med konfirmanten. Jeg vet jo ikke hvordan det er hos dere, men det er gjerne mange som ønsker de fremste plassene, de bør være forbeholdt foreldre.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette gjør meg helt sjokkert! Jeg hadde krevd av samboer at han hadde såpass respekt for meg at han hadde sagt ifra om at dette ikke er greit, hvis ikke hadde jeg gått - rett og slett. Anonymkode: 4abd8...284 Og det var nettopp det jeg gjorde. Jeg gikk etter ca. 40 minutter, og siden jeg satt utenfor lokalet, var det ingen som oppdaget at jeg forsvant før eksmannen gikk ut for å lete etter meg et par timer senere og ikke fant meg. Anonymkode: e294d...12c
amandine Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Hvordan blir man "kjent" i kirka når man sitter stille, ser og hører på presten? En gudstjeneste er ikke akkurat en naturlig arena for å bli kjent. Jeg har dessverre svært dårlig erfaring med stebarnskonfirmasjon fra tidligere, da jeg fikk beskjed om å sette meg bakerst i kirka for så å bli plassert utenfor lokale sammen med barn og tenåringer under middagen, mens morens mann fikk sitte ved samme bord som konfirmanten og foreldrene. Nå er det en ny stebarnskonfirmasjon i vente, og jeg velger å avstå. På denne måten vil far kunne konsentrere seg 100 prosent om konfirmanten, og jeg unngår å sitte der til pynt alene. Anonymkode: e294d...12c Man blir ikke kjemt i kirken om man sitter stille, men man presenterer seg, blir presentert, setter seg ved, nikker, smiler, synger, kommuniserer og tar tråden videre utenfor. Man legger et grunnlag for videre bekjentskap. Det er merkelig om en person som har vært i en familie i 5 år ikke kjenner dem godt nok til å kunne slå av en prat og hilse.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du er jo ingen til konfirmanten. Dette handler om foreldre. Anonymkode: aa6b7...463 Jeg er "ingen"?? Jeg har et særdeles godt forhold til konfirmanten og behandler henne som min egen, og hun er også veldig glad i meg. Hun bor fast hos oss så jeg føler at jeg er en ganske god "mor" for henne ja. Sånne som deg provoserer meg! Anonymkode: 4abd8...284
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. mai 2022 #18 Skrevet 24. mai 2022 Kjenner i grunn at jeg det eneste jeg hadde vært opptatt av i en sånn situasjon var å få dele den store dagen til konfirmanten . Hvor jeg hadde blitt plassert hadde betydd svært lite. Hadde kost meg uavhengig av sidemann.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 Hadde pappaen og jeg hatt en god relasjon hadde jeg tenkt det var helt naturlig at mannen og jeg, samt pappaen og hans samboer, satt sammen på en benk. Vi er jo der i samme ærend. Nå slapp jeg det siden pappaen ikke engang kom i konfirmasjonen, så da steppa mannen min inn og tok den naturlige rollen som pappa, som så mange ganger før Anonymkode: 86457...611
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #20 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg er "ingen"?? Jeg har et særdeles godt forhold til konfirmanten og behandler henne som min egen, og hun er også veldig glad i meg. Hun bor fast hos oss så jeg føler at jeg er en ganske god "mor" for henne ja. Sånne som deg provoserer meg! Anonymkode: 4abd8...284 Men du er dessverre "ingen". Dersom det blir slutt mellom dere feks er du ute av livet hennes. Mor er mor og du er på siden. Er du så viktig for konfirmanten som du sier bør det ikke bety noe som helst hvor du sitter i kirken. Anonymkode: 023c4...e75
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #21 Skrevet 24. mai 2022 amandine skrev (6 minutter siden): Jeg tenker det ville vært unaturlig at du og mors kjæreste, dere har ikke vært med så veldig lenge, helt selvfølgelig skal ha plass med konfirmanten. Jeg vet jo ikke hvordan det er hos dere, men det er gjerne mange som ønsker de fremste plassene, de bør være forbeholdt foreldre. Er det ikke vanlig med en benk til hver konfirmant? Sånn er det i alle fall her, også sitter konfirmanten på en stol i midtgangen ved siden av "sin" benk. Høres ut som det er sånn hos HI også, siden hun snakker om "benken ved konfirmanten". I såfall er det plass til mange flere enn foreldrene, men om det er plass til steforeldre kommer jo an på hvor mange det er ellers. Søsken, besteforeldre og faddere kommer vel før dem. Anonymkode: 882fb...394
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #22 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Bonusdatter skal konfirmeres i starten av juni og det er en dag jeg har både gledet og gruet meg litt til, da forholdet mellom min samboer og konfirmantens mor har vært litt anspent til tider. Det har derimot gått seg litt til siste året så nå gruer jeg meg ikke og tror det kan bli en hyggelig dag. Jeg og faren har vært samboere i fem år og mor har også hatt ny samboer like lenge. Konfirmanten kom hjem i går og sa til far at han måtte sitte ved siden av moren i kirka og sa det på en måte som at det ikke gjaldt meg. Jeg hadde trodd at jeg og barnefar kunne sitte ilag med mor og hennes samboer i kirka, men blir det feil? Det er rart for meg å sette meg alene i kirka når jeg ikke kjenner noen andre der. Anonymkode: 4abd8...284 Dette er ikke din dag, det er konfirmantene dag. Og det er helt rimelig at foreldrene sitter sammen. Anonymkode: f79b1...b95
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #23 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men du er dessverre "ingen". Dersom det blir slutt mellom dere feks er du ute av livet hennes. Mor er mor og du er på siden. Er du så viktig for konfirmanten som du sier bør det ikke bety noe som helst hvor du sitter i kirken. Anonymkode: 023c4...e75 Det er vel opptil den store ungdommen å bestemme om hun vil ha eksstemor i livet sitt eller ikke? Min mann har fortsatt kontakt med sønnen til eksen sin, fordi gutten vil ha ham i livet sitt. Anonymkode: e294d...12c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #24 Skrevet 24. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Kjenner i grunn at jeg det eneste jeg hadde vært opptatt av i en sånn situasjon var å få dele den store dagen til konfirmanten . Hvor jeg hadde blitt plassert hadde betydd svært lite. Hadde kost meg uavhengig av sidemann. Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Ja det er vanlig. Anonymkode: ed7db...550 Nei det er jo ikke det? Det mest vanlige er at bonusforeldre sitter på hver side av foreldrene om de har vært sammen/gift i flere år. Har aldri sett at de må sitte andre steder. Det er jo akseptabelt uansett om det er konfirmantens ønske da. Anonymkode: 11e58...cd0
amandine Skrevet 24. mai 2022 #25 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg er "ingen"?? Jeg har et særdeles godt forhold til konfirmanten og behandler henne som min egen, og hun er også veldig glad i meg. Hun bor fast hos oss så jeg føler at jeg er en ganske god "mor" for henne ja. Sånne som deg provoserer meg! Anonymkode: 4abd8...284 Det er jo dessverre sånn det er. På papiret er du «ingen». Du har vært med far i fem år, en tredjedel av konfirmantens liv. Du er selvfølgelig viktig i hverdagen, men jeg synes det er rart at du fokuserer så mye på ditt eget behov for tilhørighet istedenfor konfirmantens ønske om å ha mor og far og kun dem ved siden av. Foreldrenes nye partnere er kjempeviktige rundt barna, men de er ikke foreldre. Jeg er stemor selv, jeg gjenkjenner noe i det du skriver i det å gjerne ville være likestilt eller betydningsfull eller sett eller hva du vil kalle det. Du er sikkert en stor ressurs i livet for konfirmanten til hverdags. Jeg skjønner godt ønsket ditt om å bli prioritert, men til syvende og sist er det ikke sånn det er. I de aller fleste slike sammenhenger er du «ingen» selv om du i aller høyeste grad er «noen».
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå