Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Leser stadig vekk om spesielt østlendinger som omtrent valfarter over grensen for å handle mat og diverse mye billigere enn i Norge. Burde det ikke være rimeligere mat for dem som bor slik at harryhandel ikke er et alternativ? Anonymkode: d601f...e1b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Hvorfor det? Det systemet tjener allerde fortrinnsvis de ekle joggebuksekledte harrytassene som kjøper brus og sprit og røyk og feite berg med bacon og sjokolade. Hvorfor skulle samfunnet legge til rette for at enda flere skulle gjøre det samme? Anonymkode: 20cb8...d1e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Leser stadig vekk om spesielt østlendinger som omtrent valfarter over grensen for å handle mat og diverse mye billigere enn i Norge. Burde det ikke være rimeligere mat for dem som bor slik at harryhandel ikke er et alternativ? Anonymkode: d601f...e1b Det hadde vært kjekt, men særlig realistisk er det nok ikke. Anonymkode: 1df52...9b0
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Jeg tror mange tror de sparer penger, men i realiteten kjøper de dritt (godteri, snus, røyk, alkohol og brus) som de ikke trenger (eller har godt av) i tillegg til det de måtte kjøpe av dagligvarer. Hadde de fleste evnet å regne på det ville de fått seg en overraskelse. Anonymkode: e8ee7...30c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror mange tror de sparer penger, men i realiteten kjøper de dritt (godteri, snus, røyk, alkohol og brus) som de ikke trenger (eller har godt av) i tillegg til det de måtte kjøpe av dagligvarer. Hadde de fleste evnet å regne på det ville de fått seg en overraskelse. Anonymkode: e8ee7...30c Jeg tror du undervurderer folk altså. Jeg tror de fleste med IQ over 30 skjønner at de ikke sparer penger hvis de kjøper en haug med ting de ikke ville ha kjøpt om de handlet i Norge. Hvis de uansett skal kjøpe godteri, snus, røyk, alkohol og brus, så sparer de selvsagt penger ved å kjøpe det i Sverige. Dette er ikke rocket science. Hvorfor antar du at folk ikke evner å regne på det? Er du litt fordomsfull kanskje? Anonymkode: f7946...52d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Sannheten er at det aller meste er dyrere for alle som ikke har mulighet til svenskehandel, enn de som har den muligheten. De som klager mest er altså de som allerede har billigste varer. Både i fjellområdene i Sør-Norge og mange steder lenger nord, jo lenger nord, jo dyrere blir det. Dyrere og dårligere tilbud - blant annet pga. fraktavstander. Det som trengs er en omgjøring av matmarkedet i Norge. Det burde ikke vært lov med så få store aktører, som helt tydelig også har mer eller mindre formelle samarbeid (selv om slikt benektes). De 3 store aktørene styrer i realiteten hele markedet. Eierne sitter igjen med enorme milliardoverskudd. Bøndene og andre sitter igjen med for lite av det kunden faktisk må betale. I tillegg er de store aktørene organiserte slik at det er nesten umulig for mindre aktører å komme inn på markedet. Når priser på råvarer går ned er det sjelden prisene til kundene går ned, i hvert fall ikke varig. Dette så vi tydelig da momsen på mat ble satt ned, en forbigående effekt. Anonymkode: aff6e...bcb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror mange tror de sparer penger, men i realiteten kjøper de dritt (godteri, snus, røyk, alkohol og brus) som de ikke trenger (eller har godt av) i tillegg til det de måtte kjøpe av dagligvarer. Hadde de fleste evnet å regne på det ville de fått seg en overraskelse. Anonymkode: e8ee7...30c Hva er det du snakker om a? De fleste kjøper både brus, godteri og ikke minst alkohol, og hvis du har kjøpt dette i Sverige så er det helt latterlig mye billigere, så selvfølgelig tjener de på det. To flasker vin for én. Tre bokser øl for én osv. De fleste kjøper jo slikt i Norge også. Sist jeg var der, så var også pasta, egg, melk, mel og kjøtt også mye billigere, samt en del ost. Dessuten er det innvandrebutikk på Svinesund hvor det også er latterlig billig ift i Norge. Anonymkode: 324c6...3a9
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva er det du snakker om a? De fleste kjøper både brus, godteri og ikke minst alkohol, og hvis du har kjøpt dette i Sverige så er det helt latterlig mye billigere, så selvfølgelig tjener de på det. To flasker vin for én. Tre bokser øl for én osv. De fleste kjøper jo slikt i Norge også. Sist jeg var der, så var også pasta, egg, melk, mel og kjøtt også mye billigere, samt en del ost. Dessuten er det innvandrebutikk på Svinesund hvor det også er latterlig billig ift i Norge. Anonymkode: 324c6...3a9 Har du sett de godteributikkene de har rett over grensa? De er enorme, det er mange av dem, og de kommer i tillegg til alt som selges i vanlige dagligvarebutikker på grensa. Jeg er sikker på at mange kjøper langt mer av både brus og godterier enn de ellers ville ha gjort når de er i Sverige. Det er klart det er penger å spare hvis man handler fornuftig og holder orden på prisene (både i Norge og Sverige), men jeg tror faktisk mange ender med å sløse bort alt de har spart på ekstravarer. Bensin kommer også i tillegg. Anonymkode: 5ccd0...f89
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Har du sett de godteributikkene de har rett over grensa? De er enorme, det er mange av dem, og de kommer i tillegg til alt som selges i vanlige dagligvarebutikker på grensa. Jeg er sikker på at mange kjøper langt mer av både brus og godterier enn de ellers ville ha gjort når de er i Sverige. Det er klart det er penger å spare hvis man handler fornuftig og holder orden på prisene (både i Norge og Sverige), men jeg tror faktisk mange ender med å sløse bort alt de har spart på ekstravarer. Bensin kommer også i tillegg. Anonymkode: 5ccd0...f89 Det er kanskje din erfaring, og det kan sikkert være de som gjør det. Det er dog mange som ikke gjør også :-) Anonymkode: 324c6...3a9
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Har du sett de godteributikkene de har rett over grensa? De er enorme, det er mange av dem, og de kommer i tillegg til alt som selges i vanlige dagligvarebutikker på grensa. Jeg er sikker på at mange kjøper langt mer av både brus og godterier enn de ellers ville ha gjort når de er i Sverige. Det er klart det er penger å spare hvis man handler fornuftig og holder orden på prisene (både i Norge og Sverige), men jeg tror faktisk mange ender med å sløse bort alt de har spart på ekstravarer. Bensin kommer også i tillegg. Anonymkode: 5ccd0...f89 Men hvorfor tror du at «mange ender med å sløse bort alt de har spart»? Har du så lave tanker om medmenneskene dine? Tror du ikke voksne mennesker klarer å tenke seg frem til at hvis de skal spare på svensketuren, så må de erstatte norske varer med svenske, ikke gå bananas på godteributikken…? Dette er jo helt, fullstendig logisk, selv barna mine klarer jo å resonnere seg frem til dette. Anonymkode: f7946...52d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Men hvorfor tror du at «mange ender med å sløse bort alt de har spart»? Har du så lave tanker om medmenneskene dine? Tror du ikke voksne mennesker klarer å tenke seg frem til at hvis de skal spare på svensketuren, så må de erstatte norske varer med svenske, ikke gå bananas på godteributikken…? Dette er jo helt, fullstendig logisk, selv barna mine klarer jo å resonnere seg frem til dette. Anonymkode: f7946...52d Vel, de godtebutikkene er der, de hadde ikke vært det hvis ingen handlet der. Logisk. Anonymkode: 5ccd0...f89
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 Jeg sparer masse på å reise til Sverige. Men.. jeg tenker at bønder ikke skal tape penger på at folk bor på feks Vestlandet. Anonymkode: 691ef...33f
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vel, de godtebutikkene er der, de hadde ikke vært det hvis ingen handlet der. Logisk. Anonymkode: 5ccd0...f89 Ja, og det er da godteributikker i Norge og. Det er ikke sånn at folk ikke kjøper godteri i Norge. Vi kjøper også en del godteri når vi er i Sverige, fordi utvalget er bedre og langt billigere. I stedet for å kjøpe godteri til helga, kjøper vi kanskje til de neste fire helgene, til påskeegget, til jul osv. Vi spiser ikke MER godteri bare fordi det er handlet i Sverige. Jeg tror ikke vi er de eneste, altså… Kanskje det er du som må ta litt tak i fordommene dine? Anonymkode: f7946...52d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Men hvorfor tror du at «mange ender med å sløse bort alt de har spart»? Har du så lave tanker om medmenneskene dine? Tror du ikke voksne mennesker klarer å tenke seg frem til at hvis de skal spare på svensketuren, så må de erstatte norske varer med svenske, ikke gå bananas på godteributikken…? Dette er jo helt, fullstendig logisk, selv barna mine klarer jo å resonnere seg frem til dette. Anonymkode: f7946...52d Nettopp! Vi kjøper ikke mer godteri og brus totalt sett enn det vi ville kjøpt i norge når vi handler i sverige, vi kjøper totalt sett samme mengden, men vi sparer enormt. I tillegg kjøper vi andre ting vi sparer enormt på slik som kaffe, saft, vaskemidler, pasta, oljer, mel, krydder, apotekvarer etc etc. Jeg vil si vi sparer mange tusen hver gang vi kjører over grensa. Vi har også elbil, så har ingen kostnader til bensin. Det går an å bruke hodet litt altså. Anonymkode: 43607...9b1
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, og det er da godteributikker i Norge og. Det er ikke sånn at folk ikke kjøper godteri i Norge. Vi kjøper også en del godteri når vi er i Sverige, fordi utvalget er bedre og langt billigere. I stedet for å kjøpe godteri til helga, kjøper vi kanskje til de neste fire helgene, til påskeegget, til jul osv. Vi spiser ikke MER godteri bare fordi det er handlet i Sverige. Jeg tror ikke vi er de eneste, altså… Kanskje det er du som må ta litt tak i fordommene dine? Anonymkode: f7946...52d Jeg sa ikke at alle gjør det, bare at mange gjør det. Disse butikkene selger jo veldig mye godteri i forhold til vanlig mat. Fint at dere klarer å holde dere i skinnet og ikke spise mer enn dere pleier når dere har mye i hus! Anonymkode: 5ccd0...f89
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nettopp! Vi kjøper ikke mer godteri og brus totalt sett enn det vi ville kjøpt i norge når vi handler i sverige, vi kjøper totalt sett samme mengden, men vi sparer enormt. I tillegg kjøper vi andre ting vi sparer enormt på slik som kaffe, saft, vaskemidler, pasta, oljer, mel, krydder, apotekvarer etc etc. Jeg vil si vi sparer mange tusen hver gang vi kjører over grensa. Vi har også elbil, så har ingen kostnader til bensin. Det går an å bruke hodet litt altså. Anonymkode: 43607...9b1 Jeg føyer til at vi ikke kjøper kjøtt i sverige. Men sparer som sagt enormt. Anonymkode: 43607...9b1
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg sa ikke at alle gjør det, bare at mange gjør det. Disse butikkene selger jo veldig mye godteri i forhold til vanlig mat. Fint at dere klarer å holde dere i skinnet og ikke spise mer enn dere pleier når dere har mye i hus! Anonymkode: 5ccd0...f89 Men hvordan vet du at «mange» gjør det? Har du kontroll på hva folk handler i Sverige? Selvsagt klarer vi å holde oss i skinnet, her har vi alltid bare spist litt godteri på lørdager. Anonymkode: f7946...52d
IreneUtålmodig Skrevet 24. mai 2022 #18 Skrevet 24. mai 2022 Finnes butikker som Holdbart o.l. Varer med 40-50% av pga kort holdbarhet. Nærmat butikker pleier å ha mye av det. Mye first price/eldorado/coop/prima varer som smaker helt greit. Last ned Æ appen , coop kortet, trumf. Selv bor jeg en halvtime unna Svinesund, sparer mye på pepsi max/kjøttdeig/dopapir/godteri/smertestillende/meieriprodukter/bake ting /tannprodukter og sko.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 Jeg er en av de som ikke helt skjønner ,at man kan spare mye bare på mat. Men nå kjøper jeg kjøtt, kylling og fisk i Norge. Og de få gangene jeg er i Sverige så kjøper jeg lite. Jeg sparer mest på apotekvarer. Men så drikker jeg ikke, røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke brus og spiser minimalt godteri. Tar gjerne imot tips om hva som er lurt å kjøpe i Sverige, for skal dit en gang i sommer. Anonymkode: 589f0...cf0
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #20 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg tror du undervurderer folk altså. Jeg tror de fleste med IQ over 30 skjønner at de ikke sparer penger hvis de kjøper en haug med ting de ikke ville ha kjøpt om de handlet i Norge. Hvis de uansett skal kjøpe godteri, snus, røyk, alkohol og brus, så sparer de selvsagt penger ved å kjøpe det i Sverige. Dette er ikke rocket science. Hvorfor antar du at folk ikke evner å regne på det? Er du litt fordomsfull kanskje? Anonymkode: f7946...52d Fordomsfull er jeg nok, men jeg tror også jeg vurderer mange folk helt adekvat. Det er ikke sunt å spise mye godter og drikke masse brus. Det er direkte skadelig med snus, røyk og alkohol. Er det billigere konsumerer du også mer. I tillegg koster det for bensin. Legg på impulskjøp og vips er vinningen gått opp i spinningen. Og kroppen full av billig sukker, alkohol og nikotin. Anonymkode: e8ee7...30c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #21 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Fordomsfull er jeg nok, men jeg tror også jeg vurderer mange folk helt adekvat. Det er ikke sunt å spise mye godter og drikke masse brus. Det er direkte skadelig med snus, røyk og alkohol. Er det billigere konsumerer du også mer. I tillegg koster det for bensin. Legg på impulskjøp og vips er vinningen gått opp i spinningen. Og kroppen full av billig sukker, alkohol og nikotin. Anonymkode: e8ee7...30c Men du skjønner det at folk som ikke snuser, røyker, drikker mye eller spiser masse godteri begynner ikke med dette bare fordi de handler i Sverige. Det er jo helt åpenbare selvfølgeligheter at dette er usunt… det er noe alle voksne, og barn, vet. Du må gjerne fortsette å tro at folk ikke sparer noe på å handle i Sverige, men det er vi altså mange som gjør. Anonymkode: f7946...52d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå