Gå til innhold

Streik?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Risikerer vi at Sfo er stengt?

Anonymkode: c4959...7ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meklingen pågår fortsatt, så nå i dag vil Sfo være åpen. Blir det brudd i meklingen, blir det streik i mange kommuner. Gjelder det din kommune, så finner du garantert info på kommunens hjemmeside. 

Anonymkode: 64fcf...7e1

Skrevet

Hurra! Streik... ❤️ 

Anonymkode: 3840b...2cb

Skrevet

Så idiotisk med "megling på overtid". Klokka 12 er klokka 12, ble man ikke enig er det streik. Jeg syns det er et tegn at man egentlig ikke vil streike og det er svak forhandling.

De hadde tid nok.

Anonymkode: a0d84...1de

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så idiotisk med "megling på overtid". Klokka 12 er klokka 12, ble man ikke enig er det streik. Jeg syns det er et tegn at man egentlig ikke vil streike og det er svak forhandling.

De hadde tid nok.

De fortsetter å megle når det er håp om en løsning. Det synes jeg er en god ting. 

Skrevet

Det her kommer ikke til å gå rundt, når så mange foreldre er berørt. Så de kommer nok fort til enighet, skal dere se. Ellers stopper halve Norge opp.

Anonymkode: 19e32...939

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det her kommer ikke til å gå rundt, når så mange foreldre er berørt. Så de kommer nok fort til enighet, skal dere se. Ellers stopper halve Norge opp.

De har da streiket før og det gikk utover foreldre. Husker vi måtte ta ungene med på jobb for noen år siden pga streik. Ble livlig på jobb en stund kan man si😊. Bra de streiker for bedre vilkår.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hurra! Streik... ❤️ 

Jeg skjønner meg virkelig ikke på den holdningen der.
Det samme med at fagforeningen min gikk ut med at dersom det ble streik skulle det være fest på Youngstorget med taler og musikk.

Ja, jeg er veldig glad i retten til å organisere seg og retten til å streike, men har med lyst til å feire der dersom man kommer til enighet siden jeg personlig mener det er en mye bede løsning.

Anonymkode: 70136...78c

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

De har da streiket før og det gikk utover foreldre. Husker vi måtte ta ungene med på jobb for noen år siden pga streik. Ble livlig på jobb en stund kan man si😊. Bra de streiker for bedre vilkår.

Men bare fordi det er slapt hos dere, betyr det ikke at fastleger, kirurger, piloter, lastebilsjåfører, intensivsykepleiere, politifolk eller elektrikere kan ta barna sine med på jobb. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner meg virkelig ikke på den holdningen der.
Det samme med at fagforeningen min gikk ut med at dersom det ble streik skulle det være fest på Youngstorget med taler og musikk.

Ja, jeg er veldig glad i retten til å organisere seg og retten til å streike, men har med lyst til å feire der dersom man kommer til enighet siden jeg personlig mener det er en mye bede løsning.

Det her skjønner jeg heller ikke. De fleste som trives i jobben sin ønsker jo ikke å sitte hjemme vel? Det er heller ikke noe positivt at forhandlinger ikke førte til akseptabelt resultat. Men enkelte liker sikker og slappe av mens de får betalt, da skriker de hurra for streik. Latsabber.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det her skjønner jeg heller ikke. De fleste som trives i jobben sin ønsker jo ikke å sitte hjemme vel? Det er heller ikke noe positivt at forhandlinger ikke førte til akseptabelt resultat. Men enkelte liker sikker og slappe av mens de får betalt, da skriker de hurra for streik. Latsabber.

Var det mange som gledet seg over "hjemmekontor" under pandemien da? Jeg tror du har misforstått totalt poenget med streik. Eller også har du forstått det og frykter derfor virkemidlet. Streik betyr maktkamp. Det betyr at arbeiderne vinner frem, blir hørt.

Men enkelte liker sikkert å slappe av mens de får betalt gjennom å suge ut verdiene som arbeiderne skaper, da sukker de og oier de seg over streiken som virkemiddel. Latsabber.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke helt forstått hva streik betyr, har du?

Skrevet

Streik er nok ikke et tema når de mekler på overtid. Hvis det hadde blitt streik hadde den nok uansett raskt blitt avblåst pga en eller annen dårlig grunn og vi hadde endt opp med tvungen lønnsnemnd uten å få noe særlig igjen. Problemet er at uansett hva som skjer ender alle som faktisk har skikkelig krevende yrker som f.eks barnehageansatte, renholdere, yrkessjåfører, sykepleiere osv opp som taperne. Heldig hvis det blir justert etter prisveksten, men aller mest bør alle vurdere å ta seg utdanning i en helt annen retning.

Anonymkode: a0d93...42c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå sitter man ikke hjemme når det er streik, man sitter utenfor jobben og er streikevakt.

Er heller ikke snakk om å trives eller ikke på jobben, det har ikke noe med saken å gjøre.

Som jeg også skrev i innlegget du siterte: "Ja, jeg er veldig glad i retten til å organisere seg og retten til å streike, men har med lyst til å feire der dersom man kommer til enighet siden jeg personlig mener det er en mye bede løsning."

Jeg mener at streik er et nyttig virkemiddel dersom det er behov for det, men jeg vil ikke rope "Hurra! Streik... ❤️ " slik som hun jeg siterte gjør.
Jeg ønsker heller at konflikten blir løst.

Skrevet
Ekspatt skrev (14 minutter siden):

Du har ikke helt forstått hva streik betyr, har du?

Selvfølgelig vet jeg veldig godt hva det betyr. Streik er et svært viktig og nødvendig virkemiddel for å oppfylle arbeidsmiljølovens regler og intensjon, og gi de organiserte arbeidstakerne mulighet til å påvirke egne arbeidsvilkår til beste for dem. Men det er ikke noe POSITIVT at streiken brukes. Alle lider under streik. Derfor forstår jeg ikke at folk skriker "hurra" for streik og markerer det med fest og kaker. For det er jo ikke noe positivt for noen, selv om streik som sådan er helt nødvendig enkelte ganger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå sitter man ikke hjemme når det er streik, man sitter utenfor jobben og er streikevakt.

Er heller ikke snakk om å trives eller ikke på jobben, det har ikke noe med saken å gjøre.

Som jeg også skrev i innlegget du siterte: "Ja, jeg er veldig glad i retten til å organisere seg og retten til å streike, men har med lyst til å feire der dersom man kommer til enighet siden jeg personlig mener det er en mye bede løsning."

Jeg mener at streik er et nyttig virkemiddel dersom det er behov for det, men jeg vil ikke rope "Hurra! Streik... ❤️ " slik som hun jeg siterte gjør.
Jeg ønsker heller at konflikten blir løst.

Det er nettopp det jeg også kommenterte. At streik er viktig, men ingenting å rope hurra for når den først brukes. Det betyr bare at arbeidsgiveren ikke har vært lydhør nok. 

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg veldig godt hva det betyr. Streik er et svært viktig og nødvendig virkemiddel for å oppfylle arbeidsmiljølovens regler og intensjon, og gi de organiserte arbeidstakerne mulighet til å påvirke egne arbeidsvilkår til beste for dem. Men det er ikke noe POSITIVT at streiken brukes. Alle lider under streik. Derfor forstår jeg ikke at folk skriker "hurra" for streik og markerer det med fest og kaker. For det er jo ikke noe positivt for noen, selv om streik som sådan er helt nødvendig enkelte ganger. 

Det har ikke slått deg at hun som skrev "hurra" muligens var en smule sarkastisk? Ingen liker streik, hverken de som streiker eller de som rammes (som jo ofte er samme grupper også), men det er nødvendig hvis vi ønsker å beholde gode fagfolk i viktige, offentlige yrker.

Anonymkode: dfc28...3f4

Skrevet

Jeg er gradert ufør og trygden jeg får har økt mer enn lønna (prosentvis) de siste 10 år. Jeg jobber 40% i staten.

På tide med et realt løft men vi får i beste fall prisveksten, ikke det en gang vil jeg tippe.

Skrevet

Ser barnevernet blir tatt ut i streik her jeg bor hvis det blir streik,det kan jo få alvorlig store konsekvenser! Barn som gjerne blir utsatt for vold!

Anonymkode: 09f45...58e

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ser barnevernet blir tatt ut i streik her jeg bor hvis det blir streik,det kan jo få alvorlig store konsekvenser! Barn som gjerne blir utsatt for vold!

Du tror ikke streik er ment å IKKE få konsekvenser?

Skrevet

Det mener hun selvfølgelig ikke. Men på lik linje med politi og leger burde barnevernet ha svært høy terskel for å gå ut i streik, og det bør ikke ta for lang tid før det innføres tvungen lønnsnemnd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda men i verste tilfelle kan barn bli utsatt for seksuelle overgrep eller bli utsatt for så grov vold at barnet dør. Så det bør være veldig høy terskel for at barnevernet går ut i streik.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Joda men i verste tilfelle kan barn bli utsatt for seksuelle overgrep eller bli utsatt for så grov vold at barnet dør. Så det bør være veldig høy terskel for at barnevernet går ut i streik.

Er ikke alle som blir tatt ut.
Regner nok med at det er dag til dag oppgaver som blir berørte, ikke akutte situasjoner.
Det at akutte situasjoner blir berørte er å be om tvungen lønnsnemd og det er ingen tjent med

Skrevet

Det blir ingen storstreik, men lærerne takker nei til tilbudet som er lagt fram. 

Anonymkode: 64fcf...7e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Når de ansatte i barnevernet gjør en så viktig jobb at barn risikerer å bli utsatt for vold og overgrep om de ikke er på jobb, så er vel det et ganske knallhardt argument for at se skal få gjennomslag for kravene sine. Ikke omvendt.

Merkelig at de yrkene som innebærer liv, helse og omsorg for barn og unge (barnevern, skole, helse) skal være lønnstapere. Det blir jo helt krisestemning i samfunnet om disse yrkesgruppene streiker, så der burde være enkelt å se hvor viktige de er.

Anonymkode: 00d2e...7f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...