Gå til innhold

Nå som det blir 12-års aldersgrense på el-sparkesykkel…

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja han er 10 år å bruker den til og fra skolen hver dag å det kommer han til å forsette med.

Anonymkode: ad480...8ec

Så du synes det er greit å bryte loven?

Anonymkode: a812b...661

Elsparkesykkel er så døvt at ingen av mine barn (11-24) ville blitt funnet død i en grøft med en sånn en, så å faktisk kjøre rundt på en er jo helt hinsides ukult.

Anonymkode: 6c19d...ae6

Annonse

Vi har seriøst vurdert det til våre barn på 10 og 12 år.
De har 3,5 km til skolen.
Normalt sett så er ikke 3,5 km så veldig langt å sykle, men det er bare nedoverbakker til, og oppover hjem.
Er en 100-150 høydemeter i forskjell. Går fint å sykle ned, men sykkelen blir trillet det meste av veien hjem.
De har også venner som bor like ved skolen, og det går ikke direkte buss dit.

En EL-sparkesykkel hadde vært veldig bra, men vi har ventet litt for å se hva det nye regelverket sier.
Føles også litt feil å gi det til eldste og ikke yngste. Spesielt siden det er yngste som har flest venner i nærheten av skolen.

Anonymkode: 96d1b...24e

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Normalt sett så er ikke 3,5 km så veldig langt å sykle, men det er bare nedoverbakker til, og oppover hjem.
Er en 100-150 høydemeter i forskjell. Går fint å sykle ned, men sykkelen blir trillet det meste av veien hjem.

En EL-sparkesykkel hadde vært veldig bra, men vi har ventet litt for å se hva det nye regelverket sier.
Føles også litt feil å gi det til eldste og ikke yngste. Spesielt siden det er yngste som har flest venner i nærheten av skolen.

Har og hatt en slik vei til/fra skolen som barn, hadde vanlig sykkel og gikk da det blei for bratt! Bare bra for å holde seg i form.

Mine barn vil ikke gå el sparkesykkel, er både latskap og farlig , tror ikke foreldre ser sine egne barn på veien med den. Skulle vært 16 år aldersgrense, påbudt med hjelm og at eg 100% mister sertifikatet når en kjører i rus

Anonymkode: 2e8ee...ad6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har da ikke vondt av oppoverbakker.

Anonymkode: be935...dee

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Foreldre i dag vettu, må skjerme de unge små fra oppoverbakker, kjedelige skoleoppgaver, sorg, smerte og alt annet som livet har å by som ikke er gøy 🤷‍♀️

Anonymkode: 5e71c...add

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Foreldre i dag vettu, må skjerme de unge små fra oppoverbakker, kjedelige skoleoppgaver, sorg, smerte og alt annet som livet har å by som ikke er gøy 🤷‍♀️

3,5 km oppoverbakke er ganske heftig altså. Jeg syns ikke at barn som syns det er tungt nødvendigvis skal betegnes som late. 

Jeg får jo lyst å spør hvordan dere hadde følt det om dere møtte ha den hjemveien hver dag, men jeg er ganske sikker på at deres arbeidsvei består av minst dobbelt så mange kilometer, den er nok enda brattere og med kronisk motvind og lite luft i dekkene, så det lar jeg være. 

Anonymkode: 1aeb4...7fd

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

3,5 km oppoverbakke er ganske heftig altså. Jeg syns ikke at barn som syns det er tungt nødvendigvis skal betegnes som late. 

Jeg får jo lyst å spør hvordan dere hadde følt det om dere møtte ha den hjemveien hver dag, men jeg er ganske sikker på at deres arbeidsvei består av minst dobbelt så mange kilometer, den er nok enda brattere og med kronisk motvind og lite luft i dekkene, så det lar jeg være. 

Jeg betegnet ikke ungene dine som late. Du tror meg nok ikke, men jeg syklet til og fra skolen hver eneste dag i alle år på fjerde klasse og ut ungdomsskolen, hadde nesten bare oppoverbakker dit. Så syklet jeg til alle treninger, skoler jeg gikk på og til alle jobber jeg hadde frem til jeg var over 30, først da kjøpte jeg min første bil. Det er jo ikke noe uvanlig i det. Kronisk motvind og lite luft i dekkene hadde jeg riktignok ikke....

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nå har jeg kun femten minutters gange til jobben, men da jeg gikk på skolen var det først 4 km gange/sykling før jeg fikk taxi resten av veien. Selvfølgelig var det kjipt noen ganger, men jeg da og ungene nå har veldig godt av å ha en skolevei som krever bevegelse. De sitter altfor mye med tlf og PC. Min datter har 3,2 km til skolen, og det er helt uaktuelt å gi henne el sparkesykkel selvom hun er 13 år. Hun holder på med ridning 3 ganger i uken og turn 1 dag i uken så hun er aktiv, men gå/sykkelturen til og fra skolen er bare en fordel. 

Anonymkode: a812b...661

Jeg har ei datter på 10 snart 11 som har hatt det i snart ett år. Det er fordi hun har en medfødt skjelett sykdom som gjør at hun får vondt i beina over lengre strekninger. Så hun bruker den for å avlaste beina

Anonymkode: eeaab...d97

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg har ei datter på 10 snart 11 som har hatt det i snart ett år. Det er fordi hun har en medfødt skjelett sykdom som gjør at hun får vondt i beina over lengre strekninger. Så hun bruker den for å avlaste beina

Anonymkode: eeaab...d97

Det er jo like lite lov for henne å kjøre den for det. 

Anonymkode: 0daf1...b2e

Ingen av mine barn verken over eller under 12 år får kjøre el-sparkesykkel. Faenskapet skal ikke inn i mitt hus. I tillegg til alvorlige skader på brukere og brannfarlige batterier blir ungene enda mer inaktive. Heldigvis har mine barns bestevenner foreldre som er av lik oppfatning så her er det lite masing om det (ikke at masing ville hjulpet).

En del barn i 10-12 års alder som herjer rundt på disse. Uten hjelm, inn og ut av veien og med to barn på. Helt jævlig å se på.

Anonymkode: 904b6...272

Anonym bruker skrev (På 23.5.2022 den 21.44):

Jeg hadde 3,8 km til skolen, akkurat rett under grensa for busskort. Vi hadde svært dårlig økonomi n da jeg vokste opp, så buss eller bil var det ikke penger til. Til skolen var det nedover, hjem var det oppover. Et lite unntak på noen hundre meter flate midt i. Det er klart det var kjipt av og til, men det gikk da fint! Northug forresten, bodde sånn til at han hadde en lang og tung bakke opp til gården. Han gikk på ski til skolen og ski til trening, og sa som utøver senere at han trodde han var blitt så god i motbakker pga dette. 

Motbakker og motgang er stort sett godt for oss, gi heller barna følelse av mestring og at de har oppnådd noe. 

PS litt barn må nå sykle samme vei som meg, minimalt med klager. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Datteren min er 11. Hun har el-spaekesykkel. Bruker den i nærområdet her vi bor, med hjelm. Nå må hun vente til hun er 12 med å bruke den.

Anonymkode: 31ae5...223

Sant det er idiotisk?

Anonymkode: 4d90b...55c

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja, er derfor jeg spør?

Anonymkode: 4d90b...55c

Hvis jeg synes det er dumt at denne loven kom, tror du ikke jeg kunne skrevet det da?

Anonymkode: 31ae5...223

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...