Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Jeg skal til Danmark i sommerferien med min datter på 8 år. Nærmere bestemt Billund og Legoland. Det blir sikkert en fantastisk tur, men det er en liten ting jeg gruer meg litt til, og det er kommunikasjonen med danskene. Jeg synes at dansk tale er helt forferdelig vanskelig å forstå. Skriftlig dansk er derimot ikke noe problem. Men jeg sliter ekstremt med å skjønne hva danskene sier. De snakker så forferdelig utydelig, og det høres ut som at de har satt en kartoffel, altså en potet, fast i halsen. Det beste hadde jo bare vært å snakke engelsk med danskene, men det ville være forferdelig pinlig, synes jeg, for vi er jo alle sammen skandinavere, og norsk, dansk og svensk er jo egentlig samme språk, bare tre forskjellige dialekter, liksom. Jeg vil ikke være "kvinnen med det dårlige språkøret". Hva bør jeg gjøre? Snakke engelsk eller prøve å lytte intenst og konsentrere meg når danskene snakker dansk til meg? Anonymkode: e3a8f...e27
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Det er normalt å snakke engelsk med dansker. Anonymkode: 91c11...67b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Prøv å slutte å tenke "jeg kan ikke, jeg forstår ikke, dette er flaut"! Se på danske serier frem til du skal reise. Det har gått flere fine serier som du kan se, både med og uten barna. Å forstå dansk er egentlig bare å knekke en "høre-kode". Ellers er det alltid en fordel å forelske seg for å forstå et språk, så har du en aktuell danske i nærheten, så... Anonymkode: 1df8b...e02
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Det er bare å snakke engelsk, de trenger jo ikke å vite at du er norsk en gang (hvis du ikke snakker norsk-engelsk som meg da). Sønnen min snakket kun engelsk med danskene da vi var en tur til Legoland da han var 7, han syntes dansk var totalt uforståelig. Det gikk veldig fint. Selv holdt jeg meg til norsk pga min dårlige uttale på engelsk, og prøvde å forstå så godt jeg kunne. Men måtte be dem gjenta et par ganger, og da byttet de faktisk over til engelsk. De er sikkkert vant til det. 😛 Anonymkode: 711a8...102
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 Kos deg med filmer og serier som Borgen, Broen, Forbrydelsen, Ulven kommer, Arvingene eller Klassefesten 1 og 2 i forveien. Som noen her sier, det er bare å knekke hørekoden. Du må være forberedt på at bade blir [bæðe] og da klare å tenke deg fram til at gate blir [gæðe], gryte blir [gryðe] og søte blir [søðe]. Og likeledes at g-en i kage, bage, Åge og uge er nesten uhørbar. Da skjønner du også hvor den er blitt av i plage [plæ:je] og sagen [sæ:jen] Dette er en vanesak. Ikke la det bli et problem. Anonymkode: 051aa...231
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Det går fint, du kan snakke engelsk, de er vel ikke så mye du trenger å snakke uansett. Heldige dere som skal til Lalandia, digger den plassen, det er så fine hytter og så mye kjekt å gjøre 🤩. Anonymkode: 46e59...1f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå