Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Hvem bestemmer når det er lys av og sovetid på fleremannsrom? Den som vil sovne først (i dette tilfellet 20.00 - 20.30) eller de som gjerne er våkene en stund til? Hun som vil sove først tåler heller ikke at vi andre to hvisker eller ser på mobilen, for da får hun ikke sove pga lyset. Alle er sengeliggende så vi kan ikke gå noe sted ellers hadde jeg gått og satt meg et annet sted. Anonymkode: 04d7b...10e
oslofrk Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvem bestemmer når det er lys av og sovetid på fleremannsrom? Den som vil sovne først (i dette tilfellet 20.00 - 20.30) eller de som gjerne er våkene en stund til? Hun som vil sove først tåler heller ikke at vi andre to hvisker eller ser på mobilen, for da får hun ikke sove pga lyset. Alle er sengeliggende så vi kan ikke gå noe sted ellers hadde jeg gått og satt meg et annet sted. Anonymkode: 04d7b...10e Be om skjermbrett👍
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Slukke lys 20.00?? Nei, det er ikke vanlig. Du får håpe hun blir utskrevet snart Anonymkode: 7d431...807
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 Er det ikke forheng mellom sengene? Hvis hun tåler så lite, så må hun vente med å sove. Hun kan jo ikke forvente at det skal være stille og mørkt klokka 20.00, det er veldig egoistisk. Anonymkode: e5825...eb0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 Det vanlige er forheng eller skjermbrett mellom sengene også gjør man som man vil bak der. Har opplevd at det blir spurt om det er greit at felles-tv står på til nyheter o.l, men egne lys over senga styrer man selv altså. Hun kan ønske seg at tv blir slått av og taklys er mørkt, men om dere vil ligge å lese bok, se på nettbrett e.l må hun bare leve med. Anonymkode: 02a3e...145
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Hun kan være glad hun har fått en seng og ikke må ligge på gangen... Anonymkode: bc50b...839
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 Det er i hvert fall ikke vanlig folkeskikk å kreve at to andre, voksne personer er stille, i mørket, og uten å røre sin egen telefon, etter 20-20:30🙈 Dere må jo bare gi beskjed at det ikke lar seg gjøre, vedkommende får be om øreplugger og sånn foran øynene, og et skjermbrett mellom sengene. Anonymkode: e8467...93c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Skrevet 22. mai 2022 Hvis noen er så syke at de trenger å sove såpass tidlig, da synes jeg det er greit å ta hensyn på den måten at andre ikke snakker sammen på rommet. En av grunnene til at jeg alltid har med meg mye lesestoff, kryssord o.l. når jeg skal på sykehus, så kan jeg ta hensyn. Er nok et håp om at andre tar like mye hensyn på andre områder, men det er veldig varierende. Sist jeg var på sykehus var det ei som lå og skravlet høyt i telefonen hele kveldene, noe som var forferdelig slitsomt for alle, selv de av oss som ikke nødvendigvis skulle sove da. Samme person kunne likevel kikke på andre som pratet normalt i telefon på dagtid når hun selv skulle slappe av. Ideelt sett burde gardinene eller skjerming mellom sengene også vært litt lysskjermende - og ikke minst, det bør være nok gardiner til skjerming til at man får skjermet hele sengen, det tror jeg at jeg aldri har opplevd. Men snakk med sykepleierne, noen ganger kan de flytte litt om på romplasseringene, så kanskje det finnes en løsning for dere alle Anonymkode: 4f900...bbc
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Skrevet 22. mai 2022 Jeg blir overrasket over svarene her. Dette er på et sykehus, og så skal man ikke ta hensyn der engang? Lys over sengen må dere få ha på, og dere må be om forheng/skjermbrett så dere kan bruke telefonen. Men hvisking osv må dere jo la være hvis hun vil sove. Dere er jo på sykehus fordi dere feiler noe, og da tar man jo hensyn til den som er sliten og/eller trøtt. Trodde sånt var opplagt. Anonymkode: b81a1...f77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg blir overrasket over svarene her. Dette er på et sykehus, og så skal man ikke ta hensyn der engang? Lys over sengen må dere få ha på, og dere må be om forheng/skjermbrett så dere kan bruke telefonen. Men hvisking osv må dere jo la være hvis hun vil sove. Dere er jo på sykehus fordi dere feiler noe, og da tar man jo hensyn til den som er sliten og/eller trøtt. Trodde sånt var opplagt. Anonymkode: b81a1...f77 Jeg er også ganske overrasket over at folk ikke en gang på sykehus er villig til å ta hensyn til andre. Det koster så lite, og kan være så viktig. Anonymkode: 4f900...bbc
HvittHus Skrevet 22. mai 2022 #11 Skrevet 22. mai 2022 Jeg har ligget mye på flermannsrom, og kutymen var at man skrudde ned lyd på tv etter kveldsmat. Man snakket ikke sammen eller snakket i mobilen etter kl 21.30-22.00. Og lyset på rommet ble slått av i omtrent samme tidsrom. Mobillys og leselys over hver enkelt seng var selvfølgelig ok til mye senere. Siden hun har avvikende sovemønster i forhold til normalbefolkningen, er dette hennes problem og ikke deres. Så lenge dere tar normalt hensyn, er det bra nok. Man kan ikke forlange at voksne mennesker skal legge seg kl 2000 selv på et sykehus. Men ta opp problemet med en av sykepleierne, så kan hun iallefall sjekke om det finnes et enkeltrom for damen.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #12 Skrevet 22. mai 2022 HvittHus skrev (34 minutter siden): Jeg har ligget mye på flermannsrom, og kutymen var at man skrudde ned lyd på tv etter kveldsmat. Man snakket ikke sammen eller snakket i mobilen etter kl 21.30-22.00. Og lyset på rommet ble slått av i omtrent samme tidsrom. Mobillys og leselys over hver enkelt seng var selvfølgelig ok til mye senere. Siden hun har avvikende sovemønster i forhold til normalbefolkningen, er dette hennes problem og ikke deres. Så lenge dere tar normalt hensyn, er det bra nok. Man kan ikke forlange at voksne mennesker skal legge seg kl 2000 selv på et sykehus. Men ta opp problemet med en av sykepleierne, så kan hun iallefall sjekke om det finnes et enkeltrom for damen. Avvikende søvnmønster? Hun er på sykehus! Herreguuud :-D Jeg må jo le. Dette blir bare så...vilt Anonymkode: b81a1...f77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #13 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Avvikende søvnmønster? Hun er på sykehus! Herreguuud 😄 Jeg må jo le. Dette blir bare så...vilt Anonymkode: b81a1...f77 Ja, det er vilt at en voksen person forventet at andre voksne skal ligge i ro i sengene sine uten lys fra lamper eller mobil fra kl. 20. Anonymkode: bc50b...839
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #14 Skrevet 22. mai 2022 Sykepleier her. Hos oss er det dobbeltrom. Ett lys i taket over hver seng med to ulike brytere, samt ett felleslys i taket nederst i beinenden. Vi sykepleiere spør om det er greit at vi slukker lysene kl 22. de har leselys på hver seng de evt kan benytte seg av. Vi har til regel at det skal være stille etter kl 22. dvs ingen mobilsamtaler, lyder fra pc/mobil ol. Må man absolutt snakke i mobil, da må man ut i fellesområdet. Vi tilbyr ørepropper til sensitive pasienter. De sykeste har enerom, har du enerom å ikke er veldig syk har du hatt flaks. Dette er forbeholdt de som er svært syke. Uansett. Alle skal vise hensyn hele døgnet. Merker vi at det plager medpasienter at noen ikke tar hensyn, da forsøker vi løse problemet. I verste fall må vi bytte rom om to pasienter krasjer helt. I mine 12 år som sykepleier har det absolutt vært krasj innimellom, men stort sett går det greit. Ettersom kvinner og menn ikke får lov å dele rom, bytter vi dessverre endel på rom etterhvert som noen reiser å det skjer daglig. Ser vi at det er en pasient som er utfordrende å dele rom med forsøker vi å finne en bra match ved første rombytte. Anonymkode: 3ab1e...00d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #15 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Avvikende søvnmønster? Hun er på sykehus! Herreguuud 😄 Jeg må jo le. Dette blir bare så...vilt Anonymkode: b81a1...f77 Om man ligger med benet i strekk trenger man ikke å sove kl åtte altså Anonymkode: 02a3e...145
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #16 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Om man ligger med benet i strekk trenger man ikke å sove kl åtte altså Anonymkode: 02a3e...145 Men det trenger kanskje personen i nabosenga... Det burde ikke være så veldig vanskelig å ta hensyn til andre om man er friskere enn andre på rommet. Anonymkode: 4f900...bbc
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #17 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sykepleier her. Hos oss er det dobbeltrom. Ett lys i taket over hver seng med to ulike brytere, samt ett felleslys i taket nederst i beinenden. Vi sykepleiere spør om det er greit at vi slukker lysene kl 22. de har leselys på hver seng de evt kan benytte seg av. Vi har til regel at det skal være stille etter kl 22. dvs ingen mobilsamtaler, lyder fra pc/mobil ol. Må man absolutt snakke i mobil, da må man ut i fellesområdet. Vi tilbyr ørepropper til sensitive pasienter. De sykeste har enerom, har du enerom å ikke er veldig syk har du hatt flaks. Dette er forbeholdt de som er svært syke. Uansett. Alle skal vise hensyn hele døgnet. Merker vi at det plager medpasienter at noen ikke tar hensyn, da forsøker vi løse problemet. I verste fall må vi bytte rom om to pasienter krasjer helt. I mine 12 år som sykepleier har det absolutt vært krasj innimellom, men stort sett går det greit. Ettersom kvinner og menn ikke får lov å dele rom, bytter vi dessverre endel på rom etterhvert som noen reiser å det skjer daglig. Ser vi at det er en pasient som er utfordrende å dele rom med forsøker vi å finne en bra match ved første rombytte. Anonymkode: 3ab1e...00d Vi hadde ikke krevd at alle skal legge seg kl 20 fordi en person ønsket det. I det tilfellet hadde vi gitt beskjed om at alle dessverre må ta hensyn, og at det er urimelig å be om ro og total stillhet fra kl 20. Jeg hadde selvfølgelig beklaget, tilbudt ørepropper men sagt at man ikke kan innfri alle krav. Hadde denne personen vært døende eller alvorlig syk i en fase hvor vedkommende trengte ro,hadde vedkommende vært på enerom så jeg antar dette ikke er tilfelle. Man kan ikke ta hensyn til alle, å sånn er det. Kl 22 må alle som vil være sosiale ut av rommet. Evt må dere be om å få sengene trille ut av rommet om dere vil skravle lenger enn til kl 22 f.eks Anonymkode: 3ab1e...00d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #18 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vi hadde ikke krevd at alle skal legge seg kl 20 fordi en person ønsket det. I det tilfellet hadde vi gitt beskjed om at alle dessverre må ta hensyn, og at det er urimelig å be om ro og total stillhet fra kl 20. Jeg hadde selvfølgelig beklaget, tilbudt ørepropper men sagt at man ikke kan innfri alle krav. Hadde denne personen vært døende eller alvorlig syk i en fase hvor vedkommende trengte ro,hadde vedkommende vært på enerom så jeg antar dette ikke er tilfelle. Man kan ikke ta hensyn til alle, å sånn er det. Kl 22 må alle som vil være sosiale ut av rommet. Evt må dere be om å få sengene trille ut av rommet om dere vil skravle lenger enn til kl 22 f.eks Anonymkode: 3ab1e...00d Det er jeg helt enig i. Man kan ikke pålegge andre å ta natta klokke åtte, selv ikke på sykehus. I alle fall ikke så lenge man er frisk nok til å ligge på flersengsrom. Jo, det kan selvfølgelig være et problem av og til, men det kan være et like stort problem å måtte ligge i senga helt stille uten noe som helst klokken åtte om kvelden. Det hadde i alle fall ikke jeg blitt friskere av. Hensyn går begge veier, og innenfor rimelighetens grenser. Anonymkode: d8927...a39
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #19 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ja, det er vilt at en voksen person forventet at andre voksne skal ligge i ro i sengene sine uten lys fra lamper eller mobil fra kl. 20. Anonymkode: bc50b...839 Det var påstanden om unormalt søvnmønster jeg kommenterte, så hvorfor nevne dette? Anonymkode: b81a1...f77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #20 Skrevet 22. mai 2022 Enig at man skal ta hensyn, men å ikke kunne sitte stille å se på telefonen, det blir for mye å forlange synes jeg. Er ikke så mye lys fra en telefon, og det finnes sovemaske. Anonymkode: a70a6...a23
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #21 Skrevet 22. mai 2022 Er man så trøtt kl 2000 at man har behov for å ta natta, da er man og så trøtt at man overser litt lyd og lys fra andre. Anonymkode: 77d77...810
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #22 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det ikke forheng mellom sengene? Hvis hun tåler så lite, så må hun vente med å sove. Hun kan jo ikke forvente at det skal være stille og mørkt klokka 20.00, det er veldig egoistisk. Anonymkode: e5825...eb0 Man er jo syk når man er på sykehus da. Så hensyn burde tas. Jeg har vært på rom med ei som måtte ha på lys på natten! For ett mareritt Jeg ventet til hun hadde osv et, så skrudde jeg av lyset. Jeg har kronisk migrene, er veldig lyssky. Forferdelig å dele rom med noen. Det må da kunne gå an å skru av det store lyset i taket? Og bare ha på lys på tlf? På tlf kan man ha på blålys filter. Man er gjerne syk på ett sykehus, da hadde jeg faktisk tatt hensyn til de som ville lagt seg tidlig. Anonymkode: 8d32a...8e6
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #23 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man er jo syk når man er på sykehus da. Så hensyn burde tas. Jeg har vært på rom med ei som måtte ha på lys på natten! For ett mareritt Jeg ventet til hun hadde osv et, så skrudde jeg av lyset. Jeg har kronisk migrene, er veldig lyssky. Forferdelig å dele rom med noen. Det må da kunne gå an å skru av det store lyset i taket? Og bare ha på lys på tlf? På tlf kan man ha på blålys filter. Man er gjerne syk på ett sykehus, da hadde jeg faktisk tatt hensyn til de som ville lagt seg tidlig. Anonymkode: 8d32a...8e6 Det er stor forskjell på å ha på lys hele natta, og forvente at det skal være mørkt og stille klokka 20. Anonymkode: e5825...eb0
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #24 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Men det trenger kanskje personen i nabosenga... Det burde ikke være så veldig vanskelig å ta hensyn til andre om man er friskere enn andre på rommet. Anonymkode: 4f900...bbc Å ta hensyn kan man godt. Men at det skal innebære full mørklegging og absolutt tystnad fra 20.00 hver kveld, er urimelig. Anonymkode: ac8c5...601
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #25 Skrevet 23. mai 2022 Det er ingen av oss som er syke. Vi har brukket noe alle tre. Hun lagde forresten et leven i natt da en sykepleier kom inn med lommelykt. Da kjeftet hun så høyt at naborommet antagelig våknet. Kl. 4.30 var hun også i gang med å slå på lyset, ringe på hjelp for hun ville ha hjelp til morgenstell. Hun fikk beskjed om å være stille og ta hensyn av sykepleieren i og med at det var natt, men valgte da å ha lyset på og blafre med avis. Så hensyn skal visst være enveis. HI Anonymkode: 04d7b...10e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå