Gå til innhold

Kan jeg snakke norsk i Finland?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å reise til Helsingfors i sommerferien. Jeg vet at det kun er en bitte liten del av Finlands befolkning som er finlandssvensker, men kan alle finner snakke svensk uansett om de er finlandssvensker eller 100 % finner? Kan jeg snakke norsk til en hvilken som helst finne eller bør samtalen være på engelsk?

Anonymkode: 89b9a...9c0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144430224-kan-jeg-snakke-norsk-i-finland/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo selvfølgelig an på hvilken dialekt du snakker, om de forstår deg eller ei 🙈🤣. Men ja, spør de du snakker med, snakk engelsk, eller bruk kroppsspråk så godt du kan. Det ordner seg nok. 

Anonymkode: 74778...a07

Annonse

Finner skjønner ikke mer norsk enn vi skjønner finsk :) så må nok på engelsk ja. Husk at svenske heller ikke skjønner norsk så veldig godt selv om vi forstår svensk. 

Ellers nå du ha god tur. Finner er bra elskere sånn bare for å nevne det i tilfelle. Ellers fine folk generellt.

Anonymkode: 2b003...69e

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er vel ganske mange som ikke snakker engelsk og, tror jeg. Kanskje mer engelsk i de store byene da.

Anonymkode: 11577...1b8

Jo de snakker engelsk :ler: de lærer mer på skolen enn hva vi gjør, og det gjelder språk også. 

Finnkandssvenskene vil stort sett skjønne hva du sier (er min erfaring). Alle skal ha hatt svensk på skolen, men det er litt som med nynorsk i Norge, det er "kult" å hate det og ikke være god i det. Jeg har vært i Finland med findlandssvensker og opplevde at de med finsk som sitt språk baksnakket oss pgs svensken,  på finsk fordi de til det som en selvfølge at ingen av oss snakket finsk ettersom de ikke snakket svensk. 

Anonymkode: fdc11...30e

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jo de snakker engelsk :ler: de lærer mer på skolen enn hva vi gjør, og det gjelder språk også. 

Mulig. Nær familie som har vært der ifbm jobb noen ganger de siste par årene, og har hatt utfordringer med kommunikasjon. Men var sikkert unntakene han traff da…

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

En ting er sikkert, finner i motorsport er enda mer elendig i engelsk enn Petter Solberg. Og det skal myye til. 

Finner har to handicap i engelsk om du sammenligner med nordmenn, det ene er at de ikke snakker et germansk språk i utgangspunktet, ikke engang indoeuropeisk. Dermed er det mye vanskeligere å lære engelsk enn for oss som har mye samme grammatikk og også overlappende ordforråd. Det andre er at finner er glade i å dubbe tv-serier, og at de dermed blir mindre eksponert for engelsk.

Anonymkode: b88fc...69d

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du må nok belage deg på engelsk, selv om noen få vil forstå deg. Finlandssvensker er forresten 100% finner, selv om de kan snakke svensk. 

Anonymkode: 2b856...547

De er etterkommere etter svensker som bosatte seg i Finland fra 1200-tallet og utover. Men over mange hundre år har det selvsagt kommet mye finsk blod inn i gruppen.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De er etterkommere etter svensker som bosatte seg i Finland fra 1200-tallet og utover. Men over mange hundre år har det selvsagt kommet mye finsk blod inn i gruppen.

Det er kommet svensktalende til Finland lenge før 1200-tallet har det vist seg. Det er ikke sååå langt over Bottenvika, så folk har tatt seg over selv på enkle stokker i flere hundre år. Der har svensktalende bosatt seg i områder der ingen andre bodde.

For øvrig er finlandssvensk ikke svensk, men finlandssvensk. De bruker ord på en annen måte enn svensker gjør. Litt som at det er forskjell på fransk og kanadisk fransk.

Det er trist, fryktelig trist, at finlandssvensken utsettes for så mye hat. Mange forbinder det med tiden da Sverige hadde innlemmet Finland i Sverige, men finlandssvensken kom lenge før den tid. Men ja, finlandssvenskene rundt Helsinki kan være litt... snåle.

Åh, og nei, de færreste finner forstår norsk, så nei, du må være forberedt på å gjøre deg forstått på engelsk.

Anonymkode: be584...146

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det kommer jo selvfølgelig an på hvilken dialekt du snakker, om de forstår deg eller ei 🙈🤣. Men ja, spør de du snakker med, snakk engelsk, eller bruk kroppsspråk så godt du kan. Det ordner seg nok. 

Anonymkode: 74778...a07

Sant det. Jeg var i Sverige i sommer å skulle spørre om noe med bergensk dialekt,de forsto ikke noe av det jeg sa å spurte om jeg kunne snakke engelsk i stedet. Østlandsk dialekt hadde nok vært lettere å skjønne.

Anonymkode: 69546...e73

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Mulig. Nær familie som har vært der ifbm jobb noen ganger de siste par årene, og har hatt utfordringer med kommunikasjon. Men var sikkert unntakene han traff da…

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

En ting er sikkert, finner i motorsport er enda mer elendig i engelsk enn Petter Solberg. Og det skal myye til. 

Finner har to handicap i engelsk om du sammenligner med nordmenn, det ene er at de ikke snakker et germansk språk i utgangspunktet, ikke engang indoeuropeisk. Dermed er det mye vanskeligere å lære engelsk enn for oss som har mye samme grammatikk og også overlappende ordforråd. Det andre er at finner er glade i å dubbe tv-serier, og at de dermed blir mindre eksponert for engelsk.

Da har jeg kanskje vært bare heldig med de jeg traff da. Har aldri tenkt over at de har vanskeligere for engelsk heller. Lærer stadig noe nytt :)

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

I de store byene snakker de ofte svensk og engelsk. Spesielt restauranter osv. på bygda må du satse på engelsk. 

Anonymkode: 3649b...55e

Med mindre du er i de svensktalende bygdene da, de fins jo også...

Anonymkode: 63c0a...378

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...