Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Er det et lokalt fenomen eller er det slik andre steder også? De 8-12 åringene som har el-sparkesykkel er nesten uten unntak de barna som kunne hatt ekstra godt av å bruke egen kraft til å komme seg frem. Vi har et evig mas om at tiåringen vil ha el-sparkesykkel, men det blir ikke aktuelt av to grunner, friske tiåringer trenger ikke batteri + at de får en vanvittig fart på de små hjulene og de er ikke trygge i trafikken. Jeg blir litt overtaket over at det er så mange som legger tusenvis av kroner i det som for de aller fleste kun er en unyttig gadget. Anonymkode: 6f546...05c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 Ser stort sett tynne unger på disse. Men unge voksne derimot.. Anonymkode: a6fb3...d49
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Sånn her det ikke her, tror jeg ser mest tynne unger på de. Anonymkode: 0a40b...2f3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 Jeg har ikke lagt merke til det her i alle fall, massevis av slanke barn på elsparkesykler (og helst 2 stk på hver av dem, uten hjelm selvsagt). Men man vet jo ikke hvorfor de overvektige barna er på elsparkesykkel, kanskje de er på vei til trening og trenger å spare kreftene til de kommer frem for å klare å holde følge med de andre barna? Bare en tanke. Det er for øvrig helt uaktuelt for min 10-åring også, av akkurat samme grunner som du oppgir. (Og han er litt overvektig, hvis det har noe å si.) Men nå blir det jo 12-årsgrense da, så da er det ingen vits å mase mer på en stund. Min gutt er faktisk glad for at vi har sagt nei nå, så han slipper å ha en stående som han ikke har lov å bruke. Anonymkode: 8fb99...6a0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 Kunne ikke sagt meg mer enig! Unødvendig energibruk i produksjon av disse el-sparkesyklene også, unødvendig el-bruk underveis, masse verdifulle metaller og mineraler som går bort unødvendig i batterier. Og mer inaktivitet blant barn og alle andre som bruker dem. Det jeg ser er at de som er ivrigst på dette er foreldre som selv ikke beveger seg mye, men som gjerne har kjørt barna overalt (uten at det er nødvendig mtp. vei/trafikk/avstand). Her ser jeg mange under 15 år som ikke bruker hjelm, mange under 12 år som bruker el-sparkesykkel, og mange som kjører altfor fort på fortau og sykkel-/gangsti. Bare få dager siden jeg først nesten ble nedkjørt av en på el-sparkesykkel, en gutt/mann på 18-20 år, kjørte på fortauet og kjørte veldig fort. Senere samme dag ble jeg sneiet av en på el-sykkel som kjørte raskere på fortauet enn det bilene i gaten gjorde (der kjører trafikken ofte rundt 50 km/t), ordentlig dunk i armen. Han kom bakfra og hadde jeg tatt et lite skritt til venstre, eller bare hatt vekten på venstre ben akkurat da, så hadde jeg blitt kjørt ned. Svær mann som også burde ha tråkket av seg noen kilo på egen hånd istedenfor å tro han er supermann. Anonymkode: df619...7f6
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kunne ikke sagt meg mer enig! Unødvendig energibruk i produksjon av disse el-sparkesyklene også, unødvendig el-bruk underveis, masse verdifulle metaller og mineraler som går bort unødvendig i batterier. Og mer inaktivitet blant barn og alle andre som bruker dem. Det jeg ser er at de som er ivrigst på dette er foreldre som selv ikke beveger seg mye, men som gjerne har kjørt barna overalt (uten at det er nødvendig mtp. vei/trafikk/avstand). Her ser jeg mange under 15 år som ikke bruker hjelm, mange under 12 år som bruker el-sparkesykkel, og mange som kjører altfor fort på fortau og sykkel-/gangsti. Bare få dager siden jeg først nesten ble nedkjørt av en på el-sparkesykkel, en gutt/mann på 18-20 år, kjørte på fortauet og kjørte veldig fort. Senere samme dag ble jeg sneiet av en på el-sykkel som kjørte raskere på fortauet enn det bilene i gaten gjorde (der kjører trafikken ofte rundt 50 km/t), ordentlig dunk i armen. Han kom bakfra og hadde jeg tatt et lite skritt til venstre, eller bare hatt vekten på venstre ben akkurat da, så hadde jeg blitt kjørt ned. Svær mann som også burde ha tråkket av seg noen kilo på egen hånd istedenfor å tro han er supermann. Anonymkode: df619...7f6 Jeg ble frakjørt av en i tyveårene på el-sparkesykkel mens jeg kjørte bil. Han hadde ikke hjelm eller noenting. Det er skremmende få som bruker hjelm. Anonymkode: 0a40b...2f3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Er det et lokalt fenomen eller er det slik andre steder også? De 8-12 åringene som har el-sparkesykkel er nesten uten unntak de barna som kunne hatt ekstra godt av å bruke egen kraft til å komme seg frem. Vi har et evig mas om at tiåringen vil ha el-sparkesykkel, men det blir ikke aktuelt av to grunner, friske tiåringer trenger ikke batteri + at de får en vanvittig fart på de små hjulene og de er ikke trygge i trafikken. Jeg blir litt overtaket over at det er så mange som legger tusenvis av kroner i det som for de aller fleste kun er en unyttig gadget. Anonymkode: 6f546...05c Her er enda en god grunn, fra og med 18 mai i år, ble det innført 12 års aldersgrense ved bruk av el sparkesykkel. Anonymkode: 2b9b0...304
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Skrevet 22. mai 2022 Du legger ikke bare ekstra godt merke til de overvektige fordi det bekrefter din hypotese? Anonymkode: b9c0e...295
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Skrevet 22. mai 2022 Nei. Her kjøres de tykkeste barna til alt. Voksne derimot. Der er det mange overvektige. Anonymkode: 607b5...da7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 På barneskolen til sønnen min går det over 400 elever og jeg har i de 10 årene vi har hatt barn der så har det kanskje vært 2-3 barn hvert år som jeg har tenkt kunne hatt godt av litt kostholdsveiledning så det er ikke et utprega problem her. Anonymkode: 4e7dc...51a
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Ikke tilfelle her. Er tynne, aktive unger som bruker det når de skal bevege seg over litt avstander. Vi kjøper nå, den skal brukes til å komme seg til trening. Det sparer jo masse tid Anonymkode: c469b...21b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ikke tilfelle her. Er tynne, aktive unger som bruker det når de skal bevege seg over litt avstander. Vi kjøper nå, den skal brukes til å komme seg til trening. Det sparer jo masse tid Anonymkode: c469b...21b Hvor mye tid sparer en el-sparkesykkel kontra en vanlig sykkel for et friskt barn? Man kan ikke kjører fortere enn 20 km/t på en sparkesykkel heller. Anonymkode: 6f546...05c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Er det et lokalt fenomen eller er det slik andre steder også? De 8-12 åringene som har el-sparkesykkel er nesten uten unntak de barna som kunne hatt ekstra godt av å bruke egen kraft til å komme seg frem. Vi har et evig mas om at tiåringen vil ha el-sparkesykkel, men det blir ikke aktuelt av to grunner, friske tiåringer trenger ikke batteri + at de får en vanvittig fart på de små hjulene og de er ikke trygge i trafikken. Jeg blir litt overtaket over at det er så mange som legger tusenvis av kroner i det som for de aller fleste kun er en unyttig gadget. Anonymkode: 6f546...05c Nå kommer det snart en lov (den er allerede vedtatt) om at barn under 12 år ikke har lov å kjøre elsparkesykkel (og de under 15 må ha hjelm) Anonymkode: c1827...545
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 Ja, sett noen overvektige ungdommer med valker som tyter ut over buksa på elsparkesykkel. Mine barn er slanke men er veldig energiske og heller ikke storspiste. De er av typen som løper heller enn går, nektet å sitte i vogn som små, ikke vil se på iPad i mer enn en halvtime av gangen for blir rastløse. Syvåringen på sin lille sykkel uten gir sykler 24km-turer med meg og pappaen (vi har elsykler) og når vi er hjemme igjen leker hun videre og er ikke noe sliten 😅 Anonymkode: c1827...545
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ikke tilfelle her. Er tynne, aktive unger som bruker det når de skal bevege seg over litt avstander. Vi kjøper nå, den skal brukes til å komme seg til trening. Det sparer jo masse tid Anonymkode: c469b...21b Da håper jeg de er over 12, for snart kommer det en lovendring som gjør det forbudt for barn under 12. leste om det tidligere i dag, tror det var på nrk.no. Hadde heller gått for sykkel jeg da… Anonymkode: c1827...545
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #16 Skrevet 23. mai 2022 Fra 15. juni blir elsparkesykkel forbudt for barn under 12 år: https://www.nrk.no/osloogviken/regjeringen-med-nye-regler-for-elsparkesykler-1.15976625 Anonymkode: c1827...545
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #17 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvor mye tid sparer en el-sparkesykkel kontra en vanlig sykkel for et friskt barn? Man kan ikke kjører fortere enn 20 km/t på en sparkesykkel heller. Anonymkode: 6f546...05c Sykkel er ikke et alternativ da hun må ta bussen deler av strekningen. Men den går ikke helt frem, så det er gå eller sparkesykkel det siste stykket. 15-20 minutter å gå, da er det verdt det å ta sparkesykkel i en travel hverdag. Anonymkode: c469b...21b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 On 5/22/2022 at 8:28 PM, Anonym bruker said: Er det et lokalt fenomen eller er det slik andre steder også? De 8-12 åringene som har el-sparkesykkel er nesten uten unntak de barna som kunne hatt ekstra godt av å bruke egen kraft til å komme seg frem. Vi har et evig mas om at tiåringen vil ha el-sparkesykkel, men det blir ikke aktuelt av to grunner, friske tiåringer trenger ikke batteri + at de får en vanvittig fart på de små hjulene og de er ikke trygge i trafikken. Jeg blir litt overtaket over at det er så mange som legger tusenvis av kroner i det som for de aller fleste kun er en unyttig gadget. Anonymkode: 6f546...05c ser flere tynne jeg enn overvektige, du har vel unasett ingenting med det Anonymkode: a8e9c...834
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå