❤lille stjerne❤ Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 (endret) Du som er veldig redd for å gå til gynekolog, har du noen gang fått beroligende på forhånd og/eller hatt med deg noen til undersøkelsen? Synes du det hjalp? Jeg er stiv av skrekk og ubehag, har besvimt av undersøkelse før og har en historie med å utsette gynekologisk undersøkelse så lenge at det ble farlig. Jeg skal nå til en gynekologisk om 1 måned og har fått tilbud om beroligende på forhånd, evt narkose. Narkose har jeg ikke lyst til å ta, men beroligende kan kanskje være lurt. Jeg vurderer også å ha med en jeg stoler på som støtte, men litt usikker på om det vil være støtte eller føles rart og pinlig. Og om det er lov å ha noen med seg inn på undersøkelsen, eller må de vente utenfor. Er det noen med gynekologisk angst som har erfaringer å dele angående dette? Eller noen andre råd og tips for å komme seg gjennom en undersøkelse. Mine problemer med dette skyldes at jeg har blitt voldtatt og fortsatt er ganske preget av det. Det hjelper ikke å tenke at dette går bra, at det er helt dagligdags å gjøre og at legen Endret 22. mai 2022 av ❤lille stjerne❤
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 38 minutes ago, ❤lille stjerne❤ said: Du som er veldig redd for å gå til gynekolog, har du noen gang fått beroligende på forhånd og/eller hatt med deg noen til undersøkelsen? Synes du det hjalp? Jeg er stiv av skrekk og ubehag, har besvimt av undersøkelse før og har en historie med å utsette gynekologisk undersøkelse så lenge at det ble farlig. Jeg skal nå til en gynekologisk om 1 måned og har fått tilbud om beroligende på forhånd, evt narkose. Narkose har jeg ikke lyst til å ta, men beroligende kan kanskje være lurt. Jeg vurderer også å ha med en jeg stoler på som støtte, men litt usikker på om det vil være støtte eller føles rart og pinlig. Og om det er lov å ha noen med seg inn på undersøkelsen, eller må de vente utenfor. Er det noen med gynekologisk angst som har erfaringer å dele angående dette? Eller noen andre råd og tips for å komme seg gjennom en undersøkelse. Mine problemer med dette skyldes at jeg har blitt voldtatt og fortsatt er ganske preget av det. Det hjelper ikke å tenke at dette går bra, at det er helt dagligdags å gjøre og at legen Jeg har heldigvis alltid klart å gjennomføre undersøkelser uten beroligende, men når jeg skulle få botox mot vaginisme måtte jeg i narkose. Jeg synes personlig narkose var nydelig, men om du ikke vil det er nok beroligende en god ide. Jeg liker ikke å ha med noen, jeg takker sånt bedre alene og blir mer stresset av å ha noen med meg, men der synes jeg også du burde gjøre det som virker mest naturlig for deg! Blir det pinlig er det lov å be dem vente utenfor. Jeg skjønner deg så godt! Jeg har alltid hatt vaginisme uten å vite hvorfor (ingen traumer eller naturlig grunn) og gynekologiske undersøkelser er vanskelig. Det hjelper ikke å tenke at jeg må slappe av, det går bare ikke. Heldigvis er det for meg bare veldig smertefullt, jeg har ikke noe psykisk som gjør det vanskelig, så jeg får det som regel til å gå. Det viktigste er å være tydelig på hva du trenger og ikke la noen gjøre noe du ikke vil. Lykke til ❤️ Anonymkode: e4a3e...3cd
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 ❤lille stjerne❤ skrev (1 time siden): Du som er veldig redd for å gå til gynekolog, har du noen gang fått beroligende på forhånd og/eller hatt med deg noen til undersøkelsen? Synes du det hjalp? Jeg er stiv av skrekk og ubehag, har besvimt av undersøkelse før og har en historie med å utsette gynekologisk undersøkelse så lenge at det ble farlig. Jeg skal nå til en gynekologisk om 1 måned og har fått tilbud om beroligende på forhånd, evt narkose. Narkose har jeg ikke lyst til å ta, men beroligende kan kanskje være lurt. Jeg vurderer også å ha med en jeg stoler på som støtte, men litt usikker på om det vil være støtte eller føles rart og pinlig. Og om det er lov å ha noen med seg inn på undersøkelsen, eller må de vente utenfor. Er det noen med gynekologisk angst som har erfaringer å dele angående dette? Eller noen andre råd og tips for å komme seg gjennom en undersøkelse. Mine problemer med dette skyldes at jeg har blitt voldtatt og fortsatt er ganske preget av det. Det hjelper ikke å tenke at dette går bra, at det er helt dagligdags å gjøre og at legen Du må kjenne etter for hva som er rett for deg. Hvis du vil føle en trygghet ved å ha med deg støtte ,må det være lov for deg i din situasjon. Hør med gynokologen hva som er best av beroligende og narkose. De skal ta hensyn til deg når du har vært utsatt for voldtekt. Fortell dette på forhånd slik st de ivaretar deg godt. Jeg har ikke vært utsatt for noe men er ganske redd/pysete for gynekologisk undersøkelse. Var nettopp på undersøkelse og gynokologen snakket så mye at det gikk helt greit. Har god erfaring med privat gynokolog. ønsker deg masse lykke til og det kommer til å gå bra,og at det er lenge til du skal tilbake er en god trøst. Anonymkode: 85179...9c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå