Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Jeg har en venninne som i flere år har hatt det vanskelig (blitt lurt av en samarbeidspartner de trodde de kunne stole på). I starten fikk de mye sympati og hjelp, men nå opplever de at venner trekker seg unna. I tillegg opplever de at ting som er lette for andre, er vanskelig for dem og tenker da at verden er urettferdig. Problemet er at de er så opptatt av å fortelle hvor vanskelig verden er mot dem at de stryker alle mothårs. F.eks. var det venner som i en vanskelig tid kom til dem med mat. De takket selvsagt for maten (og føler da at de er takknemlig), men går siden rundt og forteller alle hvor vanskelig det var da de fikk mat for de klarte ikke å spise opp maten og den måtte i frysen. Frysen var ødelagt og i påvente av en ny har de bare en liten fryseboks som de burde av-ist og det måtte de da gjøre nå og det hadde de jo ikke tid og krefter til. En annen familie hadde satt maten slik at den stod i solen. Det var jo litt uheldig for de våget ikke spise den da de kom hjem. Men i stedet for å si dette fint til de det gjelder at akkurat der kommer solen frem midt på dagen. Så forteller de alle om hvor uheldig det var at maten stod der og ikke kunne spises og at andre ikke hadde levert siden denne venninnen leverte og da hadde jo det ødelagt for at de fikk spiselig mat og butikken var stengt etc. Så sluttet de å få mat og er veldig skuffet og forstår ikke hvorfor for det var jo så enkelt å få mat på døren og det er jo viktig når de har det vanskelig og de var jo veldig takknemlig. Så arvet sønnen en fin sykkel. De takket selvsagt fint for denne og sønnen elsket den. Så fant de like etterpå en sykkel som ble gitt bort på nett og som har flere gir. De takket ja til denne. De har nå en sykkel for mye og klager over hvor slitsom det er at de har den første sykkelen for de har ikke plass til den og de orker ikke kjøre den bort etc. Hos en lokal aktivitet har de alltid vært greie å latt folk avbestille på kort varsel da de ser på dette som service og det ikke skjer så ofte. For alle andre er dette enkelt og det er ingen sure miner. Venninnen min måtte innlede hele praten med å fortelle hvor vanskelig aktiviteten hadde laget bookingen og at det for som har slike utfordringer så så var jo dette en belastende utfordring og gjorde det vanskelig å booke riktig dag etc. Det er en forklaring på hvorfor de måtte avbestille og de tror nok sikkert at de skal få ekstra sympati fordi det var litt mindre deres feil. Men det er det motsatte som skjer. De får avbestille, men opplevelsen blir ikke så hyggelig og de opplever aktiviteten som sur og vanskelig. Dette er bare noen veldig få eksempler. De er så opptatt av å finne utfordringer/det negative i alt at selv det å få tjenester eller gaver blir en belastning som det er viktig for dem at folk vet om. Antagelig er det bare viktig for at folk skal synes synd på dem og forstå hvor urettferdig verden er mot dem. De forstår ikke at de samtidig kritiserer og rakker ned på dem som prøver å hjelpe. For de er jo faktisk veldig takknemlig for hjelpen og gavene og det betyr mye for dem. De tror verden går mot dem, men forstår ikke at de selv provosere alle. Vi bor et stykke unna, men gjorde noe arbeid for dem en periode og fikk da oppleve hvordan de fornærmer alle (inkludert oss). Før synes vi det var veldig rart at de møtte så mye motgang som vi andre ikke møtte, men nå har jo brikkene falt på plass for den forståelsen. Jeg synes synd på dem for de er jo egentlig snille mennesker, men de tramper på alles tær hele tiden. De ønsker jo ikke å kritisere andre. For dem er dette bare en forklaring/historie om alle utfordringer de har og de ser ikke selv at de som hjelper kan ta det som kritikk for det er ikke ment som det. Noen som har opplevd lignende og vet hvordan det er mulig å nå inn/få dem til å slutte med dette? Anonymkode: 66d8e...afb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 Tror ikke det er noen annen mulighet enn å si det rett ut til dem at de fornærmer folk, skyver hjelp og folk fra seg og legger skyld alle andre steder enn på seg selv. De bør også gjøres oppmerksomme på at de færreste gidder å hjelpe folk over tid om de ikke tar tak og prøver så godt de kan å komme ut av uføret de er i. Når det å ise av en liten fryseboks legges fram som et uoverkommelig hinder, og at det fremstilles som en "plage" at folk kommer med mat, så smuldrer sympatien hos andre fort. De er antagelig så langt unna å ha hodet over vannet at de ikke klarer å se at verden ikke er noen fornøyelsespark for andre heller og at det er en hårfin linje mellom å få hjelp og å utnytte andre menneskers godhet. De må antagelig få det forklart tydelig og med eksempler som over. Anonymkode: 01100...6d3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Er du sikker på du vil involvere deg i det? Jeg bommet fullstendig på det en gang, siden har jeg pent og pyntelig holdt meg unna folk som begynner sånn. Så langt det lar seg gjøre. Lang historie kort, dette pågikk med en kollega av meg, hun sugde luften ut av hele arbeidsplassen. Det var forventet at alle skulle stille med all verdens forståelse, tidvis gikk det veldig utover de rundt. Jeg ga først beskjed til leder, men konfliktsky ledelse er ikke særlig til hjelp. Ved en passende anledning tok jeg mot og sa i fra, det var vedkommende selv om startet en samtale hvor jeg valgte å være ærlig om konsekvensene for de rundt. Ingen beskyldning eller negativ omtale, men helt konkret tilbake. Det endte i at jeg ble stemplet som rene heksen, har blitt omtalt på så mange dårlige måter etter dette. Konfliktsky ledelse på toppen da. Jeg sa opp etter en stund og for alt jeg vet flyr vel vedkommende rundt og kaller meg både det ene og det andre ennå. Anonymkode: 39bc6...20a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå