Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Slike forhold virker som er de lykkeligste. Der hvir mannen er den mest intelligente, så virker det også som om han er lite hyggelig mot partneren. Er det hold i denne observasjonen? Anonymkode: b4a3f...a5c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Nei, ikke her i hvert fall. Mannen min er nok hakket hvassere enn meg vil jeg tro, men begge er ganske intelligente. Jeg tror det er verre i forhold der det er stor forskjell på intelligensnivået. Evnen til å resonnere og hastighet på tankegang bør jo ha en viss korrelasjon slik at man kan føre samtaler og diskusjoner på likt nivå. Anonymkode: cfa99...d7a
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei, ikke her i hvert fall. Mannen min er nok hakket hvassere enn meg vil jeg tro, men begge er ganske intelligente. Jeg tror det er verre i forhold der det er stor forskjell på intelligensnivået. Evnen til å resonnere og hastighet på tankegang bør jo ha en viss korrelasjon slik at man kan føre samtaler og diskusjoner på likt nivå. Anonymkode: cfa99...d7a Hva tenker du er verre med større forskjell? At de har det veldig bra der kvinnen er intelligent, eller at mannen har dårligere oppførsel jo mer intelligent han er ift kvinnen? Anonymkode: b4a3f...a5c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 Nei det tror jeg ikke. Jeg har alltid hatt en greie for smarte menn, så i alle mine langvarige forhold, så har mannen vært smartere enn meg. Og de har da behandlet meg bra. Anonymkode: 9e93a...1aa
Luksusdyret Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Jeg har opplevd det motsatte. Eksene var nok noen hakk dummere enn meg, og hver gang jeg oppnådde noe, irriterte de seg grønn fordi de følte seg truet. Små stikk som "du tror du er så smart" og lignende. Nå er jeg gift med en mann som er kognitivt på høyde med meg, og vi har ingen utfordringer. Jeg tror at det blir problemet når den ene i paret er mye mer intelligent enn den andre, uansett hvilket kjønn det er.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 Nei. Venninna mi er sammen med en "mindre intelligent mann". Hun sjefer over han og behandler han dårlig. Han tar imot dritten og sier ikke noe imot henne. Vi har sagt ifra, men det hjelper ikke. Anonymkode: af2b0...8cc
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva tenker du er verre med større forskjell? At de har det veldig bra der kvinnen er intelligent, eller at mannen har dårligere oppførsel jo mer intelligent han er ift kvinnen? Anonymkode: b4a3f...a5c Jeg forklarte hva jeg mente. Jo mer intelligent en person er, jo fortere vil man ofte tenke, og jo enklere følger man gjerne resonnementer. Selvfølgelig er det sikkert unntak, men dette må kunne sies å være regelen. I yrket mitt møter jeg personer med veldig ulikt intelligensnivå, noe som for det meste er helt uproblematisk da jeg tross alt verdsetter mange andre personlighetstrekk, som empati, humor osv. framfor (høy) intelligens, men jeg merker også stor forskjell hvis jeg går inn i litt dypere samtaler eller diskusjoner med noen at der spiller nok intelligensen mer inn. Jeg kan føle meg litt "dum" hvis den jeg snakker med er svært intelligent fordi vedkommende tenker litt for fort og komplisert for meg, og omvendt kan jeg kjenne på utålmodighet/oppgitthet hvis vedkommende er mindre intelligent fordi jeg stadig må omformulere meg og forenkle det jeg sier for at vedkommende skal forstå hva jeg mener. Derfor tenker jeg at to som skal være partnere og leve sammen, sannsynligvis får det best sammen hvis de er på noenlunde samme intelligensnivå. Oppførsel har vel uansett lite med intelligens å gjøre, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du trekker en parallell her. Anonymkode: cfa99...d7a
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Skrevet 22. mai 2022 De mennene jeg vet om som har behandlet kona dårlig er de som er «dummere» enn kona. Dum er et dårlig valg av ord egentlig. De har følt seg truet av at de har vært smartere, mer opplyst, mer veltalende, bedre jobb osv. Anonymkode: b5895...ac7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): De mennene jeg vet om som har behandlet kona dårlig er de som er «dummere» enn kona. Dum er et dårlig valg av ord egentlig. De har følt seg truet av at de har vært smartere, mer opplyst, mer veltalende, bedre jobb osv. Anonymkode: b5895...ac7 Samme har jeg sett. Kommer faktisk ikke på et eneste forhold som har vært slik HI forteller. Jeg vet om et par forhold hvor andre riktignok tror det er slik mellom mann og kone, men det er fordi de ikke kjenner parene godt nok. Ene paret er et godt vennepar av meg. Han har alltid hatt en "lavstatusjobb" (idiotisk ord, men det er det de som omtaler paret bruker om hans jobb, noe som også viser at de ikke vet det enorme ansvaret han har som ikke er synlig for andre, de ser bare det de vil se), og hun har høy utdannelse og er en veldig smart dame som uten å ønske å være veldig synlig i lokalsamfunnet er det, pga. jobben hun har og en veldig utadvendt personlighet. Det svært få vet, det er at hennes mann også har en høy utdannelse, men han trivdes ikke i det yrket, og fant det han brant for i en såkalt "lavstatusjobb", noe han allerede jobbet med da de møttes. Han er like intelligent som henne, men han er ikke like ekstrovert som kona, og kombinasjonen med å ikke ha markeringsbehov med jobben han har gjør at det er mange som har laget seg en historie om at han er dummere enn henne. Er det dette paret HI har sett, eller noen som er som dem, så er HIs inntrykk helt feil. Man må kjenne mitt vennepar ganske godt før man forstår hvor utrolig smart hennes mann er. Og akkurat det paret er det lykkeligste jeg vet om, og har vært det i noen tiår nå, og fremdeles forelsket. Anonymkode: 65027...09b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå