Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #1 Skrevet 21. mai 2022 Jobber med barn, står i fare for å bli meldt til bv pga utagering hos eget barn. Mitt barn er utredet, endte opp uten diagnose. Alt raser synes jeg... Kan jeg fortsette i egen jobb hvis det blir sendt melding? Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #2 Skrevet 21. mai 2022 Du trenger ikke å bekymre deg for det. Både lærere og leger hos barnevernet Anonymkode: 34976...691
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #3 Skrevet 21. mai 2022 Kan ikke tro at dette skal påvirke jobben din så lenge du gjør den tilfredstillende. Hvis du hadde mistet omsorgen på grunn av vold osv så hadde det jo stilt seg annerledes som du sikkert skjønner. Dette bør altså ikke være noen grunn til at du mister jobben altså. Anonymkode: cc2ae...623
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #4 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jobber med barn, står i fare for å bli meldt til bv pga utagering hos eget barn. Mitt barn er utredet, endte opp uten diagnose. Alt raser synes jeg... Kan jeg fortsette i egen jobb hvis det blir sendt melding? Anonymkode: 5eb68...ea3 Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre skal bli meldt til bv for at barnet har utagrering! Jeg kjenner jeg blir så forbanna at hver gang det skal være noe med barnet så skal det tilkalles bv??? Hvorfor?? Jeg mener det er jo andre hjelpetiltak å bruke enn å gå rett på det verste først? Hvis ett barn sliter, snakk med barnet og hør hva som plager. En lærer bør snakke med foreldrene og spør om felles veiledning, drøfte ideer om kanskje bestille en time til lege, bup,ppt osv. fader ikke bv! Nå må lærer, barnehage tanter/onkler ta seg litt isamen på dette området! ja jeg har fått nok av bv og alt det styret som blir laget når det kunne gjort på en enklere og ryddigere måte! hilsen ei som ble meldt til bv av skolen uten å ha snakket med oss foreldre og hadde ikke misstanke om vold i hjemmet! Ble mye ekstra arbeid og stress på oss familien som kunne vært unngått! Og det samme sa bv også, da jeg hadde allerede tatt kontakt med lege, bup osv så de skjønte ikke hvorfor skolen gjor som de gjor Anonymkode: 57781...e08
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Skrevet 21. mai 2022 Takk for svar! Jeg har jobbet i over 20 år (lærer), og har kun positive tilbakemeldinger ved jobben jeg har gjort - så slik sett skal det ikke være noen som helst grunn til at jeg ikke kan fortsette. Jobber på samme sted som barnet går, så litt av en dobbeltrolle. Det har vært et samarbeid med skolen vedr mitt barn, ppt og bup har vært inne (PPT har vært helt passive, kun for å få henvisning til bup). Men- det skjer lite/ingen ting, ting tar alt for lang tid, avtaler følges ikke opp. Det er fullt mulig skolen må melde, og slik jeg skjønner dem, tror de vel ikke egentlig hans utagering er pga vold hjemme, men melder fordi han har brukt vold, og det skal meldes. Og ja, det stemmer, han kan dessverre slå når han blir trigget. Dette er jo absolutt ikke bra, og jeg ønsker jo virkelig å hjelpe han. Det vi vet, er at han har et problem ifht sinnekontroll (aldri uprovosert), ingen ADHD og noe problemer med non-verbal læring. Har også mange "sår" fra tidligere skoleår, som gjør at det er vanskelig å stole på voksne i skolen. Ikke hatt en dag med assistent... ingen ekstra oppfølging... Huff og huff, noen ganger byr livet på litt mer enn jeg føler jeg kan stå i hvertfall. Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #6 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Jeg har jobbet i over 20 år (lærer), og har kun positive tilbakemeldinger ved jobben jeg har gjort - så slik sett skal det ikke være noen som helst grunn til at jeg ikke kan fortsette. Jobber på samme sted som barnet går, så litt av en dobbeltrolle. Det har vært et samarbeid med skolen vedr mitt barn, ppt og bup har vært inne (PPT har vært helt passive, kun for å få henvisning til bup). Men- det skjer lite/ingen ting, ting tar alt for lang tid, avtaler følges ikke opp. Det er fullt mulig skolen må melde, og slik jeg skjønner dem, tror de vel ikke egentlig hans utagering er pga vold hjemme, men melder fordi han har brukt vold, og det skal meldes. Og ja, det stemmer, han kan dessverre slå når han blir trigget. Dette er jo absolutt ikke bra, og jeg ønsker jo virkelig å hjelpe han. Det vi vet, er at han har et problem ifht sinnekontroll (aldri uprovosert), ingen ADHD og noe problemer med non-verbal læring. Har også mange "sår" fra tidligere skoleår, som gjør at det er vanskelig å stole på voksne i skolen. Ikke hatt en dag med assistent... ingen ekstra oppfølging... Huff og huff, noen ganger byr livet på litt mer enn jeg føler jeg kan stå i hvertfall. Anonymkode: 5eb68...ea3 Men hva skal bv gjør med det? Det hjelper jo ikke å melde til bv for at han slår for han blir trigget? Dette er jo for andre etater. Man må jo finne årsaken til hans utagrering og det er jo gjennom bup. Det er jo de som må snakke og finne ut om det ligger noe diagnose bak dette Anonymkode: 57781...e08
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hva skal bv gjør med det? Det hjelper jo ikke å melde til bv for at han slår for han blir trigget? Dette er jo for andre etater. Man må jo finne årsaken til hans utagrering og det er jo gjennom bup. Det er jo de som må snakke og finne ut om det ligger noe diagnose bak dette Anonymkode: 57781...e08 Ja, hva skal de egentlig gjøre... jeg vet ikke. Bup fant non-verbale lærevansker, ellers ikke noe. Det kan ha noe innvirkning, kan bety vansker med å oppfatte noe rundt det sosiale. Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 Det trenger ikke å bety noe. En ansatt i barnehagen ungene mine gikk i var involvert i barnevernet privat, og hun fortsatte likevel i jobben sin. Anonymkode: 1929f...666
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 Skolen er da ikke pliktig til å melde til barnevernet fordi en unge slår. Det skal kun meldes ved bekymring for alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: 76cba...957
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 Har PPT vært inne? Ser heller ikke helt hva barnevernet skal få hjulpet med. Men du trenger ikke å bekymre deg for jobben din. Kjenner en dame som jobber i barnevernet, og hun ble fratatt 3 barn av barnevernet,men fikk fortsette i jobben sin. Anonymkode: f694c...a22
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Skolen er da ikke pliktig til å melde til barnevernet fordi en unge slår. Det skal kun meldes ved bekymring for alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: 76cba...957 Og ved gjentatte kriminelle handlinger, som alvorlig vold. HI Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har PPT vært inne? Ser heller ikke helt hva barnevernet skal få hjulpet med. Men du trenger ikke å bekymre deg for jobben din. Kjenner en dame som jobber i barnevernet, og hun ble fratatt 3 barn av barnevernet,men fikk fortsette i jobben sin. Anonymkode: f694c...a22 PPT var inne slik at det ble enklere å henvise Bup. Ikke vært inne etterpå, ikke i det hele tatt dette skoleåret. Har aldri observert f.eks. Er meningen de skal kartlegge litt videre, etter utredningen på bup. Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 Det stemmer ikke at skolen har meldeplikt på det grunnlaget du beskriver. Dersom de melder uten at dere gir et klart samtykke, begår de straffbart brudd på taushetsplikten. Og skjer det så bør du politianmelde. I tillegg kan du melde til Datatilsynet og be om sletting av selve bekymringsmeldingen. Anonymkode: 6357f...0bf
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer ikke at skolen har meldeplikt på det grunnlaget du beskriver. Dersom de melder uten at dere gir et klart samtykke, begår de straffbart brudd på taushetsplikten. Og skjer det så bør du politianmelde. I tillegg kan du melde til Datatilsynet og be om sletting av selve bekymringsmeldingen. Anonymkode: 6357f...0bf Det står i et rundskriv fra bv at skolen har meldeplikt på det grunnlaget, så jeg tror dessverre de har loven på sin side. Men at det alltid må vurderes i hvert enkelt tilfelle - og at det er skolen som definerer hva som går under dette punktet, det blir andre siden av saken. Skulle ønske du hadde rett! Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Og ved gjentatte kriminelle handlinger, som alvorlig vold. HI Anonymkode: 5eb68...ea3 Hvor grov vold er det snakk om da? Anonymkode: 76cba...957
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det står i et rundskriv fra bv at skolen har meldeplikt på det grunnlaget, så jeg tror dessverre de har loven på sin side. Men at det alltid må vurderes i hvert enkelt tilfelle - og at det er skolen som definerer hva som går under dette punktet, det blir andre siden av saken. Skulle ønske du hadde rett! Anonymkode: 5eb68...ea3 Dersom det er et rundskriv fra det lokale barnevernet, så skal du ikke se bort fra at det som står der er feil. Opplæringsloven paragraf 15-3 andre ledd bokstav c har et mye snevrere anvendelsesområdet enn det mange, inkludert barnevernet, tror. Det er dessverre altfor få jurister i barnevernet, og da blir kvaliteten på rettsanvendelsen ganske så dårlig. Og dermed veileder de også skolene feil. Heldigvis fritar ikke dette rektor, inspektør eller andre skoleansatte fra straffansvar dersom de bryter taushetsplikten. Nå må jeg jo ta forbehold om at ikke alle detaljer er kjent for meg i denne saken, men ut fra det du har skrevet så langt, ser det ikke ut som de har adgang til å melde uten et informert samtykke. Anonymkode: 6357f...0bf
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #17 Skrevet 21. mai 2022 Trolig at det er slått mot hode (ingen voksne som har sett hendelsene), men det de sier. Og ja, jeg synes det er helt fryktelig at mitt barn gjør dette, men jeg mener og skolen ikke gjør jobben sin når de ikke har nok folk til å være tettere på. Jeg er helt klar på at det barnet trenger hjelp, og det har vi jobbet for lenge. Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #18 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dersom det er et rundskriv fra det lokale barnevernet, så skal du ikke se bort fra at det som står der er feil. Opplæringsloven paragraf 15-3 andre ledd bokstav c har et mye snevrere anvendelsesområdet enn det mange, inkludert barnevernet, tror. Det er dessverre altfor få jurister i barnevernet, og da blir kvaliteten på rettsanvendelsen ganske så dårlig. Og dermed veileder de også skolene feil. Heldigvis fritar ikke dette rektor, inspektør eller andre skoleansatte fra straffansvar dersom de bryter taushetsplikten. Nå må jeg jo ta forbehold om at ikke alle detaljer er kjent for meg i denne saken, men ut fra det du har skrevet så langt, ser det ikke ut som de har adgang til å melde uten et informert samtykke. Anonymkode: Jeg fant dette på UDIR sine sider. Tror nok vi må samtykke, så lenge vi er informert, men kjenner jo på at jeg ikke tørr å motsette meg. Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #19 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg fant dette på UDIR sine sider. Tror nok vi må samtykke, så lenge vi er informert, men kjenner jo på at jeg ikke tørr å motsette meg. Anonymkode: 5eb68...ea3 Hele poenget med et samtykke er jo det at det skal være frivillig. Dere plikter jo ikke å samtykke bare fordi skolen har lyst til å melde til barnevernet og informerer dere om dette. Så lenge dere ikke samtykker så MÅ vilkårene for å melde til barnevernet etter opplæringsloven paragraf 15-3 være oppfylt. Anonymkode: 6357f...0bf
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #20 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hele poenget med et samtykke er jo det at det skal være frivillig. Dere plikter jo ikke å samtykke bare fordi skolen har lyst til å melde til barnevernet og informerer dere om dette. Så lenge dere ikke samtykker så MÅ vilkårene for å melde til barnevernet etter opplæringsloven paragraf 15-3 være oppfylt. Anonymkode: 6357f...0bf Takk😊 Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #21 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Takk😊 Anonymkode: 5eb68...ea3 Sjekket paragrafen, der står det meldeplikt der barn viser alvorlige atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet (og noe om rus). I rundskrivet fra BV står det at kriminaliteten kan være alvorlig vold, det er ikke spesifisert i loven. Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #22 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Sjekket paragrafen, der står det meldeplikt der barn viser alvorlige atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet (og noe om rus). I rundskrivet fra BV står det at kriminaliteten kan være alvorlig vold, det er ikke spesifisert i loven. Anonymkode: 5eb68...ea3 Det er forskjell på å havne i en fysisk konflikt på grunn av ting som skjer og ord som blir sagt sammenliknet med det å ta med et balltre på skolen for å banke opp noen. Dersom du vet at det ikke er forholdene i hjemmet som er årsaken, så har det ingen hensikt å involvere barnevernet. Skolene skal tilrettelegge for å møte behovene til den enkelte elev også når det ikke blir satt konkrete diagnoser. Du bør få en funksjonsbeskrivelse av barnet fra bup. Noe som sier hvilken tilrettelegging barnet trenger og som gir veiledning på hvordan barnet bør håndteres i ulike situasjoner. Og ppt må du rett og slett tvinge på banen. Ring og mas, klag om du må. I tillegg bør du kontakte rektor og be om en skriftlig redegjørelse for hvilke tiltak skolen skal iverksette for å sikre ditt barns rett til et trygt og godt skolemiljø. Krev gjerne et fysisk møte, og ikke vær redd for å ansvarliggjøre rektor. Ved å tvinge skolen til å sette inn riktige og tilstrekkelige tiltak hjelper du både barnet ditt, samt at du forhindrer at ditt barns adferd går unødvendig ut over de andre medelevene. Anonymkode: 6357f...0bf
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #23 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er forskjell på å havne i en fysisk konflikt på grunn av ting som skjer og ord som blir sagt sammenliknet med det å ta med et balltre på skolen for å banke opp noen. Dersom du vet at det ikke er forholdene i hjemmet som er årsaken, så har det ingen hensikt å involvere barnevernet. Skolene skal tilrettelegge for å møte behovene til den enkelte elev også når det ikke blir satt konkrete diagnoser. Du bør få en funksjonsbeskrivelse av barnet fra bup. Noe som sier hvilken tilrettelegging barnet trenger og som gir veiledning på hvordan barnet bør håndteres i ulike situasjoner. Og ppt må du rett og slett tvinge på banen. Ring og mas, klag om du må. I tillegg bør du kontakte rektor og be om en skriftlig redegjørelse for hvilke tiltak skolen skal iverksette for å sikre ditt barns rett til et trygt og godt skolemiljø. Krev gjerne et fysisk møte, og ikke vær redd for å ansvarliggjøre rektor. Ved å tvinge skolen til å sette inn riktige og tilstrekkelige tiltak hjelper du både barnet ditt, samt at du forhindrer at ditt barns adferd går unødvendig ut over de andre medelevene. Anonymkode: 6357f...0bf Tusen takk for godt svar. Anonymkode: 5eb68...ea3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #24 Skrevet 21. mai 2022 Skolene er alt for raske med å melde inn til bv selv om det har ingenting med hjemmet å gjør. Skolen bruker og ofte det som trussel og skolen bør får mer konkrete opplysning om meldeplikt av bv enn det de har nå per dags dato! Bv skal ikke være en instans som skal løse alt, bv er for de som blir sviktet og vold i familien. Så her må skolene får en mer tydligere rolle i hvor de skal henvende seg til og være mer på å innkludere og samarbeide med foreldrene. Anonymkode: 57781...e08
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #25 Skrevet 22. mai 2022 Søsteren min har mistet omsorgen for sine tre barn noe "alle" vet. Likevel får hun jobbe i barnehage. Så du mister nok ikke jobben. Anonymkode: ca2b6...05a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå