Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #101 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg har svart ut fra at vi ikke får beskjed om å begrense is om sommeren. Om hi hadde tatt en telefon eller skrevet en melding og forklart utfordringene deres så hadde vi selvsagt tatt hensyn. I hi er det kun en generell oppfordring om å ikke gi is til barn, og det kommer jeg ikke til å etterfølge. Anonymkode: 99d32...2e1 Samme her : ) Anonymkode: 3ce02...6dd
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #102 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ditt hode? Anonymkode: f2dc8...91d Kongekommentar 😂👏🏻 Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #103 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): For noe tull! Hva slags miljø lever du i ? Her er det to barn som ikke får godteri annet enn ved høytider og iblant is på sommeren. Ingen lørdagsgodt eller ellers utenom helt spesielle anledninger. Disse barna blir jo heller sett opp til, og flere vil jo faktisk følge deres eksempel. Mobbeoffer?? Anonymkode: 340f4...b27 Jeg prøver igjen, siden svaret ditt fortsatt er uforståelig... Jeg lever i en normal verden der barn får lørdagsgodte, både mine barn og nabobarn/venner. Noen får mye, andre får litt. Mine får litt. De spiser veldig lite godteri, og det som spares får de spare på sitt eget rom (jeg konfiskerer det ikke frem til neste lørdag) og de vet at de ikke skal spise dette i ukedagene. Men i motsetning til HI så er ikke denne regelen pga overvekt men pga tannhelse. Vi spiste lørdagsgodte og is som barn, og vi lever i beste velgående. Å ikke få godteri/is annet enn spesielle anledninger, mener du dine egne barn eller er dette noe HI har skrevet? Orker ikke lese alt, og "her er det to barn...." var ikke særlig tydelig. "Jeg har to barn" hadde vært mer tydelig. Hvem ser opp til barn som skiller seg såpass mye ut, det forstår jeg ikke. Meget spesielt. Ang mobbeoffer, ja jeg mener at HI sitt barn kan bli mobbet dersom han gang på gang står som eneste barn i bursdag uten godtepose i hånda. Det er sårt og veldig synlig. Han må heller få beskjed om å ta med posen hjem, og så har mor og far regler innenfor husets fire vegger. Har aldri opplevd at barn får godtepose i starten av et selskap og spiser opp innholdet før de kommer hjem. Dette deles gjerne ut på slutten, og om barnet sluker innholdet på 2 minutter er det fortsatt foreldrene som må lære barnet hva som er ok og ikke. Tenker at kaker, brus og pølser i bursdag er verre enn den godteposen, kalorimessig. Barnet må lære å begrense seg, lettere å ta med en godtepose hjem og spare den enn å passe på at en unge ikke velger å spise 5 kakestykke i bursdag. Så å synliggjøre dette med denne gosteposen kan dessverre føre til mobbing. Anonymkode: f2dc8...91d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #104 Skrevet 22. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden): Wow! Det høres ut som et regime som ikke innbyr til særlig mye kos altså. Hvis man ikke skal kunne spise noe kun fordi det er godt. Hva med oss voksne da? Et glass vin, en øl, en drink? Tilfører ikke noe nyttig, men godt er det! Hvis du syns sukker og alkohol er forbundet med kos, så må du gjerne det du da. Så må du jo nesten bare akseptere at andre ikke gjør det uten at du skal ta det som kritikk på egen livsstil. Anonymkode: 340f4...b27
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. mai 2022 #105 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis du syns sukker og alkohol er forbundet med kos, så må du gjerne det du da. Så må du jo nesten bare akseptere at andre ikke gjør det uten at du skal ta det som kritikk på egen livsstil. Anonymkode: 340f4...b27 Selvsagt er noe som er usunt også kos. Poenget mitt er at det høres ut som en trist tilværelse hvis absolutt alt vi inntar skal være sunt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #106 Skrevet 22. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Selvsagt er noe som er usunt også kos. Poenget mitt er at det høres ut som en trist tilværelse hvis absolutt alt vi inntar skal være sunt. Javel, det får du jo bare synes :-) ellers tror jeg du som vanlig er litt selektiv med hva du velger å trekke ut fra en kommentar og late som om det er alt som ble skrevet. "Absolutt alt" stemmer altså ikke. Bare for å rette litt på den uriktige påstanden din. Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #107 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): For noe tull! Hva slags miljø lever du i ? Her er det to barn som ikke får godteri annet enn ved høytider og iblant is på sommeren. Ingen lørdagsgodt eller ellers utenom helt spesielle anledninger. Disse barna blir jo heller sett opp til, og flere vil jo faktisk følge deres eksempel. Mobbeoffer?? Anonymkode: 340f4...b27 Ser opp til?? Haha, særlig! Anonymkode: dc606...a1c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #108 Skrevet 22. mai 2022 Vi serverer ikke is til barn som er på besøk når vi vet at foreldrene ikke ønsker det. Da får ingen is den dagen. Og det er heller ikke den eneste dagen de ikke får is, altså... Så de setter det ikke i sammenheng med den ene gjesten. Anonymkode: 47c3f...407
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #109 Skrevet 22. mai 2022 Jeg skjønner deg godt jeg Hi. Her er det bestemor som er håpløs med å stappe enorme mengder kaker i ungene. Ungene elsker det, og klarer ikke å se sammenhengen mellom kvalme og dårlig matlyst med det voldsomme inntaket. Og selv om hun allerede har foret de med sjokoladekake, kringle og lefser MÅ det være en fløteis til slutt. Og hun stråler som en sol og er så glad for å se at de spiser godt. Hun unnskylder seg med at vi treffes så sjelden, så derfor er det greit. Men vi treffes jo oftere enn en gang i uka. Kunne gjerne besøkt henne oftere også hadde det ikke vært for denne tvangsforinga, men det øret vil hun ikke høre på. Men akkurat det at barnet ditt må si nei til godtepose i bursdag er jeg litt skeptisk til. Særlig hvis han allerede er litt rund. Det blir så synlig for de andre ungene og jeg er redd de kan erte for slike ting. Anonymkode: 281c5...c8a
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #110 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jeg skjønner deg godt jeg Hi. Her er det bestemor som er håpløs med å stappe enorme mengder kaker i ungene. Ungene elsker det, og klarer ikke å se sammenhengen mellom kvalme og dårlig matlyst med det voldsomme inntaket. Og selv om hun allerede har foret de med sjokoladekake, kringle og lefser MÅ det være en fløteis til slutt. Og hun stråler som en sol og er så glad for å se at de spiser godt. Hun unnskylder seg med at vi treffes så sjelden, så derfor er det greit. Men vi treffes jo oftere enn en gang i uka. Kunne gjerne besøkt henne oftere også hadde det ikke vært for denne tvangsforinga, men det øret vil hun ikke høre på. Men akkurat det at barnet ditt må si nei til godtepose i bursdag er jeg litt skeptisk til. Særlig hvis han allerede er litt rund. Det blir så synlig for de andre ungene og jeg er redd de kan erte for slike ting. Anonymkode: 281c5...c8a Her er det jo også en mor som svikter. Du klarer ikke å stoppe bestemor i å gi barna så mye søtt at de blir dårlige. Flere ganger i uken? Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #111 Skrevet 22. mai 2022 22 hours ago, Anonym bruker said: Jeg innser at sjansen er liten for at noen av mine utallige iskrem-pushende naboer faktisk ser dette og tar det til seg, men likevel. Bare la vær å gi iskrem til andres unger hele tida, ok? Din unge er kanskje tynn og tar ikke skade av det, alle andre er ikke like heldige. Man kan heller ikke forvente at barn i småskolealder skal ha vett til å di nei, men jeg syns man burde kunne forvente av voksne at de ikke gir det hele tida. Anonymkode: 19ffc...31d barnet dør nok Anonymkode: 22cc9...8df
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #112 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): barnet dør nok Anonymkode: 22cc9...8df Du er tydeligvis en av de totalt uten vett, det er mange av de her i tråden. Anonymkode: e120f...50d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #113 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): barnet dør nok Anonymkode: 22cc9...8df Feiler deg egentlig? Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #114 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Ang mobbeoffer, ja jeg mener at HI sitt barn kan bli mobbet dersom han gang på gang står som eneste barn i bursdag uten godtepose i hånda. Det er sårt og veldig synlig. Han må heller få beskjed om å ta med posen hjem, og så har mor og far regler innenfor husets fire vegger. Har aldri opplevd at barn får godtepose i starten av et selskap og spiser opp innholdet før de kommer hjem. Dette deles gjerne ut på slutten, og om barnet sluker innholdet på 2 minutter er det fortsatt foreldrene som må lære barnet hva som er ok og ikke. Tenker at kaker, brus og pølser i bursdag er verre enn den godteposen, kalorimessig. Barnet må lære å begrense seg, lettere å ta med en godtepose hjem og spare den enn å passe på at en unge ikke velger å spise 5 kakestykke i bursdag. Så å synliggjøre dette med denne gosteposen kan dessverre føre til mobbing. Anonymkode: f2dc8...91d Å gi alle godtepose unntagen én er ikke noe som "fører til mobbing", det ER mobbing. Men personlig syns jeg godtepose i bursdager er noe vås. Hva skal de ha med niste hjem for? De kan proppe seg med alt de har lyst på mens de er her, og la det være del av en fin fest. Når de går hjem er festen slutt, og min servering likeså. Anonymkode: 9c637...137
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #115 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å gi alle godtepose unntagen én er ikke noe som "fører til mobbing", det ER mobbing. Men personlig syns jeg godtepose i bursdager er noe vås. Hva skal de ha med niste hjem for? De kan proppe seg med alt de har lyst på mens de er her, og la det være del av en fin fest. Når de går hjem er festen slutt, og min servering likeså. Anonymkode: 9c637...137 Vi har hatt fiskedam i alle barna sine bursdager og pga at vi kan gjøre det litt ekstra i lokalene vi bruker er dette noe som er stor suksess i hvert selskap. Mange av barna spør med det samme de kommer om vi skal fiske i år også. Det er en stor del av festen og det hadde ikke vært mindre enn en tragedie om ett av barna ikke fikk lov å ta med seg posen sin hjem. Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #116 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Vi har hatt fiskedam i alle barna sine bursdager og pga at vi kan gjøre det litt ekstra i lokalene vi bruker er dette noe som er stor suksess i hvert selskap. Mange av barna spør med det samme de kommer om vi skal fiske i år også. Det er en stor del av festen og det hadde ikke vært mindre enn en tragedie om ett av barna ikke fikk lov å ta med seg posen sin hjem. Anonymkode: 99d32...2e1 Tragedie faktisk. Proporsjonene er på plass! Anonymkode: 9c637...137
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #117 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Tragedie faktisk. Proporsjonene er på plass! Anonymkode: 9c637...137 Ja, det tror jeg at det barnet hadde følt. For oss voksne ser vi jo selvsagt at det ikke er verdens undergang, men å være den eneste ene som enten må stå på sidelinjen mens de andre organiserer seg og gjennomfører aktiviteten eller måtte gi fra seg "fangsten" tror jeg ganske sikkert hadde satt dype spor. Hadde vi visst at det var et barn som ikke fikk lov å få godtepose så hadde vi SELVSAGT ikke hatt aktiviteten, men det er ikke alle foreldre som er like flinke til å si fra om slikt på forhånd. Anonymkode: 99d32...2e1
Annesmiltillivet Skrevet 23. mai 2022 #118 Skrevet 23. mai 2022 Vi har også fryseren full av is på sommeren, å vil en av våre unger ha en is sier vi ofte ja, og spør selvfølgelig om de som er i hagen om de også vil ha. Dette ser jeg på som en selvfølge, er jo skikkelig kjipt om man kun skal gi is til egen unge så kan de andre se på liksom. De eldre barna tar i grunnen is som de vil, blir det tomt er det tomt til vi fyller på. Datteren vår en venninne som har en mamma som vil begrense hva hun spiser (hun er helt normalvektig, men ikke den som liker best fysisk aktivitet.) Denne jenta får da ikke spise is andre steder en hjemme, "problemet" er at hun er hos oss så å si hele dagen i hagen om våre barn er ute. Om barna spør etter is kan hun si jeg får ikke lov jeg har allerede spist en is i dag eller jeg får ikke lov. Det er jo flott at hun sier fra, men hun sier også høyt og tydelig fra at hun synes det er urettferdig at de andre får fordi de frister henne. Jeg vil jo la mine barn og venner spise is ute mens sola er oppe å ikke vente til hun drar hjem. Så da blir det en kilde til besvær både for meg og datteren min som er veldig opptatt av at alle skal ha det bra. Jeg har sagt fra til mammen at er det ikke bedre at hun ikke spiser is hjemme, men evt får lov å spise her å der av å til... men, hun synes ikke det. Vi tok hensyn i starten, men nå har jeg sagt at nei, spis is selv om hun er der.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #119 Skrevet 23. mai 2022 Annesmiltillivet skrev (4 minutter siden): Vi har også fryseren full av is på sommeren, å vil en av våre unger ha en is sier vi ofte ja, og spør selvfølgelig om de som er i hagen om de også vil ha. Dette ser jeg på som en selvfølge, er jo skikkelig kjipt om man kun skal gi is til egen unge så kan de andre se på liksom. De eldre barna tar i grunnen is som de vil, blir det tomt er det tomt til vi fyller på. Datteren vår en venninne som har en mamma som vil begrense hva hun spiser (hun er helt normalvektig, men ikke den som liker best fysisk aktivitet.) Denne jenta får da ikke spise is andre steder en hjemme, "problemet" er at hun er hos oss så å si hele dagen i hagen om våre barn er ute. Om barna spør etter is kan hun si jeg får ikke lov jeg har allerede spist en is i dag eller jeg får ikke lov. Det er jo flott at hun sier fra, men hun sier også høyt og tydelig fra at hun synes det er urettferdig at de andre får fordi de frister henne. Jeg vil jo la mine barn og venner spise is ute mens sola er oppe å ikke vente til hun drar hjem. Så da blir det en kilde til besvær både for meg og datteren min som er veldig opptatt av at alle skal ha det bra. Jeg har sagt fra til mammen at er det ikke bedre at hun ikke spiser is hjemme, men evt får lov å spise her å der av å til... men, hun synes ikke det. Vi tok hensyn i starten, men nå har jeg sagt at nei, spis is selv om hun er der. Da er jo spørsmålet : hvem får det størst konsekvenser for på hvilken måte? De som ikke får is, eller hun som må taķke nei? Anonymkode: 340f4...b27
Annesmiltillivet Skrevet 23. mai 2022 #120 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da er jo spørsmålet : hvem får det størst konsekvenser for på hvilken måte? De som ikke får is, eller hun som må taķke nei? Anonymkode: 340f4...b27 Helt enig, å derfor holdt vi igjen i starten og jeg snakket med mammen. Men, om hun lar jenta spise en is før hun kommer, så vil ikke jeg la være å gi mine unger (og andre som er på besøk) en is om hun er der. Jeg tar mye hensyn, men om man lager regler for egne barn kan man ikke forventet at alle andre skal følge dem. Her er jo litt av saken også at hun er hos oss veldig mye. Vi har stor hage og en pollesi om at alle er velkommen - å da blir det litt på våre premisser. Om jeg var HI hadde jeg gjerne tatt en prat med de ungen er mest hos å funnet en løsning. feks at ungen kan få en is av å til, men da saft is og at man sender en meld til foreldre så de vet at hun har fått en den dagen. Dette kan man jo ikek gjøre til alle foreldre, da hadde jo lek i hagen blitt ett ork. Men, om en bekymret mamma hadde spurt meg om det hadde det ikek vært noe problem.
Iiiiik Skrevet 24. mai 2022 #121 Skrevet 24. mai 2022 Det går jo an å prøve å bli enig med foreldrene til de ungene barnet ditt er mest sammen med. Spør vi før vi serverer mat? Er det OK å gi en is til alle? Hvordan kan vi vite om de allerede har fått is før i dag? Jeg har blitt oppgitt når barna har kommet hjem til middag mette fordi de har fått flere is borte, men har valgt å snakke med ungene om det heller enn å be foreldrene til andre barn om å ta ansvaret. Et av mine barn hadde to ganske overvektige venner. Begges foreldre ga beskjed om at det ikke var greit å gi barnet is, og begge ønsket at vi skulle begrense maten hvis de var her. For oss som har tre aktive barn som alle heller er for tynne enn for kraftige, ble det vanskelig. Tipset var å legge opp mat på tallerkenen, noe vi aldri har praktisert. Når min datter ville spise litt ris og en kjøttbolle, og gjesten på ingen måte ble mett av det, strevde jeg med å løse problemet. Samtidig skjønte jeg godt at moren var bekymret, for med mat på serveringsfat eller i en gryte, spiste det andre barnet veldig mye, faktisk mer enn mannen min og meg til sammen. Løsningen ble dessverre at det aktuelle barnet sjelden ble invitert til å spise hos oss. Vekt hos barn er et sensitivt tema, og det er vanskelig å finne gode løsninger. Åpenhet er sikkert det beste, men det blir fort feil også. Å nekte barn godtepose i bursdag og nesten aldri gi det is, er for ekstremt for meg, men det er jo ikke mitt problem at noen barn lever med et slikt regime. Klart man overlever helt fint uten sukker, men det er såpass annerledes enn alle andre at det kan bli et problem. Jeg ønsker ikke å pådyttes andre leveregler, så med barn som er her mye, må foreldrene godta at vi har et helt vanlig norsk kosthold på 2000-tallet, der sukker er en del av normalen.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #122 Skrevet 24. mai 2022 Iiiiik skrev (2 timer siden): Løsningen ble dessverre at det aktuelle barnet sjelden ble invitert til å spise hos oss. Som mor til et overvektig barn synes jeg det er en helt ok løsning. Det er viktigere for barnets livskvalitet på sikt at man får kontroll på vekta enn at han får spise hos venner hele tiden. Det går helt fint å hovedsakelig spise hjemme. Anonymkode: 5fea0...450
Iiiiik Skrevet 24. mai 2022 #123 Skrevet 24. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Som mor til et overvektig barn synes jeg det er en helt ok løsning. Det er viktigere for barnets livskvalitet på sikt at man får kontroll på vekta enn at han får spise hos venner hele tiden. Det går helt fint å hovedsakelig spise hjemme. Anonymkode: 5fea0...450 Ja, det skjønner jeg. Det var jo mye enklere for oss også, som i flere år hadde det motsatte problemet. Dumt for den aktuelle jenta, som også sliter litt sosialt, men de perfekte løsningene finnes jo ikke i denne situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #124 Skrevet 24. mai 2022 Iiiiik skrev (8 minutter siden): Ja, det skjønner jeg. Det var jo mye enklere for oss også, som i flere år hadde det motsatte problemet. Dumt for den aktuelle jenta, som også sliter litt sosialt, men de perfekte løsningene finnes jo ikke i denne situasjonen. Nei, det gjør de nok ikke, men de kan vel være sammen mellom måltidene? Har litt motsatt problem her også, sønnen min har en venn som er undervektig med varierende matlyst, som ikke bør begrenses når han først spiser. Jeg synes det er vanskelig å skulle la ham fortsette å spise og samtidig si til min sønn at han ikke får mer. Jeg har ikke funnet noen perfekt løsning på det heller, men må bare begrense antall måltider de to spiser sammen, så får de være sammen utenom. Anonymkode: 5fea0...450
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2022 #125 Skrevet 24. mai 2022 Denne tråden har i hvertfall skapt engasjement! Takk til de som har vist forståelse. Jeg skjønner at det med å konfiskere godteposene høres drastisk ut, men det må nesten bli sånn. Vi har forsøkt å spare til lørdag og spise det litt og litt, men det blir rett og slett for mye. Det er en stor skoleklasse så det blir mange bursdager, og så får man jo godteri i alle mulig andre anledninger også, I påsken f.ks. kom en eldre slektning innom med påskeegg. Godt ment, men likevel. Vi porsjonerer ut påskegodtet og det er fortsatt ikke tomt. Han får spise kaker og sånt i bursdager, men det er ikke noe stort problem siden han ikke er så glad i det. Maten er et større problem, han kan godt stappe innpå tre pølser med brød på rappen. Vi har ikke lagt noen begrensninger der (altså for bursdager, hjemme blir noe annet), bare på godteriet. Hi. Anonymkode: 19ffc...31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå