Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #76 Skrevet 21. mai 2022 For øvrig HI: Det meste blir feil, fordi det er et vanskelig terreng å navigere. Men du virker å forstå de kryssende hensynene bedre selv enn mange av de som svarer gjør. Anonymkode: 704da...57c
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #77 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Han skjulte det jo ikke, han sa det jo. Men hadde han spurt på forhånd hadde han selvfølgelig fått nei, og det tipper jeg han vet. Hva mener dere egentlig vi skal gjøre? Begrense søtsaker, ikke begrense søknader, bare begrense hjemme, be barnet si nei selv? Alt som foreslås her er det jo noen andre som sier er helt feil! Hi. Anonymkode: 19ffc...31d Han sa det i ettertid, fullt klar over at det ikke var lov? Vi her inne er ikke kapable til å si hva dere skal gjøre mtp overvekten, det regner jeg med at dere er i kontakt med fagfolk om. Men det som sunn fornuft sier er jo at det som er forbudt blir ekstra spennende. Og at det å nekte han å ta mot godtepose i selskap er helt hårreisende! Da hadde jeg heller tatt opp mengden på et foreldremøte, eller på klassens fb-gruppe, om dere har det. Jeg har barn på 10 år, og det er langt fra 200 g snop i de posene de får i selskapene, det er som regel 3-4 forskjellige småting. Det er posen som er stas, innholdet får ikke så stor oppmerksomhet. Overvektige barn skal vel forøvrig ikke slankes, men ha som mål å vokse inn i vekten sin? Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #78 Skrevet 21. mai 2022 Hi, du har full sympati fra meg. Overvektsproblematikk blant barn er et stadig økende problem, og dessverre utrolig vanskelig å få bukt med. Jeg forstår frustrasjonen din. Jeg tror du vil komme langt med åpenhet med de familiene han er mest hos. Ta en telefon og forklar hva dere sliter med, og be de forsøke å begrense tilbud av søtt akkurat mens han er på besøk. Jeg tror du vil bli møtt med forståelse. Å sammenlikne overvekt med allergier er forøvrig litt søkt. Overvekt er stigmatiserende, og det er nok tusen ganger lettere både for barn og for foreldre å forklare at noe må unngås grunnet allergi eller intoleranse, enn for at kaloritallet må kontrolleres. Anonymkode: 37dd1...4d9
Pobie Skrevet 21. mai 2022 #79 Skrevet 21. mai 2022 Hvis du bare sier ifra og forklarer situasjonen er det sikkert mange som villig vil samarbeide med deg. Jeg hadde nok ikke tenkt noe over det før det ble sagt ifra, men prøver å hjelpe og samarbeide med andre foreldre når jeg kan. Og alle som insisterer på å dele ut is. I alle dager da. Hvis noen sier ifra at dette er et probem må det da gå an å begrense det litt. Og det finnes frukt som er veldig sommerlig som gjør samme jobben, f eks vannmelon er utrolig godt på varme dager. Fem is om dagen blir jo faktisk litt kalorier og sukker, og da er han sikkert for mett til å spise noe sunt hjemme.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #80 Skrevet 21. mai 2022 Pobie skrev (24 minutter siden): Hvis du bare sier ifra og forklarer situasjonen er det sikkert mange som villig vil samarbeide med deg. Jeg hadde nok ikke tenkt noe over det før det ble sagt ifra, men prøver å hjelpe og samarbeide med andre foreldre når jeg kan. Og alle som insisterer på å dele ut is. I alle dager da. Hvis noen sier ifra at dette er et probem må det da gå an å begrense det litt. Og det finnes frukt som er veldig sommerlig som gjør samme jobben, f eks vannmelon er utrolig godt på varme dager. Fem is om dagen blir jo faktisk litt kalorier og sukker, og da er han sikkert for mett til å spise noe sunt hjemme. Jeg har svart ut fra at vi ikke får beskjed om å begrense is om sommeren. Om hi hadde tatt en telefon eller skrevet en melding og forklart utfordringene deres så hadde vi selvsagt tatt hensyn. I hi er det kun en generell oppfordring om å ikke gi is til barn, og det kommer jeg ikke til å etterfølge. Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #81 Skrevet 21. mai 2022 Det første du må innse er at ungen din ikke er feit fordi NABOEN gir ungen din is. Tenk mer på hva du dytter i munnen på barnet , og hvor mye fysisk aktivitet barnet får. I tillegg får du lære barnet å si nei, eller sørge for at barnet ditt kun møter venner hjemme hos dere. Det du kan gjøre er å diskutere problemet med venners foreldre, at barnet ditt sliter med overvekt men du kan ikke kreve at andre serverer det du vil. Kanskje de blir mer bevist på hva de serverer barna, at de dropper litt søtsaker. Personlig hadde jeg gjort det om jeg viste at dette var ett problem for ett av barna. Anonymkode: c406a...a51
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #82 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har svart ut fra at vi ikke får beskjed om å begrense is om sommeren. Om hi hadde tatt en telefon eller skrevet en melding og forklart utfordringene deres så hadde vi selvsagt tatt hensyn. I hi er det kun en generell oppfordring om å ikke gi is til barn, og det kommer jeg ikke til å etterfølge. Anonymkode: 99d32...2e1 Dette! Starter tross alt innlegget med: Slutt å fore ungen min med iskrem 🙄 Da er det naturlig å svare: Slutt å sende ungen din til naboen hvis det er ett problem. Anonymkode: e65bc...85b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #83 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det var faktisk tre is i dag (en dag med regn) og ikke bare saftis. Hos to forskjellige familier, jeg viste ingenting før barnet kom hjem til middag. Tror nok vi må ta praten med ungen, ja. Det er vanskelig, ellers sier man jo at man skal begrense maten på en mest mulig diskret måte, slik at barnet ikke forstår at det blir slanket. Jeg tok dette opp med en familie i fjor sommer, men jeg kan ikke gå rundt til absolutt alle for å fortelle dem at mitt barn er overvektig. (De har jo uansett øyne i hode, så man skulle tro de kunne se det sjøl.) "It takes a village to raise a child", bortsett fra når det gjelder overvekt. Da er det greit for skole, barnehage, SFO, fritidsaktiviteter og tilfeldige naboer å bare kjøre på med drittmat, det er kun foreldrenes feil. Hi Anonymkode: 19ffc...31d Kunne kanskje være greit å begynne med seg selv først? Det er jo dere i hjemmet som svikter? Lar ungen spise usunt, lite aktivitet? Og ikkefått noe opplæring i at man ikke spiser 3 iser... Anonymkode: dc606...a1c
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #84 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): At han skal føle seg annerledes og dårligere enn de andre. Han syns allerede at det er urettferdig at han ikke får ta i mot de godteposene, nå blir det flere områder han må stikke seg ut på. Hi. Anonymkode: 19ffc...31d Hadde dereikke forethan med usunn mat og lært gam måtehold og kanskje å holde seg i aktivitet kynne han jo tatt imot den godteposen. Tydelig at du mener skylden ligger his andre og ikke hjemme. Sært. Anonymkode: dc606...a1c
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #85 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Kunne kanskje være greit å begynne med seg selv først? Det er jo dere i hjemmet som svikter? Lar ungen spise usunt, lite aktivitet? Og ikkefått noe opplæring i at man ikke spiser 3 iser... Anonymkode: dc606...a1c Pass på så du ikke detter ned av den høye hesten din. Anonymkode: e120f...50d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #86 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Eh, hvordan tenker du at dette skal løses? Nå er det is! Bortsett fra til deg Petter. Anonymkode: 134ed...ee2 Kanskje ved å si: Nå er det appelsin! Eller: nå er det pærer! Eller ved å holde kjeft og la ungene leke. De trenger ikke is bare for at voksne skal få føle seg populære. Anonymkode: 9c637...137
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #87 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Kunne kanskje være greit å begynne med seg selv først? Det er jo dere i hjemmet som svikter? Lar ungen spise usunt, lite aktivitet? Og ikkefått noe opplæring i at man ikke spiser 3 iser... Anonymkode: dc606...a1c Herre gud. Hvilket barn sier nei til is? Uansett opplæring? Anonymkode: 9c637...137
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #88 Skrevet 22. mai 2022 Får han lov til å forsyne seg av kaken når han er i bursdag? Eller må han stå over den og? En saftig sjokoladekake med kanskje masse pynt er vel ikke akkurat kalorifattig den heller. Anonymkode: 7cb24...b63
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #89 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Herre gud. Hvilket barn sier nei til is? Uansett opplæring? Anonymkode: 9c637...137 Noen barn går fra hus til hus for å tigge da. Vet ikke om hi sitt barn er slik men det kan virke slik. Da må jo hi ta ansvar. Snakke med foreldrene først og fremst, Ola skal ikke ha så mye søtsaker da vi kontrollerer inntaket hans. Så må hun faktisk følge mer med på barnet. Hvis en på syv er hos naboer og får tre is i løpet av dagen så spør jeg, hvor er foreldrene? Er barnet på egenhånd i flere timer og de går fra hus til hus? Normalt er vel å sjekke inn og se hva barnet gjør, snakke med det, har du spist osv. Etter én is må jo da hi i det minste si til eget barn, du får ikke mer is i dag. Eventuelt gi beskjed der han er, kan du sende Ola hjem hvis dere skal kose dere med is. En annen løsning er å invitere naboers barn mer hjem til seg der hun har kontroll. Anonymkode: 65b42...ff9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #90 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Så nå har jeg gått fra å være dårlig til å lære u gen min måtehold til å være for streng? Det skal ikke være lett, nei. Godteposene utgår, det er rett og slett alt for mye i dem. For mye til lørdagsgodt også, og det er jo bursdager flere ganger i måneden. Hi. Anonymkode: 19ffc...31d Man kan ta imot, og deretter lære barna å spare. Mine barn sparer lørdagsgodten sin på rommet sitt. Jeg sier at det er ok så lenge de ikke småspiser i ukedagene. De har venner på besøk og ingen ting blir tatt av godterien så lenge det ikke er lørdag. Du bør prøve å lære ditt barn noe tilsvarende evt andre regler som kan fungere for dere. Men du gjør jo at barnet ditt blir et mobbeoffer. Får ikke ta imot godtepose, huff for en trist følelse. Anonymkode: f2dc8...91d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #91 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Er det mulig å skrive noe så dumt? Herregud 🙂 tåler ikke kalorier? På tide du tar kvelden nå kanskje.... Anonymkode: 340f4...b27 Vet du, det var en måte å poengtere at barn kan lære seg å si nei. Allergibarn sier nei, da kan feite barn si nei. At han ikke tåler kalorier var en ironisk måte å si det på, for å slippe å være brutalt ærlig å si at han ikke tåler å spise for mye fordi ungen er feit. Men det er notert, skal fortsette å skrive min ærlige mening. Feite unger blir feite hjemme, de kan ikke spise drittmat og må derfor si nei på samme måte som andre barn greier å si nei. Her må foreldrene skjerpe seg, ikke de som deler ut is. Mine barn spør hele tiden om de kan spise middag hos venner. Nei, ikke hver dag, gutten min! Sorry, du skal spise hjemme i dag. Ja, i dag kan du spise hos Truls. Så små tjukke unger kan vel også få beskjed om at i dag er det fint vær, du kan få en is men si nei hvis det tilbys flere. I dag regner det, da skal du ikke spise is. Tafatte foreldre altså.... Anonymkode: f2dc8...91d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #92 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man kan ta imot, og deretter lære barna å spare. Mine barn sparer lørdagsgodten sin på rommet sitt. Jeg sier at det er ok så lenge de ikke småspiser i ukedagene. De har venner på besøk og ingen ting blir tatt av godterien så lenge det ikke er lørdag. Du bør prøve å lære ditt barn noe tilsvarende evt andre regler som kan fungere for dere. Men du gjør jo at barnet ditt blir et mobbeoffer. Får ikke ta imot godtepose, huff for en trist følelse. Anonymkode: f2dc8...91d For noe tull! Hva slags miljø lever du i ? Her er det to barn som ikke får godteri annet enn ved høytider og iblant is på sommeren. Ingen lørdagsgodt eller ellers utenom helt spesielle anledninger. Disse barna blir jo heller sett opp til, og flere vil jo faktisk følge deres eksempel. Mobbeoffer?? Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #93 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vet du, det var en måte å poengtere at barn kan lære seg å si nei. Allergibarn sier nei, da kan feite barn si nei. At han ikke tåler kalorier var en ironisk måte å si det på, for å slippe å være brutalt ærlig å si at han ikke tåler å spise for mye fordi ungen er feit. Men det er notert, skal fortsette å skrive min ærlige mening. Feite unger blir feite hjemme, de kan ikke spise drittmat og må derfor si nei på samme måte som andre barn greier å si nei. Her må foreldrene skjerpe seg, ikke de som deler ut is. Mine barn spør hele tiden om de kan spise middag hos venner. Nei, ikke hver dag, gutten min! Sorry, du skal spise hjemme i dag. Ja, i dag kan du spise hos Truls. Så små tjukke unger kan vel også få beskjed om at i dag er det fint vær, du kan få en is men si nei hvis det tilbys flere. I dag regner det, da skal du ikke spise is. Tafatte foreldre altså.... Anonymkode: f2dc8...91d Jeg tror ikke at det er særlig fornuftig å debattere videre med deg altså... Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #94 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): For noe tull! Hva slags miljø lever du i ? Her er det to barn som ikke får godteri annet enn ved høytider og iblant is på sommeren. Ingen lørdagsgodt eller ellers utenom helt spesielle anledninger. Disse barna blir jo heller sett opp til, og flere vil jo faktisk følge deres eksempel. Mobbeoffer?? Anonymkode: 340f4...b27 Hva er filosofien bak et slikt regime? Og hvem ser opp til dem? Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #95 Skrevet 22. mai 2022 Vi har måttet snakke med alle våre naboer. For vår barn på snart 6 år har diabetes og har ikke vett til å si nei til gratis is. Det kan være farlig hvis han spiser karbohydrater uten å tilføre insulin. Så er det vanskelig for oss å gi rett mengde insulin når vi ikke kan vite 100% hvor mye han har spist eller hvordan type is, så det kan ende opp med flere timer med høyt blodsukker som vi må korrigere. Så da måtte vi ta en runde til alle naboer. Anonymkode: f8a49...a8a
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #96 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): For noe tull! Hva slags miljø lever du i ? Her er det to barn som ikke får godteri annet enn ved høytider og iblant is på sommeren. Ingen lørdagsgodt eller ellers utenom helt spesielle anledninger. Disse barna blir jo heller sett opp til, og flere vil jo faktisk følge deres eksempel. Mobbeoffer?? Anonymkode: 340f4...b27 Kan du skrive dette på nytt så det er forståelig? Anonymkode: f2dc8...91d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #97 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva er filosofien bak et slikt regime? Og hvem ser opp til dem? Anonymkode: 99d32...2e1 "Filosofien" er at de ikke ser noe poeng i å dytte i barna dritt mer enn de sjeldne gangene. Jeg vil jo si at foreldrene har påvirket oss andre til å tenke litt mer nøye over også. Nå har jeg selv aldri spist særlig med godteri,for jeg er bare ikke noe glad i søtt. Jeg tenker at det jo er helt idiotisk å gi barn ting kun fordi det smaker godt og ikke tilfører kroppen noe som helst nyttig. Her spiser ungene godteri, men veldig lite. Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #98 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kan du skrive dette på nytt så det er forståelig? Anonymkode: f2dc8...91d Dunk hodet i veggen et par ganger. Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2022 #99 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dunk hodet i veggen et par ganger. Anonymkode: 340f4...b27 Ditt hode? Anonymkode: f2dc8...91d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. mai 2022 #100 Skrevet 22. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): "Filosofien" er at de ikke ser noe poeng i å dytte i barna dritt mer enn de sjeldne gangene. Jeg vil jo si at foreldrene har påvirket oss andre til å tenke litt mer nøye over også. Nå har jeg selv aldri spist særlig med godteri,for jeg er bare ikke noe glad i søtt. Jeg tenker at det jo er helt idiotisk å gi barn ting kun fordi det smaker godt og ikke tilfører kroppen noe som helst nyttig. Her spiser ungene godteri, men veldig lite. Anonymkode: 340f4...b27 Wow! Det høres ut som et regime som ikke innbyr til særlig mye kos altså. Hvis man ikke skal kunne spise noe kun fordi det er godt. Hva med oss voksne da? Et glass vin, en øl, en drink? Tilfører ikke noe nyttig, men godt er det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå