Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #51 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor det? Hva er du redd for? At barnet skal lære seg måtehold? Anonymkode: 07617...354 Så frekk du er. Det handler jo selvsagt om å ikke skille seg ut. Være den eneste. Var det virkelig vanskelig å forstå? Syns dere er noen her som svarer på en veldig frekk og uhøflig måte. Ta dere sammen. Det er heller ikke sånn at å dele ut is til barn i tide og utide er så vanlig overalt. Det har aldri vært noe foreldre her har holdt på med. Å gi andres barn sukker og usunne ting burde vel strengt tatt foreldre la være å gjøre med mindre det er avtalt. Anonymkode: 340f4...b27
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. mai 2022 #52 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så frekk du er. Det handler jo selvsagt om å ikke skille seg ut. Være den eneste. Var det virkelig vanskelig å forstå? Syns dere er noen her som svarer på en veldig frekk og uhøflig måte. Ta dere sammen. Det er heller ikke sånn at å dele ut is til barn i tide og utide er så vanlig overalt. Det har aldri vært noe foreldre her har holdt på med. Å gi andres barn sukker og usunne ting burde vel strengt tatt foreldre la være å gjøre med mindre det er avtalt. Anonymkode: 340f4...b27 Hvis man skulle ringt rundt for å spørre om det var greit at lille Ole,Per, Pål og Jonas får is så får man jammen ikke gjort mye annet altså. Leker barn i hagen og det er varmt så er det helt innafor å servere både vannmelon og saftis. Det handler ikke om å være frekk, men å la ungene kose seg. Ingen har nevnt noe om å servere ungene tonnevis av godteri her. Her kan jeg fint sette frem både mat, frukt og is og jeg har aldri bedt noen foreldre om lov til det. Da ungene var mindre var det saftis, lek i vannsprederen og fotball i hagen dagen lang. Aktive unger som fikk is mellom slaga. Helt normalt og bare hyggelig.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #53 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Men klart, det er enkelt å og greit for Ole selv å si nei til is hver gang det tilbys. It'no problem det, hvilken sjuåring har ikke såpass med selvkontroll? Hi Anonymkode: 19ffc...31d Det er enkelt og greit. Flere barn tåler ikke melkeprodukter, nøtter, gluten etc. De sier nei takk om det er noe de ikke tåler. Helt fra de er veldig små lærer de seg at det er ting de ikke tåler. Din gutt må på samme måte lære seg at han skal takke nei til det han ikke tåler (kalorier). Anonymkode: f2dc8...91d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #54 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): At han skal føle seg annerledes og dårligere enn de andre. Han syns allerede at det er urettferdig at han ikke får ta i mot de godteposene, nå blir det flere områder han må stikke seg ut på. Hi. Anonymkode: 19ffc...31d Får ikke ta imot godtepose??? Stakkars barn! Her må jo du som mor la ungen ta imot godtepose som alle vennene får, og heller lære han at han kan spare mesteparten til lørdag. Det er jo du som ødelegger ungene og gjør at han føler seg annerledes😱 Anonymkode: f2dc8...91d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #55 Skrevet 21. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden): Hvis man skulle ringt rundt for å spørre om det var greit at lille Ole,Per, Pål og Jonas får is så får man jammen ikke gjort mye annet altså. Leker barn i hagen og det er varmt så er det helt innafor å servere både vannmelon og saftis. Det handler ikke om å være frekk, men å la ungene kose seg. Ingen har nevnt noe om å servere ungene tonnevis av godteri her. Her kan jeg fint sette frem både mat, frukt og is og jeg har aldri bedt noen foreldre om lov til det. Da ungene var mindre var det saftis, lek i vannsprederen og fotball i hagen dagen lang. Aktive unger som fikk is mellom slaga. Helt normalt og bare hyggelig. Det er enighet blant foreldre her. Hvis det skulle være en anledning hvor det er mat og godteri involvert, så ringer man. Hva som er vanlig hos deg er ikke vanlig her. Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #56 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Får ikke ta imot godtepose??? Stakkars barn! Her må jo du som mor la ungen ta imot godtepose som alle vennene får, og heller lære han at han kan spare mesteparten til lørdag. Det er jo du som ødelegger ungene og gjør at han føler seg annerledes😱 Anonymkode: f2dc8...91d Så nå har jeg gått fra å være dårlig til å lære u gen min måtehold til å være for streng? Det skal ikke være lett, nei. Godteposene utgår, det er rett og slett alt for mye i dem. For mye til lørdagsgodt også, og det er jo bursdager flere ganger i måneden. Hi. Anonymkode: 19ffc...31d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #57 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det er enkelt og greit. Flere barn tåler ikke melkeprodukter, nøtter, gluten etc. De sier nei takk om det er noe de ikke tåler. Helt fra de er veldig små lærer de seg at det er ting de ikke tåler. Din gutt må på samme måte lære seg at han skal takke nei til det han ikke tåler (kalorier). Anonymkode: f2dc8...91d Er det mulig å skrive noe så dumt? Herregud :-) tåler ikke kalorier? På tide du tar kvelden nå kanskje.... Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #58 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var faktisk tre is i dag (en dag med regn) og ikke bare saftis. Hos to forskjellige familier, jeg viste ingenting før barnet kom hjem til middag. Tror nok vi må ta praten med ungen, ja. Det er vanskelig, ellers sier man jo at man skal begrense maten på en mest mulig diskret måte, slik at barnet ikke forstår at det blir slanket. Jeg tok dette opp med en familie i fjor sommer, men jeg kan ikke gå rundt til absolutt alle for å fortelle dem at mitt barn er overvektig. (De har jo uansett øyne i hode, så man skulle tro de kunne se det sjøl.) "It takes a village to raise a child", bortsett fra når det gjelder overvekt. Da er det greit for skole, barnehage, SFO, fritidsaktiviteter og tilfeldige naboer å bare kjøre på med drittmat, det er kun foreldrenes feil. Hi Anonymkode: 19ffc...31d Ja, i hovedsak er det jo nettopp det. Anonymkode: 3ce02...6dd
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #59 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var faktisk tre is i dag (en dag med regn) og ikke bare saftis. Hos to forskjellige familier, jeg viste ingenting før barnet kom hjem til middag. Tror nok vi må ta praten med ungen, ja. Det er vanskelig, ellers sier man jo at man skal begrense maten på en mest mulig diskret måte, slik at barnet ikke forstår at det blir slanket. Jeg tok dette opp med en familie i fjor sommer, men jeg kan ikke gå rundt til absolutt alle for å fortelle dem at mitt barn er overvektig. (De har jo uansett øyne i hode, så man skulle tro de kunne se det sjøl.) "It takes a village to raise a child", bortsett fra når det gjelder overvekt. Da er det greit for skole, barnehage, SFO, fritidsaktiviteter og tilfeldige naboer å bare kjøre på med drittmat, det er kun foreldrenes feil. Hi Anonymkode: 19ffc...31d Du kan ikke sammenligne hva folk velger å gjlre innom egen hage med sfo og arrangere aktiviteter? Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Klart vi har gjort det. Det ligger likevel et stykke inne å si at du må si nei til ting de andre barna spiser, det har vi til nå bare gjort med godteposer i bursdager. Hi. Anonymkode: 19ffc...31d Får han ikke godtepose!! Nå er jeg så sjokkert som jeg sjelden blir! Dere feiler som foreldre og barnet må bære byrden! Han er ikke overvektig verken på grunn av is hos naboen eller godteposer i selskap. Stakkar, stakkar liten gutt som må stå uten godtepose. Jeg blir faktisk lei meg på ordentlig. Du svikter som mor på en måte man sjelden ser. Omsorgssvikt er ikke bare fysisk misbruk. Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #60 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du kan ikke sammenligne hva folk velger å gjlre innom egen hage med sfo og arrangere aktiviteter? Får han ikke godtepose!! Nå er jeg så sjokkert som jeg sjelden blir! Dere feiler som foreldre og barnet må bære byrden! Han er ikke overvektig verken på grunn av is hos naboen eller godteposer i selskap. Stakkar, stakkar liten gutt som må stå uten godtepose. Jeg blir faktisk lei meg på ordentlig. Du svikter som mor på en måte man sjelden ser. Omsorgssvikt er ikke bare fysisk misbruk. Anonymkode: 99d32...2e1 Er det omsorgssvikt at barn ikke får godteri? Forklar. Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #61 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Er det omsorgssvikt at barn ikke får godteri? Forklar. Anonymkode: 340f4...b27 Det er omsorgssvikt å la han være den eneste som ikke får godtepose i selskap. Snakk om å stigmatisere barnet. Og i samme åndedrag kan hun ikke be gutten om å takke nei til tre is på en dag fordi da kan han bli selvbevisst på at han blir slanket! Det er så dårlig foreldreskap at man blir helt skremt. La gutte få godtepose og spare mesteparten til nærmeste lørdag. Som sagt er det ikke det han får utenfor hjemmet han legger på seg av. Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #62 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var faktisk tre is i dag (en dag med regn) og ikke bare saftis. Hos to forskjellige familier, jeg viste ingenting før barnet kom hjem til middag. Tror nok vi må ta praten med ungen, ja. Det er vanskelig, ellers sier man jo at man skal begrense maten på en mest mulig diskret måte, slik at barnet ikke forstår at det blir slanket. Jeg tok dette opp med en familie i fjor sommer, men jeg kan ikke gå rundt til absolutt alle for å fortelle dem at mitt barn er overvektig. (De har jo uansett øyne i hode, så man skulle tro de kunne se det sjøl.) "It takes a village to raise a child", bortsett fra når det gjelder overvekt. Da er det greit for skole, barnehage, SFO, fritidsaktiviteter og tilfeldige naboer å bare kjøre på med drittmat, det er kun foreldrenes feil. Hi Anonymkode: 19ffc...31d It takes a village, det handler jo ikke om hvorvidt ungen din får spise is eller ikke da… Hvis du tenker ungen din er stor nok til å farte fra familie til familie i nabolaget, så er da vel ungen stor nok til å si nei takk? Akkurat som unger med allergier eller andre årsaker som gjør at de ikke kan spise alt mulig. For er de ikke store nok til det, så er de vel strengt tatt ikke store nok til å fly rundt uten konstant tilsyn heller. Anonymkode: e65bc...85b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #63 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var faktisk tre is i dag (en dag med regn) og ikke bare saftis. Hos to forskjellige familier, jeg viste ingenting før barnet kom hjem til middag. Tror nok vi må ta praten med ungen, ja. Det er vanskelig, ellers sier man jo at man skal begrense maten på en mest mulig diskret måte, slik at barnet ikke forstår at det blir slanket. Jeg tok dette opp med en familie i fjor sommer, men jeg kan ikke gå rundt til absolutt alle for å fortelle dem at mitt barn er overvektig. (De har jo uansett øyne i hode, så man skulle tro de kunne se det sjøl.) "It takes a village to raise a child", bortsett fra når det gjelder overvekt. Da er det greit for skole, barnehage, SFO, fritidsaktiviteter og tilfeldige naboer å bare kjøre på med drittmat, det er kun foreldrenes feil. Hi Anonymkode: 19ffc...31d Er sjuåringen din på tur uten å ha kontakt med dere foreldre en hel dag? Anonymkode: 65b42...ff9
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #64 Skrevet 21. mai 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (39 minutter siden): Hvis man skulle ringt rundt for å spørre om det var greit at lille Ole,Per, Pål og Jonas får is så får man jammen ikke gjort mye annet altså. Leker barn i hagen og det er varmt så er det helt innafor å servere både vannmelon og saftis. Det handler ikke om å være frekk, men å la ungene kose seg. Ingen har nevnt noe om å servere ungene tonnevis av godteri her. Her kan jeg fint sette frem både mat, frukt og is og jeg har aldri bedt noen foreldre om lov til det. Da ungene var mindre var det saftis, lek i vannsprederen og fotball i hagen dagen lang. Aktive unger som fikk is mellom slaga. Helt normalt og bare hyggelig. Hvis andre foreldre sier at det ikke er innafor, så er det faktisk ikke det. Anonymkode: e120f...50d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #65 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Så frekk du er. Det handler jo selvsagt om å ikke skille seg ut. Være den eneste. Var det virkelig vanskelig å forstå? Syns dere er noen her som svarer på en veldig frekk og uhøflig måte. Ta dere sammen. Det er heller ikke sånn at å dele ut is til barn i tide og utide er så vanlig overalt. Det har aldri vært noe foreldre her har holdt på med. Å gi andres barn sukker og usunne ting burde vel strengt tatt foreldre la være å gjøre med mindre det er avtalt. Anonymkode: 340f4...b27 Nå kjenner jeg at alle barn her i morgen skal få minst to is hver. Bare fordi sånne som deg er så gørr. Anonymkode: c7ddf...cab
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #66 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er omsorgssvikt å la han være den eneste som ikke får godtepose i selskap. Snakk om å stigmatisere barnet. Og i samme åndedrag kan hun ikke be gutten om å takke nei til tre is på en dag fordi da kan han bli selvbevisst på at han blir slanket! Det er så dårlig foreldreskap at man blir helt skremt. La gutte få godtepose og spare mesteparten til nærmeste lørdag. Som sagt er det ikke det han får utenfor hjemmet han legger på seg av. Anonymkode: 99d32...2e1 Kanskje ikke alle barn får lørdagsgodt heller? Vil bare opplyse deg om at ingenting av det du liksom blir så sjokkert over her, er omsorgssvikt. Men det må alltid komme i slike tråder når man er i forsvar. Angrep er jo som kjent det beste forsvar. Ellers er det latterlig selvmotsigende at du tenker at å si nei takk til en ting er omsorgssvikt, mens å takke nei til noe man blir tilbudt ellers ikke er. Så mye idioti man må forholde seg til her. Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #67 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Er sjuåringen din på tur uten å ha kontakt med dere foreldre en hel dag? Anonymkode: 65b42...ff9 hva slags gjeng er i denne tråden her nå egentlig? Anonymkode: 340f4...b27
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #68 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er omsorgssvikt å la han være den eneste som ikke får godtepose i selskap. Snakk om å stigmatisere barnet. Og i samme åndedrag kan hun ikke be gutten om å takke nei til tre is på en dag fordi da kan han bli selvbevisst på at han blir slanket! Det er så dårlig foreldreskap at man blir helt skremt. La gutte få godtepose og spare mesteparten til nærmeste lørdag. Som sagt er det ikke det han får utenfor hjemmet han legger på seg av. Anonymkode: 99d32...2e1 Det skal jeg huske, kalorier spist utenfor huset teller ikke. Jeg veide en slik godtepose en gang, den veide søren meg 200 gram. Man kan ikke gi så mye sukker til en unge med tendens til overvekt, ikke på lørdager heller. Det hadde vært uforsvarlig. Jeg snakket med ham i løpet av dagen, men pussig nok nevnte han ikke isen før etterpå. Jeg burde nok være glad han sa det i det hele tatt. Det er faktisk skikkelig rart at folk her synes det er grusomt at jeg ber ham si nei til godteri, samtidig som jeg er en dårlig mor fordi jeg ikke har bedt ham si nei til is. Det skal jeg selvfølgelig gjøre, men jeg kan likevel ikke unngå å tenke på hvor mye enklere det hadde vært om folk ikke delte ut slikt i tide og utide så vi kunne slippe hele problemstillingen. Hi. Anonymkode: 19ffc...31d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #69 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kanskje ikke alle barn får lørdagsgodt heller? Vil bare opplyse deg om at ingenting av det du liksom blir så sjokkert over her, er omsorgssvikt. Men det må alltid komme i slike tråder når man er i forsvar. Angrep er jo som kjent det beste forsvar. Ellers er det latterlig selvmotsigende at du tenker at å si nei takk til en ting er omsorgssvikt, mens å takke nei til noe man blir tilbudt ellers ikke er. Så mye idioti man må forholde seg til her. Anonymkode: 340f4...b27 Hvorfor skal jeg trenge å forsvare meg? Mine barn er ikke overvektige. Og du ser ikke forskjellen på å takke nei til is nummer tre og å ikke få fiske, være med på skattejakt eller andre måter folk deler ut godteposene på i selskap? Det forundrer meg ikke, så mye idioti som man må forholde seg til her. Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #70 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er omsorgssvikt å la han være den eneste som ikke får godtepose i selskap. Snakk om å stigmatisere barnet. Og i samme åndedrag kan hun ikke be gutten om å takke nei til tre is på en dag fordi da kan han bli selvbevisst på at han blir slanket! Det er så dårlig foreldreskap at man blir helt skremt. La gutte få godtepose og spare mesteparten til nærmeste lørdag. Som sagt er det ikke det han får utenfor hjemmet han legger på seg av. Anonymkode: 99d32...2e1 Klart man legger på seg av kaloriene man får utenfor hjemmet også. Flere is hver dag og godteposer på hver bursdag, samt kaker, pølser og kos i barnehagen/skolen utgjør mye hvis man har et vektproblem. Dessuten kan det vel være at HI gjerne vil ha rom for litt kos hjemme også. Så må det alltid utgå fordi det er så mye ellers… Skjønner frustrasjonen til HI godt (selv om jeg ikke har barn med vektutfordringer). Det er vanskelig å finne riktig balanse. Kanskje en prat med helsesykepleier for noen råd og strategier kan være noe? Og dere som prater om omsorgssvikt - rull inn! Foreldre som «lar» barna bli overvektige får så hatten passer hele tiden, men nå er det motsatte galt også. Anonymkode: 5a755...304
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #71 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det skal jeg huske, kalorier spist utenfor huset teller ikke. Jeg veide en slik godtepose en gang, den veide søren meg 200 gram. Man kan ikke gi så mye sukker til en unge med tendens til overvekt, ikke på lørdager heller. Det hadde vært uforsvarlig. Jeg snakket med ham i løpet av dagen, men pussig nok nevnte han ikke isen før etterpå. Jeg burde nok være glad han sa det i det hele tatt. Det er faktisk skikkelig rart at folk her synes det er grusomt at jeg ber ham si nei til godteri, samtidig som jeg er en dårlig mor fordi jeg ikke har bedt ham si nei til is. Det skal jeg selvfølgelig gjøre, men jeg kan likevel ikke unngå å tenke på hvor mye enklere det hadde vært om folk ikke delte ut slikt i tide og utide så vi kunne slippe hele problemstillingen. Hi. Anonymkode: 19ffc...31d Det er ingen som påstår at kalorier utenfor huset ikke teller (!), men kan vi være enige om at grunnlaget legges hjemme og i hverdagen? En løsning på 200 g godtepose er kanskje å fjerne litt, dele med søsken eller spare til senere. Hva tror du det gjør med selvfølelsen hans å være den eneste som forlater selskapet uten godtepose i hånden? Han er jo på god vei, i en alder av 7 år, å få seg en spiseforstyrrelse. At han føler behov for å skjule antall is han har spist er et digert rødt flagg! Anonymkode: 99d32...2e1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #72 Skrevet 21. mai 2022 Jeg skjønner deg, HI, dette er et dilemma, og litt vanskelig å navigere. Du får unødvendig usympatiske svar her i tråden, synes jeg. Det er et publikumsfrieri å gi unger som er på besøk is, jeg synes de som gjør det hele tiden er litt håpløse. Også slanke barn får i snitt med seg mye mer sukker enn det som er sunt, og det er klart isen (og alt det andre ungene får hos venner) bidrar mye. Anonymkode: 704da...57c
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #73 Skrevet 21. mai 2022 For en spinnvill tråd. Her er det visst mest om å gjøre å shame hi, tror noen av dere har mistet gangsynet fullstendig, resten må være unger som kjeder seg. Anonymkode: e120f...50d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #74 Skrevet 21. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ingen som påstår at kalorier utenfor huset ikke teller (!), men kan vi være enige om at grunnlaget legges hjemme og i hverdagen? En løsning på 200 g godtepose er kanskje å fjerne litt, dele med søsken eller spare til senere. Hva tror du det gjør med selvfølelsen hans å være den eneste som forlater selskapet uten godtepose i hånden? Han er jo på god vei, i en alder av 7 år, å få seg en spiseforstyrrelse. At han føler behov for å skjule antall is han har spist er et digert rødt flagg! Anonymkode: 99d32...2e1 Han skjulte det jo ikke, han sa det jo. Men hadde han spurt på forhånd hadde han selvfølgelig fått nei, og det tipper jeg han vet. Hva mener dere egentlig vi skal gjøre? Begrense søtsaker, ikke begrense søknader, bare begrense hjemme, be barnet si nei selv? Alt som foreslås her er det jo noen andre som sier er helt feil! Hi. Anonymkode: 19ffc...31d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2022 #75 Skrevet 21. mai 2022 Forresten, HI: Jeg har all sympati med problemstillingen, men ikke be ham si nei til is. Det lager en enorm oppmerksomhet om "nei-mat", noe som bare øker oppmerksomheten om mar og risikoen for overspising, nå og i fremtiden. Det er vanskelig med gode råd, men jeg tror jeg hadde prøvd å leve med at det ble noen is for mye når han er aktiv med venner, det er det mindre ondet her. Anonymkode: 704da...57c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå