Gå til innhold

Slutt å fore ungen min med iskrem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en nabo som instruerte nabolaget om at hennes barn ikke skulle ha is. Hun fikk beskjed om at da måtte hun lære barnet å si nei takk, eller å si det ikke fikk gå på besøk i andres hager. Det samme rådet vil jeg gi deg! Evt. la barnet spise is og kose seg, og mosjoner mer som familie og pass på hverdagskostholdet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Is hører sommeren til, og det går ikke an å sende en unge hjem fordi han ikke får is...

Det er vel ingen barn som blir overvektig av noen saftis?

Anonymkode: 92add...0aa

Skrevet

Jeg skjønner at det er en utfordring om man har et barn med vektproblem. Det er en liten venn her i nabolaget som gjerne tar runden til vennene for å få seg en is hos alle, men det kan faktisk ikke være nabolaget sitt problem. Når det er varmt så deler vi ut is til egne barn og da selvsagt også til små gjester. Oppdragelse er det hjemmet som må stå for og man kan sette regler for max en is pr dag, for eksempel. 

Skrevet

Hvis en mor hadde kommet til meg og sagt at hun helst ikke ville at jeg skulle gi barnet is hadde jeg passet på å ikke gi oss til verken mine barn eller det barnet når det var på besøk. Det er ikke sånn at barn må ha is hver dag fordi det er over 10 grader og spesielt ikke når de har besøk av et barn som har problemer med vekt. Selvfølgelig bør barnet lære seg å si nei, men det er jo ofte en grunn til at barn blir overvektige i utgangspunktet og det er ikke fordi de syns det er lett å si nei til god mat. 

Anonymkode: d22d9...231

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi kjøper de små saftisene fra x-tra og de deler vi ut til barn som er på besøk når det er pent vær. Det er ikke mitt ansvar å begrense ditt barn. 

Anonymkode: 99d32...2e1

Det er ikke greit. Det er ditt ansvar å fore ditt eget barn. Ikke andres. 

Anonymkode: e70d2...166

Skrevet
*Miss Marple* skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner at det er en utfordring om man har et barn med vektproblem. Det er en liten venn her i nabolaget som gjerne tar runden til vennene for å få seg en is hos alle, men det kan faktisk ikke være nabolaget sitt problem. Når det er varmt så deler vi ut is til egne barn og da selvsagt også til små gjester. Oppdragelse er det hjemmet som må stå for og man kan sette regler for max en is pr dag, for eksempel. 

Hva har dette med oppdragelse å gjøre?  Er det ikke voksne som deler ut sukkerbomber så fort det er varmt og "små gjester" er i hagen, som bør oppdras her? 

Anonymkode: 340f4...b27

Skrevet

Altså, har du sjekket kaloriinnholdet i saftis? Det er svært lite kalorier i det. Det kan umulig gjøre ungen din overvektig. 

Anonymkode: 53e24...5f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva har dette med oppdragelse å gjøre?  Er det ikke voksne som deler ut sukkerbomber så fort det er varmt og "små gjester" er i hagen, som bør oppdras her? 

Sukkerbomber kan neppe kalorifattig små saftis kalles. 

Skrevet

Det er ikke ditt ansvar å fore mitt barn heller, men det gjør du tydeligvis likevel. Ikke er det pent vær heller, det regner, ikke at det har så mye å si.

Ja, jeg skjønner at det i bunn og grunn er vårt ansvar, men det hadde vært så j@vla mye lettere hvis ikke hele resten av verden trakk i motsatt retning. 

Anonymkode: 19ffc...31d

Jeg tror ikke det er isen som barnet ditt får hos naboen, som utgjør noen for helsen barnet ditt har.. 

Anonymkode: 3ce02...6dd

Skrevet

Gi beskjed til alle som barnet ditt er hos da, så kan de gi is til alle bortsett fra ditt barn. Nei du Ole, du kan ikke få, fordi mamma har sagt nei. 

Anonymkode: 8cdff...838

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvis en mor hadde kommet til meg og sagt at hun helst ikke ville at jeg skulle gi barnet is hadde jeg passet på å ikke gi oss til verken mine barn eller det barnet når det var på besøk. Det er ikke sånn at barn må ha is hver dag fordi det er over 10 grader og spesielt ikke når de har besøk av et barn som har problemer med vekt. Selvfølgelig bør barnet lære seg å si nei, men det er jo ofte en grunn til at barn blir overvektige i utgangspunktet og det er ikke fordi de syns det er lett å si nei til god mat. 

Anonymkode: d22d9...231

Det hadde nok eg også gjort. Men eg sluttar ikkje å gi is i tilfelle ei eller anna mor opplever det problematisk utan at ho gir beskjed om det. 

Så lenge ingen slik beskjed er gitt vil det bli delt ut is til alle tilstedeverande barn når eg finn det for godt (altså når eg har lyst på is sjølv).

Skrevet

Kanskje du er mora i nabolaget her? Hun klager på at barnet får is i gata og av og til lørdagsgodt hos noen naboer, men for det første, barnet er bl.a. hos oss sikkert 4-5 dager i uken, og når man spør barnet hva de skal ha til middag går det ofte i nudler, pizza ol. Mor har også selv sagt de spiser slik mat fordi hun ikke gidder å lage mat barnet ikke spiser mens hun ler det bort. Når man ikke har selvinnsikt nok til å se hva som blir galt her får det bare klages. Vi serverer ut fra våre ønsker og behov, andre får ta egen meny på egen kappe. 

Anonymkode: 9c05f...0ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg innser at sjansen er liten for at noen av mine utallige iskrem-pushende naboer faktisk ser dette og tar det til seg, men likevel. Bare la vær å gi iskrem til andres unger hele tida, ok? Din unge er kanskje tynn og tar ikke skade av det, alle andre er ikke like heldige. Man kan heller ikke forvente at barn i småskolealder skal ha vett til å di nei, men jeg syns man burde kunne forvente av voksne at de ikke gir det hele tida.

Mine barn får is av vennenes foreldre rett som det er, så her sier jeg aldri nei når det er varmt ute og de spør om is. Ungen din blir ikke feit av at naboen gir de is, de blir feite av all dritten de spiser hjemme.

Anonymkode: f2dc8...91d

Skrevet

Jeg gir mine barn is når det passer meg. Så enten får du lære ungen å takke nei eller holde de hjemme. 

Anonymkode: 65b42...ff9

Skrevet

Det var faktisk tre is i dag (en dag med regn) og ikke bare saftis. Hos to forskjellige familier, jeg viste ingenting før barnet kom hjem til middag. Tror nok vi må ta praten med ungen, ja. Det er vanskelig, ellers sier man jo at man skal begrense maten på en mest mulig diskret måte, slik at barnet ikke forstår at det blir slanket. Jeg tok dette opp med en familie i fjor sommer, men jeg kan ikke gå rundt til absolutt alle for å fortelle dem at mitt barn er overvektig. (De har jo uansett øyne i hode, så man skulle tro de kunne se det sjøl.)

"It takes a village to raise a child", bortsett fra når det gjelder overvekt. Da er det greit for skole, barnehage, SFO, fritidsaktiviteter og tilfeldige naboer å bare kjøre på med drittmat, det er kun foreldrenes feil.

Hi

Skrevet

Gi beskjed til alle som barnet ditt er hos da, så kan de gi is til alle bortsett fra ditt barn. Nei du Ole, du kan ikke få, fordi mamma har sagt nei. 

Anonymkode: 8cdff...838

Men klart, det er enkelt å og greit for Ole selv å si nei til is hver gang det tilbys. It'no problem det, hvilken sjuåring har ikke såpass med selvkontroll? Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det var faktisk tre is i dag (en dag med regn) og ikke bare saftis. Hos to forskjellige familier, jeg viste ingenting før barnet kom hjem til middag. Tror nok vi må ta praten med ungen, ja. Det er vanskelig, ellers sier man jo at man skal begrense maten på en mest mulig diskret måte, slik at barnet ikke forstår at det blir slanket. Jeg tok dette opp med en familie i fjor sommer, men jeg kan ikke gå rundt til absolutt alle for å fortelle dem at mitt barn er overvektig. (De har jo uansett øyne i hode, så man skulle tro de kunne se det sjøl.)

"It takes a village to raise a child", bortsett fra når det gjelder overvekt. Da er det greit for skole, barnehage, SFO, fritidsaktiviteter og tilfeldige naboer å bare kjøre på med drittmat, det er kun foreldrenes feil.

Hi

Det er ikke sånn overalt. Her er foreldre bevisste på kosthold, og utskeielser er for bursdager. Har aldri vært noen uvane med å gi iskrem til barn her og der, og det ringes alltid om det er spørsmål om mat eller godteri. Det burde jo etter mitt syn vært normalt over alt. 

Skrevet

Snakk med naboen. Hvs naboen ender med å gjøre er usikkert. For det kan endte med at alle de andre barna får is og ikke ditt, spørs hvordan barnet syns det er feks. 

Hos meg får alle det jeg finner på å servere, om noen har noen innvendinger der så får de gi beskjed og jeg må sende hjem ett barn før jeg serverer noe. Jeg vil ikke gi til noen og andre ikke. Og ja, er det varmt og jeg mener ungene fortjener en is så gjør jeg det. Jeg kan finne påå steke vaffler ute også. Men det skal vel sies at jeg ikke serverer de så ofte slike ting. Når ungene var små så laget jeg ofte ett fat med frukt og grønt jeg hadde kuttet opp. Jeg syns dette var en grei måte som alle kunne ta litt sv om de var sultene og det gikk greit iforhold til allergier. Mitt enebarn og noen venner hadde sitrus allergi, men de tok jo bare noe annet. Jeg tok jo bare det jeg hadde i kjøleskapet, så hva som kom på fatet varierte. Gulrøtter og blomkål gikk ned på høykant det også. 
Nå var det en forelder som klaget og det var faktisk over at jeg laget for pent fruktfat for ungen hadde skrytt så av det hjemme. Jeg kuttet opp og tok vekk stilker og skall for min egen latskap, for da slapp det å bli noe å rydde opp etterpå. Så den moren ga jeg beskjed om at om hun ønsket det så kunne jeg sende hjem ungen hver gang jeg skulle serrvere noe her, da ble hun helt stille. Hørte aldri noe mer klaging fra henne. Hos oss fikk ingen middag eller noe serlig mer. For med fire unger i hus som alle hadde mange venner med hjem, var det uaktuelt å gi alle ungene mat hver dag. Så var de sultene måtte de gå hjem og spise.

Anonymkode: 2033a...ee3

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hi

Selvsagt snakker man om ungene om sunn og usunn mat, pluss sunn og usunn mengde? Det er ikke å påføre dem spiseforstyrrelser. Har du virkelig ikke gjort det? 

Anonymkode: 07617...354

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke sånn overalt. Her er foreldre bevisste på kosthold, og utskeielser er for bursdager. Har aldri vært noen uvane med å gi iskrem til barn her og der, og det ringes alltid om det er spørsmål om mat eller godteri. Det burde jo etter mitt syn vært normalt over alt. 

Det synes jeg også det burde ha vært, men tydligvis ikke. Det er egentlig greit at jeg kan gi utløp for meningene mine her, så kan jeg finne en mer høflig måte å formulere meg på til naboene. Hi.

Skrevet

Selvsagt snakker man om ungene om sunn og usunn mat, pluss sunn og usunn mengde? Det er ikke å påføre dem spiseforstyrrelser. Har du virkelig ikke gjort det? 

Klart vi har gjort det. Det ligger likevel et stykke inne å si at du må si nei til ting de andre barna spiser, det har vi til nå bare gjort med godteposer i bursdager. Hi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Klart vi har gjort det. Det ligger likevel et stykke inne å si at du må si nei til ting de andre barna spiser, det har vi til nå bare gjort med godteposer i bursdager. Hi.

Hvorfor det? Hva er du redd for? At barnet skal lære seg måtehold? 

Skrevet

At han skal føle seg annerledes og dårligere enn de andre. Han syns allerede at det er urettferdig at han ikke får ta i mot de godteposene, nå blir det flere områder han må stikke seg ut på. Hi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Forresten, det var ikke bare mitt barn som spiste tre is, det var en liten gjeng av dem. Ingen sier at de andre må lære sine barn om måtehold og sunn og usunn mat...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Måtehold som de andre barna ikke læres da.

Anonymkode: e120f...50d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...