Gå til innhold

Betale for andre barn på tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente har lyst å invitere med sine to bestevenninner på tur. Det blir tog tur / retur og når vi er der vil hun gå i fornøyelsespark. Vi bor hos mine foreldre der så opphold og mat er jo gratis, men om hun skal ha med begge to blir det egentlig for dyrt rett før ferie. De er 14 år. Hadde dere tenkt at det var dumt å måtte betale tog og inngang i fornøyelsespark om deres barn ble invitert med slik? Jeg er litt redd for å virke gnien 😞

Anonymkode: 7ce54...aa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg tenkt var rimelig. Men du må være eksplisitt om dette når dere inviterer. 

Personlig ville jeg nok betalt enten inngang eller tog hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 108a8...c23

Skrevet

Dette må dere avtale ryddig på forhånd. 

Jeg er veldig raus, litt for. Jeg har minst penger, jeg betaler for alle andre. 

Hvis vi inviterer på lekeland, sender ALLTID foreldrene med penger. Selvom jeg sier :"Neida.. Det er jo vi som inviterer." Av ren høflighet. Men må si jeg blir glad for at de betaler for seg. 

Anonymkode: 94344...8f3

Skrevet

Hadde syns det var heilt greit å betale for både tog og inngang, hadde ikkje forventa at andre skulle betale såpass mykje for mitt barn. 

Anonymkode: 73e24...2e3

Skrevet

Vil sagt til foreldrene til venninnene at XXX skal besøke besteforelderen <tidspunkt>, mens hun er der skal hun besøke <navn på fornøyelsesparken>, og lurer på om xxxx har lyst til å være med.
Togbilletten og inngang parken vil til sammen koste ca kr xxx,-.

Anonymkode: a0615...f5b

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hadde syns det var heilt greit å betale for både tog og inngang, hadde ikkje forventa at andre skulle betale såpass mykje for mitt barn. 

Anonymkode: 73e24...2e3

Samme her. Jeg regner alltid med å betale for mitt barn med mindre noe annet blir tydelig kommunisert. Og jeg hadde syntes det var helt topp om barnet mitt ble invitert med på en sånn tur. Har ikke god råd, men opplevelser for barnet blir prioritert. :) (Og det er jo uansett billigere å sende barnet med andre enn å dra selv.)

Anonymkode: 1031a...6f1

Skrevet

Jeg synes det er merkelig om noen tar for gitt at andre skal betale alt for barna deres om de blir invitert med, når det er opplagt at det kommer til en del kostnader.

Jeg vokste opp med min mor som ikke hadde god råd, måtte spare lenge for noe ekstra. Vi skulle en gang til syden og spurte om min ene venninne ville være med. Tror ikke hverken min mor eller min venninnes foreldre et eneste øyeblikk tenkte at min mor skulle betale reise og opphold.

Hi, du er ikke gnien - si det som en over her foreslår, si at dere gjerne har med dere jentene, og at det i så fall koster så og så mye for reise og inngang i fornøyelsesparken, og at det selvfølgelig blir litt ekstra i lommepenger i parken/reisen, men at overnatting blir hos dine foreldre.

Anonymkode: 0c25e...69b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Min jente har lyst å invitere med sine to bestevenninner på tur. Det blir tog tur / retur og når vi er der vil hun gå i fornøyelsespark. Vi bor hos mine foreldre der så opphold og mat er jo gratis, men om hun skal ha med begge to blir det egentlig for dyrt rett før ferie. De er 14 år. Hadde dere tenkt at det var dumt å måtte betale tog og inngang i fornøyelsespark om deres barn ble invitert med slik? Jeg er litt redd for å virke gnien 😞

Min datter vill ha med 2 venninner til Oslo , vi sa ok, men da må de dekke hotell og tog/fly selv, da vi bare har plass til familien i bilen, og skulle bo på hotell. 
Det var greit for foreldrene til desse 2. og jentene var ikke med oss, men vi var der viss de ville noe. De var da 16 år gamle.

Så du er ikke gnien, ting koster penger, og når en er med på ferie, må en betale det det koster . Her slipper de jo bra , da dere ikke skal bo på hotell.

Hadde min jente vært med dem, hadde vi og betalt det ting koster

Anonymkode: bbf07...5a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette må dere avtale ryddig på forhånd. 

Jeg er veldig raus, litt for. Jeg har minst penger, jeg betaler for alle andre. 

Hvis vi inviterer på lekeland, sender ALLTID foreldrene med penger. Selvom jeg sier :"Neida.. Det er jo vi som inviterer." Av ren høflighet. Men må si jeg blir glad for at de betaler for seg. 

Anonymkode: 94344...8f3

Liker ikke slikt, da det legges opp til at dem andre skal dekke alt for ditt barn neste gang. Er mange som sliter økonomisk, og det kan fort ende med at folk ikke er med til slutt

Anonymkode: bbf07...5a5

Skrevet

Jeg forventer å betale for mitt barn hvis det blir invitert på "store" ting. Altså ikke en is på butikken, men en helg med aktiviteter / kino / lekeland etc. Lurt å avklare det helt spesifikt i det dere inviterer tenker jeg, så slipper du å tenke merpå det. Du fremstår ikke som gnien!

Anonymkode: d64a4...31a

Skrevet

Det er helt greit, bare si dette når dere inviterer de. For kommer det frem når dere drar så kan det bli feil.

Mine barn har blitt invitert med på ferietur der de har dekt alt og der vi har betalt for biletter her og der. Begge deler e greit for meg, såfremt jeg vet det i god tid. Jeg har ikke lomma full av penger så jeg må planlegge litt

Anonymkode: 946fc...712

Skrevet

Jeg hadde forventet å betale for egne barn. Bare si ifra når du inviterer. Ikke hint, si det rett ut at det blir xx kroner for tog og inngangsbillett. 

Skrevet

Tenker det er vanlig at de betaler selv på sånt. Det ville ihvertfall jeg tenkt. 

Anonymkode: 19d6d...bb0

Skrevet

Det viktigste er å avklare dette med foreldrene før du inviterer med barnet. Som flere påpeker her, er det ikke sikkert foreldrene har råd, og da er det kjipt hvis det er forventet at de betaler for eget barn. Vi hadde selv svært stram økonomi en liten periode da barns var yngre, og ene ble invitert med på en aktivitet som tilsammen kostet rundt 500 kr og med beskjed om at vi måtte sende denne summen med barnet vårt. Det førte til en veldig ekkel situasjon, for vi hadde ikke 500 kr til overs, og barnet var allerede blitt invitert med og hadde jo selvfølgelig lyst til det. Vi måtte låne fra besteforeldre, men det var sårt husker jeg. Etter dette har vi aldri invitert andres unger med på noe uten at vi enten står for absolutt alle utgifter, eller avklarer med foreldre på forhånd. 

Anonymkode: b9f13...de5

Skrevet

Jeg hadde med andres barn på tusenfryd. Da skrev jeg noen ala: xxx ønsker å ha med seg yyy på tusenfryd på søndag. Jeg har dessverre ikke mulighet til å betale for inngang eller mat mens vi er der, men jeg tar med matpakke og kjøper en is til barna.

Begge barna betalte billetten selv og hadde med lommepenger. 

Anonymkode: 5f584...057

Skrevet

Dette er et vanskelig spørsmål, og her er ikke engang mannen og jeg enig. Jeg mener at man aldri kan vite den økonomiske situasjonen til vennenes familie, og at dermed er det ufint å invitere på noe som gjør at de må ut med en god slump penger = jeg mener vi bør betale for inviterte gjester. Her tenker jeg spesielt i situasjoner der vennene har flere søsken. 

Mannen er helt uenig og mener foreldrene bør betale for egne barn. 

Det viktigste er hvertfall at du sier ifra om betalingen når du inviterer. Og ikke spør barna før du har informert om betaling dersom du ikke spanderer. Kan føre til en del ugreie situasjoner. 

Anonymkode: 6c51a...542

Skrevet

Jeg tenker at det aller viktigste er å snakke med foreldrene først, og avklare med dem FØR man snakker med barnet. Og ikke hinte, men si ting rett ut i klartekst. Det går faktisk helt fint an å være tydelig uten å være uhøflig og ufin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Vil sagt til foreldrene til venninnene at XXX skal besøke besteforelderen <tidspunkt>, mens hun er der skal hun besøke <navn på fornøyelsesparken>, og lurer på om xxxx har lyst til å være med.
Togbilletten og inngang parken vil til sammen koste ca kr xxx,-.

Anonymkode: a0615...f5b

Jeg støtter dette forslaget. Det er veldig ryddig!

Jeg har sendt mitt barn med andre familier til fornøyelsesparker og lignende før, og har alltid betalt for inngangspenger. Vi er mange som ikke har veldig god råd, og som ikke kan spandere til hundrevis eller noen ganger tusenvis av kroner for andre.

Anonymkode: c70a8...499

Skrevet

Jeg har ikke råd til å betale for andres barn, så hadde snakket med foreldrene i forkant og sagt at Lise vil gjerne ha med seg Frida når vi reiser til tusenfryd på lørdag. Hun kan sitte på med oss men må evt betale inngang selv. Vi ordner mat (bare så de vet at hun ikke trenger ekstra til mat, men orker ikke utdype mer. vi pleier å steke baguetter og ha med. Masse godt pålegg og drikke).

Da blir det ikke dyrt for oss, men heller ikke dyrere enn nødvendig for Frida siden skyss og mat er gratis. Nevner ikke noe for barna før foreldrene har sagt ok. Sier de nei er det helt ok, og da sier jeg nei til Lise som om det ikke passer for oss, ikke at Frida ikke fikk lov. 

Anonymkode: 804e5...a75

Skrevet

Vi har hatt med venn av barnet til syden og dekket alt, tenkte ikke engang tanken på å be om at foreldrene betalte noe

Anonymkode: d4d2c...242

Skrevet

Det viktigste er å avklare slikt på forhånd. Ingen vil reagere på at dere ikke betaler inngang osv. Alle forstår at det ikke er normen❤️

Skrevet

Folk er veldig forskjellig på dette, så bare avklar på forhånd.

Send en mld til foreldrene 

"Tine vil gjerne ha med seg Trude og Tiril på besøk til besteforeldrene og en tur til Tusenfryd neste helg, men jeg ville ikke la henne invitere før jeg hadde hørt med dere. Det blir jo litt utgifter på dere til tog og inngang, jeg har dessverre ikke mulighet til å spandere det. Men jeg tar de gjerne med og det hadde vært veldig koselig om det passer 🙂"

Anonymkode: 41497...733

Skrevet

Definitivt ingen fasit på dette. Vi har tatt med ungenes venner på alt fra kino og restaurant i nærmiljøet til ferier i andre byer uten å ta betalt ei krone for det. Jeg tenker at det er naturlig at den som inviterer betaler. Så da har jeg aldri tenkt på å tilby betaling de gangene mine barn har blitt invitert av andre. MEN: om det hadde blitt sagt at de forventet at vi skulle dekke egne barns utgifter hadde vi selvsagt gjort det uten å reagere. Men de må altså si ifra for at vi skal betale. Alltid greit å ta praten om betaling på forhånd for å være sikker.

Anonymkode: 9afcb...ea4

Skrevet
On 5/21/2022 at 4:26 PM, Anonym bruker said:

så lenge dere inviterer må dere stå for alt, men hvis dere ikke gjør det, må de betale selv, det er regel her i alle fall

Anonymkode: eece8...a27

Skrevet

Jeg synes ikke det er noen fasit her. Vi har hatt med barn på teater,restaurant  og kino og betalt, har ikke hatt med på ferie da.

Mine barn har vært med på tur til slalombakke med overnatting der fikk vi en pris pr hode og måtte kjøpe heiskort, det kom på over 1000 for en helg men jeg synes det er helt ok. Forventer ikke at andre skal betale for mine barn.

Om det er en tur med reise og fornøyelsespark så er det helt innafor å si at de må dekke utgiftene selv. For å si det sånn, jeg blir overlykkelig når mine barn inviteres på ting og betaler gjerne. Det er så deilig at barna har gode opplevelser sammen med venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...