Gå til innhold

Hvorfor skriver så mange "Andrè"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg sett flere på face som skriver navnet sitt slik. Jon Andrè, Tom-Andrè...er det riktig da? Jeg har også nylig sett det på en varebil. Andrè rørlegger.

Er det virkelig så mange som ikke klarer å skrive sitt eget navn riktig eller kan man skrive André på flere måter på norsk?

Anonymkode: cac34...74b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi navnet uttales med trykk på e, så det ikke uttales på samme måte som ordet andre. Mest vant til å se navnet med è

Skrevet

Tipper det handler om at folk ikke vet forskjell på uttale av é og è, og tror at en aksent er en aksent.

Skrevet
gærne ko skrev (6 minutter siden):

Fordi navnet uttales med trykk på e, så det ikke uttales på samme måte som ordet andre. Mest vant til å se navnet med è

Tuller du? Det uttales jo ikke Andrè, men André..

Anonymkode: 46f09...9a6

Skrevet

Hvordan uttaler man Andrè i forhold til André da? Jeg spør fordi jeg ikke vet. 

Anonymkode: 4af07...735

Skrevet
Superdolly skrev (6 minutter siden):

Tipper det handler om at folk ikke vet forskjell på uttale av é og è, og tror at en aksent er en aksent.

Jeg vet ikke forskjellen, men vil gjerne vite om du gidder å forklare?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan uttaler man Andrè i forhold til André da? Jeg spør fordi jeg ikke vet. 

È indikerer åpen e, é er en lukket e. É har vi i det norske språket, som f eks idé. È bruker vi ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

È indikerer åpen e, é er en lukket e. É har vi i det norske språket, som f eks idé. È bruker vi ikke.

Beklager, men det sa meg lite🙈er det forskjell på hvordan man uttaler de forskjellige e’ene? Hvordan vil man si Andrè?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Beklager, men det sa meg lite🙈er det forskjell på hvordan man uttaler de forskjellige e’ene? Hvordan vil man si Andrè?

Vanskelig å skrive, nesten i retning Andræ. Men ikke helt det heller.

Skrevet

Ikke rart de er rørleggere når foreldrene ikke kunne stave navnet deres.

Anonymkode: aea6e...c69

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

🤦‍♀️

Anonymkode: 77dd8...afa

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (51 minutter siden):

Jeg vet ikke forskjellen, men vil gjerne vite om du gidder å forklare?

` er grav aksent, og betegner en fallende ordtone. Bokstaven blir "mørk", è skrives på lydskrift [ɛ], mer i retning av æ men ikke helt. På riksmål kunne man i hvert fall før bruke è i ord som karrière.

´ er akutt aksent og brukes for å markere at stavelsen har trykk, altså André (AndRE) i motsetning til Andre (ANDre).

Skrevet
Superdolly skrev (10 minutter siden):

` er grav aksent, og betegner en fallende ordtone. Bokstaven blir "mørk", è skrives på lydskrift [ɛ], mer i retning av æ men ikke helt. På riksmål kunne man i hvert fall før bruke è i ord som karrière.

´ er akutt aksent og brukes for å markere at stavelsen har trykk, altså André (AndRE) i motsetning til Andre (ANDre).

Tror jeg forstod👏🏻 Nå gjelder det bare å huske hvilken som er hvilken🙈

Skrevet

Hadde en kollega som skrev navnet til sønnen sin «feil» Hun diskuterte med en annen kollega og det ble ganske varmt. Hun avsluttet med at sånn hadde de skrevet navnet i hennes familie i 100 år. Jeg måtte Google bestefaren hennes. Han hadde skrevet det «riktig». Jeg satt bare og observerte. Helt fascinert over hvor teit hele diskusjonen var. 

Anonymkode: ec49b...9e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva er din unnskyldning? Ble kanskje ikke oppdratt helt etter boka du heller?

Anonymkode: 50848...ac2

Skrevet

Humrer alltid litt innvendig når noen heter "Andræ".

Anonymkode: 13ccf...96b

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Humrer alltid litt innvendig når noen heter "Andræ".

Anonymkode: 13ccf...96b

Hehe... Du er ikke alene. 

Anonymkode: 31a43...204

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hadde en kollega som skrev navnet til sønnen sin «feil» Hun diskuterte med en annen kollega og det ble ganske varmt. Hun avsluttet med at sånn hadde de skrevet navnet i hennes familie i 100 år. Jeg måtte Google bestefaren hennes. Han hadde skrevet det «riktig». Jeg satt bare og observerte. Helt fascinert over hvor teit hele diskusjonen var. 

Jeg synes det er merkelig med folk som skal diskutere hvordan andre folk skriver navnet på barnet sitt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva hadde du gjort uten rørlegger? Har du utedo å bor i hus uten vann?

Anonymkode: 49340...a0f

Skrevet

Jeg tror rett og slett det handler om at folk ikke greier å skrive é på datatastaturet, og så har tatt det videre. Dog ikke opplevd å se det ved håndskrift.

Anonymkode: 35370...0ac

Skrevet

Folk kan ikke forskjell på gravistegn og akuttegn. Ser til og med journalister som ikke har tunga rett i munnen. Leste nylig en artikkel der idé og idè var skrevet om hverandre. Gravistegnet er lite brukt i norsk. Ordene òg, à og crème er de jeg kommer på i farten.

Anonymkode: f202a...784

Skrevet

Jeg finner ikke den dere diskuterer en gang , finner bare denne "é"  på mobiltastaturet. 

Anonymkode: 141bc...27e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg finner ikke den dere diskuterer en gang , finner bare denne "é"  på mobiltastaturet. 

Jeg har begge på mitt hvis jeg holder inne e-tasten (altså touch), é og è.

Anonymkode: f02e9...b9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er merkelig med folk som skal diskutere hvordan andre folk skriver navnet på barnet sitt.

Godt mulig. Jeg holdt meg helt unna den diskusjonen. Men om det er slik at de ikke kan forskjell på è og é så er det greit å bli gjort oppmerksom på dette når de skal døpe barnet da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har begge på mitt hvis jeg holder inne e-tasten (altså touch), é og è.

Anonymkode: f02e9...b9a

Jeg har bare é og 3 når jeg holder inne e 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...