Gå til innhold

Utbrent - hva er din historie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så uendelig sliten hele tiden. Hver våkne time går med til å lengte etter å legge meg, men når jeg kommer under dynen klarer jeg ikke å sove. Jeg gråter lett (for meg selv) og har aldri overskudd. Legen sier ja og ha og har ingen forslag til løsning siden alle blodprøver er fine. Kan jeg være utbrent, og hva gjør jeg for å bli bedre/få hjelp?

Anonymkode: 31d65...819

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så uendelig sliten hele tiden. Hver våkne time går med til å lengte etter å legge meg, men når jeg kommer under dynen klarer jeg ikke å sove. Jeg gråter lett (for meg selv) og har aldri overskudd. Legen sier ja og ha og har ingen forslag til løsning siden alle blodprøver er fine. Kan jeg være utbrent, og hva gjør jeg for å bli bedre/få hjelp?

Går i skogen. Eller bare går. Litt lett aktivitet er aldri feil med mindre du er syk. 

Anonymkode: f067a...808

Skrevet

Hva er din livssituasjon? Familie, jobb, forpliktelser? 

Anonymkode: 47940...5ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Går i skogen. Eller bare går. Litt lett aktivitet er aldri feil med mindre du er syk. 

Å være utbrent er verre enn å være syk. Ditt råd er i beste fall dilettantisk.

Anonymkode: d9454...179

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg er en veldig aktiv person, men da jeg ble utbrent så var ikke å gå ett alternativ på lang tid. De første 3 ukene krabbet jeg da jeg ikke klarte å stå oppreist eller å gå. Så klarte jeg å gå noen meter, men måtte ha en stol i gangen da jeg ikke klarte å gå de 10 meterne fra stuen til badet. Så var det å prøve seg til postkassen som er 50 meter, med en stol midtveis. Det tok 5 måndder før jeg klarte å gå 1 km, og da var jeg sengeliggende dagen etter. Det tok 2,5 år før jeg var i stand til å gå 5 km i skogen uten å bli helt tom for energi. Mao å si at vedkommende bare skal gå hvis hun er utbrent er ofte ikke ett råd som er gjennomførbart. 

Anonymkode: 12f2c...3d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det er mot depresjon det kan hjelpe. Utbrent er noe annet.

Anonymkode: 80c5d...740

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

De første tre månedene jeg var utbrent klarte jeg ikke å gå tur i det hele tatt. Etter drøyt to måneder prøvde jeg en gang, men etter noen hundre meter måtte jeg ringe mannen min og få ham til å hente meg. Da var jeg så sliten at jeg skalv over hele kroppen og sovnet momentant da jeg kom hjem. Nå finnes det nok ulike grader av utbrenthet, men de færreste vil orke å gå turer i starten vil jeg tro. Da bruker man krefter på alt, også ting som normalt gir en energi, som turer og trening. 

Jeg for min del ble utbrent etter stor belastning over lang tid på flere fronter, men spesielt en stor konflikt på jobb og at to av barna mine sliter og har trengt utrolig mye ekstra oppfølging siste året, pluss dødsfall i nær familie og litt annet fikk det til slutt til å bikke helt over. En dag jeg stod opp bare knakk jeg sammen på gulvet i ukontrollert skjelving og krampegråt og klarte ikke å reise meg igjen, hverken bokstavelig talt eller i overført betydning, og mannen måtte støtte meg til bilen og kjøre meg rett til legen. 

Anonymkode: 595b5...f42

Skrevet

Min løsning ble å sitte/ligge ute på verandaen og puste med nesen. Dette gjorde jeg i all ledig tid i sikkert 3 mnd... 

Anonymkode: 47940...5ca

Skrevet

Pass på kostholdet. Få i deg det som er næringsrikt og sunt, og hold deg unna snacks, godteri og ikke minst alkohol. Reduser kaffedrikking også. Få deg frisk luft så fort du har anledning, og det kan være så enkelt som å åpne vinduer eller sitte på uteplass. 

Anonymkode: a42a8...7d9

Skrevet

For min del var det relativt enkelt, siden årsaken var jobb (to forskjellige vikariat med høy arbeidsbelastning og lite rom for avkobling/fri). Fornyet ikke vikariatene, tok en god ferie, og fant en jobb jeg faktisk likte og ville ha. 

Det forhøyede stressnivået og lave stresstoleransen ble gradvis bedre, og energien kom tilbake ganske fort etter at jeg var ferdig med den siste jobben.

Nøkkelen for meg var å se etter løsninger og aktivt jobbe for å oppnå det jeg egentlig ønsket.

Anonymkode: 2b8a5...0ef

Skrevet

Takk for gode svar. 

Jeg står i en belastning det ikke er så lett å gjøre noe med. 

Jeg har en stor sorg over å ha mistet et barn, en tenåring som er diagnostisert med depresjon, et småskolebarn med adhd, dårlig forhold til mannen min, bekymring over gamle foreldre, bekymring over egen helse som jeg ikke orker å gjøre noe med +++

Jobben er egentlig min friplass, men det koster så uendelig mye å møte og gjennomføre hver dag. Jeg er trøtt når jeg står opp, gjennom dagen og når jeg legger meg. Sover dårlig, våkner av følelse av panikk og har hatt noen panikkanfall i våken tilstand. Legen min sier ja og hmmm og så vondt for deg, men har ingen forslag til hva som kan hjelpe. Jeg var litt sykemeldt i vinter, men måtte møte på legekontoret hver mandag for å forlenge sykemeldingen og følte at jeg måtte tigge for å få den, så det kostet mer enn det ga å være sykemeldt. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

For min del var det relativt enkelt, siden årsaken var jobb (to forskjellige vikariat med høy arbeidsbelastning og lite rom for avkobling/fri). Fornyet ikke vikariatene, tok en god ferie, og fant en jobb jeg faktisk likte og ville ha. 

Det forhøyede stressnivået og lave stresstoleransen ble gradvis bedre, og energien kom tilbake ganske fort etter at jeg var ferdig med den siste jobben.

Nøkkelen for meg var å se etter løsninger og aktivt jobbe for å oppnå det jeg egentlig ønsket.

Kan jeg spørre hvordan det var å skifte jobb når du er «skjør»? 

Jeg er i samme situasjon selv, i utgangspunktet liker jeg jobben, men ikke ansvaret som følger. Har gitt beskjed til leder flere ganger nå, men det blir ikke bedre, så jeg innser at jeg må skifte miljø. 

Men det er utfordringen, jeg er ikke meg selv akkurat nå og kjenner på usikkerhet, lite energi og null tiltak. Kjenner meg ikke egnet til å være ny som skal lære alt som følger en helt ny plass. Gikk det greit for deg? 

Anonymkode: 4159f...777

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for gode svar. 

Jeg står i en belastning det ikke er så lett å gjøre noe med. 

Jeg har en stor sorg over å ha mistet et barn, en tenåring som er diagnostisert med depresjon, et småskolebarn med adhd, dårlig forhold til mannen min, bekymring over gamle foreldre, bekymring over egen helse som jeg ikke orker å gjøre noe med +++

Jobben er egentlig min friplass, men det koster så uendelig mye å møte og gjennomføre hver dag. Jeg er trøtt når jeg står opp, gjennom dagen og når jeg legger meg. Sover dårlig, våkner av følelse av panikk og har hatt noen panikkanfall i våken tilstand. Legen min sier ja og hmmm og så vondt for deg, men har ingen forslag til hva som kan hjelpe. Jeg var litt sykemeldt i vinter, men måtte møte på legekontoret hver mandag for å forlenge sykemeldingen og følte at jeg måtte tigge for å få den, så det kostet mer enn det ga å være sykemeldt. 

hi

Kondolerer. Du har all min sympati her, har selv en tenåring med depresjon. Det går i selvskading og altfor lite mat, vekten går nedover. 

Jeg forsøker å holde meg i gang ved å gå til psykolog, har ikke helt den store effekten av det ennå, men nå har jeg nylig startet. Har du forsøkt noe tilsvarende? Går til en privat jeg ble anbefalt. Dårlig søvn og panikk henger jo banalt sammen med pust. Får det presisert hver gang, ro ned innimellom og pust skikkelig. Når du er ferdig med en oppgave, ta deg ett minutt til å kjenne på at du er ferdig mens du puster. Ikke bare banke på med neste ting. Lettere sagt enn gjort når kalenderen er full og det føles helt ærlig veldig teit noen ganger 🙈 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvordan det var å skifte jobb når du er «skjør»? 

Jeg er i samme situasjon selv, i utgangspunktet liker jeg jobben, men ikke ansvaret som følger. Har gitt beskjed til leder flere ganger nå, men det blir ikke bedre, så jeg innser at jeg må skifte miljø. 

Men det er utfordringen, jeg er ikke meg selv akkurat nå og kjenner på usikkerhet, lite energi og null tiltak. Kjenner meg ikke egnet til å være ny som skal lære alt som følger en helt ny plass. Gikk det greit for deg? 

Jeg hadde en periode med fri først, og det var deilig og nyttig. 

Jobbyttet var fantastisk, og jeg fikk mer energi fra dag 1! Fant en jobb innenfor et relatert, men relativt annerledes felt som jeg virkelig liker og synes er interessant, og det var bare veldig godt å få være ny og få bygge seg opp igjen. Innenfor mitt felt er det til en viss grad forventet at man er ny og trenger litt tid for å lære, så det gikk bra, så lenge man gjør det man skal. Motivasjonen kom raskt tilbake, og siden den jobben hadde mindre ansvar og lavere totalbelastning fikk jeg bygget meg opp igjen. 

Så mitt råd er å ikke hoppe rett inn i en annen jobb bare for å gjøre det, finn en som gir deg noe og hvor det er rom for å være ny, gi deg selv litt tid, og pust godt underveis!

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde en periode med fri først, og det var deilig og nyttig. 

Jobbyttet var fantastisk, og jeg fikk mer energi fra dag 1! Fant en jobb innenfor et relatert, men relativt annerledes felt som jeg virkelig liker og synes er interessant, og det var bare veldig godt å få være ny og få bygge seg opp igjen. Innenfor mitt felt er det til en viss grad forventet at man er ny og trenger litt tid for å lære, så det gikk bra, så lenge man gjør det man skal. Motivasjonen kom raskt tilbake, og siden den jobben hadde mindre ansvar og lavere totalbelastning fikk jeg bygget meg opp igjen. 

Så mitt råd er å ikke hoppe rett inn i en annen jobb bare for å gjøre det, finn en som gir deg noe og hvor det er rom for å være ny, gi deg selv litt tid, og pust godt underveis!

Så godt å lese 🙏🏻 Takk for at du svarte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...