Gå til innhold

Dere som var russ en gang

Anbefalte innlegg

Når dere tenker tilbake, var russetida det kuleste, morsomste, beste festene osv. du noen gang har opplevd? Hører nå om russ som bruker 100 000 + på russetid, og kan ikke skjønne at noen fest kan være så morsom at det er verd så mye. Særlig med tanke på at de samme personene om et år skal sitte i 16-manns studentkollektiv, snu på krona og lure på om de har råd til både agurk og paprika. Min russetid var morsom, men jeg har vært på bedre festivaler, morsommere fester og møtt finere folk siden i livet.  

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144430158-dere-som-var-russ-en-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som deg, det var morsomt, selvfølgelig var det det. På buss på slutten av 80-tallet med Tryvann hver eneste natt og ingen regler for sikkerhetsbelter eller utenpå-anlegg, det var kjempegøy! Men vi ordnet sponsorer fra bedrifter, vi malte selv og totalt kostet det meg under 5000. 
Likevel kunne jeg fint klart meg uten, som deg, Himmel og Hav. Veldig trist om høydepunktet av fest er passert når du er 19..

Det var helt klart morsomt, men absolutt ikke det morsomste nei. De festene vi hadde i studenttiden som vi måtte sulte ei uke for å ha råd til, var morsommere. Da var ingen overstadig beruset heller, så mye mer morsomme mennesker å henge med. Har også de beste minnene fra ulike musikkfestivaler. 

Anonymkode: b3c17...eb1

Russetiden var gøy ja, men ikke sånn at jeg lengter tilbake, og slettes ikke de gøyeste festene jeg har vært på nei. Men et par artige minner har jeg ja. 

Dagens russetid er så rar synes jeg, med russegrupper og penger og merkelig opplegg. 

Anonymkode: 76ef3...74b

Annonse

Elsket å være russ, og det var nok det morsomste jeg hadde opplevd til da, men vi var en liten vennegjeng som delte en 9-seters bil vi pusset opp selv og fikk lokale sponsorer til, så vi brukte minimalt med penger. Eneste «anlegget» var bilens stort sett defekte CD-spiller, men det gjorde ikke noe. Var på noen russetreff, og opplevde alt bare som trygt og inkluderende. Sikkert fordi vi var få, tok hensyn og ville alle vel. 

Det var veldig gøy, og veldig samlende. Husker russebil, landstreff osv som veldig gøy. Mange gode minner.

Men jeg var russ i -93 og vi brukte ikke veldig mye penger. Kjøpte dress, lue, kort og noen reklamegreier, har f.eks brusåpneren jeg kjøpte den gangen enda ;)

Hadde en gammel ford transit som russebil, og vi hadde masse reklame på den. Synes ikke det er så mye reklame nå lenger?

Tror ikke vi hadde noen utgifter på den i det hele tatt. Reklameinntekter og spons dekket alt av utgifter. Vi "malte" lakk på den med pensel. Ene jeg var på bil med kom fra gård, og pappaen fikk tak i noe maling/lakk som egentlig var beregnet til landbrukskjøretøy så litt feil rødfarge, men det spilte ingen rolle. Så skrev, malte og tegnet vi all reklamen med hvitt, og hadde noen klistremerker. Husker vi ble sponset av Maarud, fikk mange mange kasser med potetgull og det var jo kjekt å ha.

Hele vgs tiden var veldig fin synes jeg, selv om det også var morsomt å være høyskolestudent også.

Russetiden var ganske stor for oss, men føler det har tatt litt av nå. Vi begynte ikke å planlegge hvem vi skulle være på russebil med i 1.klasse altså, det gjør de jo nå. De bruker uhorvelig mye penger, og ingen sponser så villig lenger heller virker det som...?

Anonymkode: c5260...26f

Russetiden var kjempe morsom,  og en tid jeg tenker tilbake på med stor glede. Men det var da, en kort periode med fest og moro. Jeg hadde mulighet til å bli med som russ to år etter, men det ville jeg ikke.  Så artig var det ikke.  

Jeg tenker nok heller på studietiden som en mye bedre tid. 

Vi brukte så og si ikke noe penger på russetiden. Tror vi faktisk satt igjen med litt penger da vi var ferdige.  

Jeg har hatt russ i år, og han har absolutt ikke brukt mye penger eller tid på dette. Han har vært på fire -fem fester og kunn kjøpt bukse og kort. Han likte ikke konseptet, med at noen få bestemmer hva og hvem som er kule.. hvem som får være med hvor. 

Anonymkode: 0630f...cd8

Jeg hadde en OK russetid, men var ikke med på bil eller buss, og ikke på Tryvann eller noe sånt heller. Vi hadde en del russefester hjemme hos folk, og de var minneverdige fordi alle festet sammen. Vanligvis festet de forskjellige gjengene hver for seg, men i russetida var alle sammen og det var bra.

Studentfestene var generelt sett ekstremt mye morsommere!

Jeg angrer på at jeg hadde kjæreste og bodde sammen med han. Kunne ikke bo pga mamma slo osv. 

Han jeg bodde hos satt og venta i en stol i gangen, da jeg kom hjem kl. 21. Fly forbanna. 

Prøvde å ha det gøy, var med på ett par ting. Men pga kjæreste og jobb, ble det ikke dne beste tiden. 

Hadde det vært noen år etterpå, hadde jeg glatt brukt penger på russetiden og hatt det gøy. 

Anonymkode: e15c9...f03

Studietiden var uendelig mye mer gøy enn russetiden. Russetiden var for all del gøy, men tror jeg hadde litt vel høye forhåpninger, så det klarte ikke helt å levere. Men jeg var kun på bil, og brukte bare småpenger sammenlignet med hva de bruker idag. 

Anonymkode: 94dfa...ea6

Helt fantastisk. Det har aldri vært vanlig med buss/bil her. Ikke nå heller. Det har skjedd enkelte år at noen har, men ikke hvert år og ikke mange. 

Men husker russetiden som ekstremt sosial tid. Vi var sammen på tvers av farger og venner ellers og skapte mange nye vennskapsbånd. Noen har jeg aldri vært mer sammen med, mens andre er jeg fortsatt venner med. 25 år etter.

Anonymkode: e333e...123

Annonse

Nja. Hadde noen artige fester men grøftefyll og våkenetter var ikke for meg.  Fant det rimelig meningsløst med utagerende festing og masse penger på bil. Vi var «alternativ russen». Egentlig er  jeg overrasket over at jeg var såpass fornuftig, var egentlig skikkelig løkhue på den tiden. 

Anonymkode: b27ef...5d5

Synes russetiden var ok+. Veldig sosialt og gøy, og vi tok mange russeknuter og var på div. fester rundtom. Synes oppladningen til russetiden kanskje var litt kjekkere. Drive å planlegge, stryke på dressene, dra på russekroer, fikse bilen osv. Skal sies at jeg var russepresident på skolen vår, så jeg hadde et visst ansvar som jeg ikke klare å glemme. Det var jeg som måtte snakke med politi og kommune, og stå for at vi ryddet opp etter oss osv. Kullet vårt var veldig snille altså, men det ble litt styr med organisering og slikt. 

Anonymkode: d7a4e...37d

Jeg hang med mine gode venner som hadde like lite penger som meg. Vi hadde verken buss eller bil, knapt nok busskort. Husker det som en fin tid, men det virkelig artige startet da jeg begynte å studere. Studerte i Trondheim og hadde en helt fantastisk studietid. Om noen år er det G-helg!

Jeg håper jo de har hatt det vanvittig morsomt når de bruker vanvittige summer.

Anonymkode: ee243...d47

Har det som deg, HI. Hyggelig å være russ og morsomt med fest, bevares. Men ikke på noen måte den morsomste tiden i livet mitt, eller de viktigste menneskene eller beste vennene. Det var mye mer schwung over festene i studietida, og jeg har mange flere gode og viktige venner og kontakter fra årene etterpå. For når man ser litt nærmere på det å være russ: man er tross alt bare sammen fordi man tilfeldigvis ble født samme året. Der er ingen større åndelig likhet mellom folka.

Anonymkode: 2e596...80d

Hadde det virkelig veldig gøy i russetiden, var med på russebil, og det ble jo en del festing. Men brukte IKKE mye penger! Billig, falleferdig russebil, og så kjøpte jeg russedress + diverse utstyr, og russekort. Og så selvfølgelig drikkevarer og billetter inn på div utesteder. Men laaaaangt ifra 100.000. DET er det ikke verdt! 

Anonymkode: c0ae9...037

Russetiden var fin den, ikke mye pengebruk, ingen busser, kun en eller to russebiler, uten at de var særlig viktige i feiringen. Det var fint og godt samhold. Men sett i ettertid så har jeg hatt mange festperioder, venner, bekjentskap og andre ting som har betydd mye mer for meg. Om jeg skulle skrive en bok om høydepunkter i mitt liv, ville det være mange andre ting som ville blitt gitt mer oppmerksomhet. 

Anonymkode: 60467...9a4

Det var jo gøy, og det var en fin tid. Men jeg er virkelig glad for at jeg var russ den gangen da det ikke var vanlig med russebusser til oppimot en million kroner og alle var med. Vi hadde ingen opptakskrav eller audition, og det var de færreste som hadde russebiler og ingen hadde buss. Og de få som hadde russebil, de stappet inn så mange som de hadde plass til. 

Jeg har vært på både morsommere og hyggeligere fester senere i livet, så selv om jeg har gode minner fra russetiden så var det ikke et høydepunkt i livet. I hvert fall ikke Høydepunktet.

amandine skrev (15 timer siden):

Som deg, det var morsomt, selvfølgelig var det det. På buss på slutten av 80-tallet med Tryvann hver eneste natt og ingen regler for sikkerhetsbelter eller utenpå-anlegg, det var kjempegøy! Men vi ordnet sponsorer fra bedrifter, vi malte selv og totalt kostet det meg under 5000. 
Likevel kunne jeg fint klart meg uten, som deg, Himmel og Hav. Veldig trist om høydepunktet av fest er passert når du er 19..

Var du russ på 80-tallet. Da er du en godt voksen kvinne😊 Var selv russ på slutten av 90-tallet. Var morsomt, men brukte ikke så mye penger som russen gjør i dag. Nå var ikke jeg den galeste heller. 

Anonymkode: 6ddcc...ad0

Jeg var russ to år på rad 😂 

Første året brukte jeg knapt en krone, kun russedress. Lånte en bil av foreldre og kjørte til Stavanger. Andre året klinket vi til med en campingvogn av alle ting, kostet 4000 kr, solgte den igjen for 6000 kr året etter 🤑 

Jeg skjønner ikke hvorfor flere ikke gjorde/gjør det, herregud så deilig å ha en seng å sove i. Kalde pils i kjøleskap og bacon til frokost dagen derpå. 

Anonymkode: d06c0...f79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...