Gå til innhold

Ville dere byttet til en valp med litt underbitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha valp, fått tildelt en, veldig fornøyd med den, syns den er finest og vært å hilst på flere ganger. Vi skal ikke drive med utstilling eller andre ting som krever en "perfekt" hund. Nå har det seg at den ene valpen har litt underbitt, har ingenting for  hunden å si, men man vet vel ikke hvordan det vil bli. Vi får redusert pris, ikke at det har noe å si.

Vi er kjempe usikre på hva vi skal, ungene vil ikke bytte, og vi er litt skeptisk til "feilen". Men vil vi ikke bytte så ødelegger vi for andre som skal bruke den til utstilling osv.

Hva ville du gjort?

Takker for svar.

Anonymkode: e4a39...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sant dere like lynet og personligheten på hunden, ikke skal bruke den til utstillinger og avl hadde jeg takket ja til den reduserte prisen og beholdt hunden.

For en hund som ikke skal brukes til utstillinger og avl er lynet og personligheten mye mer viktig

Anonymkode: ea8a6...875

Skrevet

Ja hvorfor ikke? Synest det har blitt så hysterisk med hunder om at de må se perfekte ut osv før man kjøpe dem. Ett underbitt er jo ingenting! Hunden lir ikke av det, og i verste fall må trekke noen tenner noe som er vanlig ellers blandt hunder. Har selv en chiuahua som ikke hadde noe men måtte trekke noen tenner. 

Anonymkode: 04c3e...ba6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi skal ha valp, fått tildelt en, veldig fornøyd med den, syns den er finest og vært å hilst på flere ganger. Vi skal ikke drive med utstilling eller andre ting som krever en "perfekt" hund. Nå har det seg at den ene valpen har litt underbitt, har ingenting for  hunden å si, men man vet vel ikke hvordan det vil bli. Vi får redusert pris, ikke at det har noe å si.

Vi er kjempe usikre på hva vi skal, ungene vil ikke bytte, og vi er litt skeptisk til "feilen". Men vil vi ikke bytte så ødelegger vi for andre som skal bruke den til utstilling osv.

Hva ville du gjort?

Takker for svar.

Er det snakk om å bytte TIL en valp som har underbitt, altså å bytte bort en hund uten feil? For at andre skal kunne bruke den feilfrie hunden på utstilling? Det hadde jeg aldri gjort, de som har fått valpen med underbitt får vente på neste kull, da, hvis det er viktig. 

Anonymkode: 58e77...ae4

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: d554b...66e

Skrevet

Takk for svar dere. Det har ingenting med at den må være perfekt. Vi har liksom bare hilst mest på valpen vi har fått tildelt og syns hun er finest og virker som en fin valp 

Ja, det blir å bytte til en annen valp ja. Vår var det ingen ting med. Blir kjempe usikker, vil jo ikke ødelegge for andre, men vi har på en måte innfunnet med at hun er vår, gitt henne navn osv, så ungene har bundet seg til den valpen. De vil ikke bytte. Det er en jakthund som de andre skal bruke til jaktprøver osv, vi skal ikke det, skal brukes i jakt da.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar dere. Det har ingenting med at den må være perfekt. Vi har liksom bare hilst mest på valpen vi har fått tildelt og syns hun er finest og virker som en fin valp 

Ja, det blir å bytte til en annen valp ja. Vår var det ingen ting med. Blir kjempe usikker, vil jo ikke ødelegge for andre, men vi har på en måte innfunnet med at hun er vår, gitt henne navn osv, så ungene har bundet seg til den valpen. De vil ikke bytte. Det er en jakthund som de andre skal bruke til jaktprøver osv, vi skal ikke det, skal brukes i jakt da.

Hi

Da var de andre veldig uheldige, og dere trenger ikke å gi bort deres valp for å være snille. 

Skrevet

Vår har litt underbitt. Han har stamtavle og champion-foreldre og alt det der, men vi skal ikke stille ut og elsker vår nydelige, lykkelige bittelitt underbitte hund over alt. Har ingenting å si hvis dere ikke skal stille ut (eller ha valper)

Anonymkode: 4b89e...fa3

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vår har litt underbitt. Han har stamtavle og champion-foreldre og alt det der, men vi skal ikke stille ut og elsker vår nydelige, lykkelige bittelitt underbitte hund over alt. Har ingenting å si hvis dere ikke skal stille ut (eller ha valper)

Anonymkode: 4b89e...fa3

Men det har noe å si de liker valpen de har fått, uten underbitt. Hi får masse svar her om at underbitt går fint, og det vet jo hi også, men det betyr ikke at de må bytte bort hunden de har knyttet seg til. 

Skrevet

Dra og hils på den andre valpen. Kanskje den sjarmerer fletta av dere, bare den får sjansen. Jeg unner den valpen å komme til et hjem som ikke synes den er "feil" eller "uflaks". 

Skrevet

Vi vil jo og elske den om den har underbitt eller ikke. Er bare det at vi har nå sett for oss valpen vi har fått tildelt, gitt henne navn, ungene har knyttet seg til den osv. De syns det er rart med en annen valp. Hadde det vært vår valp som hadde underbitt så hadde vi fortsatt tatt henne, fordi hun er så fin. Men nå må vi evt bytte til en annen. Ble litt vanskelig for oss når, spesielt ungene. 

Hi

Skrevet

Dere skal selvfølgelig ha den valpen dere valgte. Det er ikke deres problem at en av de andre valpene har underbitt.

Anonymkode: 98d0e...003

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dere skal selvfølgelig ha den valpen dere valgte. Det er ikke deres problem at en av de andre valpene har underbitt.

Vi har ikke valgt valpen selv, vi fikk den tildelt etter at de andre hadde valgt valpene. Og vi syns vi var så heldige siden vi syns hun var finest og. Hadde det vært vår som hadde underbitt så hadde vi jo tatt henne uansett, så det er i grunn ikke det det går på heller. Syns bare det blir dumt ovenfor de andre som skal bruke hunden til utstilling og jaktprøver, men der er jo ikke vår feil heller. Fysj så vanskelig.

Takk for svar dere.

Hi

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke byttet bort en valp jeg likte og som barna allerede er knyttet til. Men dere kan jo dra og møte valpen og se hva dere synes. Men dere skal ikke ha noe skyldfølelse for å ikke bytte valp hvis dere ikke vil. Dere betaler full pris og har like mye rett til å kjøpe valpen som noen som vil drive med utstilling. 

Endret av Pobie
Skrevet

Dere ødelegger jo ikke for andre? Dere kjøper den valpen dere hadde bestemt dere for.  At den aldri blir utstillingsvalp er jo bare en fordel.

Anonymkode: 29f89...b95

Skrevet

Nei, ikke bytt til den med underbitt. Mange hunder med underbitt vil trenge kostbar operasjon for å trekke tenner etc. så det kan faktisk helseutfordringer for hunden. Noen hunder har så mye underbitt at dem må ha tannregulering, og det er utrolig dyrt. 

Ikke ta en reduksjon i pris for en valp med underbitt, det kan faktisk koste deg mye i det lange løp. Behold den hunden dere først skulle ha. 

Anonymkode: 4f9b9...6f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi vil jo og elske den om den har underbitt eller ikke. Er bare det at vi har nå sett for oss valpen vi har fått tildelt, gitt henne navn, ungene har knyttet seg til den osv. De syns det er rart med en annen valp. Hadde det vært vår valp som hadde underbitt så hadde vi fortsatt tatt henne, fordi hun er så fin. Men nå må vi evt bytte til en annen. Ble litt vanskelig for oss når, spesielt ungene. 

Hi

Du har jo bestemt deg. Stå for det med god samvittighet, dere ødelegger ikke for andre. 

Anonymkode: 2a46a...363

Skrevet

Takk for svar dere. Ja, vi har vel egentlig bestemt oss, men så har jeg en sånn idiotisk samvittighet der jeg tenker på den personen som vil bruke hunden på utstilling og jaktprøver. Vet ikke hvorfor jeg er sånn. Ungene vil ikke bytte og jeg tenker de har litt å si de og når de har vært med på dette.

Tenker og at det kan bli dyrt og da vil jo uansett ikke reduksjon i pris være nok. Og mtp forsikring og, står det alt at den har underbitt så får du vel sikkert ikke dekket noe i det hele tatt?

Jeg skal uansett ringe og snakke med vetrinæren og en annen uavhengig vare for å forhøre meg litt.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar dere. Ja, vi har vel egentlig bestemt oss, men så har jeg en sånn idiotisk samvittighet der jeg tenker på den personen som vil bruke hunden på utstilling og jaktprøver. Vet ikke hvorfor jeg er sånn. Ungene vil ikke bytte og jeg tenker de har litt å si de og når de har vært med på dette.

Tenker og at det kan bli dyrt og da vil jo uansett ikke reduksjon i pris være nok. Og mtp forsikring og, står det alt at den har underbitt så får du vel sikkert ikke dekket noe i det hele tatt?

Jeg skal uansett ringe og snakke med vetrinæren og en annen uavhengig vare for å forhøre meg litt.

Hi

Her må du stå på ditt altså. Hvis noen skal bruke en hund i utstilling og slikt så får de kjøpe et annet sted eller vente på neste kull. Dette er overhode ikke ditt ansvar. Du har fått tildelt en hund, og dere tar den. Noe annet er uaktuelt. 

Anonymkode: 641e4...255

Skrevet

Folk som driver med jakt og utstilling er innstilt på å vente 2-3 år på riktig hund. Hvis de ikke kjøper denne valpen kan de vente på neste kull eller finne en annen oppdretter. Forutsatt at det ikke er en sjelden rase. De burde uansett ha vært innstilt på at denne valpen ikke egnet seg for utstilling. Det er en del av risikoen når man vil ha utstillingshund. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

men så har jeg en sånn idiotisk samvittighet der jeg tenker på den personen som vil bruke hunden på utstilling og jaktprøver. Vet ikke hvorfor jeg er sånn. 

Det er nok fordi du har en raus personlighet og tar hensyn også til andre og ikke bare deg selv. Det er en fin egenskap! Men i mange situasjoner, som denne, er det helt greit å ikke ta ansvar for andres problemer. 

Skrevet

Jeg hadde ikke byttet, plutselig så finner dere ut at h*n er så god i jakt at dere ønsker å teste h*n ut i en jaktprøve og stille h*n en gang på en utstilling bare for å se. Og som regel så vil ikke underbitt bli mindre men større siden underkjeven vokser frem til de blir større. Jeg har en hund med underbitt som har blitt mer markant nå i en når jeg hentet henne. Men jeg viste jo om dette. 
Og det er heller ikke ditt problem at den andre har underbitt. De som fikk den kan og velge å si nei og vente eller finne en annen valp et sted. 
Kjemi med hunden man skal leve med er superviktig. 

Anonymkode: 5a69f...435

Skrevet

Takk igjen dere, så fine svar. Ja, ikke alltid fint med den samvittigheten. Kjenner det vil bli rart å skulle ha en annen valp når vi har hilst mest på hun og tatt bilder osv, blir rart å skulle kalle en annen valp det navnet vi har valgt og. 

Dette er ikke en sjelden rase så det blir nok ikke noe problem å få hund et annet sted. Nei, kjenner jeg må jobbe med meg selv nå,og høre på ungene og.

Hi

Skrevet

Ikke bytt. Jakt er nå en ting (og er de dårligere jakthunder pga tannstilling??), men å støtte utstilling for hunder er bare meningsløst. 

Anonymkode: d8003...655

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ikke bytt. Jakt er nå en ting (og er de dårligere jakthunder pga tannstilling??), men å støtte utstilling for hunder er bare meningsløst. 

Anonymkode: d8003...655

Nei, de er ikke dårligere jakthunder pga tannstilling. Er bare at hvis man skal ta jaktprøver så må man ha de utstilt og få et eller annet der. Er mtp avl videre, hvis man er en seriøs oppdretter. At man skal avle på godkjente hunder for å føre rasen videre.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...