Gå til innhold

Min datter på 22 har sånn hjemlengsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er så vondt for henne. Saken er den at hun har bodd sammen med en venninne dette skoleåret. De studerer i Oslo. Hun har oftere og oftere kommet hjem (vi bor ca 3-4 timer unna), og nå er hun mer hjemme enn i Oslo. Venninnen har visst flere ganger spurt henne om hun vil fortsette å dele leilighet, hun har nok hatt mistanke siden min datter er mer og mer hjemme. Nå har hun sagt at hun vil hjem og venninnen er veldig skuffet. De skulle visst se på en annen leilighet sammen, men nå kommer hun hjem allerede neste uke. 

Jeg har prøvd å oppmuntre henne til å fortsette, spesielt fordi om hun kommer hjem så er det ingen studiesteder her. Hun vet plutselig ikke hva hun vil lenger, hun vil bare bo nær oss - familien. Det vil nok ordne seg, men jeg kjenner på en sorg for at hun ikke klarer å overvinne denne lengtingen. Det er så dumt å gi seg med studiet når liksom. Bør ikke så store "barn" ha kommet seg over sånt? 

Anonymkode: 5b4a9...f27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, for lengst.

Anonymkode: f7524...54f

Skrevet

Oi, jeg hadde virkelig oppmuntret henne til å fortsette hvis hun vil ta en utdannelse hun har bestemt seg for. Når hun bor såpass nærme så kan hun heller komme hyppig hjem. Jeg tror hun fort kan angre seg når hun kommer hjem igjen. Hun har jo allerede bodd borte ei stund, kan bli en stor overgang å skal innrette seg etter familie-reglene igjen. Kan det være andre grunner i tillegg tror du? For det høre rart ut at det bare er hjemlengsel. Hadde hun bodd mange mange timer unna, så kunne jeg skjønt det. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (8 minutter siden):

Oi, jeg hadde virkelig oppmuntret henne til å fortsette hvis hun vil ta en utdannelse hun har bestemt seg for. Når hun bor såpass nærme så kan hun heller komme hyppig hjem. Jeg tror hun fort kan angre seg når hun kommer hjem igjen. Hun har jo allerede bodd borte ei stund, kan bli en stor overgang å skal innrette seg etter familie-reglene igjen. Kan det være andre grunner i tillegg tror du? For det høre rart ut at det bare er hjemlengsel. Hadde hun bodd mange mange timer unna, så kunne jeg skjønt det. 

Jeg tror det går greit å bo sammen med venninnen, de har kjent hverandre veldig lenge. Så jeg tror ikke det er noe annet som er galt. 

Skrevet

Har hun tenkt gjennom hva hun vil gjøre om hun kommer hjem? Hvordan hun skal forsørge seg selv? Og en annen ting - er hennes venner der fremdeles, eller studerer de andre steder? Eller har venner fått barn og er opptatt med sitt?

Det å flytte hjem kan bli helt annerledes enn hun nå tror.

Har du spurt henne hva som ligger bak? Er hun deprimert? Trives hun med studiet, eller føler hun at hun er på feil studium? Har hun gode venner på studiestedet? Har hun kjærlighetssorg eller annet som påvirker at hun føler for å komme seg bort? Har pandemien vært tøffere for henne enn hun forstod og reaksjonen kommer nå?

Hvordan forestiller hun seg at livet hjemme skal bli, helt konkret? (bosted, jobb, økonomi, venner, aktiviteter osv.)

Hvis hun egentlig liker studiet, har hun tenkt på hvor mye bedre hennes muligheter trolig blir når hun etterpå flytter hjem igjen - og sammenlignet det med mulighetene hun har om hun ikke fullfører noen studier?

Jeg ville forsøkt å ha en åpen og ukritisk dialog med henne om dette med det samme, helst ansikt til ansikt, at du reiser til henne eller hun kommer til deg. Kanskje er det nok å ha en slik samtale til at hun ser hva problemet er og hva som er best for henne.

Om hun tar et år eller to vekk fra studier, så er ikke det noen krise - men da må hun jo også greie seg selv i disse årene, skaffe seg et sted å bo, jobb, fast inntekt og skape seg et eget liv, der det er viktigst, og at det å ha familien nærmere bare blir et pluss utenom dette. Kanskje kan det være bra for henne også, hvis hun er usikker på den retningen hun begynte på med studiet. Bare få henne til å fullføre dette året, slik at hun i det minste har papirene på det og ikke trenger begynne helt på nytt om hun senere skulle ønske å ta det opp igjen.

Og HI - du har ingen grunn til å føle "sorg over at hun ikke kommer over denne lengtningen". Dine følelser er helt uviktige her! Du må finne ut hvorfor hun "lengter" sånn at hun ikke greier å fortsette studiene, for det er en grunn til det! Og om hun bare er en over snittet hjemmekjær ung dame, så kan hun få det fint om hun skaffer seg jobb likevel. Ikke alle trenger å ha høyere utdanning. Kanskje hun til og med kan like bedre en yrkesfaglig utdanning som kan tas i nærmiljøet?

Anonymkode: 96219...d26

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Og det er så vondt for henne. Saken er den at hun har bodd sammen med en venninne dette skoleåret. De studerer i Oslo. Hun har oftere og oftere kommet hjem (vi bor ca 3-4 timer unna), og nå er hun mer hjemme enn i Oslo. Venninnen har visst flere ganger spurt henne om hun vil fortsette å dele leilighet, hun har nok hatt mistanke siden min datter er mer og mer hjemme. Nå har hun sagt at hun vil hjem og venninnen er veldig skuffet. De skulle visst se på en annen leilighet sammen, men nå kommer hun hjem allerede neste uke. 

Jeg har prøvd å oppmuntre henne til å fortsette, spesielt fordi om hun kommer hjem så er det ingen studiesteder her. Hun vet plutselig ikke hva hun vil lenger, hun vil bare bo nær oss - familien. Det vil nok ordne seg, men jeg kjenner på en sorg for at hun ikke klarer å overvinne denne lengtingen. Det er så dumt å gi seg med studiet når liksom. Bør ikke så store "barn" ha kommet seg over sånt? 

Synest det er spesielt å lengte så mye når en er 22.Kan det være noe psykisk som ligger bak?

Hun vil angre hvis hun avbryter studiene dine. Da vil veien tilbake til studier bli lang å gå…

Anonymkode: 1dfa7...159

Skrevet

Enig i at hun bør bite tennene sammen og fullføre studier, evt. bytte studier om hun ikke trives.

Hvis hun flytter hjem bør hun selv ha sørget for å finne seg bosted og jobb før hun kommer flyttende. Regner hun med å flytte hjem på pikerommet mens mamma og pappa skal betale for det? Det ville vært helt uaktuelt her.

Anonymkode: 1e7df...509

Skrevet

Nå burde tiden vært inne for å lære henne en tøff lekse. Hvorfor tillater dere dette egentlig? Hun kan altså etter å ha vært myndig i fire år, slippe studier og flytte hjem til dere? Samtidig svikter hun venninnen sin, men mest av alt seg selv. Hun er faktisk iferd med å ødelegge en del av fremtiden sin, og det burde dere som foreldre forhindre. Hvis dette er kun hjemlengsel, så bør dere tenke på hva som er best for henne. Og det er ikke å avslutte studier og bli uselvstendig og uten jobb samt å bo med dere. Noe så tragisk. 

Anonymkode: c089f...3c7

Skrevet

Blir ikke alle pengene fra lånekassen lån når hun avbryter studiet sånn, og 40% av det ville blitt stipend om hun fullførte?

Anonymkode: 06626...8b1

Skrevet

Få henne til å gjøre ferdig dette studieåret og søke permisjon fra studiet for hun kommer hjem. Da har hun mulighet til å komme tilbake etter et år, hvis hun ombestemmer seg og vil fortsette om et år. 

Og som flere andre skriver, finn ut hvorfor hun vil hjem og hva hun tenker å gjøre videre. 

Anonymkode: 39cf0...34d

Skrevet

Støtter det å gjøre ferdig året. Er ikke lenge igjen vel? Og finne ut hovedgrunnen til det. 

Anonymkode: d9b4b...efa

Skrevet

Syns det høres ut som om hun er umoden og uselvstendig heller. Hjemlengsel på det nivået er ikke normalt for en voksen kvinne.

Jeg jobber på et studentbibliotek og ser en påfallende endring med de ferske studentene de siste fem årene. Stadig flere har med seg foreldre for å låne pensumbøker. Jeg syns det er en veldig spesiell utvikling. For ti år siden hadde ingen studenter med seg foreldre på campus. Nå er de mange.

Anonymkode: 0eafe...6fd

Skrevet

Det vil sikkert ordne seg for henne, hun tenker å jobbe når hun kommer hjem. Hun har en kjæreste her hjemme, så jeg tror nok det også bidrar til at hun vil hjem. Hun har jo sett han ofte, siden hun er hjemme halve måneden av ganga. Og han vil ikke dra på besøk til henne, så jeg tror det også kan være en grunn. 

Venninnen har begynt prosessen med å finne andre å bo sammen med, og min datter synes det hele er veldig leit. Men jeg må bare innfinne meg med at det bare er slik. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det vil sikkert ordne seg for henne, hun tenker å jobbe når hun kommer hjem. Hun har en kjæreste her hjemme, så jeg tror nok det også bidrar til at hun vil hjem. Hun har jo sett han ofte, siden hun er hjemme halve måneden av ganga. Og han vil ikke dra på besøk til henne, så jeg tror det også kan være en grunn. 

Venninnen har begynt prosessen med å finne andre å bo sammen med, og min datter synes det hele er veldig leit. Men jeg må bare innfinne meg med at det bare er slik. 

HI

Hvorfor vil han ikke dra på besøk til henne? Når man ser noen man er glad i slite bør man stille opp. Han burde oppmuntre og hjelpe henne. De er voksne (antar han er rundt hennes alder?), og burde fokusere på å bygge et liv og en fremtid. Angrer hun på valg av studium, eller er det «bare» hjemlengselen som holder henne tilbake? Hvor langt har hun kommer i studiet, og er det dette hun ønsker å jobbe med resten av livet?

Anonymkode: c230a...9e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor vil han ikke dra på besøk til henne? Når man ser noen man er glad i slite bør man stille opp. Han burde oppmuntre og hjelpe henne. De er voksne (antar han er rundt hennes alder?), og burde fokusere på å bygge et liv og en fremtid. Angrer hun på valg av studium, eller er det «bare» hjemlengselen som holder henne tilbake? Hvor langt har hun kommer i studiet, og er det dette hun ønsker å jobbe med resten av livet?

Anonymkode: c230a...9e6

Hun er nok litt usikker akkurat nå. Har to år igjen av studiet, men hun er usikker på om det er noe for henne. Så egentlig er det nok ikke så dumt å avvente. Men jeg tenker det hadde vært ok å ta noe annet i stedet da. Hun får se selv. 

Angående kjæresten så vet jeg ikke. Får liksom ikke noe klart svar der. Hun bor jo sammen med venninnen sin og de har en liten leilighet, men hun sier at venninnen har sagt hun kan være hos noen andre hvis han vil komme inn. Så kan de være alene. Men han har faktisk ikke vært på besøk hos henne en eneste gang nei. 

Skrevet

Ikke la henne flytte hjem til dere hvertfall. Hun er en voksen kvinne. Skal hun flytte tilbake til hjembyen og avbryte studiene må hun finne seg en leilighet og jobb for å forsørge seg selv. Men hvis det er det hun vil må det jo være greit. Hun er voksen og kan velge å jobbe i hjembyen fremfor å ta høyere utdanning. 

Skrevet

Men hva har hun gjort de andre årene etter at hun sluttet på videregående? Dette er vel ikke første året hun bor hjemmefra? Rart at hun lengter sånn hjem. Men utdannelse er ikke for alle, og i Norge kan man fint overleve ved å jobbe i en butikk hele livet feks.

Anonymkode: c62eb...930

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Men hva har hun gjort de andre årene etter at hun sluttet på videregående? Dette er vel ikke første året hun bor hjemmefra? Rart at hun lengter sånn hjem. Men utdannelse er ikke for alle, og i Norge kan man fint overleve ved å jobbe i en butikk hele livet feks.

Anonymkode: c62eb...930

Hun har tidligere bodd hjemme og jobbet. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...