Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Jeg mistenker at jeg har blitt aldersdiskriminert ved tidligere søknadsprosesser. Vurderer derfor å bare droppe fødselsår i søknad og CV neste gang. De kan jo selvsagt se at jeg ikke purung når jeg skriver årstallene for diverse eksamener osv., men det blir mindre opp i dagen at jeg er 53 år. Hva tror dere? Anonymkode: dcf0e...e2d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg mistenker at jeg har blitt aldersdiskriminert ved tidligere søknadsprosesser. Vurderer derfor å bare droppe fødselsår i søknad og CV neste gang. De kan jo selvsagt se at jeg ikke purung når jeg skriver årstallene for diverse eksamener osv., men det blir mindre opp i dagen at jeg er 53 år. Hva tror dere? Anonymkode: dcf0e...e2d Det er ikke lov å aldersdiskriminere, men det gjøres dessverre i stor grad, på lik linje med annen type diskriminering. Jeg synes ikke det er dumt å ikke opplyse - det er jo et forhold som ikke skal ha relevans for din ansettelse. Anonymkode: 1cc8d...60a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 Man vil nok stusse litt når man ser eksamensår og ikke din alder oppgitt, men det er jo bryet verd å prøve? Anonymkode: 433f0...0d5
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Man vil nok stusse litt når man ser eksamensår og ikke din alder oppgitt, men det er jo bryet verd å prøve? Anonymkode: 433f0...0d5 Ja, jeg tror jeg prøver. Anonymkode: dcf0e...e2d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #5 Skrevet 19. mai 2022 Om du tror det vil hjelpe deg til intervju, og at du kan gjøre et så bra inntrykk på intervjuet at de ikke tenker på alderen lenger så kjør på. Men om en bedrift ønsker en nyutdannet og ungt menneske i staben fordi de allerede er flere gamle, så blir du silet ut uansett når de ser alderen din altså. Det er jo en grunn til at de bruker "personlig egnethet" i tillegg til ren utdanning og erfaring når de skal ansette, de vil ha den personen de selv mener passer best inn i personalgruppen og ofte har de alder og kjønn bestemt før søknadene kommer... Anonymkode: 45c3c...884
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #6 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Om du tror det vil hjelpe deg til intervju, og at du kan gjøre et så bra inntrykk på intervjuet at de ikke tenker på alderen lenger så kjør på. Men om en bedrift ønsker en nyutdannet og ungt menneske i staben fordi de allerede er flere gamle, så blir du silet ut uansett når de ser alderen din altså. Det er jo en grunn til at de bruker "personlig egnethet" i tillegg til ren utdanning og erfaring når de skal ansette, de vil ha den personen de selv mener passer best inn i personalgruppen og ofte har de alder og kjønn bestemt før søknadene kommer... Anonymkode: 45c3c...884 Men da må de oppgi dette i annonsen. De kan ikke diskriminere på grunn av alder ut av det blå. Personlig egnethet, i hvert fall i staten, skal komme I TILLEGG, og ikke I STEDET FOR, de formelle kvalifikasjonene. Ung alder skal ikke være erstatning for ansiennitet og formelle kvalifikasjoner. Kun når det er to like formelt kvalifiserte mennesker vurderes mot hverandre, skal personlig egnethet legges vekt på. Og da er ikke "alder" som sådan et relevant moment. Anonymkode: 1cc8d...60a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men da må de oppgi dette i annonsen. De kan ikke diskriminere på grunn av alder ut av det blå. Personlig egnethet, i hvert fall i staten, skal komme I TILLEGG, og ikke I STEDET FOR, de formelle kvalifikasjonene. Ung alder skal ikke være erstatning for ansiennitet og formelle kvalifikasjoner. Kun når det er to like formelt kvalifiserte mennesker vurderes mot hverandre, skal personlig egnethet legges vekt på. Og da er ikke "alder" som sådan et relevant moment. Anonymkode: 1cc8d...60a Jeg vet hva reglene sier, men jeg vet også at mange omgår dem i ansettelsesprosessen. Jeg er 48 år selv, og jobber i privat næringsliv, det er helt klart at flere kriterier enn utdannelse og erfaring også teller i en ansettelsesprosess. I en av våre bedrifter nå måtte de nedbemanne, 6 ansatte måtte gå. Siden de måtte følge reglene for ansiennitet måtte de 6 yngste gå. Det er helt forferdelig, gjennomsnittsalderen ble kjempehøy i den bedriften. Det sitter igjen folk som er godt oppe i årene, litt trauste og lite nytenkende, mens alle de nyere utdannede og unge hjernene forsvant. Det er ikke bare positivt med disse reglene bestandig altså... Anonymkode: 45c3c...884
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men da må de oppgi dette i annonsen. De kan ikke diskriminere på grunn av alder ut av det blå. Personlig egnethet, i hvert fall i staten, skal komme I TILLEGG, og ikke I STEDET FOR, de formelle kvalifikasjonene. Ung alder skal ikke være erstatning for ansiennitet og formelle kvalifikasjoner. Kun når det er to like formelt kvalifiserte mennesker vurderes mot hverandre, skal personlig egnethet legges vekt på. Og da er ikke "alder" som sådan et relevant moment. Anonymkode: 1cc8d...60a Du lever i en eventyrverden, tydeligvis, eller tror du har blitt forbigått og er derfor furten. Anonymkode: f146e...d33
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #9 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg mistenker at jeg har blitt aldersdiskriminert ved tidligere søknadsprosesser. Vurderer derfor å bare droppe fødselsår i søknad og CV neste gang. De kan jo selvsagt se at jeg ikke purung når jeg skriver årstallene for diverse eksamener osv., men det blir mindre opp i dagen at jeg er 53 år. Hva tror dere? Anonymkode: dcf0e...e2d Jeg vil automatisk gå ut fra at du er for gammel når jeg ser når du tok dine eksamener. Anonymkode: f146e...d33
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #10 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du lever i en eventyrverden, tydeligvis, eller tror du har blitt forbigått og er derfor furten. Anonymkode: f146e...d33 Nei, jeg jobber med rekruttering og kan regelverk. Du vet, regelverk har null og niks med følelser, "furtenhet" eller eventyr å gjøre. Omgår du regelverk og møter på en reell kranglefant, kan enden på visa bli Sivilombudet eller Arbeidsretten. Anonymkode: 1cc8d...60a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg vil automatisk gå ut fra at du er for gammel når jeg ser når du tok dine eksamener. Anonymkode: f146e...d33 Hun kunne jo ha tatt eksamenene sine i 30- eller 40-årene. Anonymkode: 1cc8d...60a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg vet hva reglene sier, men jeg vet også at mange omgår dem i ansettelsesprosessen. Jeg er 48 år selv, og jobber i privat næringsliv, det er helt klart at flere kriterier enn utdannelse og erfaring også teller i en ansettelsesprosess. I en av våre bedrifter nå måtte de nedbemanne, 6 ansatte måtte gå. Siden de måtte følge reglene for ansiennitet måtte de 6 yngste gå. Det er helt forferdelig, gjennomsnittsalderen ble kjempehøy i den bedriften. Det sitter igjen folk som er godt oppe i årene, litt trauste og lite nytenkende, mens alle de nyere utdannede og unge hjernene forsvant. Det er ikke bare positivt med disse reglene bestandig altså... Anonymkode: 45c3c...884 Synes det er synd dersom de som gjerne er 60+ må gå og gjerne ikke får jobb igjen. Så støtter at antall år i firmaet skal veie tungt. Anonymkode: 925b1...090
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Hun kunne jo ha tatt eksamenene sine i 30- eller 40-årene. Anonymkode: 1cc8d...60a Du er ikke den skarpeste kniven... ? Anonymkode: f23b0...47c
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hun kunne jo ha tatt eksamenene sine i 30- eller 40-årene. Anonymkode: 1cc8d...60a Som vil si at hun nå er 80 år? Hallo Anonymkode: 88f99...135
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #15 Skrevet 19. mai 2022 Etter man er 50 så er man ikke lengre attraktiv for en arbeidsgiver? Alt går en vei.. og det ned Anonymkode: 88f99...135
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #16 Skrevet 19. mai 2022 Jeg ville tenkt at du hadde slurvet med CV’en og glemt relevant informasjon om deg selv. Ikke positivt. Anonymkode: f1cc9...7b3
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #17 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Som vil si at hun nå er 80 år? Hallo Anonymkode: 88f99...135 Eller at hun var et sted mellom 30 og 40 år når hun tok eksamen, og at arbeidsgiver ikke kan vite om hun var 23 eller 43 når hun tok dem, om studier ble fullført få år tilbake? Anonymkode: 612e1...c8b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #18 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Eller at hun var et sted mellom 30 og 40 år når hun tok eksamen, og at arbeidsgiver ikke kan vite om hun var 23 eller 43 når hun tok dem, om studier ble fullført få år tilbake? Anonymkode: 612e1...c8b Leste du hovedinnlegget? Hva står det der? Anonymkode: e9ad9...347
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #19 Skrevet 19. mai 2022 Jeg bodde noen år i utlandet, og der skulle man ikke oppgi fødselsdato på søknader og arbeidsgiver hadde heller ikke lov til å spørre om alder i intervjuer. Selvfølgelig kan man legge sammen litt og finne ut sånn cirka hvor gammel søkeren er. Men jeg må innrømme at jeg ble veldig oppmerksom på hvor opptatt vi er av alder her i landet. Det var aldri noen som spurte meg hvor gammel jeg var når jeg ble kjent med folk. Her er folk veldig besatt av alder. Da vi flyttet hjem til Norge og til en ny plass, meldte jeg meg inn i en "Vennegruppe" for å prøve å bli kjent med flere. Men mange var utrolig opptatt av alder, av type "Jeg er en dame på 30 som ikke kjenner så mange og gjerne vil blir kjent med andre i alderen 28 til 32." Sånn cirka. Folk velger heller å være alene (og synes synd på seg selv), enn å tørre å prøve å omgås folk som ikke er på samme alder som dem. Jeg lært på mine år i et annet land at skulle jeg få venner / noen å være sosial med, så er alder det siste man bør henge seg opp i. Og sånn burde det være i arbeidslivet også. Anonymkode: 6f829...01c
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #20 Skrevet 19. mai 2022 Jeg ansetter endel mennesker. Dersom alder ikke er med, havner søknaden i søppelet. Anonymkode: dd1dd...cf3
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #21 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Om du tror det vil hjelpe deg til intervju, og at du kan gjøre et så bra inntrykk på intervjuet at de ikke tenker på alderen lenger så kjør på. Men om en bedrift ønsker en nyutdannet og ungt menneske i staben fordi de allerede er flere gamle, så blir du silet ut uansett når de ser alderen din altså. Det er jo en grunn til at de bruker "personlig egnethet" i tillegg til ren utdanning og erfaring når de skal ansette, de vil ha den personen de selv mener passer best inn i personalgruppen og ofte har de alder og kjønn bestemt før søknadene kommer... Anonymkode: 45c3c...884 Jeg har vært med på at de til og med hadde navnet bestemt før søknadene kom... Anonymkode: 1312c...d60
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #22 Skrevet 20. mai 2022 Fødselsdato står jo på autorisasjoner og vitnemål? Jeg ville tenkt det var rart å ikke ha fødselsdato med. Nærmest en del av id'en tenker jeg Anonymkode: 7c31e...1aa
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #23 Skrevet 20. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg ansetter endel mennesker. Dersom alder ikke er med, havner søknaden i søppelet. Anonymkode: dd1dd...cf3 Hvorfor det? Anonymkode: 56dd7...17d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #24 Skrevet 20. mai 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg ansetter endel mennesker. Dersom alder ikke er med, havner søknaden i søppelet. Anonymkode: dd1dd...cf3 Da burde du ikke ha jobbet med ansettelser. Hvis du sjekker regelverket, er det ikke lov å diskriminere søkere på grunn av alder. Alder er med andre ord helt irrelevant faktor, med mindre du jobber med for eksempel fotomodeller for spesielt segment av moteverdenen. Anonymkode: 1cc8d...60a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #25 Skrevet 20. mai 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Fødselsdato står jo på autorisasjoner og vitnemål? Jeg ville tenkt det var rart å ikke ha fødselsdato med. Nærmest en del av id'en tenker jeg Anonymkode: 7c31e...1aa Det er mye som er en del av personens identitet. Blant annet politiske meninger, seksuell legning, sivilstatus og religion. Men ingen av delene har du rett på å få vite eller spørre om, med mindre det er en forutsetning for stillingen (for eksempel, innenfor Den norske kirke osv). Anonymkode: 1cc8d...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå